‘Dulu rasa payau, macam direct dari telaga.’ Ini sebabnya kenapa air zam-zam sekarang rasa berbeza dan tak sama macam kita minum waktu kecil-kecil dulu.

Seingat dahulu, masa kena paksa minum air zam-zam memang budak-budak tak mahu kerana rasanya yang pelik dan payau.

Tetapi bila makin dewasa, rasa air zam-zam sudah boleh diterima tekak, rupanya air zam-zam sekarang tak sama macam dahulu. Ikuti perkongsian Masnira Ramli yang kini menetap di Tanah Suci Mekah.

Artikel Berkaitan: Penjualan Air Zam-Zam, Bagaimana Ada Keberkatan Kalau Ia Dijual Secara Haram

Dulu Rasa Payau

Ramai beranggapan yang penduduk yang tinggal di Mekah akan ambil air zam-zam dekat masjid macam jemaah haji yang datang tunaikan umrah dan haji ambil.

Eh tak, kebetulan akak hendak pergi beli air zamzam ni, jom ikut akak kita peri ke kilang air zam-zam yang terletak di Kuday, Mekah. Jadi untuk semua kegunaan peribadi dan juga untuk semua orang yang menetap dekat Mekah, boleh dapatkan aiz zam-zam di sini.

IKLAN

Macam Direct Dari Telaga

Begini caranya untuk membeli air zam-zam. Mula-mula kita masukkan ID nombor kita, kenapa kena ada ID number sebab hanya orang yang menetap di Mekah dan juga rakyat Saudi saja yang boleh beli air zam-zam dekat sini.

Bila sudah masuk ID number kita pun pergi ke kaunter untuk buat pembayaran. Bila sudah buat pembayaran itu, bawalah resit yang kita ke tempat ambil air zam-zam.

Okey, dekat sini kita ambil troli dulu sebab untuk bilangan botol air zam-zam itu mengikut isi rumah. Macam suami akak, dia sudah register dengan orang seisi rumah.

Ini Sebabnya

So sekali pembelian dengan orang seisi rumah. Jadi untuk sekali pembelian, kami dibenarkan membeli sebanyak 20 botol. Bila dah scan kita punya resit dekat sini, akan keluarlah air zam-zam dalam tempat tempat khas tu.

Canggih dan mudah kan? Okey nak tahu tak kenapa air zam-zam sekarang ini dia dah tak rasa payau. Macam, kalau ingat masa dulu kalau mak ke atuk, nenek kita pergi umrah, dia suruh kita minum air zam-zam, kita tak nak sebab rasa dia tak sedap!

IKLAN

Kenapa Air Zam-Zam Sekarang Rasa Berbeza

Rasa dia sangat payau, macam minum air daripada direct daripada telaga kan? Okey sebenarnya sebab air zam-zam sekarang ini telah disuling dan ditapis di kilang khas yang ada dekat Masjidilharam.

Kemudian dibahagikan kepada tiga bahagian, satu untuk kegunaan jemaah di Masjidilharam.

Yang kedua dipam terus ke kilang air zamzam di Kuday ini dan dibotolkan begini untuk kegunaan rakyat tempatan dan semua yang menetap di dalam Saudi.

Manakala yang ketiga akan dipam terus ke dalam lori tangki air dan dibawa terus ke Madinah.

IKLAN

Jangan minta akak belikan dan pos tau sebab tak boleh. Salah di sisi undang-undang untuk jual air zam-zam ataupun pos air zamzam ke negara lain.

Baca Di Sini: 

LAPAN Kebaikan Minum Air Zam Zam

Demi Kelancaran Ibadah Haji, Arab Saudi Perkenal Robot Canggih Penghantar Air Zam-Zam

Kashoorga : Patutlah rasa air zam-zam agak berbeza rasanya sekarang. Tapi itulah sayanglah bila air zam-zam ditapis dan disuling.

Sumber : Puan Masnira Ramli