Cukuplah jadi orang baik. Kita tak kacau sesiapa pun. Mungkin kita pernah mendengar ayat begini. Ya bukan mudah menjadi orang baik, ia memerlukan masa. Tapi tahukah, ada beza antara menjadi orang baik (soleh) dan penyeru kebaikan (muslih).
Orang baik biasanya dikaitkan dengan istilah soleh. Orang begini ialah orang yang sentiasa melakukan kebaikan untuk dirinya sahaja sedangkan orang muslih atau penyeru kebaikan ialah orang yang sentiasa mengerjakan kebaikan untuk dirinya dan orang lain.
Selalunya, orang yang baik disayangi manusia sementara orang penyeru kebaikan akan dimusuhi manusia. Pelikkan?
Dirujuk kepada perjalanan hidup Rasulullah SAW semasa menyebarkan agama Islam. Sebelum Baginda diutus sebagai Nabi, Rasulullah disenangi kaumnya kerana Baginda baik. Namun ketika Allagh mengutuskan sebagai Penyeru Kebaikan, kaumnya langsung memusuhinya termasuk menggelaranya tukang sihir, pendusta bahkan dituduh sebagai orang gila.
Kenapa orang Muslih diuji begitu?
Jawapannya kerana orang Penyeru Kebaikan akan “mengubah” sesuatu kebiasaan (orang biasa menurut hawa nafsu) dan orang muslih ini biasanya akan berusaha memperbaikinya dari menjadi lebih rosak. Teruk. Tapi biasanya Allah akan menjaga orang begini. Sekadar diberikan satu contoh. Mungkin kita pernah ingat kes Ustaz Ebit Lew “diserang” di media sosial suatu ketika dahulu kerana dikatakan menunjuk-nunjuk dalam menyampaikan sedekahnya kerana ramai beranggapan sedekah tak perlu dihebohkan. Tapi apa yang berlaku, Allah terus menjaga Ustaz Ebit dengan memberikan limpahan rezeki malah dan perniagaan dijalankannya turut maju malah semakin ramai sayang padanya baik orang muslim mahu pun bukan muslim. Ya inilah bezanya orang Muslih dan soleh kerana orang baik hanya berbuat kebaikan untuk dirinya sahaja.
Allah Subhanahu wa ta’alaa berfirman:
“Dan tidaklah Tuhanmu membinasakan satu negeri dengan zalim padahal penduduknya adalah penyeru kebaikan..
”
Dari penjelasan di atas, hikmah yang dapat kita pelajari bahawa menjadi orang soleh tidak cukup bagi kita kerana kita hidup di dunia ini sendiri-sendiri sahaja. Maka lihatlah keadaan di sekeliling kita, Jadilah orang soleh penyeru kebaikan, jangan pernah merasa puas hanya menjadi orang baik saja. Wallahualam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sebelum ini kerajaan melalui telah mengumumkan pemberian diskaun bil elektrik bagi meringankan beban rakyat disebabkan penularan wabak virus COVID-19.
Dan hari ini sekali lagi rakyat menerima berita gembira apabila orang ramai boleh mengeluarkan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bermula 1 April ini.
Menurut kenyataan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semua ahli KWSP berumur bawah 55 tahun boleh membuat pengeluaran wang simpanan dalam akaun 2, masing-masing tertakluk kepada kadar maksimum RM500 sebulan untuk tempoh 12 bulan.
“Permohonan boleh dibuat bermula 1 April 2020. Inisiatif ini dijangka akan memanfaatkan sehingga 12 juta ahli KWSP, dengan jumlah pengeluaran yang dianggarkan bernilai RM40 billion.
“Saya berharap inisiatif ini dan juga pengurangan kadar caruman KWSP pekerja sebanyak empat peratus yang berkuatkuasa April 2020 akan membolehkan pekerja mempunyai lebih wang dalam poket masing-masing untuk membeli barangbarang keperluan harian.
“Nasihat saya kepada anda semua yang akan menerima manfaat ini, gunalah wang ini sebaik mungkin. Beli barang-barang yang perlu sahaja dalam waktu yang agak sukar ini…yang penting, pastikan setiap hari ada makanan di atas meja untuk seisi keluarga,” katanya dalam sidang media khas di pejabatnya di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya.
Menurut Tan Sri Muhyiddin lagi, wang itu sebahagiannya boleh digunakan untuk menampung bayaran bil air, elektrik ataupun sewa rumah mengikut keperluan masing-masing.
Biarpun jumlahnya tidak seberapa tetapi memadai dan ia merupakan wang titik peluş sendiri yang sepatutnya digunakan untuk hari tua tetapi buat masa ini digunakan untuk keperluan masing-masing.
Beliau juga turut menasihatkan orang ramai dapat menggunakan duit berkenaan dengan cara berhemah kerana akan ada keberkatannya buat saudara saudari seisi keluarga.
Pengeluaran KWSP ini adalah antara beberapa inisiatif kerajaan bai mengurangkan bebanan kewangan rakyat berikutan COVID-19 sehingga menyebabkan Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan.
Ternyata kenyataan ini mendapat pujian daripada warganet. Masing-masing bersyukur dan ini dapat meringankan beban rakyat akibat musibah yang melanda.
Namun ramai mencadangkan agar pengeluaran dibuat secara online agar tidak bersesak seperti yang terjadi sebelum ini.
Wan ArifOrg2 kpg pendapatan sederhana amat bersyukur dgn pengumuman oleh PM tdi..ikut langkah keselamatan di kuanter KWSP nanti..
Jani JaniTerbaik pm byk mmbantu n mdengar keluhan rakyat dlm mghadapi krisis
Ryna ReenaBagus jika ada kemudahan permohonan pengeluaran.kwsp secara online. X perlu pergi.ke kaunter kwsp. Untuk.mengelakan berkumpul ramai2.
Maz LanKalau boleh buat online shja untuk kurgkn risiko penularan
Wan Klewangalhamdulillah.kalo boleh buat permohonan secara online lg baik.takut rmai yg serbu ke kaunter kwsp nnti.
Abdullah Al-MuttaqinHarap dpt buat pngeluaran secara online, xnk nnti ramai 2 bersesak2 dekat kaunter, jadi kluster kwsp pulak
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (PERMAI) bernilai RM15 bilion dengan 22 inisiatif untuk memerangi COVID-19.
Dalam pengumuman sebentar tadi, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan Pakej Bantuan PERMAI ditunjangi tiga matlamat iaitu memerangi COVID-19, memelihara kebajikan rakyat dan menyokong kelangsungan perniagaan.
Dalam ucapannya, Perdana Menteri turut menyentuh tentang hukum menerima suntikan vaksin yang mungkin menjadi kebimbangan bagi masyarakat, sama ada mahu mengambil suntikan tersebut atau tidak.
Katanya Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam mengenai pengambilan suntikan ini, Jawatankuasa Muzakarah telah mengambil ketetapan bahawa hukum penggunaan vaksin Covid-19 adalah harus dan ia wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan oleh kerajaan. Menentukan kemashalatan komuniti bagi melindungi manusia daripada dijangkiti penyakit berbahaya bukanlah perkara asing dalam persektif syarak.
Dengan ini seramai 27 juta rakyat akan menerima suntikan vaksin ini seawal bulan Mac 2021 selepas vaksin tiba di ibu negara pada penghujung Februari nanti.
Sementara itu dalam satu laporan Berita Harian pada 3 Disember lalu, Hukum penggunaan vaksin COVID-19 adalah harus dan ia wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan oleh kerajaan.
Ketetapan itu diputuskan dalam Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-10 yang bersidang pada 3 Disember lalu dan sudah disembah maklum kepada Majlis Raja-Raja (MRR).
Sehubungan itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri dalam satu kenyataan hari ini, meminta seluruh rakyat, terutama umat Islam agar patuh dan memberi kepercayaan penuh kepada kerajaan dalam menangani pandemik COVID-19 menerusi penggunaan vaksin.
"Selaras pendirian kerajaan, Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-10 yang bersidang pada 3 Disember 2020, mengambil ketetapan bahawa hukum penggunaan vaksin COVID-19 adalah harus dan ia wajib bagi golongan bersasar.
"Ketetapan ini juga sudah disembah maklum kepada Majlis Raja-Raja. Sehubungan itu, saya menyeru seluruh rakyat Malaysia, terutama umat Islam agar patuh dan memberi kepercayaan penuh kepada kerajaan dalam menangani penularan pandemik COVID-19 menerusi penggunaan vaksin," katanya.
Ketetapan itu juga, katanya, selaras pendirian kerajaan seperti ditegaskan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 13 Disember lalu yang berusaha untuk meningkatkan pembelian vaksin COVID-19 agar boleh menampung keperluan imunisasi sehingga 70 peratus rakyat kita.
Perdana Menteri juga, katanya, memaklumkan bahawa vaksin COVID-19 akan diberikan secara percuma kepada rakyat Malaysia.
Zulkifli menegaskan, penggunaan vaksin bagi melindungi manusia daripada dijangkiti penyakit berbahaya bukanlah perkara asing dalam perspektif syarak.
"Kaedah pencegahan melalui vaksinisasi dapat dilihat dalam enam keputusan yang mengharuskan penggunaannya oleh Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia dari 1988 hingga 2013," katanya.
Enam keputusan itu, katanya, adalah Pelalian Rubela (Imunisasi Rubela) pada 1988; Imunisasi Hepatitis B (1988); Imunisasi Campak, Tibi, Batuk Kokol, Difteria, Tetanus dan Polio (1989).
Selain itu, Pelalian Vaksin Meningococcal Meningitis pada 2002 dan dipinda keputusannya pada 2014, Vaksin Human Papilloma Virus (2010) dan Vaksin Meningitis Menveo (2013).
"Di peringkat antarabangsa, institusi fatwa dunia memfatwakan harus penggunaan vaksin, antaranya institusi terkemuka al-Azhar al-Sharif menerusi Hai'ah Kibar 'Ulama al-Azhar dan Majma' al-Buhuth al-Islamiyyah yang dipengerusikan Syeikh al-Azhar Syeikh Dr Ahmad al-Tayyib.
"Selain itu, Majlis Fatwa Kerajaan Emiriah Arab Bersatu yang dipengerusikan Syeikh Abdullah Ben Bayyah dan Majma' Fuqaha' al-Shari'ah di Amerika Syarikat yang dianggotai Syeikh Dr Muhammad al-Zuhaily," katanya.
Justeru, beliau menegaskan, dalam isu pengambilan vaksin COVID-19, ia adalah tanggungjawab kerajaan untuk membuat keputusan yang paling mendatangkan faedah atau maslahah kepada seluruhan rakyat.
"Keputusan itu setelah menimbangtara faktor yang pelbagai dan mendapatkan pandangan pihak berkepakaran serta berautoriti," katanya.
Malaysia sebelum ini memeterai perjanjian dengan fasiliti COVAX dan Pfizer untuk memperoleh vaksin COVID-19 dan Perdana Menteri mengumumkan kerajaan menandatangani perjanjian dengan syarikat farmaseutikal AstraZeneca juga untuk tujuan sama.
Hujung bulan lalu, Timbalan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi, Ahmad Amzad Hashim dilaporkan berkata, keutamaan vaksinisasi COVID-19 di Malaysia adalah petugas barisan hadapan seperti kakitangan kesihatan dan anggota keselamatan, selain golongan berisiko seperti warga emas.
Katanya lagi, kerajaan menyasarkan 70 peratus rakyat Malaysia akan menerima vaksin percuma seawal suku pertama tahun depan.
Beliau juga dipetik berkata, sekurang-kurangnya 60 peratus rakyat perlu diberi vaksin bagi mencapai imuniti kelompok, yang bermaksud baki 30 peratus rakyat turut terlindung jika 70 peratus rakyat mempunyai perlindungan vaksin COVID-19.
Jumlah 30 peratus yang tidak akan diberi vaksin, kata Ahmad Amzad, adalah kanak-kanak, remaja berusia 18 tahun ke bawah dan mereka yang mempunyai masalah sistem imun yang tidak sesuai menerima vaksin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hidup berumahtangga ada pelbagai ujiannya. Ia dipenuhi rasa bahagia, cemburu, usik mengusik, suka mahupun duka. Tak terkecuali rasa lara apabila pasangan main kayu tiga di belakang perkahwinan.
Tindakan seorang isteri mendedahkan kecurangan suami di media sosial menjadi parah apabila menemui ajal selepas dibelasah suami sehari sebelum hari raya Ahad lalu.
Memetik laporan Berita Harian, pihak polis sudah menahan suspek yang juga suami mangsa selepas menghantar isterinya ke hospital dalam keadaan tidak sedarkan diri sebelum ajal.
Difahamkan, suspek telah membelasah dan memukul isterinya dengan senjata tumpul selepas tindakan mangsa yang menghebahkan situasi rumah tangga mereka di media sosial.
“Motif pembunuhan ialah suspek marah dengan mangsa disebabkan mangsa memuat naik di media sosial suspek mempunyai hubungan sulit.
“Siasatan juga menemukan bukti dan keterangan jelas mengaitkan suspek terbabit dalam kes itu,” kata pihak polis.
Dalam pada itu, bagi mereka yang mendirikan rumahtangga, perlu memahami tidak semua hubungan dalam rumahtangga perlu dihebohkan dalam media sosial kerana hukumnya haram.
Menurut pendakwah terkenal Ustaz Ahmad Dusuki yang berkongsi di instagramnya memaklumkan, “memberitahu dan menyebarkan keaiban berkeluarga di khalayak sosial adalah haram dalam beragama.
“Dalam berkeluarga ada ketuanya. Suami mestilah memimpin keluarganya ke syurga. Manakala isteri mestilah taat kepada suami selagi tidak kepada perkara maksiat.
“Tindakan suami tidaklah sehingga membunuh isterinya, memadailah menasihat dan menegur secara berakhlak. Mukmin mestilah taat kepada Allah,” katanya dalam memberi nasihat buat suami isteri yang dilanda ujian kecurangan dan bagaimana ia harus diselesaikan dengan baik, bukan melalui media sosial.
Dalam pada itu, kesedihan melanda ahli keluarga arwah Siti Nadirah Mohd Nazul dengan ujian hebat ini apatah lagi anak-anaknya masih kecil.
Dikongsi dari fb Lily Nawi, dirinya menulis:-
Di saat semua insan meraikan Aidilfitti. Kami hanya mampu meratapi jasadmu. Pergilah dengan tenang wahai anak. Habislah sudah segala deritamu. Anak-anak kakak yang masih kecil akan kami jaga sebaiknya menjadi anak yang soleh & solehah. Maklang sayang kamu Siti Nadirah. Al Fatihah (dibaca).
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menular secara senyap dalam masyarakat, isu penyelewengan akidah melalui ajaran sesat sentiasa perlu dibendung.Dalam hal ini orang ramai juga perlu didedahkan dengan ciri-ciri ajaran...