Soalan
Bolehkah saya menggunakan tanah di kaki jalan milik Majlis Kerajaan Tempatan yang terletak di belakang rumah saya (tanah di antara jalan raya dan belakang rumah saya anggaran keluasan dalam 4 kaki persegi) untuk bercucuk tanam?
Jika boleh, adakah hasil tanaman tersebut boleh saya makan?
Jawapan
Berkaitan hukum memakan hasil tanaman di tanah milik kerajaan tempatan, kami berpandangan bahawa hukumnya adalah syubhah. Hal ini kerana hukum syarak melarang mengambil hak milik seseorang menjadi harta peribadinya. Firman-Nya bermaksud:
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَأۡكُلُوٓاْ أَمۡوَٰلَكُم بَيۡنَكُم بِٱلۡبَٰطِلِ إِلَّآ أَن تَكُونَ تِجَٰرَةً عَن تَرَاضٖ مِّنكُمۡۚ وَلَا تَقۡتُلُوٓاْ أَنفُسَكُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِكُمۡ رَحِيمٗا
Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu saling memakan harta sesama kamu dengan jalan yang batil. kecuali dengan cara perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu, dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu.”
[Surah al-Nisa’: 29]
عَنْ سَعِيدِ بْنِ زَيْدٍ قَالَ سَمِعْتُ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- يَقُولُ: مَنْ أَخَذَ شِبْرًا مِنَ الأَرْضِ ظُلْمًا فَإِنَّهُ يُطَوَّقُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ سَبْعِ أَرَضِينَ
Maksudnya: “Daripada Said Bin Zaid dia telah berkata, aku telah mendengar Nabi SAW bersabda: “Barang siapa yang mengambil sejengkal tanah secara zalim, maka Allah akan bebankan dengan mengalungkan tujuh bumi kepadanya.”
[HR al-Bukhari & Muslim 3024]
Tanah rizab milik kerajaan adalah tanah simpanan yang mempunyai perancangan jangka panjang dan kepentingan awam. Sudah pasti ia akan digunakan semula dan tidak boleh digunakan dengan sewenang-wenangnya.
Bagaimanapun, sekiranya tuan memohon kebenaran untuk mengusahakannya dan kerajaan membenarkan untuk digunakan maka bolehlah digunakan dan hukum mengambil hasil daripada tanaman yang ditanam di kawasan tersebut adalah halal.
Namun, layaklah bagi pemilik tanah iaitu kerajaan tempatan meletakkan syarat tertentu bagi menjaga hak masing-masing seperti tidak boleh membina binaan kekal serta risiko bakal ditanggung oleh pihak yang membangunkan tanah itu, sebagai contohnya.
Sumber: Mufti Pulau Pinang
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Suami Minta Izin Kahwin Lain, Ini Hukumnya Isteri Halang Keinginan Suami Tambah Cawangan
Suami minta izin kahwin lain, ini hukumnya isteri halang keinginan suami tambah cawangan. Sebelum berpoligami, sebaiknya suami berbincang terlebih dahulu agar tidak mendatangkan mudarat kepada hubungan suami, isteri.
Benarlah tidak semua wanita menolak poligami dan perlu diingat tidak semua wanita mampu berkongsi. Islam sendiri menganjurkan cara yang betul sebelum suami berkahwin lain, bukannya diam-diam tambah cawangan.
Artikel Berkaitan:
‘Pernah Usaha Selamatkan Rumah Tangga.’ Puteri Sarah Hubungi Ustazah Asma’ Harun Minta Nasihat
Ikuti kemusykilan berkaitan poligami ini:
Soalan:
Apakah hukumnya jika isteri melarang suami untuk berpoligami?
Jawapan:
Tidak berdosa hukum ke atas seorang isteri untuk melarang suaminya untuk berpoligami apabila terdapat keperluan untuk membantahnya.
Hanya sanya perkara yang dilarang oleh Hukum Syarak adalah mengharamkan apa yang Allah Taala telah halalkan dan menghalang suami daripada berkahwin lain dengan tindak tanduk yang tidak mematuhi Syarak seperti mengugut mencederakan diri sendiri atau orang lain.
Adapun jika melarang dengan menjustifikasikan dengan perkara-perkara yang disyariatkan maka adalah dibenarkan dan dianjurkan.
Suami Minta Izin Kahwin Lain
Misalnya, jika berpoligami akan menyebabkan kezaliman pada nafkah dan qismah (pembahagian hari antara isteri) isteri-isteri, atau nafkah anak-anak dan ibu bapa, maka perbuatan melarang serta menghalang itu adalah adalah suatu nasihat yang terpuji dalam agama.
Ini termasuklah untuk mencegah daripada menyakiti hati isteri dan mengakibatkan gangguan berlebihan apabila isteri itu ditimpa penyakit cemburu.
Suami Minta Izin Kahwin Lain
Ini berdalilkan sebuah hadis daripada al-Miswar bin Makhramah RA bahawa Rasulullah ﷺ berkhutbah di atas minbar:
إِنَّ بَنِي هِشَامِ بْنِ المُغِيرَةِ اسْتَأْذَنُوا فِي أَنْ يُنْكِحُوا ابْنَتَهُمْ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ، فَلاَ آذَنُ، ثُمَّ لاَ آذَنُ، ثُمَّ لاَ آذَنُ، إِلَّا أَنْ يُرِيدَ ابْنُ أَبِي طَالِبٍ أَنْ يُطَلِّقَ ابْنَتِي وَيَنْكِحَ ابْنَتَهُمْ، فَإِنَّمَا هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي، يُرِيبُنِي مَا أَرَابَهَا، وَيُؤْذِينِي مَا آذَاهَا
Maksudnya: “Sesungguhnya Bani Hisyam bin al-Mughirah meminta izin kepadaku agar aku menikahkan anak wanita mereka dengan Ali bin Abu Thalib, namun aku tidak mengizinkan kepada mereka, aku tidak mengizinkan kepada mereka, aku tidak mengizinkan kepada mereka!
Kecuali jika Ali bin Abu Tolib menceraikan anakku lalu menikahi anak wanita mereka. Sesungguhnya anakku (Fatimah) adalah bahagian dariku, aku merasa senang dengan apa sagaja yang menyenangkannya dan aku merasa sakit atas semua yang menyakitinya.” – Riwayat al-Bukhari (5320) dan Muslim (2449)
Ini Hukumnya
Jika kita melihat daripada sudut fiqh, ternyata poligami pada hukum asalnya adalah diharuskan sahaja. Namun begitu dalam beberapa hal yang mendatang, hukumnya boleh berubah kepada tiga. (
Disunatkan: Ini sekiranya lelaki itu mempunyai keperluan untuk berkahwin lain jika beristeri satu tidak dapat menjadikan dirinya afif (menjaga syahwatnya daripada zina dan maksiat), atau isteri itu sakit, atau mandul tidak dapat mengandung, sedangkan suami itu inginkan anak, dalam keadaan suami itu memiliki keyakinan untuk berlaku adil antara isteri-isterinya.
Ini kerana terdapat keperluan yang diraikan Syarak seperti meramaikan anak, dan inilah yang menjadi pedoman ramai Sahabat Rasulullah ﷺ, Para Tabi’ie dan generasi selepas mereka.
Dimakruhkan: Jika semata-mata untuk berlazat-lazat dan berhibur, atau syak terhadap kemampuannya untuk berlaku adil antara isteri-isteri. Ini kerana tidak ada keperluan untuknya.
Isteri Halang Keinginan
Diharamkan: Jika diyakini bahawa lelaki tidak mampu berlaku adil lantaran kelemahannya, atau kerana hilangnya kepercayaan terhadap dirinya daripada bertindak bias dan pilih kasih, atau kerana keadaannya yang fakir. Ini kerana poligami itu akan mengakibatkan mudarat kepada orang lain.
Kembali kepada perbincangan asal, apabila hukum berpoligami itu sendiri boleh jadi mubah, sunat dan haram, maka tidak menjadi kesalahan bagi isteri untuk mempertikaikan keputusan suaminya untuk berpoligami dengan melarangnya atas sebab keperluan.
Justeru, ia bukan sahaja masuk dalam bab nasihat yang baik antara Muslim, tetapi juga adalah sebahagian perlaksanaan konsep Syura yang dituntut oleh Syarak.
Ini kerana seorang wanita apabila mengetahui suaminya ingin memadukannya, perlu memastikan hak-hak dirinya seperti nafkah yang telah ditentukan mengikut uruf dan persetujuan bersama, tidak dilanggar atau ditindas apabila berlakunya poligami.
Dalam erti kata lain, seorang isteri ada hak menyuara pendapat yang berbeza dalam sesi syura bersama suami untuk berkahwin lain.
Suami Tambah Cawangan
Berdasarkan fakta dan keterangan di atas, jelas kepada kita bahawa hukum isteri melarang suaminya untuk berpoligami tidak berdosa, sekiranya dibuat atas dasar nasihat, Syura demi untuk mengelakkan daripada berlakunya kezaliman dan penindasan terhadap haknya.
Kami mengambil kesempatan ini untuk menasihatkan masyarakat agar sentiasa mendidik wanita dengan keperibadian Muslimah dan menjaga hak-hak mereka daripada ditindas atau dilanggar.
Baca Di Sini:
Bukan Semua Tolak Poligami, Wanita Ini Akui Rasa Gembira Suami Kahwin Lain Kerana Ada Kawan Berbual
Kashoorga : Isu poligami ini cukup sensitif bagi golongan wanita, ibarat cubit paha kanan, paha kiri terasa. Oleh sebab itu konflik yang melanda Puteri Sarah dan Syamsul Yusof menjadi perhatian ramai wanita.
Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sombong Penyakit Hati Paling Bahaya, Tidak Cium Bau Syurga Jika Ada Sikap Ini
Sombong merupakan satu penyakit hati paling bahaya yang mana pengidapnya sering berasa bangga dan memandang tinggi pada keupayaan dirinya sendiri. Dalam satu hadith Nabi Muhammad SAW bersabda yang ertinya; “Sombong adalah menolak kebenaran dan meremehkan manusia.” (H. R. Muslim). Sebagai suatu penyakit, sombong hanya boleh disembuhkan berdasarkan kesedaran diri penderitanya sendiri kerana sombong bertitik tolak pada hati seseorang bukan sikap sebaliknya ia satu penyakit yang susah diubati.
Allah SWT di dalam Al-Qur’an surah Al-Israa’ ayat 37 berfirman yang ertinya;
“Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong, kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembus bumi, dan engkau tidak akan dapat menyamai setinggi gunung-gunung.”
Hukum Islam Mengenai Sifat Sombong
Sebagaimana firman Allah dalam Al-Qur’an surah Al-Israa’ ayat 37, jelas disebutkan bahawa manusia tidak dipandang oleh Allah jika berlagak sombong di dunia ini. Ertinya, jelas Allah melarang jelas melarang manusia berlagak sombong di dunia ini dan jika terus memiliki sikap sombong, Allah tidak memandangnya.
Di dalam sebuah hadith Rasulullah SAW bersabda yang membawa maksud;
”Tidak akan masuk syurga orang yang dalam hatinya ada sifat sombong, walaupun hanya seberat biji sawi.” (H. R. Muslim).
Jelas sekali Allah tidak menyukai sifat sombong dan melarang manusia berlagak sombong jika tidak mahu mendapat kemurkaan Allah SWT.
Jenis-Jenis Sifat Sombong
Yang menjadikan seseorang bersikap sombong ada banyak. Misalannya memiliki harta yang banyak, wajah yang mungkin cantik dan tampan, ilmu pengetahuan, keturunan bahkan ahli ibadah. Namun, ada tiga jenis kesombongan yang perlu untuk diketahui agar kita dijauhkan daripadanya:
Sombong terhadap Allah
Merupakan keadaan atau penyakit sombong paling parah kerana seseorang yang sombong kepada Allah SWT, ertinya dia tidak mentaati Allah dan takabur dengan dirinya. Orang begini biasanya beranggapan apa saja kekayaannya adalah atas usahanya sendiri, sering melanggar perintah Allah malah melanggar semua hukum Allah tanpa rasa segan silu. Bahkan di hati mereka langsung tidak pernah merasa berdosa pun walau melakukan hal-hal dilarang Allah dan agama.
Allah SWT berfirman;
اِنَّ الَّذِيْنَ يَسْتَكْبِرُوْنَ عَنْ عِبَادَتِىْ سَيَدْخُلُوْنَ جَهَنَّمَ دَاخِرِيْنَ
Ertinya: “Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan dimasukkan ke neraka Jahanam dalam keadaan hina. (Al-Qur’an surah Lukman, ayat 60).
Sombong terhadap Rasulullah
Seseorang yang tidak mahu mengikuti ajaran Rasulullah, merasa bahawa apa yang diajarkan Nabi Muhammad SAW itu tidak benar dan langsung tidak peduli atau mahu berasa taat terhadap ajaran Baginda, bererti orang itu sombong pada Rasulullah di dalam hatinya.
Sombong terhadap sesama manusia
Jenis penyakit sombong yang paling sering terjadi ialah sering memandang remeh pada orang lain. Berasa dirinya paling baik, paling bijaksana, paling hebat, paling kaya, paling cantik dan segala yang besifat buruk lainnya. Malah orang sombong begini biasanya akan sering membandingkan dirinya dengan orang lain dan beranggapan orang itu tidak betul berbanding dirinya.
Orang yang sombong biasanya gila disanjung dan suka jika orang lain memujinya malah mereka ini sangat laparkan perhatian dan pujian. Mereka selalu mahu membangggakan diri sendiri di hadapan orang lain dengan niat mahu dirinya dipuji dan menerima pujian selain memandang rendah kepada keupayaan orang lain.
Selain itu, orang yang sombong juga tidak suka menerima teguran, kritikan, pendapat orang lain, nasihat apatah lagi kata-katanya dibangkang. Biasanya mereka merasakan diri mereka paling betul dan tidak mempedulikan pendapat atau nasihat orang lain.
Bahaya jika sombong
Sebagai penyakit hati, biasanya orang yang sombong ini memberi gangguan kepada pengidapnya. Antara bahaya memiliki sikap sombong ialah seperti berikut:-
- Menghancurkan amal soleh
Rasulullah SAW bersabda yang ertinya;
“Adapun amal-amal yang membinasakan adalah berperilaku kedekut, menurut hawa nafsu dan membanggakan diri.” (H. R. Thabrani)
Mereka yang memiliki sifat sombong, tidak akan pernah memiliki sifat ikhlas yang merupakan dasar kepada setiap perbuatan mahu pun ibadah yang dilakukan. Oleh itu, kesombongan menghancurkan amal ibadah kerana ia menjadi sia-sia.
Lebih buruk dari syirik
Syirik adalah dosa yang takkan pernah terampuni oleh Allah SWT kerana orang yang syirik bererti tidak mengakui ke-Esa-an Allah SWT. Jika dikatakan bahawa sombong merupakan penyakit yang lebih buruk daripada syirik tersebut, sudah pasti ganjaran azab yang diterima di akhirat akan lebih berat lagi.
Orang yang memiliki sifat sombong, seringkali menyalahkan takdir atas takdir dihadapinya atau musibah yang diuji kepada mereka. Sementara ketika diberi rezeki, mereka tidak akan pernah berasa bersyukur atas nikmat tersebut. Contoh paling nyat adalah iblis yang juga ketua para malaikat suatu ketika dahulu namun kerana sombong Azazil dicampak keluar dari syurga dan akan ke neraka selama-lamanya atas kesombongan tidak mahu tunduk kepada Nabi Adam yang diciptakan Allah.
Akibat dari Sifat Sombong
Dibenci Allah SAW dan Rasulullah
Di dalam Al-Qur’an surah Luqman ayat 18, Allah SWT berfirman yang ertinya: “Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.”
Dalam salah satu hadith sahih, Rasulullah berpesan bahawa manusia harus memiliki sikap rendah diri
Dalam hadith yang diriwayatkan oleh At-Tirmidzi, Rasulullah bersabda yang ertinya; “Sesungguhnya orang yang paling aku cintai dan duduknya paling dekat kepadaku pada hari kiamat adalah orang yang akhlaknya terbaik di antara kalian. Sedangkan orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku pada hari kiamat adalah orang-orang yang banyak bicara, suka mengumpatl dan bermulut jahat (sombong).”
Jadi jangan pernah sombong ketika di dunia kerana azabnya sangat dahsyat di akhirat.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Selain Berdoa, Perlu Tahu Simptom Dijangkiti Virus COVID-19 Yang Dikatakan Boleh Keluar Lepas 24 Hari
Sekarang ini ramai yang mula bimbang dengan penularan wabak COVID-19 yang dikatakan semakin ramai yang didapati positif selepas pemeriksaan dibuat.
Walau bagaimanapun ramai yang tidak tahu bagaimana mereka ini dikatakan terkena jangkitan virus COVID-19 yang telah membunuh ribuan orang di seluruh dunia.
Dalam satu perkongsian memberitahu ada juga simptom yang akan keluar selepas 24 hari. Ayuh, ikuti perkongsian ini.
Covid 19 yang terbaru mungkin tidak menunjukkan tanda-tanda jangkitan selama beberapa hari, ada yang simptomnya keluar selepas 24 hari..
Jadi, bagaimana mungkin seseorang tahu jika dia telah dijangkiti?
Pada mereka yang mempunyai demam dan/atau batuk dan pergi ke hospital, paru-paru biasanya telah 50% dijangkiti (Fibrosis) dan ketika ini sudah terlambat!
Pakar Taiwan menyediakan kaedah pemeriksaan sendiri yang boleh kita lakukan pada setiap pagi:
1. Sedut nafas panjang sedalamnya dan tahan nafas anda selama lebih daripada 10 saat… Sekiranya anda berjaya melakukannya tanpa batuk, ketegangan atau ketidakselesaan dan sebagainya, ia membuktikan tiada fibrosis dalam paru-paru, yang pada asasnya tidak menunjukkan sebarang jangkitan.
2. Pada masa kritikal, sila lakukan sendiri ujian ini setiap pagi dalam persekitaran udara yang bersih!
SARANAN YANG SANGAT BAIK oleh doktor Jepun yang merawat kes-kes COVID-19.
1. Setiap orang harus memastikan mulut & kerongkong anda lembap dan tidak pernah KERING!
2. Teguk sedikit air setiap 15 minit sekurang- kurangnya.
MENGAPA? Walaupun virus masuk ke dalam mulut anda … air minum atau cecair lain akan MELALUKAN mereka melalui kerongkong ke dalam perut.
Setelah berada di perut yang mempunyai ACID, ia akan membunuh semua virus yang masuk ke dalamnya.
Sekiranya anda kurang minum air secara lebih kerap, virus boleh mula menjangkiti ke paru-paru anda. Di mana keadaan ini sangat berbahaya!
Tolong sebarkan kepada keluarga, kawan dan semua orang tentang ini!
Berdoalah semoga dunia pulih daripada virus Covid 19 sesegera mungkin..
Allahumma amin..
Sayang semua…
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI