![Untitled design (21)](https://cdn.kashoorga.com/2021/08/Untitled-design-21-696x350.jpg)
Ramai impikan rumahtangga bahagia hingga ke akhir hayat saat di akad nikah. Tanyalah, tiada wanita yang inginkan gelaran ibu tunggal, perlu turun naik mahkamah selesaikan kes perceraian serta perlu melalui bermacam-macam prosuder yang sesetengahnya masih kurang jelas kerana tidak pernah mengambil tahu hal ini sebelumnya.
Dalam hal ini, peguam syarie Nurain berkongsi perbezaan di antara Pengesahan Lafaz Cerai dan Permohonan Cerai yang perlu wanita tahu.
Pertama sekali, kena faham ia adalah dua kes yang berbeza.
Kes Pengesahan lafaz cerai perlu difailkan sekiranya suami telah melafazkan talak di luar mahkamah (dalam rumah/kereta/di mana-mana selain mahkamah/whatsapp/fb/ig).
Perlu tahu, lafaz cerai ada dua jenis; kinayah & sarih.
Kinayah bermaksud lafaz bukan secara langsung yang memerlukan kepada niat suami. Contoh: baliklah kau ke rumah ibu bapamu! (lafaz yang mempunyai maksud samar-samar sama ada bermaksud cerai atau tidak).
Satu lagi situasi, lafaz kinayah adalah yang melalui tulisan (surat, status di media sosial/ whatsapp/fb/ig) sekalipun ayatnya : kanda ceraikan dinda dengan talak 1.
Lafaz soreh: lafaz yang jelas, melalui lisan, tanpa niat pun boleh jatuh, contoh: kanda ceraikan dinda (dalam hal begini, hanya beberapa pengecualian yang memungkinkan tidak jatuh, contohnya suami berada dalam keadaan terpaksa/marah/mabuk tanpa sengaja) perincian keadaan ini akan diambil keterangannya oleh hakim untuk menentukan darjah kemarahan seseorang, keterpaksaan perlu cukup dengan syarat paksaan yang boleh menjejaskan nyawa (ada syarat-syarat khusus berkaitan paksaan).
Kesan pengesahan lafaz cerai, sekiranya sabit lafaz cerai, suami akan di kompaun RM1000 disebabkan lafaz luar mahkamah adalah suatu kesalahan menurut Seksyen 125 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Sembilan 2003.
![Pengesahan Lafaz Cerai VS Permohonan Cerai, Peguam Syarie Kongsikan Beza Dua Istilah Ini](https://cdn.kashoorga.com/2021/08/194005059_310495870452921_5410858750423998899_n-1-2-650x434-1.jpg)
Permohonan cerai pula bermaksud suami @ isteri pergi ke mahkamah untuk mohon cerai. Biasanya menurut Seksyen 47 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Sembilan 2003.
Lafaz talak ini dibuat oleh suami @ hakam suami di hadapan hakim & tidak dikenakan kompaun memandangkan talak di dalam mahkamah.
Kesimpulan: Dah tahun 2021 ni, tolong peka sikit beza kes perceraian dengan perceraian. Ini ada yang tanya saya, nak buat kes perceraian, pada hal suami dah lafaz talak luar mahkamah berkali-kali. Sumber : FB Peguam Syarie Nurain
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Boleh Bahagia Ke Kahwin Tanpa ‘Couple’? Rupanya Nikmat Lebih Indah & Patuh Syarak Yang Ramai Tak Tahu!
![“Boleh Bahagia Ke Kahwin Tanpa ‘Couple’? Rupanya Nikmat Lebih Indah & Patuh Syarak Yang Ramai Tak Tahu!](https://cdn.kashoorga.com/2019/12/102366-23_33_348429.jpeg)
Kebiasaannya, sebelum berkahwin setiap pasangan itu menjalani proses mengenali hati budi seseorang atau bahasa mudahnya ber’couple’.
Ada yang mengambil masa bertahun-tahun, ada yang tidak sampai sebulan terus menyatakan keinginan untuk berkahwin dengan pasangan masing-masing.
Namun bagaimana pula jika berkahwin tanpa melalui proses ‘couple’ ini. Adakah jodoh yang datang padanya itu nanti, seseorang yang tinggi ilmu agamanya atau seseorang yang boleh menjadi teman hidup hingga ke jannah.
![“Boleh Bahagia Ke Kahwin Tanpa ‘Couple’? Rupanya Nikmat Lebih Indah & Patuh Syarak Yang Ramai Tak Tahu!](https://cdn.kashoorga.com/2019/12/102365-23_37_434378.jpeg)
Dalam satu perkongsian di laman sosial twitter menggunakan akaun @shukery_azizan menulis thread tentang berkahwin tanpa melalui fasa couple ini.
Bismillah..
1) Kalau kamu tidak atau belum couple lagi, maka BERTAQWALAH pada Allah. Apakah maksud taqwa?
Taqwa adalah ikut perintah Allah dan jauhi larangan Allah dengan SUNGGUH-SUNGGUH!
Bukan taqwa sambil lewa atau buat acuh tak acuh saja.
2) Kalau kamu SEDANG bercouple, ada beberapa pilihan.
Tapi sebelum itu, RASALAH bersalah dan berdosa serta bertaubatlah pada Allah. Istighfar banyak2, dan sekurangnya rasalah berdosa.
Dosa ini adalah perkara yg buat kita gelisah dan kita rasa benci kalau orang tahu kita buat.
3) Pilihan pertama, kahwinlah secepat mungkin. Paling baik, tahun ini. Jangan bertangguh sampai 5,6 tahun. Memang biasanya akan ke laut or clash.
Ini tiada nas daripada al Quran atau hadis, tetapi berdasarkan pengalaman yang panjang.
Semakin lama couple, semakin banyak kita akan terlibat dengan dosa. Hati pun semakin tak tenang, amal soleh pun semakin kurang.
Dan paling sedih, kita semakin jauh dengan Allah. Dan akhirnya, kita pun rasa Allah tak sayang pada kita lagi.
Itu paling sedih.
4) Pilihan kedua, USAHALAH utk putuskanlah hubungan couple tu kalau kamu dan pasangan pun MASIH teragak2 dan TAK RANCANG bila nak kahwin. Apatah lagi kalau masih sekolah lagi!
Biasanya yang teragak2 untuk kahwin, mereka akan kata,
“Aku nak kahwinlah nanti..”
Tetapi apabila tanya bila nak kahwin, jawapan paling cliché adalah,
“Nantilah fikir..”
Ini tanda langsung tak serius. Kamu hanya nak puaskan nafsu & main2. Bukan nak kahwin sangat pun.
Korang couple utk apa? Kahwin kan? Ke sebab nak enjoy dan puaskan nafsu?
Taubatlah kawan.
5) Kalau pelajar lagi, tak kisah sekolah, kolej atau universiti sekalipun, belajarlah sungguh2.
Dapatkan straight A’s atau 4 flat. Jangan pening2 fikir tentang cinta, couple bagai dulu. Kalau SEKALI dah terjebak bab cinta ni, percayalah, mesti akan KETAGIH & susah nak tinggal.
Sebab apa susah?
Sebab masa belajar pun, nak chat dgn pasangan, kalau boleh nak study sama2. Kalau dah study sama2, konon alasan nak fokus dan bagi semangat.
Jangan tipu diri sendiri. Memang takkan fokus punya. Percayalah cakap saya.
Kalau kata nak bagi semangat, adakah keluarga tak cukup bagi semangat? Adakah kawan2 tiada untuk bagi semangat? Atau adakah Al Quran dan hadis tak cukup untuk memberikan semangat?
Kita banyak lagi ruang alternatif halal yang ada. Usahakanlah yang itu.
6) “Tetapi kami bercinta kerana Allah? Kami tak buat apa2 maksiat. Kami tak pegang tangan pun.”
Kamu bukan bercinta kerana Allah, tetapi kamu bercinta sbb NAFSU syahwat ! Kalau kamu cintakan Allah dan Rasul-Nya, kamu tahu ikhtilat itu salah. Menghampiri zina itu juga DOSA.
Kalau kamu dah bercinta, kamu mesti lupakan Allah. Buktinya?
Solat pun lambat sebab nak reply chat dulu,
Tidur pun lambat sebab call / chat sampai pukul 3,4 pagi. Bangun solat subuh lambat.
Solat pun tak khusyuk sebab teringat2.
Dan macam-macam lagi. Ini bercinta kerana Allah?
Jangan tipu diri sendiri kawan.
“Sesiapa mengaku dapat menggabungkan dua cinta dalam hatinya,
cinta dunia sekaligus cinta Allah,
maka dia telah BERDUSTA.
Kau bermaksiat, lalu mengaku mencintai-Nya?
Ini sungguh mustahil terjadi…
Andaikan cintamu itu sejati,
kau pasti mentaati-Nya.
Tanda cinta adalah Taat!”
(Imam Syafi’i – Mawa’idh Imam Syafi’i)
7) Kalau kamu dah masuk universiti dan BERSUNGGUH nak kahwin, pastikan kamu yakin bahawa kamu memang dah MAMPU dan BERSEDIA nak kahwin.
BUKAN sekadar ikut atau dgr ceramah tentang kahwin awal, terus rasa nak kahwin. Atau sebab kawan ramai kahwin awal, kamu pun nak kahwin awal.
Kahwin ni kita ikut sunnah, bukan ikut orang ramai.
Sebab ikutkan pengalaman, fasa umur sekitar 18 hingga 24 tahun adalah fasa umur semangat berkobar nak kahwin awal.
Bersedia atau mampu saya maksudkan adalah dgn erti kata ;
A) Kamu ada sebab kukuh kenapa nak kahwin. Berikan sekurangnya 5 sebab utama pada diri dan mak ayah kenapa nak kahwin.
B) Dah tahu secara asas hukum hakam Islam terutama dalam fiqh munakahat termasuk tunang, nikah, cerai, dan sebagainya sebelum pergi kursus kahwin.
C) Sudah yakinkan mak ayah sendiri,
D) Kamu dah ada kewangan yang boleh MENAMPUNG,
E) Kamu dah bersedia mental di tahap paling tinggi sebab berkahwin bukan hanya sampai pelamin, tapi sampai ke lampin.
F) Kamu boleh berkahwin dalam MASA TERDEKAT (paling terbaik kurang daripada setahun bertunang),
Dan paling penting..
G) Kamu kena ada SEBAB yang kukuh kenapa kamu nak kawin masa belajar. Sebab itu saya sebut, kahwin jangan ikut orang. JANGAN…
Sebab nikah akan melibatkan keluarga dua pihak, keturunan, zuriat, masa depan dakwah tarbiah, bahkan lebih jauh dari itu, ia juga boleh menentukan Syurga Neraka kamu. Kalau tak bersedia betul-betul, korang akan menyesal nanti.
Kahwin ikut sunnah, bukan ikut orang.
Ada orang kata nak kahwin sbb nak elak daripada maksiat, jaga pandangan dan sebagainya. Saya nak terus terang pada kamu.
Kahwin BUKANNYA solusi UTAMA untuk selesaikan masalah dan maksiat kamu seperti tak tunduk pandangan, nak elak maksiat, dan sebagainya.
Nak tahu sebab apa?
Kenapa selepas kahwin, ramai saja suami yang curang, isteri yang jalang, suami asyik kacau perempuan lain serta main kayu tiga, isteri asyik kacau dan keluar dengan lelaki lain dan sebagainya sehingga akhirnya bercerai.
Kenapa semua ni berlaku?
Sebab perkahwinan BUKANNYA solusi UTAMA untuk tinggalkan maksiat. Perkahwinan hanyalah solusi sebahagian sahaja.
Habis itu solusi utamanya apa?
Solusi utama adalah dengan TAQWA. Iaitu dengan diri kamu sendiri.
Kalau sebelum kahwin selalu buat maksiat, tengok video lucah, etc tetapi TIDAK atau BERTANGGUH taubat, sampai lepas kahwin pun kamu akan buat maksiat yang sama.
Serius. Perkahwinan bukan magik.
Sebab itu, nyatakan pada diri sendiri 5 hingga 10 sebab kenapa nak kahwin.
Kahwin bukan boleh main-main. Ia melibatkan hal amanah, tanggungjawab, maruah, harta, kehormatan, hubungan kekeluargaan dan hal dunia-akhirat.
Ia bukan hanya hubungan cinta semata2. Jangan tergesa dan jangan bertunda!
Rasulullah sebut,
Wahai para pemuda, sesiapa di antara kamu telah MAMPU utk menikah, maka hendaknya ia menikah. Kerana menikah dapat lebih menundukkan pandangan, dan lebih menjaga kehormatan. Sesiapa yang belum mampu menikah maka hendaklah ia berpuasa, kerana puasa adalah penjaga baginya.”
8) Apa maksud “kewangan yang mampu menampung?”
Kewangan yang mampu menampung ni bukan bermaksud kena ada RM10,000, atau kena ada RM50,000 etc.
Ia subjektif. Saya hanya letak 3 kriteria ASAS untuk membuktikan seseorang itu ada kewangan yang mampu menampung.
Kalau kamu melepasi 3 kriteria asas ini, insyaAllah saya yakin kamu ada kewangan yang menampung. Sekali lagi saya sebut, ini bukan dari nas hadis dan al Quran.
Tetapi ini adalah pengalaman sendiri. Nak terima boleh, nak tolak pun tiada masalah. Apa kriterianya?
Ok begini ;
A) Mesti boleh BERIKAN duit pada mak ayah sekurangnya SETIAP bulan. Kalau tiada mak ayah lagi, berilah pada adik beradik yang belajar. Kalau tiada juga, infaq pada rumah anak yatim. Beri lebih dlm sedekah tu.
Ini TAK TERMASUK sedekah tabung masjid, tabung Palestin, etc.
Kenapa kena berikan duit/sedekah pada mereka?
Sebab nak mendidik (khususnya lelaki) untuk bersedia memberikan nafkah kewangan pada isteri lepas kahwin. Supaya tak culture shock lepas kahwin nanti.
Kalau sebelum kahwin dah kedekut, lepas kahwin macam mana agaknya?
B) TIDAK meminta duit pada mak ayah untuk perbelanjaan makanan harian.
Sebaiknya, bukan sekadar perbelanjaan makanan, bahkan sampai tahap belanja buku, yuran etc.
Saya tahu, duit biasiswa/pinjaman tak pernah cukup. Kalau terlebih cukup tu memang bonus.
Kenapa kena buat ini?
Sebab nak melatih diri supaya tak meminta2 dengan orang yang luar daripada keluarga kita kalau ada apa2 masalah kewangan.
Suami isteri akan kerjasama usaha sungguh2 untuk selesaikan sendiri masalah kewangan keluarga tanpa bergantung org luar.
C) Kamu mampu BERDIKARI cari duit sendiri TANPA bergantung pada pinjaman/biasiswa apatah lagi duit mak ayah beri. Carilah duit sendiri sama ada kerja part-time petronas ke, kedai roti, tanam cili dan jual, berniaga online, berniaga pasar malam etc.
Kalau ada 3 kriteria ini, insyaAllah ada kewangan yang menampung. Seperti saya kata, jumlah kewangan itu adalah subjektif. Tetapi asasnya mesti ada.
9) Macam Mana Yakinkan Mak Ayah? Ini soalan famous yang selalu kami dapat. Antara tips untuk yakinkan mak ayah adalah ; A)Beritahu dengan penuh kesungguhan bahawa kamu nak kahwin pada mak ayah.
Hampir 95% orang yang beritahu pada mak ayah untuk kali pertama, semua mak ayah TIDAK AKAN bagi kamu kahwin.
Ini normal. Jadi apa kena buat adalah, TERUSKAN memujuk. Sampai bila? Sampai mereka bagi izin kamu kahwin. Pujuk je walaupun terpaksa pujuk sampai berjuta kali.
Tunjukkan kamu serius, bukan sembang saja. B) Buktikan dengan TINDAKAN. Maksudnya, kalau balik cuti jgn kerjanya tidur je, malas nak tolong mak ayah, menyusahkan mak ayah, tak nak dengar kata mereka, suruh tolong pun tak nak, kemas rumah pun malas, etc.
Itu belum lagi kalau solat lambat, baca al Quran tak pandai dan malas belajar, etc. Macam mana mereka nak yakin, kalau diri sendiri pun tak terurus?
C) Tunjukkan dengan kewangan yang mampu menampung.
D) Jangan pernah derhaka pada mak ayah. Kalau terkasar bahasa, CEPAT-CEPAT minta maaf. Jangan lupa, di sebalik kamu nak kahwin, ada keberkatan dari mak ayah yang datang membantu sekiranya kita taati mereka.
10) Perempuan pula macam mana? Perempuan pun boleh buat perkara sama. Boleh je melamar lelaki yang dia rasakan sesuai dengan menggunakan orang tengah.
Selain tu, ada ciri kepimpinan yang diyakini, bukan sembang.
Perkara ini semua kena berbincang dan belajar semasa taaruf. Taaruf dibuat SEBELUM bertunang. Tujuannya supaya menjaga keselamatan, hala tuju rumahtangga, nafkah etc,
Nanti poin ke-13 saya cerita pasal TAARUF.
Lepas tu, boleh mendidik isteri dan zuriat syariat agama, WALAUPUN BUKAN ustaz.
Sekurang-kurangnya boleh ajar perkara asas dalam Islam. Kalau tak mampu, paling kurang sekali rajin bawa isteri dan zuriat pergi kelas atau kuliah agama.
Ini penting weh.
11) Kalau nak cari calon sendiri boleh ke?
Boleh je nak cari sendiri. TETAPI dengan syarat. MESTI jaga ikhtilat, jaga pandangan (tunduk pandangan), jaga kata-kata, jaga batas-batas agama (syariat), dan paling penting ADA ORANG TENGAH.
Ya, orang tengah macam saya sebut tadi.
Orang tengah ini MESTI dah kahwin dan FAHAM dan AMALKAN AGAMA. Tak semestinya ustaz atau ustazah. Sebaiknya mak ayah la.
Dan yang penting bukannya jenis kaki couple juga. Memang tak jalanlah jawabnya.
Kalau takda orang tengah tak boleh ke?
Kalau kamu tanya saya, jujur saya memang tak bagi. Tetapi ikut pada kamu lah. Nak ikut, ikutlah. Tak nak ikut, saya tak paksa.
Saya hanya berkongsi apa yang terbaik untuk saya dan kamu semua.
Kalau kamu rasa tanpa guna orang tengah ini boleh buat kamu dapat redha Allah dan Syurga, teruskan.
Saya bagi tips ini adalah cara yang saya analisa dan YAKINI bahawa inilah jalan terbaik.
Kalau kamu rasa ini jalan terburuk atau ada jalan lain, dipersilakan.
Kita semua akan disoal di Akhirat nanti, inilah usaha saya yang saya ajar pada kamu untuk kita sama-sama jaga syariat Allah. Kita usaha semampu mungkin walaupun di sana ada lompong sana sini.
Sekurangnya kita berusaha.
12) Lepas orang tengah dah jumpa calon yang sesuai, susun masa yang sesuai untuk aturkan satu pertemuan. Pertemuan ini kita sebut sebagai TAARUF.
Semasa sesi taaruf ini, pastikan ada kamu, bakal pasangan kamu, dan mahram kamu. Dan TAK PERLU libatkan keluarga kedua2 belah pihak.
Sebab ini masih proses permulaan.
Selepas taaruf, boleh saja kamu tolak awal2 sebelum bertunang. Nanti tak adalah jadi ribut semacam selepas itu. Proses taaruf boleh buat di rumah, ataupun di tempat awam.
Semasa sesi taaruf ini, biasanya hubungan emosi belum wujud lagi.
Sesi taaruf ini sangat penting supaya kamu tak melaburkan emosi pada tempat yang salah.
Apa nak buat semasa sesi taaruf ini?
Ceritakanlah tentang diri masing2 secara terperinci.
Kalau ada kelemahan yang bukan aib memalukan, ceritalah seperti ada saka, tak ada kenderaan, tak ada tanah, dan sebagainya.
Kalau wanita pakai purdah, mesti BUKA purdah. Sebab semasa sesi taaruf ini, sunat untuk melihat wajah dan tapak tangan.
13)Selepas tamat sesi taaruf, masing2 boleh pulang ke rumah, dan mulakan proses BERISTIKHARAH pula. Iaitu solat istikharah minta panduan daripada Allah.
Pastikan sewaktu istikharah, kamu belum ada pilihan pasangan lagi supaya kamu akan lebih tenang.
Dan lepas beristikharah beberapa kali, BINCANG dengan ahli keluarga dan sahabat handai yg dipercayai tentang bakal calon. Berbincanglah dengan mereka.
Ingat, tidak akan menyesal orang yang beristikharah, dan tidak akan rugi orang yang beristisyarah (mesyuarat).
14) Lepas masing2 dah bersetuju, barulah berbincang tarikh untuk bertunang, dan mulakan perjumpaan keluarga masing-masing untuk menetapkan tarikh.
Selepas bertunang, jaga adab-adab bertunang termasuklah menjaga ikhtilat.
Sebolehnya, bertunang paling cepat 6 bulan, dan paling lama setahun. Jangan terlalu cepat, atau jangan terlalu lambat.
Fasa bertunang adalah fasa berkenalan. Jika terlalu cepat, nanti takut menyesal kelak. Atau jika terlalu lambat, nanti takut terlajak banyak perkara maksiat.
15)Selepas habis sesi bertunang, maka bernikahlah. Dan mulakanlah hidup bahagia. Moga rumahtangga yang dibina dilimpahi sakinah, mawaddah dan rahmah.
Saya rasa okaylah sampai di sini. Ini solusi yang saya boleh cadangkan pada kamu, dan insyaAllah patuh syarak.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kematian Indah, Ulama Meninggal Dunia Setelah Ucap “Lailahaillallah” Semasa Berceramah
![Kematian Indah, Ulama Meninggal Dunia Setelah Ucap “Lailahaillallah” Semasa Berceramah](https://cdn.kashoorga.com/2020/09/273900-24_37_466708.jpeg)
Semua inginkan kematian yang indah. Selagi nyawa dikandung badan, lakukan lah segala yang terbaik agar matinya kita nanti dalam keadaan husnul khatimah; kematian yang indah, secara baik dan dicemburui manusia.
Dan, video tular di sosial media yang memperlihatkan saat-saat Allah menarik nyawa seorang ulama di Sumatera Barat, Indonesia yang sedang memberi ceramah cukup meniup hela keinsafan kepada kita.
https://www.instagram.com/p/CFZRiMDBazP/
Sesungguhnya ia adalah kematian indah dan dicemburui kita yang masih hidup. Masakan tidak, ia terjadi ke atas seorang alim yang sedang mengajak manusia ke jalan kebaikan dan nyawa ditarik sebaik dia mengucapkan kalimah tauhid “Lailahaillallah” lalu rebah.
Dimaklumkan bahawa ulama yang dikenali sebagai Buya Isral Malin Putiah itu sedang menyampaikan ceramah di masjid Kecamatan Harau, Kabupaten Limapuluh Kota, Sumatera Barat.
Buya Malin yang kelihatan sihat dan kuat walaupun agak tua cukup bersemangat menyampaikan ceramahnya dalam Bahasa Minang. Ceramah terakhirnya itu menyentuh tentang betapa Allah SWT itu Maha mengetahui akan segala apa yang kita lakukan atau niatkan sekalipun. Sesekali kelihatan beliau menyapu peluh di wajahnya dengan selempang yang dipakai.
“Allah itu Maha Melihat, Allah itu Maha Mendengar. Perkataan dalam hati kita, Allah juga mengetahuinya,” ujar Buya Malin yang cukup semangat. Nada suara cukup tegas mengingatkan manusia akan dosa-dosa silam yang telah dibuat.
Sebaik mengucapkan kalimah Tauhid ‘Lailahaillallah’, Buya Malin secara tiba-tiba rebah ke belakang dan ternyata jelas bunyi nafas nya yang cukup kuat. Dan dilaporkan bahawa tidak lama berselang, nafas tidak lagi kedengaran dan ternyata Buya Malin telah menemui sang Penciptanya pada 12 September 2020 lalu. Dalam video tersebut, jam pada dinding masjid menunjukkan pukul 11.23 pagi waktu tempatan saat kejadian berlaku.
Bagi menghormati permintaan keluarga yang mahukan Buya Malin terus dibawa ke rumah untuk urusan fardhu kifayah.
Walaupun kelihatan sudah tua, namun Buya Malin tidak alami sebarang masalah kesihatan; tiada tanda-tanda dia sakit. Namun ini semua adalah aturan Allah.
Ajal kita adalah rahsiaNya, namun apa yang terjadi ini banyak memberikan kesedaran kepada kita tentang mati itu pasti dan berusahalah melakukan kebaikan agar kita juga nanti mati dalam keadaan husnul khatimah. Innalillahi Wainna Ilaihi Rajiun.
Kashoorga: Teruskanlah melakukan amal kebaikan walau siapa dan di mana kita berada. Semoga kita juga nanti menemui sang Pencipta dalam keadaan husnul khatimah.
Sehingga artikel ini ditulis, lebih 125,000 tontonan menyaksikan detik-detik kematian yang indah ini. Ramai warganet mendoakan segala kebaikan buat Allahyarham Buya Isral Malin. Amin.
Sumber: tribunnewswiki
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Dianggap Putuskan Saf & Kurangkan Pahala Jemaah.’ Begini Kedudukan Kanak-Kanak Lelaki Dalam Saf Solat Berjemaah
![‘Dianggap Putuskan Saf & Kurangkan Pahala Jemaah.’ Begini Kedudukan Kanak-Kanak Lelaki Dalam Saf Solat Berjemaah](https://cdn.kashoorga.com/2023/07/519970.jpeg)
‘Dianggap putuskan saf dan kurangkan pahala jemaah.’ Begini kedudukan kanak-kanak lelaki dalam saf solat berjemaah.
Menjadi kebiasaan dalam masyarakat kita, kanak-kanak sedari kecil dibawa ke masjid untuk menyemai dalam diri mereka rasa cintakan masjid dan solat berjemaah selain mengimarahkan masjid.
Tetapi timbul beberapa persoalan dan tanggapan bahawa kanak-kanak yang berada dalam saf orang dewasa ketika solat jemaah dianggap telah memutuskan saf dan mengurangkan pahala jemaah.
Artikel Berkaitan:
Masjid Dikunci Selepas Waktu Solat, Susahkan Orang Musafir Singgah Sembahyang
Dianggap Putuskan Saf
Sebenarnya bagaimana kedudukan terbaik bagi kanak-kanak lelaki ketika solat berjemaah. Ikuti perkongsian Dr Syed Shahridzan Ben-Agil ini baik-baik iya.
Soalan:
Saya ada kemusykilan tentang perincian saf kanak-kanak bersama orang dewasa. Semua sedia maklum dalam Mazhab Syafie, bila kanak-kanak mendahului orang dewasa di saf hadapan, orang dewasa tidak boleh tarik keluar kanak-kanak dari saf.
Soalan saya apakah yang dimaksudkan kanak-kanak dalam isu ini menurut Mazhab Syafie? Adakah semua peringkat kanak-kanak walaupun belum mumayyiz?
![‘Dianggap Putuskan Saf & Kurangkan Pahala Jemaah.’ Begini Kedudukan Kanak-Kanak Lelaki Dalam Saf Solat Berjemaah](//www.kashoorga.com/wp-content/plugins/a3-lazy-load/assets/images/lazy_placeholder.gif)
Kurangkan Pahala Jemaah
Jawapan:
Memang benar di sisi mazhab Syafie, kanak-kanak yang mendahului golongan dewasa yang lewat memenuhi ruang saf di hadapan tidak boleh dikeluarkan daripada saf dan dipindahkan ke saf yang belakang.
Perkara ini dinyatakan di dalam kitab Mughni al-Muhtaj:
لو سبق الصبيان بالحضور لم يؤخروا للرجال اللاحقين كما لو سبقوا إلى الصف الأول فإنهم أحق به على الصحيحء.
Maksudnya:
“Jika kanak-kanak lelaki hadir dahulu, maka kanak-kanak tersebut tidak diundurkan ke belakang untuk (memberi laluan) lelaki-lelaki baligh, sepertimana jika kanak-kanak lelaki mendahului pada saf yang pertama maka mereka berhak (untuk tetap pada saf tersebut) menurut pandangan yang sahih”.
Begini Kedudukan
Namun begitu, seorang kanak-kanak yang mendahului orang dewasa disunatkan beri keutamaan kepada golongan dewasa untuk mengisi ruang saf hadapan.
Ini dijelaskan di dalam rujukan yang sama:
)ويقف) إذا اجتمع الرجال وغيرهم (خلفه الرجال) أي خلف الإمام لفضلهم (ثم الصبيان) لأنهم من جنس الرجال.
Maksudnya:
“Apabila bertembung antara golongan lelaki dewasa dengan selain mereka(seperti kanak²), hendaklah lelaki dewasa berdiri di belakangnya, iaitu imam kerana kelebihan mereka, kemudian disusuli oleh kanak² kerana mereka termasuk dalam golongan lelaki.”
Kanak-Kanak Lelaki
Menurut kitab Bushra al-Karim, disunatkan mengikut susunan tertib yang telah dinyatakan oleh Rasulullah ﷺ, iaitu di belakang imam ialah golongan dewasa kemudian disusuli dengan kanak-kanak jika golongan dewasa tidak lewat.
Namun jika tidak selari dengan susunan ini maka hukumnya makruh yang boleh meluputkan sebahagian fadilat berjemaah:
وذلك لخبر مسلم: “ليليني منكم أولو الأحلام والنهي” أي: البالغون العاقلون، ثم الذين يلونهم ثلاثا، ومتى خولف الترتيب المذكور كره، وكذا كل مندوب يتعلق بالموقف وتفوت به فضيلة الجماعة.
Maksudnya:
“Ini(susunan saf) berdasarkan hadis riwayat Muslim: “Orang yang dewasa dan berakal dalam kalangan kamu hendaklah berada berhampiran di belakangku”, iaitu orang yang sudah baligh dan berakal “kemudian barisan saf yang berikutnya”, Baginda ﷺ menyebutnya sebanyak 3 kali.”
Apabila susunan yang dinyatakan ini diselisihi (daripada susunan yang sebenar) maka hukumnya makruh, begitu juga setiap perkara sunat yang berkaitan dengan kedudukan saf dan fadilat berjemaah luput disebabkannya(perbuatan makruh).”
Dalam Saf
Berbalik kepada soalan di atas, kanak-kanak yang layak mengisi ruang saf sebaris dengan dewasa di sisi ulama Syafi’iyyah ialah kanak-kanak yang sudah mencapai peringkat mumaiyiz.
Ini kerana menurut fuqaha kanak-kanak yang belum mumaiyiz makruh dibawa masuk ke dalam masjid. Perkara ini dinyatakan oleh Sheikhul Islam Zakaria al-Ansari di dalam kitab Asna al-Matolib:
والقول بكراهة دخول الصبيان المسجد ليس على إطلاقه بل يختص بمن لا تمييز له وبحاله لا طاعة فيها ولا حاجة إليها
Maksudnya:
“Kenyataan yang menyebut makruh membawa masuk kanak-kanak di dalam masjid bukanlah secara mutlak, bahkan khusus kanak-kanak yang belum mumaiyiz dengan keadaannya yang tidak sah ketaatan (ibadatnya) serta tiada keperluan(hajat).”
Kitab al-Nukat ‘ala al-Mukhtasarat al-Thalath karya Sheikh al-Iraqi menjelaskan kedudukan lagi bahawa haram membawa masuk kanak-kanak yang menanggung najis yang dikhuatiri mengotori masjid.
Namun jika tidak dikhuatiri mencemarkan masjid hukumnya makruh (ويؤيده أن إدخال الصبيان المسجد حرام مع غلبة التنجيس، ومكروه مع عدمها).
Solat Berjemaah
Kesimpulan, kanak-kanak mumaiyiz disunatkan beri keutamaan kepada orang dewasa untuk mengisi ruang saf di hadapan. Jika ada kekosongan di ruang hadapan maka kanak-kanak mumaiyiz berhak mengisinya sebaris dengan golongan dewasa.
Selain itu jika golongan dewasa lewat, maka kanak-kanak dibolehkan mengisi ruang kekosongan di saf hadapan dan orang dewasa tidak berhak menarik mereka keluar ke saf belakang. Makruh membawa masuk kanak-kanak yang belum mumaiyiz ke dalam masjid.
Baca Di Sini:
‘Bacaan Suami Salah Ketika Solat Jemaah, Isteri Tak Boleh Tegur Direct.’ Begini Cara Yang Betul
Kashoorga: Keutamaan saf hadapan tetap kepada lelaki dewasa, tetapi andaian bahawa kanak-kanak memutuskan saf dan mengurangkan pahala jemaah adalah tidak benar.
Sumber: Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI