Kewajipan menutup aurat banyak dijelaskan dalam Al-Quran dan hadith. Ia bukan lagi sunat atau makruh sebaliknya diwajibkan ke atas perempuan yang sudah baligh dan dinyatakan dengan jelas dalam beberapa surah di dalam Al-Quran mengenai kewajipan menutup aurat ini.
Maksudnya: “Dan hendaklah mereka menutupkan kain yang dipakai untuk menutup kepala (tudung) ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau anak-anak lelaki mereka, atau anak-anak lelaki suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak suruhan yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita” Surah an-Nur: 31.
Ayat di atas menjelaskan bahawa seorang wanita wajib untuk menahan pandangan dan menjaga kemaluannya. Mereka diperintahkan untuk menutup kain di bahagian dada (maksudnya bertudung menutupi dada dan bukan menyingkatkannya untuk fesyen) kerana orang lelaki biasanya sangat bernafsu melihat bahagian dada ini (nauzubillah) dan kerana itulah diperintahkan wanita untuk menutup bahagian dadanya dengan tudung labuh.
Tidak hanya dalam surah An-Nur ayat 31, surah Al-Ahzab ayat 59 turut menyatakan hal agar wanita menutup auratnya.
Maksudnya: “Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan perempuan-perempuan yang beriman bahawa hendaklah mereka melabuhkan jilbab (pakaian yang dipakai di atas baju dan tudung) mereka ke seluruh tubuh mereka, Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenali, maka mereka tidak akan diganggu” Surah al-Ahzab: 59
Ayat ini secara jelas menunjukkan bahawa wanita harus mengenakan jilbab ke seluruh tubuhnya. Ertinya berkewajipan menggunakan kain untuk menutupi tubuh dan auratnya sehingga tidak terlihat dari pandangan mata seorang lelaki yang bukan muhrim. Sebab itulah wanita dituntut mengenakan pakaian longgar dan labuh, bukannya pakaian ketat seakan bertelanjang konon untuk mengikut fesyen dan masa yang sama tudung singkat menutup kepalanya.
Tidak hanya surah Al-Ahzab, surah Al A’raf ayat 26 turut menyatakan perihal menutup aurat ini bahkan ia dinyatakan sejak dari zaman Nabi Adam a.s lagi.
“Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk indah untuk perhiasan. Dan pakaian taqwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.”(QS Al-A’raf :26)
Dalam ayat ini Allah memerintahkan manusia untuk menutup aurat. Perintah ini sudah diberikan sejak Nabi Adam Alaihissalam ada dan artinya memang secara fitrah manusia diperintahkan untuk melakukan hal tersebut sejak ia ada. Perintah menutup aurat ini bukan hanya terjadi apda zaman Nabi Muhammad lagi bahkan pada zaman Nabi terdahulu lagi bahawa wanita yang baligh wajib menutup auratnya.
Masa yang sama, Nabi SAW telah bersabda:
Ads
المرأةُ عورةٌ وإنَّها إذا خرَجتْ استشرَفها الشَّيطانُ
Maksudnya:“Wanita itu adalah aurat, jika ia keluar rumah, maka syaitan akan menghiasinya”
Riwayat ibn Hibban (5598), Syeikh Syuaib al-Arna’outh mengatakan perawi-perawi hadith ini thiqah (dipercayai).
Demikianlah ayat Al-Quran dan dalil yang mewajibkan wanita untuk menutup aurat dan larangan membuka aurat kecuali pada muhrimnya. Harus diingat, berpakaian itu mesti menurut syariat, bukan berpakaian tapi telanjang.
Dalam satu hadith, Nabi Muhammad menjelaskan mereka ini (berpakaian tapi telanjang) kerana mengikut fesyen tidak menurut syariat adalah ahli neraka.
Sabda Nabi SAW, ada di kalangan perempuan berpakaian tetapi bertelanjang, pakaian yang menggodakan, pakaian yang nipis, pakaian yang ketat, di atas kepala mereka dihias. Rambutnya laksana bonggol unta. Mereka tidak dapat masuk ke syurga, bahkan tidak dapat menghidu dan mencium keharumannya, walaupun baunya syurga itu dapat dihidu dari jauh. – [HR Muslim 5098].
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Cukuplah seorang isteri jaga suaminya dengan doa dan tawakal kepada Allah. Tak perlu control suami hingga sakit jiwa. Kadang-kadang dalam masa isteri mengongkong suami, dia tetap buat hal juga.
Oleh itu dalam menjaga emosi dan mental sendiri, sebaiknya serahkan segalanya pada Allah dan jangan terlalu mengongkong pasangan hingga memakan diri. Ikuti perkongsian Puan Annur Nieda dan ketahui cara sebaiknya menjaga pasangan.
Ini masjid besar Songkhla. Ramai orang Malaysia yang berkahwin dekat masjid ini.
Sama ada perkahwinan pertama ataupun kedua, ketiga mahupun keempat, wallahualam. Takkanlah saya nak tanya pula kan?
Cuma saya tiba-tiba terasa hendak bercerita sedikit sudah alang-alang ada gambar saya dan suami dekat depan masjid terbesar di Songkla ini.
Oh tapi bukan cerita pasal suami saya kahwin lain tahu. Hehe. Setakat pengetahuan yang Allah berikan kat saya ni, perkara itu tidaklah berlaku.
Saya hendak cerita sikitlah, kita sang isteri ini, macam mana hendak “jaga” suami.
Sebelum tu, saya teringat sebuah kisah seorang kenalan ni. Dia sangat “menjaga” suami dia.
Jaga Suaminya Dengan Doa
Suami dia ada outstation dekat Johor Bahru, dia tidak benarkan suami dia bermalam di sana. Dia mesti suruh suami dia balik ke rumah juga.
Time suami dia kena outstation jauh-jauh 2, 3 hari pun, tetap sama, suami dia perlu balik setiap hari.
Bertolak terbang awal pagi, habis kerja, kena terbang balik terus.
Tiket flight isteri yang tanggung.
Bila dengar hal ini, bukanlah saya nak menyibuk hal orang, cuma sebagai wanita saya melihat di mana kewajaran untuk jaga dan kawal suami sebegitu rupa.
Oh ya, suami beliau pernah “buat hal” di luar ataupun tidak, tidaklah saya hendak menyiasat lebih-lebih.
Tawakal Kepada Allah
Cuma saya hendak katakan yang cukuplah seorang isteri menjaga suaminya dengan doa dan tawakal kepada Allah.
Sebab saya yakin dan percaya, semua hati-hati kita ini dipegang oleh Yang Maha Mencipta.
Andai berlaku sesuatu yang kita tak suka, tetaplah teguh berdoa yang terbaik.
Pada pendapat peribadi saya, terlalu mengongkong dan cemburu terhadap pasangan akan menyiksa otak kita sendiri.
Apapun, “Cemburu itu wajar, tapi itu tidak perlu”.
Dalam kecemburuan yang melampau, ada lebih banyak cinta diri daripada cinta kita kepada pasangan.
Akhirnya, ada sebuah hadis
Daripada Jabir bin Atik, Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
“Di antara kecemburuan itu ada yang disukai Allah dan ada yang dibenci Allah.
Cemburu yang disukai Allah ialah kecemburuan berisi keraguan (bertempat, tidak melulu) sedangkan yang dibenci Allah ialah kecemburuan yang tidak ragu-ragu lagi (tidak bertempat, melulu).”
(Riwayat Abu Daud)
Saya ada mendengar satu ceramah yang menyebut bahawa perempuan yang sembahyang memakai telekung yang dibuat dari sutera adalah tidak sah kerana ia adalah najis. Mohon keterangan dari ustaz adakah benar tidak sah solat pakai sutera.
JAWAPAN :
Hukum kaum perempuan memakai sutera adalah harus samada di luar sembahyang atau di dalam sembahyang.
Ini adalah kerana telah ijmak ulamak bahawa orang perempuan halal memakai sutera dan hadith-hadith yang menyebut tentang ini tidak mengaitkan halal memakai sutera bagi perempuan dengan mana-mana tempat atau masa maka di mana sahaja dan bila sahaja perempuan memakai sutera adalah halal.
Berkata Syeikh Al-Bajuri :
و يحل للنساء لبس الحرير و افتراشه
Ertinya : “Dan halal bagi perempuan memakai sutera dan menjadikan sebagai tempat duduk.” (Hasyiah Al-Bajuri)
Ada pun perkataan tidak sah dipakai sutera dalam sembahyang sebab ia adalah najis adalah lemah kerana Nabi saw telah menghalalkannya dalam sabdanya :
Ertinya : “Telah diharamkan memakai sutera dan emas atas lelaki dari umatku dan dihalalkan bagi perempuan dari umatku.” (Hadith Imam Tirmizi)
Dalam hadith ini jelas Nabi saw telah menghalalkannya yakni jika sutera itu najis maka tidak akan dihalalkannya samada dalam sembahyang atau diluar sembahyang. Maka menghalalkannya itu menunjukkan atas sucinya.
KESIMPULAN
Harus orang perempuan memakai telekung untuk sembahyang yang diperbuat dari sutera dan sembahyangnya itu adalah sah.
Kalau sebelum Perintah Kawalan Berkurung ini mungkin kita terlalu sibuk dengan urusan dunia hinggakan tidak sempat untuk meluangkan masa bersama ahli keluarga.
Jadi dengan kesempatan yang ada ini (Perintan Kawalan Duduk Rumah) sebenarnya memberi ruang dan peluang kepada kita berbakti kepada ahli keluarga terutama isteri dan anak-anak.
Inilah masanya untuk anda bertanya dan bersembang lebih rapat dengan ahli keluarga sambil bertanya apa yang dilakukan sepanjang tempoh kesibukan anda sebelum ini.
Mungkin ada perkara tersirat yang anak atau isteri anda mahu beritahulah tetapi tersekat kerana kesibukan anda mengejar urusan dunia sebelum ini.
Ayuh, ikuti perkongsian menarik dari Penceramah Bebas, Ebit Lew yang mahu kita menghargai masa ada ini untuk merapatkan tali silaturrahim bersama ahli keluarga.
Nikmat hikmah disebalik covid 19. Biasa busy. Terima kaseh ya Allah. Adalah masa dirumah masak untuk bidadari dan anak-anak.Dapat makan sama-sama. Bersepah dapur ayah masak. Anak-anak berlari makan dekat saya. Nikmatnya bila dapat beri masa bersama bidadari dan anak-anak. Suap bidadari dan anak-anak. Bestnya
Kasihan bidadari saya selama ini masak dekat rumah. Ya Allah. Ini semua anak cuti panjang. Bidadari saya penat. Syukur dapat membantu dirumah
Bergilir-gilirlah dan saling membantu dalam khidmat buat ahli keluarga dan juga orang lain. Jamu orang miskin dan anak yatim.
Teringat Saidina Umar ra khalifah mulia bawa guni barang dapur dan masak untuk sebuah keluarga miskin tengah malam atas bukit dalam khemah. Hidupkan api sampai janggut dan wajahnya kena asap. Layan dan lihat anak mereka bermain. Katanya melihat anak ini tadi menangis lapar buat rasa sedih dan melihat mereka bermain kekenyangan buat rasa bahagia
Ayuhlah kita bantu bidadari atau anak-anak bantulah ibu cuti sekolah ini. Anak lelaki baik anak perempuan. Kita sama-sama buat dengan kasih sayang dan cinta. Disaat ujian ini kita jemput rahmat dan keampunan Allah. Orang yang paling untuk orang khidmat. Semua orang yang puasa, solat, baca al-Quran, zikir dan semua kebaikan mereka dapat pahala. Tetapi orang yang khidmat menyediakan makanan buat mereka paling besar pahala. Dia dapat kebaikan besar dari semua amal ahli keluarga- ebitlew
Qada solat atau solat sunat, mana satu yang lebih utama dilakukan? Ini mungkin persoalan buat mereka yang banyak meninggalkan solat satu ketika dahulu namun...