Umurnya baru 19 tahun. Sudah rezeki dan dia selayaknya juga Nor Farhatul Fairuzah Panut menjuarai Tilawah Al-Quran peringkat antarabangsa, pada Sabtu lepas. Dengan wajah yang redup dan sejuk mata memandang, nama gadis ini terus menjadi sebutan ramai.

Nur Farhatul Fairuzah merupakan qariah tilawah serta antara peserta termuda Majlis Tilawah dan Menghafaz al-Quran Peringkat Antarabangsa kali ke-61. Nur Farhatul Fairuzah dan Abdul Khair membawa pulang hadiah berupa kepingan emas bernilai RM70,000 sumbangan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (Yapeim), piala iringan dan wang tunai RM40,000.

Umpama bunga yang sedang mekar mewangi, gadis seperti Nur Farhatul Fairuzah pasti tidak dapat lari ditanya tentang soal jodoh. Walau pun soalan yang diajukan ini agak nakal, tetapi, rasanya semua pihak mesti ingin tahu terutamanya lelaki bujang.

BELUM FIKIR LAGI

Namun pelajar tingkatan enam Sekolah Menengah Agama Persekutuan Labu, Negeri Sembilan ini dengan nada malu menjawab, dia belum mahu memikirkan soal tersebut sebaliknya mahu memberi tumpuan pada pelajarannya sehingga ke peringkat tertinggi.

IKLAN

Gadis dari Sepang, Selangor ini berkata, dia meletakkan kriteria yang ‘biasa-biasa’ sahaja untuk mana-mana lelaki yang ingin menjadi pasangan hidupnya suatu hari nanti.

“Alah…(sambal tertawa), belum terfikir lagi, tapi tak taulah… kalau boleh yang ‘biasa-biasa’ sahaja. Tak kisah,” katanya.

Nur Farhatul Fairuzah juga merancang untuk menyambung pengajian dalam bidang al-Quran dan syariah.

“Saya bersyukur atas kemenangan ini. Ini semua berkat doa daripada ibu, kawan-kawan, guru-guru dan semua pihak,” ujarnya.

IKLAN

IMPI BAWA IBU UMRAH DAN LUAR NEGARA

Dia yang merupakan anak bongsu dari lima beradik dan berasal dari Sepang, Selangor juga berazam untuk membawa ibunya ke luar negara dan menunaikan umrah buat sekian kalinya.

IKLAN

Ditanya mengenai penglibatannya dalam tilawah al-Quran, dia memberitahu, dia bermula pada usia lima tahun dan cita-citanya untuk menjadi pensyarah dalam bidang al-Quran.

“Ibu bapa, ahli keluarga saya semuanya pandai taranum, Alhamdulillah,” ujarnya.

Sumber kredit: Utusan Online dan Farhatul Fairuzah

VIDEO KASHOORGA: