![simpn](https://cdn.kashoorga.com/2020/01/113899-09_10_466782-696x365.jpeg)
Baru masuk tahun 2020 ini rasanya masih belum terlambat untuk kita mula menabung bagi memastikan kewangan keluarga kukuh dan terjamin.
Untungnya kalau menabung dari sekarang, bila hujung tahun nanti wang simpanan boleh digunakan untuk pelbagai tujuan.
Antaranya boleh untuk pergi bercuti ataupun bagi yang belum berkahwin boleh menampung perbelanjaan.
Pelbagai tekik boleh dilakukan untuk menabung dan salah satunya melalui perkongsian oleh seorang pengguna laman sosial facebook Nik Nur Alif.
Menurutnya teknik digunakan memolehkan seseorang itu memperoleh RM3,306. Jumlah itu sudah cukup berbaloi dan memadai jika kita boleh melakukan simpanan dengan disiplin yang kuat.
Ayuh kita lihat bagaimana teknik digunakan wanita ini.
Nak simpan duit setahun RM3,306?
Jika tahun 2019 kita terkandas untuk simpan duit, takpa tahun 2020 ni kita pulun sehabis baik sampai jadi.
Bawah ni saya ada tips yang kita boleh ikut untuk simpan duit setahun RM3,306.
RM1 – Setiap hari masuk tabung. Total setahun RM366.
RM5 – Setiap minggu simpan 2 keping. Total setahun RM520.
RM10 – Setiap minggu simpan 2 keping. Total setahun RM1040.
RM20 – Setiap bulan simpan 2 keping. Total setahun RM480.
RM50 – Simpan ikut bulan ganjil (Jan, Mac, Mei, Jul, Sep, Nov).Total setahun RM300
RM100 – Simpan ikut bulan genap (Feb, Apr, Jun, Ogos, Okt, Dis).Total setahun RM600
Jumlah keseluruhan setahun RM3,306. Banyak benda kita boleh buat dengan duit banyak tu. Plan elok-elok, elakkan pembaziran
Plan tukar kepada aset emas pun boleh, kalau ikut harga hari ni RM214, dah boleh dapat 15 gram. InsyaAllah duit tu akan bertahan lebih lama.
Nik Nur Alif Faisal
-Suka simpan duit dan emas
#TipsKewangan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pengesahan Lafaz Cerai VS Permohonan Cerai, Peguam Syarie Kongsikan Beza Dua Istilah Ini
![Pengesahan Lafaz Cerai VS Permohonan Cerai, Peguam Syarie Kongsikan Beza Dua Istilah Ini](https://cdn.kashoorga.com/2021/08/Untitled-design-21.jpg)
Ramai impikan rumahtangga bahagia hingga ke akhir hayat saat di akad nikah. Tanyalah, tiada wanita yang inginkan gelaran ibu tunggal, perlu turun naik mahkamah selesaikan kes perceraian serta perlu melalui bermacam-macam prosuder yang sesetengahnya masih kurang jelas kerana tidak pernah mengambil tahu hal ini sebelumnya.
Dalam hal ini, peguam syarie Nurain berkongsi perbezaan di antara Pengesahan Lafaz Cerai dan Permohonan Cerai yang perlu wanita tahu.
Pertama sekali, kena faham ia adalah dua kes yang berbeza.
Kes Pengesahan lafaz cerai perlu difailkan sekiranya suami telah melafazkan talak di luar mahkamah (dalam rumah/kereta/di mana-mana selain mahkamah/whatsapp/fb/ig).
Perlu tahu, lafaz cerai ada dua jenis; kinayah & sarih.
Kinayah bermaksud lafaz bukan secara langsung yang memerlukan kepada niat suami. Contoh: baliklah kau ke rumah ibu bapamu! (lafaz yang mempunyai maksud samar-samar sama ada bermaksud cerai atau tidak).
Satu lagi situasi, lafaz kinayah adalah yang melalui tulisan (surat, status di media sosial/ whatsapp/fb/ig) sekalipun ayatnya : kanda ceraikan dinda dengan talak 1.
Lafaz soreh: lafaz yang jelas, melalui lisan, tanpa niat pun boleh jatuh, contoh: kanda ceraikan dinda (dalam hal begini, hanya beberapa pengecualian yang memungkinkan tidak jatuh, contohnya suami berada dalam keadaan terpaksa/marah/mabuk tanpa sengaja) perincian keadaan ini akan diambil keterangannya oleh hakim untuk menentukan darjah kemarahan seseorang, keterpaksaan perlu cukup dengan syarat paksaan yang boleh menjejaskan nyawa (ada syarat-syarat khusus berkaitan paksaan).
Kesan pengesahan lafaz cerai, sekiranya sabit lafaz cerai, suami akan di kompaun RM1000 disebabkan lafaz luar mahkamah adalah suatu kesalahan menurut Seksyen 125 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Sembilan 2003.
![Pengesahan Lafaz Cerai VS Permohonan Cerai, Peguam Syarie Kongsikan Beza Dua Istilah Ini](https://cdn.kashoorga.com/2021/08/194005059_310495870452921_5410858750423998899_n-1-2-650x434-1.jpg)
Permohonan cerai pula bermaksud suami @ isteri pergi ke mahkamah untuk mohon cerai. Biasanya menurut Seksyen 47 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Sembilan 2003.
Lafaz talak ini dibuat oleh suami @ hakam suami di hadapan hakim & tidak dikenakan kompaun memandangkan talak di dalam mahkamah.
Kesimpulan: Dah tahun 2021 ni, tolong peka sikit beza kes perceraian dengan perceraian. Ini ada yang tanya saya, nak buat kes perceraian, pada hal suami dah lafaz talak luar mahkamah berkali-kali. Sumber : FB Peguam Syarie Nurain
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Haram Lakukan Hubungan Intim Selepas Lafaz Cerai, Walaupun Belum Disahkan Di Mahkamah!
![Haram Lakukan Hubungan Intim Selepas Lafaz Cerai, Walaupun Belum Disahkan Di Mahkamah!](https://cdn.kashoorga.com/2020/11/299928-04_21_930092.jpeg)
Ini kes yang amat berat. Setiap pasangan perlu berhati-hati apabila lafaz cerai atau talak diucapkan. Salah seorang perlu keluar dari rumah serta merta kerana mereka bukan lagi berstatus suami isteri.
Selepas lafaz cerai, pasangan boleh rujuk semula dalam tempoh iddah iaitu tiga kali bekas isteri suci daripada haid. Tiada lagi dibolehkan tinggal sebumbung apatah lagi berbantal kan lengan pasangan.
Tiada istilah lafaz tak sengaja, bergurau atau tak ada niat nak cerai kerana hal talak tidak boleh dibuat main. Kita ikuti penjelasan lanjut oleh SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini kerana ramai juga yang keliru.
Artikel berkaitan:Jika Perceraian Jalan Terbaik, Lepaskanlah. Jangan Seksa Isteri Gantung Tak Bertali”- Peguam
Artikel berkaitan:Hak Isteri Selepas Bercerai, Suami Jangan Ingat Boleh Lepas Tangan
Soalan
Assalamualaikum. Saya dalam proses mendapatkan surat cerai setelah menceraikan isteri saya. Namun dengan nama Allah, hakim atau pendaftar di mahkamah syariah negeri Selangor terbabit menyatakan saya masih boleh bersetubuh dengan bekas isteri saya jika penceraian tidak mendapat pengesahan mahkamah.
Adakah kuasa mahkamah syariah menafikan hukum syarak sedia ada? Adakah jika saya melakukan persetubuhan ia tidak dihukumkan sebagai zina oleh Allah?
Jawapan
Waalaikumussalam. Semoga Allah permudahkan urusan rumah tangga kalian.
Apabila berlaku penceraian, setiap pasangan perlu mengambil berat soal hak dan tanggungjawab serta perkara yang boleh dilakukan dan tidak boleh dilakukan agar tidak terjerumus melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan hukum Syarak.
Antara perkara penting yang wajib diketahui ialah berkaitan hukum talak dan rujuk beserta prosedurnya mengikut ketetapan daripada Mahkamah Syariah.
Dalam perkahwinan yang sah, seorang suami mempunyai hak untuk menceraikan isterinya sebanyak tiga kali. Penceraian pertama dan kedua masih boleh dirujuk selagi mana masih dalam tempoh ʿiddah.
Sekiranya tempohʿiddah sudah tamat, suami tidak boleh rujuk isterinya kembali melainkan perlu mengulang semula akad nikah berserta maharnya sekali seperti perkahwinan pertama kali.
Dari segi hukum syarak, sejurus sahaja talak diucapkan maka talak satu akan jatuh serta-merta tidak kira sama ada lafaz talak diucapkan di mahkamah ataupun luar mahkamah.
Kesannya, tidak boleh bagi bekas suami untuk tinggal bersama isteri yang telah diceraikan di dalam satu rumah apatah lagi melakukan persetubuhan, sama ada talak rajʿī [1]atau talak bain[2]. Ini kerana isteri yang sudah ditalakkan adalah wanita ʿajnabi (asing) kepada bekas suami.
Kekeliruan timbul apabila ada pihak mengatakan talak hanya jatuh apabila dilafazkan di depan hakim di mahkamah tidak di luar. Menjawab kekeliruan ini, persoalan di atas boleh dijawab berdasarkan pembahagian wajib.
Ulama’ membahaskan wajib ada tiga jenis; wajib dari segi Syarak (Diyānah), wajib dari segi Undang-undang (Qaḍa’) dan wajib dari segi Syarak dan Undang-undang. Pengertiannya:
- Wajib Diyānah ialah kewajipan yang dilaksanakan semata-mata atas suruhan Allah. Kewajipan yang perlu dilaksanakan walaupun tiada bukti yang boleh digunakan untuk membuktikan kewajipan tersebut, khususnya apabila didakwa dan dibicarakan di mahkamah.
Contohnya, suami mentalakkan isteri tanpa saksi. Apabila isteri ingin mengangkat kes talak ini ke mahkamah bagi menuntut hak-hak berkaitan sedangkan suami tidak mahu mengaku sudah melafazkan talak.
Keadaan ini menyebabkan hakim memutuskan perempuan itu masih isteri yang sah atas faktor tidak mempunyai saksi dan pengakuan, si suami tetap tidak boleh menafikan fakta yang dia sudah menceraikan isterinya.
Keputusan hakim berdasarkan apa yang terzahir sahaja, sedangkan Allah Maha Mengetahui segalanya. Mengikut ketetapan Syarak, talak tetap jatuh dan suami wajib melaksanakan segala suruhan dan larangan berkaitan talak dan rujuk walaupun hakim memutuskan sebaliknya.
- Wajib Qada’ ialah kewajipan yang perlu dilaksanakan mengikut kepada ketetapan undang-undang semata-mata. Kewajipan ini boleh dibuktikan dan dituntut di mahkamah mengikut akta dan enakmen yang diperuntukan.
Contohnya boleh didapati daripada soalan di atas, undang-undang mewajibkan setiap penceraian mestilah didaftarkan dan disahkan di mahkamah.
Sekiranya penceraian tersebut masih belum mendapat pengesahan mahkamah, kesannya mereka berdua masih dianggap suami isteri di sisi undang-undang.
Namun perlu diingatkan, status suami isteri tersebut hanya sah di sisi undang-undang sahaja, tidak di sisi syarak. Hal ini berlaku kerana syarak menetapkan talak tetap jatuh apabila syarat-syaratnya dipenuhi tidak kira mahkamah sudah mengesahkannya atau belum.
- Wajib Diyānah dan Qada’ ialah kewajipan yang syarak dan undang-undang tetapkan dalam masa yang sama. Jadi, apabila suami menceraikan isterinya melalui prosedur mahkamah syariah dan mahkamah mengesahkannya, maka penceraian itu sah di sisi syarak dan undang-undang.
Pembahagian wajib di atas menunjukkan bahawa penceraian yang berlaku di luar mahkamah tetap dianggap sah di sisi agama walaupun mahkamah masih belum mengesahkannya.
Walaupun begitu, dinasihatkan kepada semua pasangan untuk mendaftarkan sebarang penceraian dan rujuk yang berlaku di Mahkamah Syariah. Dalam masa yang sama, mematuhi hukum-hakam berkaitan talak dan rujuk. Pengamalan ini lebih baik dan sempurna.
Menurut Akta Undang-undang Keluarga Islam negeri-negeri, lafaz talak perlulah dilakukan di dalam mahkamah sebagaimana yang dinyatakan di dalam seksyen 47 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984 bagi tujuan rekod dan memudahkan urusan tuntutan jika terdapat sebarang permasalahan.
Sekiranya lafaz talak tersebut dibuat di luar mahkamah, pihak suami atau isteri hendaklah segera membuat pengesahan di Mahkamah Syariah dalam tempoh 7 hari bagi mengelakkan didenda tidak melebihi satu ribu ringgit atau dipenjarakan tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.
Akta ini diwujudkan demi kebaikan kedua-dua belah pihak. Menyembunyikan lafaz cerai yang dilakukan di luar mahkamah boleh menyebabkan ketiadaan rekod di Pejabat Agama. Akibatnya, akan menyukarkan pihak-pihak berkaitan untuk mengingat kembali butir kejadian sekiranya perkara yang sama berulang kembali di masa hadapan.
Sekiranya lafaz telah berlaku secara kerap pula boleh menyebabkan berlakunya talak tiga tanpa disedari dan menyebabkan suami isteri tidak boleh berkahwin semula.
Lebih dahsyat apabila kedua-dua pasangan sudah melakukan persetubuhan sedangkan proses rujuk tidak dibuat di dalam tempoh ʿiddah sehingga memberi kesan kepada nasab anak yang lahir. Jika berlaku, suami dan isteri terlibat wajib bertaubat kepada Allah kerana terlibat dengan dosa zina.
Berdasarkan keterangan di atas, boleh disimpulkan bahawa haram bagi suami untuk bersetubuh dengan isterinya sepanjang tempoh penceraian walaupun belum mendapat pengesahan mahkamah.
Kuasa mahkamah syariah berperanan sebagai institusi kehakiman dalam melaksanakan dan memelihara hukum syarak sedia ada demi memelihara kebaikan dan kepentingan anggota masyarakat.
Persetubuhan yang terjadi sebelum proses rujuk boleh dianggap sebagai zina. Suami dan isteri yang terlibat wajib bertaubat kepada Allah atas keterlanjuran yang dilakukan.
Akhirnya, apabila suami melafazkan kata-kata yang meragukan segeralah merujuk ke Mahkamah Syariah yang berhampiran untuk penerangan lanjut. Sikap berdiam diri boleh membawa padah di kemudian hari.
[1] Talak rajʿī: Talak yang boleh dirujuk dengan syarat berlaku pada kali pertama dan kedua serta masih dalam tempoh ʿiddah
[2] Talak bain: Talak yang tidak boleh dirujuk disebabkan tamat tempoh ʿiddah (ketika talak pertama atau kedua) atau talak berlaku kali ketiga
Kashoorga : Semoga yang tak sedar sudah sedar dan perbetulkan semula keadaan. Ramai juga yang masih tinggal sebumbung kerana keiru dengan status masih suami isteri yang dinyatakan pihak mahkamah. Tetapi di sisi Allah, hubungan mereka bukan lagi suami isteri sah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Menyesal Tak Dapat Mengaji, Hanya Tahu Baca Al-Fatihah & 3 Qul Je Untuk Arwah Bapa” – Datuk Rosyam Nor Kongsi Kisah Hijrahnya
![“Menyesal Tak Dapat Mengaji, Hanya Tahu Baca Al-Fatihah & 3 Qul Je Untuk Arwah Bapa” – Datuk Rosyam Nor Kongsi Kisah Hijrahnya](https://cdn.kashoorga.com/2020/08/246756-24_11_872879.jpeg)
Siapa yang tidak mengenali pelakon berbakat besar yang sangat disanjungi dan dihormati ramai, Datuk Rosyam Nor.
Walaupun sudah berada di puncak jaya, namun beliau tidak malu mengakui agak jahil dalam bab agama suatu ketika dulu.
Artikel Berkaitan: “Jangan Putus Asa Dalam Hijrah & Taubatlah Berkali-Kali Kerana…” – Pesanan Menteri Agama Pada Nabil & Jihan Muse
Rosyam Nor dalam program Rumah No 107 berkongsi kisah pemergian arwah bapanya yang memberikan pengajaran cukup besar untuk dirinya.
Dia mendedahkan sangat menyesal apabila tidak dapat mengaji untuk jenazah arwah bapanya.
“Saya tak salahkan ibu bapa kerana saya pun dibesarkan di Kuala Lumpur dan kami tidak ada sekolah agama pada ketika itu.
“Bila bapa saya meninggal bayangkan saya tidak boleh mengaji untuk jenazah arwah bapa saya sebab saya tak tahu mengaji.
“Saya tengok jenazah bapa saya terbujur kaku tapi saya tak boleh nak mengaji untuk jenazah arwah bapa saya.
“Yang saya tahu nak baca pada ketika itu hanyalah Al-Fatihah dan tiga Qul, itu sahaja dan saya merasakan betapa hinanya saya.
“Nama saya besar, saya diangkat menjadi hero nombor satu Malaysia, hero Malaya tapi bila bapa mati kau tak boleh sedekahkan.
Artikel Berkaitan: “Saya Berhijrah Kerana Allah & Tuntutan Agama” – Rupanya Dah 3 Bulan Penyanyi Ezlynn Berhijab. Kini Aktif Buat Kerja Sukarelawan!
“Dari situ terdetiklah di hati saya… Mak saya selalu pesan apa-apa pun doa. Saya minta pada Allah saya nak mengaji, tolonglah aku Ya Allah
“Akhirnya Allah temukan saya ketika berumur 45 tahun dengan seorang ustaz, bukan di masjid tapi di lokasi KL Gangster,” ceritanya yang menjadi tetamu undangan untuk program berkenaan bersama Zizan Razak.
Rumah No 107 dihoskan oleh Khir Rahman bersama Joey Daud, Man Raja Lawak, Ropie dan juga Vicha dengan watak masing-masing untuk siaran di Astro Warna HD.
Artikel Berkaitan: Lepas 2 Bulan Belajar Agama Di Kelantan, Mawar Rashid Nekad Berhijab Sempena Maal Hijrah Lalu. Alhamdulilah!
Sumber: Astro Gempak
Foto Kredit: Instagram Rosyam Nor
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI