SOALAN: Saya akan bernikah dengan seorang lelaki pada hujung tahun ini. Namun saya tidak mampu untuk melakukan kenduri. Apakah hukumnya seseorang yang bernikah tanpa membuat sebarang kenduri?
JAWAPAN:
Berkahwin merupakan sesuatu yang harus. Mengisytiharkan perkahwinan pula adalah sunat bagi mengelakkan prasangka buruk masyarakat. Melakukan perkara yang boleh menimbulkan syak wasangka atau fitnah adalah berdosa.
Justeru jika suami isteri yang tidak mengisytiharkan perkahwinan mereka tinggal serumah, tentulah perbuatan ini dipandang serong. Ia dikira berdosa kerana menyebabkan timbulnya fitnah.
Ada beberapa cara untuk mengumumkan perkahwinan mengikut keselesaan masing-masing.
Antaranya:
1. Melalui medium media sosial seperti Facebook dan juga Instagram.
2. Melalui jamuan makan kecil.
3. Memperkenalkan pasangan kepada ahli keluarga dan rakan-rakan melalui ziarah menziarahi.
Namun adalah lebih bermakna jika diadakan kenduri. Perlu diingatkan bahawa kenduri tidaklah semestinya besar.
Apa yang penting ia mencapai hasrat perisytiharan sesebuah perkahwinan. Ijab kabul hanya dengan “Aku Terima Nikahnya…”
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hasrat Lihat Anak Bergelar Al-Hafiz Tak Kesampaian, Tapi Remaja 14 Tahun Ini Sempat Jadi Imam Solat Jenazah Bapanya
Impian seorang bapa pastinya mahu melihat kejayaan setiap anak bukan sahaja dalam mengejar duniani tetapi juga akhirat.
Bagi bapa ini, impian mahu melihat anaknya berjaya menghafaz 30 juzuk tidak kesampaian apabila dirinya terlebih dahulu dijemput Illahi.
Allahyarham Abdul Rani Abdullah meninggal dunia akibat kemalangan selepas melanggar tembok Tol Lunas Lebuhraya Butterworth-Kulim di Kubang Semang Isnin lalu.
Biarpun tidak sempat melihat anaknya ini menghafas 30 juzuk al-Quran dan bergelar al-Hafiz, tetapi sebagai anak yang taat, remaja lelaki inilah yang telah mengimamkan solat jenazah bapanya.
Kisah dikongsi Masjid Abdullah Fahim SPU (MAFSPU) di laman rasmi Facebooknya memberitahu, Mohd Danish bin Abdul Rani merupakan anak ketiga yang juga pelajar di Sekolah Islam Tahfiz Sains Darul Mumtaz, Padang Serai, Kedah itu telah menghafaz Quran sebanyak 13 juzuk.
“Mohd Danish yang berumur 14 tahun dan merupakan anak ketiga dalam ahli keluarganya. Menjadi kebanggaan kami, Mohd Danish antara yang bakal menjadi hafiz suatu hari nanti. Beliau kini sudah menghafaz Quran sebanyak 13 juzuk. Beliau bersekolah di Sekolah Islam Tahfiz Sains Darul Mumtaz, Padang Serai, Kedah.
“Kami mendoakan semoga Mohd Danish diberikan kekuatan dan ketabahan di atas ujian yang dihadapi. Semoga dipermudahkan dalam segala urusan dan menjadi anak soleh serta dapat membantu keluarga dan masyarakat.
“Pihak MAFSPU mengucapkan takziah kepada seluruh keluarga Allahyarham Abdul Rani bin Abdullah. Semoga Allah Ta’ala ampunkan segala dosa-dosanya dan terima segala amal ibadahnya. Semoga ditempatkan bersama orang yang beriman.
Ternyata perkongsian ini mendapat reaksi positif dari warganet. Masing-masing mengucapkan takziah dan mendoakan semoga arwah di tempatkan dalam kalangan orang beriman.
Juga turut mendoakan juga semoga remaja ini berjaya merealisasikan impian arwah ayahnya.
Siti Mariam Mokhtar semoga arwah ditempatkan bersama org2 yg beriman dan beramal soleh. seawal menghembus nafas akhir, anak sndr mengetuai solat jenazah….
nikmat apa lg yg ingin didustai….bhwsanya zuriatmu itu bukan biasa2 semoga terus mengalir doa ank2 yg soleh kpd org tua mrk. aamiin
Khairun Nisa Jaafar Innalillah wainna illaihi rojiun. Moga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang yang beriman dan beramal soleh. Aamiin. Salam takziah utk keluarga arwah di atas kehilangan orang yang tersayang.
Mahmud Aban Innalilahi wainaihirojiun…masya Allah hebatnya Allahyarham mememilik anak yg semuda 14 tahun ini dpt mengimamkan solat jenazah Allahyarham. Semoga roh Allahyarham ditempatkan mereka yg beriman dan beramal soleh.
Ana Tajul Semoga di tmptkan bersama para solihin,sesungguhnya arwah berjaya mendidik ank nenjadi ank yg soleh,Mohd Danish menjadi inspirasi,moga ank kita semua juga boleh menjadi sptnya
SUMBER: SINAR HARIAN ONLINE
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Dimalukan Kerana Curi Tabung Masjid, Perkongsian Pendakwah Dato Dr Abdul Basit Wajar Jadi Pengajaran
Viral di media sosial seorang pemuda dimandikan seolah-olah jenazah selepas tertangkap cuba mencuri tabung masjid.
Walau tidak dinyatakan di lokasi mana namun jelas tindakan imam masjid dan kariah lain dilihat cuba melepaskan geram.
Ramai melihat ada pro dan kontra dalam isu yang dianggap cuba dijadikan pengajaran buat mereka yang cuba mencuri di masjid namun masa yang sama, Islam juga tidak mengajarkan umatnya bertindak zalim dan memalukan orang lain di media sosial.
Jika kita melihat dari satu sudut perseptif saja, kita akan melihat pemuda itu bersalah kerana cuba mencuri dan tertangkap namun apa di dalam hatinya hanya Allah yang tahu (barangkali trauma berterusan). Barangkali dia akan menjadi anti masjid selama-lamanya apatah lagi video itu terus bertebaran. Atau barangkali dirinya akan berubah selepas kejadian ini tular? Wallualam.
Namun dalam memberi pengajaran kepada individu lain, ada baiknya pihak pengurusan AJK Masjid “belajar” dari video pendakwah terkenal, Tuan Guru Dr Abdul Basit yang sering menggunakan gelaran Abu Anas Madani yang juga pentadbir Madrasah Muhammadiah, Pondok Sungai Durian.
Seorang yang cukup aktif dalam bidang dakwah melalui penulisan, kuliah-kuliah, dan pembentangan kertas kerja di seminar-seminar selain kerap muncul dalam rancangan keagamaan di TV, “pengajaran” dari perkongsiannya lebih lembut dan mendidik. Bukan terus menghukum kerana manusia itu sebenarnya boleh berubah jika dididik dengan penuh kelembutan.
Dari perkongsian ceramahnya, pendakwah ini memaklumkan dirinya pernah pergi ke sebuah masjid.
.
“Budak curi tabung masjid. Pakcik jaga masjid tangkap. Semua pakat nak pukul. Kecuali pengerusi masjid.
“Saya kata jangan pukul, bawak budak tu ke sini. Saya nak jumpa. Bila bawak budak tu jumpa saya. Bila mari dia tanya.
“Adik, kenapa adik mencuri. Ini soalan tuan-tuan.Sambil cerita sambil beri nasihat. Bagaimana nak suruh orang sayang masjid. Dia kata, bapa saya tak bagi saya duit. Cikgu sekolah besok nak beli buku ni, tak saya memang tak ada duit. Duit saya memang tak dapat.
“Pengerusi masjid kata, bila saya dengar cerita ini, saya nak menitiskan air mata. Sedih di saat kita makan, makanan nak buka puasa, boleh beli lima enam bungkus plastik, anak kariah aku ada lagi tak boleh beli buku sekolah.
“Pengerusi sedih. Dia cerita dengan saya dia sedih. Tak apalah kalau itu keadaan kamu, dalam islam pun kita tak boleh potong tangan kalau orang mencuri dalam keadaan terdesak. Hari ini saya mengisytiharkan kamu sebagai anak angkat masjid.
“Mu nak apa jumpa saya. Nak duit ke, nak baju sekolah ke, nak makanan ke, mu jumpa saya. Mu jadi anak angkat masjid mu kena solat lima waktu, semua majlis ilmu, Quran kamu kena hadir. Alhamdulillah, budak tu hari ini menjadi penunggu setia masjid, budak yang baik.
“Bagaimana kalau kita halau dia hari itu. Tuan bayangkan bagaimana kalau kita pukul budak tu hari tu. Dialah yang akan jadi manusia pendendam kepada masjid, tidak jadi orang yang cintakan masjid. Teknikal, Alhamdulillah, budak ni dah jadi budak baik.Sekarang ni kalau tak ada jaga masjid, dia jadi jaga masjid, tolong buka pintu, tolong hampar tikar, tolong tutup lampu, alhamdulillah, jadi anak angkat masjid,” katanya lagi.
Moga ramai memahami untuk menjadikan manusia itu sebenar-benar manusia, kekerasan bukanlah pengajarannya kerana kalau kena dengan cara yang baik, hati manusia boleh berubah. Insya Allah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kelebihan Puasa Asyura, Anjuran Berpuasa Sunat Pada 9, 10 & 11 Muharam
Kelebihan puasa Asyura, anjuran berpuasa sunat Pada 9, 10 dan 11 Muharam. Bulan Muharam memang tidak dinafikan ianya merupakan satu bulan yang mulia.
Terdapat banyak nas-nas daripada Al-Quran dan juga al-Sunnah yang menyebutkan berkenaan kelebihan bulan ini. Antaranya ialah kelebihan puasa Hari Asyura iaitu pada tanggal 10 Muharam.
Artikel Berkaitan:
Kelebihan Puasa Sunat Hari Asyura (10 Muharram), Dosa Kita Diampunkan Setahun
Kelebihan Bulan Muharam
Di samping itu, antara kelebihan bulan ini seperti yang dinyatakan di dalam al-Quran adalah berdasarkan firman Allah S.W.T yang berikut:
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ ۚ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ
Maksudnya:
Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah S.W.T adalah sebanyak dua belas bulan sebagaimana yang terdapat di dalam kitabullah (Lauh al-Mahfuz) pada hari diciptakan langit-langit dan juga bumi. Di antaranya (bulan-bulan tersebut) adalah empat bulan haram. Demikian itulah agama yang lurus maka janganlah kalian menzalimi diri kalian di dalam bulan-bulan tersebut.
Surah al-Taubah (36)
Rasulullah S.A.W telahpun memberikan penjelasan berkenaan dengan empat bulan haram tersebut dengan sabda baginda:
السَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا مِنْهَا، أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ، ثَلاَثٌ مُتَوَالِيَاتٌ، ذُو الْقَعْدَةِ وَذُو الْحِجَّةِ وَالْمُحَرَّمُ وَرَجَبُ مُضَرَ الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ
Maksudnya:
Dalam setahun itu ada dua belas bulan dan di antaranya adalah empat bulan haram. Tiga bulan yang berturut-turut iaitu Zulkaedah, Zulhijjah, dan Muharram serta bulan Rejab yang berada di antara Jamadil Akhir dan juga Syaaban.
Riwayat al-Bukhari (184)
Justeru, dua nas di atas jelas menunjukkan bahawa bulan Muharram dimuliakan kerana ia termasuk dalam kalangan empat bulan haram yang mana diharamkan untuk berperang pada bulan-bulan haram serta ianya sangat dihormati dari sudut amalan soleh di dalamnya menjadi besar ganjarannya manakala dosa dan maksiat juga turut menjadi lebih besar di dalam bulan-bulan haram.
Galakan Berpuasa Dalam Bulan Muharam
Di antara amalan soleh yang sangat digalakkan untuk umat Islam lakukan pada bulan Muharam adalah dengan memperbanyakkan berpuasa sunat.
Ini dapat dilihat berdasarkan sebuah riwayat daripada Abu Hurairah R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ شَهْرِ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ الْمُحَرَّمُ وَإِنَّ أَفْضَلَ الصَّلاَةِ بَعْدَ الْمَفْرُوضَةِ صَلاَةٌ مِنَ اللَّيْلِ
Maksudnya:
Seafdhal-afdhal puasa setelah bulan Ramadhan adalah berpuasa pada bulan Allah al-Muharram dan sesungguhnya solat yang paling afdhal setelah solat fardhu adalah solat malam (Qiyamullail).
Riwayat Abu Daud (2429)
Demikian juga terdapat sebuah hadis yang menceritakan berkenaan seorang lelaki telah bertanya kepada Rasulullah S.A.W tentang bulan apakah yang Rasulullah perintahkan untuk dirinya berpuasa setelah bulan Ramadhan ?
Maka jawab baginda S.A.W:
إِنْ كُنْتَ صَائِمًا بَعْدَ شَهْرِ رَمَضَانَ فَصُمِ الْمُحَرَّمَ فَإِنَّهُ شَهْرُ اللَّهِ
Maksudnya:
Sekiranya kamu hendak berpuasa setelah bulan Ramadhan maka berpuasalah kamu pada bulan al-Muharram kerana sesungguhnya ia adalah bulan Allah.
Riwayat al-Tirmizi (741)
Berdasarkan kepada dua hadis di atas, terdapat dua kelebihan yang terdapat pada bulan Muharram. Ianya seperti berikut:
Bulan Muharram disebut sebagai bulan Allah yang tidak disebut pada bulan-bulan lain. Umum mengetahui jika sesuatu perkara itu disandarkan kepada Allah maka ianya menjadi suatu yang mulia. Sama seperti Baitullah, Abdullah, Rasulullah, dan seumpamanya.
Bulan Muharam adalah bulan paling afdal untuk berpuasa sunat setelah bulan Ramadan.
Kelebihan Puasa Asyura
Walaupun berpuasa pada sepanjang bulan Muharram adalah digalakkan, akan tetapi terdapat nas khusus yang menceritakan berkenaan kelebihan berpuasa pada 10 Muharram iaitu hari ‘asyura. Ini adalah berdasarkan beberapa riwayat berikut:
Antaranya adalah sebuah riwayat daripada Abu Qatadah R.A. bahawasanya Rasulullah S.A.W bersabda:
صِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ إِنِّي أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ
Maksudnya:
Berpuasa pada hari ‘Asyura sesungguhnya aku mengharapkan kepada Allah supaya ia dapat menghapuskan dosa-dosa setahun sebelumnya.
Riwayat Ibn Majah (1738)
Perintah Supaya Menyelisihi Yahudi
Walaupun kita digalakkan untuk berpuasa pada 10 Muharam, akan tetapi kita juga turut diperintahkan untuk mengikutinya dengan berpuasa pada hari sebelum ataupun hari selepasnya.
Ini adalah bertujuan untuk menyelisihi golongan Yahudi yang hanya berpuasa pada 10 Muharram secara tunggal. Hal ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Ibn Abbas R.Anhuma beliau berkata bahawa Nabi S.A.W bersabda:
صُومُوا يَوْمَ عَاشُورَاءَ، وَخَالِفُوا فِيهِ الْيَهُودَ، صُومُوا قَبْلَهُ يَوْمًا، أَوْ بَعْدَهُ يَوْمًا
Maksudnya:
Berpuasalah kalian pada hari ‘Asyura dan berbezalah dengan golongan Yahudi. Berpuasalah sehari sebelumnya ataupun sehari selepasnya.
Riwayat Ahmad (2154)
Demikian juga sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Abbas R.anhuma, kata Nabi S.A.W:
لَئِنْ بَقِيتُ إِلَى قَابِلٍ لأَصُومَنَّ التَّاسِعَ
Maksudnya: Sekiranya aku masih hidup pada tahun hadapan nescaya aku akan berpuasa pada hari yang ke 9 (Muharram).
Riwayat Muslim (1134)
Demikian juga ketika Nabi S.A.W memerintahkan untuk berpuasa pada hari ‘Asyura, maka para sahabatnya berkata: “Wahai Rasulullah S.A.W, sesungguhnya ia adalah hari yang mana golongan Yahudi dan Nasrani membesarkannya”. Maka Rasulullah S.A.W menjawab:
فَإِذَا كَانَ الْعَامُ الْمُقْبِلُ – إِنْ شَاءَ اللَّهُ – صُمْنَا الْيَوْمَ التَّاسِعَ
Maksudnya: Apabila datangnya tahun hadapan Insha Allah kita akan berpuasa pada hari yang ke sembilan.
Riwayat Muslim (1134)
Nas-nas di atas jelas menunjukkan bahawa Rasulullah S.A.W memerintahkan kepada kita untuk dilakukan juga puasa sehari sebelum 10 Muharram ataupun sehari selepasnya dengan tujuan untuk menyelisihi golongan Yahudi.
Anjuran Berpuasa Sunat
Berikut kami nyatakan beberapa pendapat para fuqaha berkenaan isu mengikuti puasa hari ‘Asyura dengan berpuasa sehari ataupun selepasnya. Sebahagian para ulama mengatakan bahawa cara mengerjakan puasa ‘Asyura itu ada tiga keadaan seperti berikut:
1. Berpuasa sehari sebelumnya atau sehari selepasnya.
2. Berpuasa padanya (10 Muharram) secara tunggal.
3. Berpuasa sehari dan selepasnya.
Pada 9, 10 & 11 Muharam
Manakala cara terbaik serta paling lengkap untuk melakukannya adalah sebagaimana turutan yang disebutkan oleh Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah di dalam kitabnya Zaad al-Ma’ad (2/72) dengan cara seperti berikut:
Berpuasa pada hari sebelumnya dan juga hari selepasnya.
Berpuasa pada 9 dan 10 Muharram sahaja.
Berpuasa pada 10 Muharram sahaja.
Akhir kalam, kami menyatakan bahawa disunatkan untuk berpuasa pada 9 Muharram atau pada 11 Muharram berserta dengan puasa hari ‘Asyura dengan tujuan untuk menyelisihi dan berbeza dengan golongan Yahudi.
Kami berdoa semoga Allah S.W.T memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua di samping merezekikan kepada kita semua untuk mengikut petunjuk Rasulullah S.A.W di dalam kehidupan seharian kita.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Semoga kita semua dapat menunaikan puasa sunat Asyura kerana banyak kelebihannya.
Sumber: Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI