Dengan mengucapkan dua kalimah syahadah sahlah seseorang itu sebagai seorang Muslim. Maka segala kefardhuan dalam islam menjadi wajib ke atasnya dengan kata lain mesti dilaksanakan.
أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلَهَ إِلَّا الله
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُوْلُالله
IKLAN
Maksudnya :
Aku bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.
Kita wajib mengakui bahawa tiada tuhan melainkan Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW itu pesuruh Allah.
Pembantu Jurulatih Kelantan FC
Siapa kita hendak menentukan pengakhiran seseorang, begitu juga dengan pembantu jurulatih dan penganalisis video pasukan Kelantan FC, Pol Corpas Cuatrecasas dilaporkan sudah memeluk agama Islam, semalam.
Perkembangan itu disahkan kelab berkenaan menerusi kenyataan di Facebook (FB) mereka dengan Pol Carpas kini akan menggunakan nama Abu Bakar.
“Pembantu jurulatih dan penganalisis video Kelantan Football Club, Pol Corpas Cuatrecasas memeluk agama Islam pada hari ini, yang disyahadahkan oleh pemilik kelab TRW Kelantan FC, Norizam Tukiman di Hotel Zamburger Kota Warisan.
IKLAN
“Abu Bakar yang sudah bersama skuad The Red Warriors sejak musim 2021 sehingga kini masih setia berkhidmat dalam barisan kejurulatihan TRW Kelantan FC bagi saingan Liga Super 2023,” kata kelab itu.
Peluk Islam
Sementara itu, Norizam di FB miliknya turut mengesahkan perkara itu sambil menjelaskan tiada paksaan kepada sesiapa sahaja untuk kembali kepada fitrah.
“Benarlah hidayah itu milik Allah. Nama baru Pol Carpos adalah Pol Abubakar Corpas Cuatrecasa. Mulai esok saya nak panggil dia Abu Bakar,” katanya.
‘Tak sah kerana tiada keredaan penjual & pembeli.’ Tapi adakah wujud elemen paksaan dalam isu Kieda Crepe? Adakah dia memaksa setiap pembeli untuk berbuat demikian.
Sekali lagi, nama Kieda Crepe meniti di bibir netizen apabila dia dikatakan memaksa pelanggannya untuk produk lain sedangkan mereka hanya ingin membei crepe saja.
Adakah perniagaan sebegini dibenarkan dalam Islam, adakah apa yang dilakukan pihak Kieda Crepe bertentangan dengan hukum mualamat. Ikuti perkongsian panjang lebar Ustaz Lariba berkaitan isu ini.
ISU KIEDA CREPE – ADAKAH ITU SUATU JUAL-BELI PAKSA?
Kami telah menerima beberapa soalan mengenai isu Kieda Crepe di mana ada orang mendakwa dirinya telah “memaksa” pelanggannya membeli barang-barang yang pelanggannya tidak mahu beli.
Ini adalah kerana dia menjual crepe dengan digabungkan dengan produk lain. Telah menjadi viral pula kerana agak ramai yang mendakwa dia memaksa pembeli beli barang pada asalnya tidak mahu beli.
Ada juga dikongsi suatu sedutan video Ustaz Azhar Idrus (UAI) yang menyatakan bahawa jual-beli sebegitu adalah tidak sah sebab tiada keredaan penjual dan pembeli kerana pembeli “dipaksa” beli benda yang dia tidak mahu beli.
Tak Sah Kerana
So adakah elemen paksaan dalam jual-beli ini?
Antara syarat jual-beli adalah التراضي بين الطرفين (saling meredai antara kedua belah pihak). Ertinya penjual bersetuju untuk menjual dan pembeli juga bersetuju untuk membeli dengan ketetapan tersebut.
Maka, tiada pihak yang dipaksa menjual apa yang beliau enggan jual atau tiada pihak yang dipaksa membeli apa yang beliau enggan beli.
Ini berasaskan firman Allah SWT dalam Surah al-Nisa ayat 29:
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu.”
Tiada Keredaan Penjual & Pembeli
Tapi apakah jual-beli secara paksa itu?
Dalam Islam, paksaan yang boleh menjejaskan syarat keredaan dan membatalkan akad adalah yang mengandungi unsur ancaman atau ugutan.
Oleh itu, para ulama telah meletakkan beberapa syarat yang perlu dipenuhi bagi membolehkan kita mendakwa transaksi yang kita lakukan itu adalah secara paksaan. Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:
i. Orang yang memaksa hendaklah mampu melaksanakan ugutan atau ancaman yang dibuat;
ii. Orang yang dipaksa ada sangkaan tinggi bahawa orang yang memaksa tersebut mampu melaksanakan ancaman atau ugutannya sekiranya dia enggan menurut perintahnya dan dia pula tidak mampu menghalangnya daripada melaksanakan ugutan atau ancaman tersebut;
iii. Ancaman atau ugutan yang dibuat oleh orang yang memaksa itu melibatkan keselamatan ke atas nyawa, anggota dan harta; dan
iv. Orang yang dipaksa telah menunjukkan keengganannya untuk melakukan perbuatan tersebut sebelum ugutan atau ancaman dibuat lagi.
Tapi Adakah Wujud Elemen
Contoh jual-beli paksa ialah:
1. Kita bayar tunai RM100 untuk isi minyak. Setelah isian penuh, jumlah harga minyak ialah RM90 maka kita minta daripada pekerja stesen minyak baki RM10.
Namun pekerja stesen minyak itu berkata polisi mereka ialah baki tidak dikembalikan. Sebaliknya, baki itu hendaklah digunakan untuk beli barang yang senilai di stesen minyak mereka.
2. Abang kita jual produk MLM sebanyak RM200. Dia berkata kepada adiknya jika adiknya tak beli barang RM200, mereka bukan adik-beradik lagi.
Dalam isu Keida Crepe, kami difahamkan seperti berikut:
1. Beliau pernah pada asalnya menjual crepe sahaja dan tidak digabungkan (secara kombo) dengan produk lain. Pendek kata beliau menjual crepe sahaja.
2. Dia kini tidak menjual crepe secara berasingan dan menjual crepenya dengan digabungkan dengan produk orang lain. Dirinya memberi alasan bahasa beliau ingin “membantu vendor lain”.
Paksaan Dalam Isu Kieda Crepe?
Adakah syarat-syarat baru ini merupakan satu paksaan dalam jual-beli?
Walau apa pun niatnya menukar syarat-syarat pembelian, pendapat kami adalah seperti berikut:
1. Jual-beli dengan syarat-syarat baru Keida Crepe bukanlah jual-beli paksaan. Sebab pembeli ada pilihan sama ada untuk beli atau tidak serta boleh beli di tempat lain jika tidak setuju dengan syarat-syarat baru tersebut.
2. Syarat-syarat baru Kieda adalah jelas dan tidak disembunyikan atau hanya diberitahu selepas pembeli bayar. Beliau dengan jelas pamerkan maklumat harga baru di luar dan di dalam kedai. Dia telah mengubah produk dia jadi combo dan telah jelas diberitahu kepada semua pelanggan.
3. Mungkin ada elemen paksaan jika orang yang sudah beli crepe dan dah bayar tetapi dia belum hantar, dia tukar syarat mesti tambah wang sebab mesti beli choco jar, jika tidak wang tidak dikembalikan.
Itu barulah paksaan. Tapi jika dia refund sebab pelanggan tak mahu beli, itu bukan paksaan.
4. Mengenai pendapat UAI, kami kurang bersetuju sebab jual-beli Kieda Crepe ini tidak memenuhi kriteria “paksaan” dalam jual beli sebab dia telah pamer maklumat produk baru dan pelanggan masih ada pilihan samada ingin meneruskan pembelian atau tidak.
Saya Terpaksa Beli
Walaupun mungkin soalan itu tidak ditujukan kepada isu Kieda Crepe. Mungkin soalan kepada UAI itu boleh dibaiki untuk pencerahan beliau yang lebih baik.
Tapi kita tidak alami “paksaan” bila sebaliknya kita bayar serta sudah dapat produk. Tiada elemen “saya terpaksa beli” atau “dipaksa beli” lagi.
Dalam industri runcit, jual kombo adalah perkara biasa. Pengalaman kami di stesen minyak ialah kami sentiasa ambil cakna melalui sistem runcit produk-produk yang “bergerak perlahan” atau tidak laku (slow moving product).
Produk “bergerak perlahan” akan digabungkan sebagai jualan kombo dengan produk yang selalunya “bergerak laju” (fast moving product). Kombo juga adalah satu produk.
Oleh itu, nasihat kami kepada pelanggan-pelanggan Kieda agar berhenti daripada menuduh beliau memaksa pelanggan beli benda yang pelanggan tidak mahu atau tidak perlukan. Pilihan adalah di tangan pelanggan untuk meneruskan pembelian atau tidak.
Jom belajar muamalat! Semoga bermanfaat. Suburkan ilmu, jauhi kedangkalan. Insyallah…
Tiada apa lebih menyedihkan saat diuji kehilangan orang tersayang. Tambah lagi jika insan tersayang itulah yang melahirkan dan membesarkan kita di dunia ini.
Perkongsian dari seorang anak muda di fbnya, Iras Haji Saldada saat kehilangan ibu tersayang minggu lalu cukup mengundang sebak di hati ramai orang. Videonya yang pernah cuba curi-curi masuk ke wad untuk menjaga ibunya yang dipotong jari kaki kerana kencing manis selain mahu berbakti menjaga ibunya di hospital sebelum dihalau oleh jururawta kerana itu wad perempuan menggambarkan hubungan anak muda ini cukup akrab dan rapat dengan arwah ibunya.
Namun minggu lalu, syurganya ini telah pergi mnemui Illahi dan ia satu kehilangan cukup besar dirasakan oleh anak muda ini.
Dalam satu perkongsian di fb dan video Tik Toknya @iras.yash, Iras akui dunianya dan syurganya itu sudah berbeza. Tiada lagi peluangnya memandikan emaknya seperti selalu, membedakkan emaknya dan mengucup syurga itu seperti selalu.
“Innalillahiwainailaihrojiun. Alhamdulillah syukur pada Illahi urusan pengkebumian mak dipermudahkan Allah SWT. Mak, dunia kita berbeza. Adik tak dapat mandikan mak lagi. Adik tak tak boleh pakaikan mak baju, bedakkkan macam selalu.
“Adik tak dapat lagi dah cium mak hari-hari. Ya Allah, kenangan ini akan tersemat di jiwa hingga akhir hayat. Terima kasih mak menjadi mak yang baik lagi penyayang. Banyak yang cakap mak tengah tidur je tadi. Muka senyum manis. Sejuk hati kami tengok wajah mak tu. Insya Allah, Allah ampunkan dosa mak. Tenang sangat kami tengok wajah mak. Mungkin wajah mak tu seronok tak sabar nak balik rumah kekal abadi di sana. Sebab tu nampak tersenyum gitu. Terima kasih semua yang mendoakan mak. Maaf Iras tak sempat lagi nak reply satu-satu komen tu. Terima kasih semua. Semoga doa-doa kalian diangkat Allah SWT, Amiinn.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Biasa kita mendengar lantangnya suara orang membaca al-Quran ialah semasa pertandingan tilawah al-Quran. Namun ada juga yang gemar membaca kitabullah ini dengan suara yang kuat sehingga boleh terdengar beberapa meter walaupun tanpa pembesar suara.
Bagaimanakah hukumnya jika ada orang yang membaca al-Quran dengan suara kuat? Boleh atau tidak?
Menurut Imam al-Nawawi dalam al-Tibyan fi Adaab Hamalati al-Qur’an, di saat yang sama ada banyak hadis-hadis tentang kesunahan membaca al-Quran dengan suara keras dan suara perlahan.
Menurut Imam al-Ghazali, cara mengkompromikan antara hadis-hadis dan atsar yang bercanggah pendapat tentang hal ini. Pertama, bahawa memperlahankan suara ketika membaca al-Quran itu lebih utama. Kalau yang melakukannya merasa takut terkena sifat riya’ (ingin dipuji).
Tetapi, kalau tidak takut terkena sifat ingin dipuji, menguatkan suara itu tidak jadi masalah. Kerana membaca Alquran dengan suara kuat akan memberikan manfaat kepada orang lain, diantara pada yang mendengarnya.
Faedah lainnya adalah bacaan al-Quran dapat mengetuk hati, membuat pendengaran menjadi peka memperhatikan, mendorong untuk memikirkan maknanya, bahkan boleh membuatkan orang yang lupa dan tertidur menjadi tersedar. Ia juga satu bentuk dakwah secara tidak langsung.
Selama tujuan-tujuannya seperti faedah di atas, maka membaca al-Quran dengan suara kuat adalah dibolehkan. Tak ada masalah. Malahan, akan beroleh pahala yang berlipat ganda.
Diantaranya hadis-hadis yang menjadi dalil disunahkan membaca al-Quran dengan kuat, adalah riwayat Shahih al-Bukhari dan Muslim dari Abu Musa al-Asy’ari;
عن أبي موسى قال النبي صلى الله عليه وسلم إني لأعرف أصوات رفقة الأشعريين بالقرآن حين يدخلون بالليل وأعرف منازلهم من أصواتهم بالقرآن بالليل وإن كنت لم أر منازلهم حين نزلوا بالنهار ومنهم حكيم إذا لقي الخيل أو قال العدو قال لهم إن أصحابي يأمرونكم أن تنظروهمDari Abi Musa Ra., Nabi SAW. bersabda: Sungguh saya mengetahui (kualiti) suara mereka yang berasal dari marga “Asy’ari”, ketika mereka berada di waktu malam. Saya mengetahui kualiti mereka ketika suaranya membaca al-Quran di waktu malam. Dan jika saya tidak melihat rumah-rumah mereka di waktu malam, dapat dilihat di waktu siang. Ada seorang bijak dari mereka, ketika bertemu pasukan kuda atau (mungkin) musuh, ia (tidak lari dan) berkata, “para sahabatku memerintahkan kalian untuk menunggu mereka”
Atau hadis lain yang lebih jelas pernyataannya, diriwayatkan oleh Abu Dawud, al-Nasa’I dan lainnya dari al-Bara’ bin ‘Azib,
زينوا القرآن بأصواتكم “Hiasilah al-Qquran dengan suara-suaramu (yang indah).
Sementara itu, hadis yang menjadi dalil kesunahan membaca al-Quran dengan suara perlahan adalah hadis hasan riwayat al-Tirmidzi dan Abu Dawud, dari ‘Uqbah bin Amir
سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: الجاهر بالقرآن كالجاهر بالصدقة، والمسرّ بالقرآن كالمسرِّ بالصدقة Aku mendengar Rasulullah SAW. bersabda: “Orang yang mengeraskan suara membaca al-Quran seperti orang yang terang-terangan bersedekah. Dan orang yang memelankan suaranya seperti orang yang bersedekah dengan sembunyi-sembunyi.”
Terakhir, Imam al-Nawawi dalam al-Tibyan menyimpulkan bahawa baik bersuara kuat mahupun perlahan, membaca al-Quran itu bergantung keadaan pembacanya. Jika jahr/bersuara kuat menyebabkan dia melakukan yang tidak direstui agama, sebaiknya janganlah membaca dengan suara kuat.
Tetapi jika tidak ada masalah, disunatkan untuk jahr atau bersuara kuat. Apalagi membacanya dalam keadaan berjemaah, disunatkan untuk bersuara kuat. Wallahu A’lam
Sepanjang Ramadan dahulu, kita bersemangat menunaikan solat tarawih sebanyak 8 atau 20 rakaat. Alangkah sayangnya andai kekuatan ini dilenyapkan selepas berlalunya Ramadan.
Justeru sangat elok...