Ajal maut, jodoh pertemuan. Selepas melalui ujian demi ujian termasuk diuji kehilangan suami dan anak dikasihi, Allah memberikan sinar bahagia buat penyanyi Datuk Nora Ariffin apabila dirinya selamat mendirikan rumahtangga.
Selamat dinikahkan bersama Pensyarah Kanan, Jabatan Fiqh & Usul, Universiti Malaya, Dr Rushdi Ramli, 55, baru-baru ini yang juga merupakan rakan baik kepada arwah suaminya, Johan Nawawi.
Berkongsi berita gembira ini di instagramnya, Nora atau nama sebenarnya, Wan Norafizah Ariffin berkata, perkahwinan adalah satu ibadah dan ianya terlalu peribadi untuk dirinya kongsikan, bukan ingin bermegah- megah, jauh sekali untuk mencari publisiti.
Ini berita gembira dikongsi di ignya semalam.
Bismilahirahmanirahim.
Wa Sallallahu ala Sayyidina Muhammad wa Baaraka wa Sallam,
حسبنا الله و نعم الوكيل
ولا قوة الا بالله
Dengan nama Allah yg Maha pemurah lagi Maha mengasihani.
Bersempena dengan mlm jumaat yg merupakan sayyidul ayyam, saya dengan rendah hati dan bersyukur ke hadrat Allah SWT ingin memaklumkan bahawa saya kini telah bertemu jodoh dgn seorang hamba Allah yg merupakan sahabat baik arwah Johan sejak dari kecil lagi.
Beliau adalah saudara Rushdi Ramli.
Saya ingin meminta maaf kerana dari awal lagi saya memang berniat untuk tidak menghebah-hebahkan ikatan ini. Cukuplah sekadar melaksanakan perkara wajib & mengikut hukum sahaja.
Saya berpegang pada prinsip bahawa perkahwinan adalah satu ibadah dan ianya terlalu peribadi untuk saya kongsikan, bukan ingin bermegah- megah, jauh sekali untuk mencari publisiti.
Jodoh, rezeki & ajal adalah rahsia Allah yang telah ditentukan. Saya menerimanya dengan penuh sabar, redha & syukur. Hanya kebaikan yang saya harapkan.
Saya juga memohon agar semua insan yang mengenali saya dan para peminat, sudi menitipkan doa buat saya mendapat keluarga sakinah mawaddah warahmah, dipermudahkan segala urusan, diberkati, diredhai Allah SWT dunia akhirat.
In Shaa Allah.
Jutaan terima kasih buat anak-anak & menantu mama yg amat disayangi, adik beradik tersayang, seluruh saudara mara, sahabat handai, JNSB team, FANORATIK, rakan- rakan media & semua yg telah banyak memberikan doa, semangat, sokongan & nasihat pada saya selama ini. Allah saja yang mampu membalas segala jasa baik kalian semua.
Salam sayang dari saya Nora Ariffin.
Sumber IG : Nora Ariffin & Gambar kahwin : BH
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Maruah Wanita, Syariat Allah Bukan Isu Main-Main, Budaya Prank Tarik Tudung Terima Kecaman Ramai
Hukum asal bagi gurauan atau prank adalah dibolehkan selagi mana gurauan tersebut tidak melampau dan boleh diterima oleh orang yang diajak bergurau. Sekiranya gurauan tersebut melampau seperti menipu orang lain, menakut-nakutkan, membuka aib pada orang ramai, dan tidak boleh diterima oleh orang yang diguraukan maka ianya adalah suatu perbuatan yang haram dan dilarang untuk melakukannya. Tambahan lagi, video prank yang dirakam tersebut di muat naik dalam media sosial dan akan ditonton oleh pengguna-pengguna lain, sekaligus menyebarkan aib seseorang yang menjadi mangsa.
Istilah melampau dalam gurauan dapat dilihat melalui firman Allah s.w.t dalam surah al-Hujurat ayat 11 yang mana Allah s.w.t melarang perbuatan merendah-rendahkan orang lain, menyebarkan aib orang lain, memanggil orang lain dengan panggilan buruk dan lain-lain. Firman Allah s.w.t:
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا يَسۡخَرۡ قَوۡمٌ مِّن قَوۡمٍ عَسَىٰٓ أَن يَكُونُواْ خَيۡرًا مِّنۡهُمۡ وَلَا نِسَآءً مِّن نِّسَآءٍ عَسَىٰٓ أَن يَكُنَّ خَيۡرًا مِّنۡهُنَّۖ وَلَا تَلۡمِزُوٓاْ أَنفُسَكُمۡ وَلَا تَنَابَزُواْ بِٱلۡأَلۡقَٰبِۖ بِئۡسَ ٱلِٱسۡمُ ٱلۡفُسُوقُ بَعۡدَ ٱلۡإِيمَٰنِۚ وَمَن لَّمۡ يَتُبۡ فَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلظَّٰلِمُونَ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim. Surah al-Hujurat (11). Sumber : Mufti Wilayah Persekutuan.
Isu prank tarik tudung yang dimuat naik semalam menerima kecaman ramai apabila ramai menyifatkan perbuatan tersebut melampau. Walau YouTubernya mengakui penghasilan content itu hanya untuk menguji dan melihat reaksi orang ramai namun masih ramai tidak dapat menerima alasan diberikannya.
Ia berterusan menerima kritikan dan ramai menyelarkanya habis-habisan. Malah wanita yang ditarik tudung juga mengakui dirinya adalah individu free hair.
Ini antara kecaman dari orang ramai ditulis oleh Engku Nisa di fbnya.
Menggigil rasa nak marah…!!
Tahan jari, tulis padam, tulis padam.
Content creator, takde bab lain dah nak dijadikan konten?
Bab maruah wanita, syariat Allah juga yang kau buat main, kau nak cabar siapa? Allahurobbi, mendidih rasanya darah..
Sebahagian content creator sekarang ini semakin melampau dan mula membuat sesuatu yang tidak bertamadun, tidak berakhlak..
Tujuan?
Nak undang kecaman? Makian? Nanti naik rating.. Allahu,
“Aku nak tarik tudung perempuan malam ni, ikut suka korang la nak kecam ke nak komen apa ke, aku nak tengok reaction dia marah ke tumbuk ke, buat apa ke, kita tengok ok..”
Selepas dibuat, mintak maaf pada orang yang kena tarik tudung, pastu sebut,
“Kak, saya mintak maaf tarik tudung akak, tu ada kamera saya buat konten je kak, salah ke?”
Melampau..!
Budaya barat yang tidak bersahsiah dengan budaya prank merosakkan tamadun, merosakkan ummat dan masyarakat ini makin menular, kalangan individu baik, suami isteri, ahli keluarga, bahkan juga terhadap ibu bapa.
Alasan? Gurau je, relax r, chill r..
Apooo?
Kepada kakak yang ditarik tudung tu, saya harap kakak pergilah buat report kat balai polis, dengan laporan mengganggu keamanan, mengancam, mencalarkan maruah.
Dan,
Kalaulah ini dirancang, kamu yang merancang semuanya, perancang, pelaksana, pelakon, jurukamera dan semua sekali, sedarlah kamu bermain api dengan siapa. Sedarlah Allah Yang Maha Gagah boleh melenyapkan perbuatan kamu yang mengundang murka Allah ni sekelip mata sahaja.
La haw la wala quwwata illa billah..
#AslimTaslam
#LillahWaFillah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Derhaka Kah Anak Bantah Kata Ibu Paksa Ceraikan Isteri
Derhaka pada orang tua adalah satu dosa besar. Kita tahu, syurga itu di bawah telapak kaki ibu. Menjadi anak derhaka merupakan perbuatan yang ditakuti.
Namun apa hukumnya jika sang ibu meminta anak kandungnya menceraikan isteri yang dikasihi? Isu derhaka ini sangat berat. Tentu ada penjelasan lanjut kerana tidak semudah itu boleh menceraikan isteri. Kita baca kupasan oleh Ustaz Azhar Idrus ini.
SOALAN :
Saya mewakili kawan saya nak tanya ustaz masalah rumah tangga dia. Isteri kawan saya ini selalu tidak sefahaman dengan keluarga suaminya dan kadang-kadang bertegang lidah tapi tidak sampai bergaduh.
Masalahnya ialah ibu kepada suami telah beberapa kali menyuruh kawan saya menceraikan isterinya kerana ibunya tidak suka. Adakah wajib dia ikut perintah ibunya itu sedangkan dia tidak mahu bercerai dengan isterinya?
JAWAPAN :
Menurut pendapat sebahagian ulama jika orang tua menyuruh anaknya menceraikan isterinya dan isterinya memang perempuan yang jahat perangainya maka wajib anak itu taat pada perintah orang tuanya.
Akan tetapi jika isterinya bukan perempuan yang jahat perangainya sekali pun bukan perempuan yang solehah maka anak tidak wajib taat kepada suruhan orang tua untuk menceraikan isterinya dan anak itu tidak dikira derhaka pada tidak taatnya itu.
Telah berkata oleh Imam Ahmad :
“Tidak wajib seorang itu taatkan kedua ibu bapa dengan menceraikan akan isterinya.” (Kitab Adab As-Syar’iyyah)
Dan begitu juga jika kedua orang tua adalah orang yang tidak cerdik atau kurang akalnya dalam melakukan suatu perkara.
Berkata Syeikh Ibnu Hajar :ولكن لو كان –الوالد– في غاية الحمق أو سفاهة العقل، فأمر أو نهى ولده بما لا يعد مخالفته فيه في العرف عقوقاً، لا يفسق ولده بمخالفته حينئذ لعذره، وعليه فلو كان متزوجاً بمن يحبها فأمره بطلاقها، ولو لعدم عفتها، فلم يمتثل أمره لا إثم عليه كما سيأتي التصريح به عن أبي ذر رضي الله عنه، لكنه أشار إلى أن الأفضل طلاقها امتثالاً لأمر والده، وعليه يُحمَل الحديث الذي بعده: أن عمر أمر ابنه بطلاق زوجته فأبى، فذكر ذلك لرسول الله صلى الله عليه وسلم فأمره بطلاقها
Ertinya : “Akan tetapi kalau bapanya seorang yang tidak cerdik atau bodoh akalnya lalu menyuruh anaknya dengan suatu perkara yang tidak dikira derhaka pada adat kalau tidak mentaatinya maka anaknya tidaklah berdosa dengan sebab tidak mentaatinya pada ketika itu kerana uzurnya”
Dan atasnya juga andai anaknya berkahwin dengan seorang perempuan yang dia sukai lalu disuruhnya anaknya menceraikannya sekali pun isterinya ketiadaan solehah lalu anak itu tidak taatkan suruhannya itu nescaya tidaklah anak itu berdosa.
Sebagaimana akan datang sebutnya pada kisah Abu Zarr r.a. akan tetapinya mengisyaratkan kepada yang afdal ialah mentaati suruhan bapanya itu kerana menjunjung perintah orang tua.
Dan atasnya lah ditanggungkan hadis Umar r.a. menyuruh anaknya menceraikan isterinya lalu enggan ia dan bertanyakan kepada Nabi saw dan baginda menyuruhnya menceraikan.” (Kitab Az-Zawajir)
Artikel berkaitan:Tak Untung Benci Ibu, Sebaliknya Buatlah Baik. Insan Mulia Ini Jalan Kita Ke Syurga& Pesan Imam Muda Hassan
Artikel berkaitan: Awas! Ibu Bapa, Jangan Sampai Derhaka Kepada Anak
KESIMPULAN
Jika ibu bapa menyuruh ceraikan isteri dan memang isteri itu seorang yang jahat perangainya maka hendaklah ditaati akan suruhan ibu bapanya itu.
Ada pun jika isterinya bukan perempuan yang jahat maka suami tidak wajib taat suruhan ibu bapa. Mintalah kepada ibu bapa dengan perkataan yang baik dan beradab.
Ibubapa yang tidak puas hati dengan menantu hendaklah bersabar dan selesaikan dengan jalan yang baik kerana menyuruh cerai adalah memberatkan akan hidup anaknya.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Balu Lunas Hutang Kereta Guna KWSP Suami Kemudian Jadi Miliknya
Hutang dan harta peninggalan adalah dua perkara besar yang sepatutnya kita uruskan sebaik mungkin semasa masih hidup lagi, apatah lagi pasangan suami isteri.
Sebagai contoh, semasa arwah suami masih hidup, hubungan isteri dengan ahli keluarga kekal baik, namun ia berubah sekelip mata apabila tiba masa urusan pembahagian harta dan hutang arwah.
Salah satu isu yang sering timbul ialah apabila isteri ingin gunakan wang KWSP untuk membayar segala hutang yang ditinggalkan arwah dan menganggap harta yang telah dilunaskan hutangnya itu, akan menjadi miliknya.
Pihak pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkongsi permasalahan yang diajukan oleh seorang balu tentang isu ini.
Soalan
Suami saya baru meninggal. Kami ada dua buah kereta. Sebuah daripadanya sudah selesai hutang manakala sebuah lagi masih berhutang.
Bolehkah saya membayar semua hutang arwah dengan duit KWSP arwah yang akan saya terima, beranggapan dengan pembayaran tersebut kereta arwah boleh menjadi milik saya? Mohon penjelasan.
Jawapan
Situasi di atas berkait dengan permasalahan isu faraid kerana melibatkan harta yang ditinggalkan si mati. Harta faraid atau harta peninggalan seperti yang ditetapkan oleh pihak Baitulmal MAIWP[1] ialah semua harta yang mempunyai nilai dan dimiliki semasa hayatnya serta berterusan sehingga kematiannya.
Harta-harta itu termasuklah:
- Semua harta yang diperolehi secara halal melalui jual beli, hibah, wasiat, pembahagian pusaka, hadiah, sedekah dan sebagainya.
- Sewa yang masih belum dijelaskan kepada si mati.
- Hutang kepada si mati yang dijelaskan selepas kematiannya.
- Dividen/faedah yang terbit daripada harta si mati.
- Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
- Barang yang terbit selepas kematiannya dari usaha semasa hayatnya, misalnya ikan yang masuk ke dalam bubu yang ditahan oleh si mati.
Berdasarkan harta-harta yang disenaraikan di atas, kedua-dua kereta arwah termasuk dalam kategori harta peninggalan yang perlu dibahagikan kepada ahli-ahli waris yang berhak.
Seterusnya, jika arwah mempunyai hutang, maka hutang itu perlu diselesaikan terlebih dahulu menggunakan harta arwah yang sedia ada.
Artikel berkaitan: Duit Berjuta Dalam KWSP Tak Guna Kalau Tiada Penama. Sijil Nikah Atau Mati Pun Tak Cukup Nak Buat Pengeluaran
Artikel berkaitan: Harta Faraid, Ujian Jaga Amanah Tak Lupa Tanggungjawab Peguam Kongsi Pengalaman Urus Pembahagian Harta
Ini kerana apabila seseorang meninggal dunia, terdapat beberapa perkara yang perlu diselesaikan berhubung harta peninggalan arwah sebelum ia difaraidkan kepada ahli-ahli waris yang ada.
Harta tersebut digunakan untuk membiayai kos pengurusan jenazah, hutang-piutang, wasiat dan akhir sekali difaraidkan kepada ahli waris.
Berdasarkan situasi di atas, perlu dijelaskan terlebih dahulu bahawa duit KWSP yang diterima oleh isteri arwah sebenarnya masih di bawah hak milik arwah suaminya. Kedudukan duit KWSP yang diterima oleh isteri hanyalah sebagai penama sahaja.
Penama bermaksud mereka bertindak selaku pentadbir bagi menguruskan pengeluaran dan pembahagian simpanan KWSP ahli mengikut Undang – Undang Islam. Oleh yang demikian, penama bukanlah pemilik harta, lebih tepat disebut sebagai pengurus harta.
Selain itu, hutang perlu diselesaikan terlebih dahulu. Memandangkan duit KWSP dianggap sebagai harta arwah, maka tidak menjadi masalah kepada ahli waris khususnya penama untuk menggunakan duit tersebut bagi menyelesaikan segala hutang-piutang arwah termasuklah hutang kereta.
Namun begitu, sekiranya isteri arwah beranggapan kereta akan menjadi miliknya kerana menyelesaikan hutang kereta suami melalui duit KWSP tersebut, maka kami berpandangan kefahaman ini kurang tepat dan perlu diperbetulkan.
Alasannya, penerimaan duit KWSP tersebut hanya sebagai penama bukan bertukar hak pemilikan.
Lantaran itu, jika arwah masih mempunyai ibu bapa dan anak-anak, maka mereka semua mempunyai bahagian dan hak terhadap harta arwah termasuk dua biji kereta yang ditinggalkan.
Kereta itu tidak terhad kepada isteri arwah semata-mata melainkan kereta tersebut sudah dihadiahkan dan ditukar geran kepada nama isteri semasa suaminya masih hidup.
Sebagai ilustrasi bahagian faraid bagi ahli waris sekiranya si mati masih mempunyai seorang anak lelaki, ibu dan bapanya.
Contoh Pembahagian Faraid:
Harga semasa kereta: RM 24,000
Ibu: 1/6 (RM 4,000)
Bapa: 1/6 (RM 4,000)
Isteri: 1/8 (RM 3,000)
Anak Lelaki: Baki harta (RM 13,000)
Berdasarkan penerangan di atas, dapat disimpulkan bahawa kereta tersebut tidak menjadi milik penuh isterinya walaupun dia sendiri menawarkan diri untuk melangsaikan hutang arwah, sebaliknya kereta tersebut tetap perlu dibahagikan mengikut pecahan faraid seperti contoh di atas.
Pemilikan penuh hanya boleh berlaku sekiranya ahli-ahli waris yang lain menggugurkan hak masing-masing sama ada diberikan secara percuma ataupun mereka menuntut bayaran bahagian masing-masing sebelum dilepaskan.
Wallahua’lam.
Sumber : muftiwp
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI