Tanah Suci Makkah dan Madinah sangat dekat di hati umat Islam. Bagi yang pernah pergi pasti merinduinya kerana dua kota ini tidak pernah “tidur”kerana manusia sentiasa melakukan ibadah tanpa mengira masa.

Sesetengahnya dari kita mungkin mempunyai duit banyak namun Allah tidak membuka pintu hati untuk menjejakkan kaki ke bumi baroqah itu. Tapi bagi sesetengah pula tak memerlukan duit belanja sendiri untuk ke sana bila Allah sudah menjemput kita sebagai tetamunya atau disebut sebagai Dhuyufurrahman, pasti akan tiba jua.

Dari satu perkongsian Tik Tok @siti5874, pemilik stesen minyak petronas di Pendang ini berkongsi kenangan menghantar pekerjanya, Makcik Sapuan menunaikan umrah sebagai penghargaan Long Service Reward. Difahamkan Makcik Sapuan sudah 28 tahun kekal setia berkhidmat di stesen minyak ini dari muda hingga di mamah usia.

Lebih menarik, sesuai dengan long service reward itu, pihak majikan memberikan hadiah terbaik untuk Makcik Sapuan di mana dirinya diberikan tiket penerbangan first class dan hotel yang dekat untuk memudahkannya berbuat amal ibadah.

Dari seraut wajahnya, ternyata Makcik Sapuan tidak pernah kenal erti jemu dengan kerjanya. Barangkali sangat bahagia dan kerana itulah istiqomah kekal setia walau sudah hampir 30 tahun melakukan kerja sama iaitu sebagai atendan pam.

IKLAN

Mungkin bagi sesetengah anak muda, kerja setahun dua sudah cukup dan kemudian lari mencari kerja lain untuk gaji lebih besar tetapi “kesetiaan” pekerja begini sesuatu yang harus kita kagumi dan perlu dihargai oleh majikan.

Benarlah setia itu mahal dan sudah pasti mereka yang mempunyai banyak pengalaman ini berharga nilainya.

IKLAN

Dari komen diberikan orang ramai memaklumkan, sudah bertemu Makcik Sapuan pada tahun 1992 lagi dan dirinya kekal setia di situ.

“Istiqamah dia dengan kerja. Berkatnya di situ. Saya mai dok Pendang taun 1992, dia dok kat pam tu, sampai la dok pam tu la.. Allah…

IKLAN

Dan di maklumkan juga, makcik Sapuan antara pekerja paling peramah di situ.

Terbaikkkkk akak nie paling lama keja situ..staf paling peramah dengan customer terbaikkkkk la akak.

MasyaaAllah saya kenal sangat akak ni. Selalu tolong g isikan minyak kalau kat pam hujung sekali. Tahniah kak. Beruntung sangat dapat ke Makkah. Dan ramai bersyukur kerana majikan baik melayani dan tahu menghargai kesetiaan pekerja.

@siti5874

Staff paling Legend di Petronas Pendang. Long Servis Reward “Pakej Umrah” kpd beliau🥰 #fyp #fypシ #fypシ゚viral #foryou #tiktok #viral #fypdongggggggg

♬ suara asli – Galeri Musik01 – Galeri Musik01