Azab kubur itu adalah pasti kerana ia adalah balasan Allah terhadap hambaNya yang mungkar selama ia hidup di dunia dan tidak pernah dan tidak sempat bertaubat.

Apabila kita sebut azab kubur, pastinya bermacam-macam gambaran yang tergambar dalam fikiran dan salah satunya tentulah kehadiran ular-ular besar dan berbisa melilit batang tubuh mayat, kala jengking dan segala macam yang menakutkan.

Artikel berkaitan: Cantiknya Jenazahnya&Bapa Alihkan Kubur Anak Setelah Mimpi Minta Dipindahkan Sebab Jiran Sebelah Tak Solat

Artikel berkaitan: Neraka Enggan Jamah Badan Kita, Kalau Buat Perkara Ini

Satu perkongsian dari seorang hamba Allah, menceritakan pengalaman seorang hamba Allah yang cuba berbaring di dalam lubung kubur selama 15 minit.

Satu perkongsian yang wajar diselami oleh kita. Ia merupakan satu pengalaman yang tidak ternilai buatnya.

“ALLAHUAKBAR
Pengalaman yg tak ternilai ialah saya pernah masuk dlm kubur pada jam 12.30am dan merasai bagaimana suasana berada dlm kubur selama 15 minit.. saya merasai paling sunyi sepi yg tak pernah dirasai di dunia ini, sampaikan pasir sebutir jatuh pun boleh dengar, gelap yg amat sangat , sampaikan tangan sendiri pun tak nampak dan setelah 5minit mulalah keluar serangga dan mengigit2 kaki, masa ni baru lah teringat org2 yg pernah bersama kita di dunia ini… so jagalah silatulrahim sesama kita sebelum kita keseorgan nanti.”

IKLAN

Kredit: Hamba Allah dari entri facebook viralmuafakatjohor

Percubaan masuk lubang kubur hidup-hidup selama 15 minit yang menginsafkan

Memang harus kita fikirkan azab kubur supaya kita tidak hanyut di dunia. Ia sebagai amaran buat kita yang masih hidup. Kalau cerita panjang tentang azab kubur memang menakutkan.

Secara nas memang tidak terdapat dalam al-Quran yang jelas menceritakan tentang azab kubur, tetapi dari segi dalalahnya terdapat ayat-ayat yang menunjukkan adanya azab kubur.

Ini dikuatkan lagi dengan tafsiran para ulama dan ahli tafsir. Antara ayat-ayat tersebut ialah:

IKLAN

Firman Allah SWT:
فَوَقَىٰهُ ٱللَّهُ سَيِّـَٔاتِ مَا مَكَرُوا۟ ۖوَحَاقَ بِـَٔالِ فِرْعَوْنَ سُوٓءُ ٱلْعَذَابِ ﴿٤٥﴾ ٱلنَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا ۖ وَيَوْمَ تَقُومُ ٱلسَّاعَةُ أَدْخِلُوٓا۟ ءَالَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ ٱلْعَذَابِ
Maksudnya: Dan Firaun bersama-sama kaumnya ditimpa azab seksa yang seburuk-buruknya. Mereka didedahkan kepada bahang api neraka pada waktu pagi dan petang (semasa mereka berada dalam alam barzakh), dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat): “Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa api neraka yang seberat-beratnya!”
(Surah Ghafir: 45-46)

Saat jenazah dimasukkan ke liang lahad

Menurut tulisan bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri di entrinya di muftiwp

Azab kubur merupakan hal yang tidak mungkin dinafikan. Bagi menguatkan lagi hujah, suka diterangkan di sini hujah dari segi logikal pula, antaranya:

• Alam yang dilalui oleh manusia adalah berlainan antara alam tidur dan alam jaga. Begitu juga alam mimpi dengan yang lain.

IKLAN

Apatah lagi alam hidup dengan alam yang mati yang dikenali sebagai alam barzakh atau alam kubur.

• Manusia boleh mengalami perasaan yang berbeza walaupun berada pada tempat yang sama dengan sebab rohnya yang berbeza dan suasana serta situasi dalaman seseorang.

Contohnya, jika seseorang tidur di satu tempat dan seorang yang lain tidur di tempat yang sama, tetapi kedua-duanya mungkin bermimpi dua perkara yang berlainan.

• Akal manusia boleh mengiyakan sesuatu peristiwa yang berlaku sama ada baik atau tidak, berdasarkan kepada akal atau rohani, bukan kepada zahir semata-mata.

Hal ini amat jelas apabila kita dapati ada di kalangan manusia yang keadaannya cukup gembira, manakala yang lain berada dalam keadaan yang cukup derita.

Kashoorga: Lakukanlah persediaan awal dari sekarang agar kita tenang di alam barzakh dan dapat menikmati ‘hidup’ yang tenang di sana.