Alangkah nikmatnya di waktu tengah hari yang mulanya panas kemudian turun hujan membasahi bumi. Terasa dingin suasana dapat menikmati titisan hujan yang membasahi bumi.
Jangan mengeluh ketika waktu hujan turun kerana inilah dua waktu terbaik dimakbulkan doa.
Jadi ambillah kesempatan dan peluang ini dengan menadah tangan memohon apa yang dihajati dari Allah SWT.
Hujan Itu Rahmat ALLAH
Dikatakan salah satu rahmat Allah ialah ketika hujan dimana DOA yang dimakbulkan oleh Allah s.w.t. apabila hamba²Nya berDOA..
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda;
” Berdoalah pada waktu mustajab iaitu sewaktu pasukan tentera bertempur, sewaktu mendirikan solat dan ketika hujan turun…(HR : Abu Dawud)
” Dua DOA yang TIDAK pernah diTOLAK iaitu DOA ketika AZAN dan DOA ketika waktu HUJAN.” (HR :Hakim)
” Dan Dialah yang meniupkan angin sebagai pembawa khabar gembira, mendahului kedatangan rahmatNya (hujan), sehingga apabila angin membawa awan mendung, Kami halakan ke suatu daerah yang tandus, lalu Kami turunkan hujan di daerah itu, maka Kami keluarkan dengan sebab hujan itu pelbagai jenis buah²an. Demikianlah Kami membangkitkan orang yang telah mati, mudah²an kamu mengambil pelajaran”…(QS : Al-A’raf : 57)
DOA ketika Hujan..
اَللَّهُمَّ صَيَّبًا ںَافِعًا۔
~Allahuma Shoyyiban Na’fian
Ya Allah, turunkanlah hujan yang bermanfaat.”..
(HR : Bukhari)
Ya Allah….betapa banyaknya nikmat HUJAN yang telah Engkau berikan…Alhamdulillah~
SUMBER: FACEBOOK
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bagaimana Mahu Jadikan Diri Kita Tidak Disentuh Api Neraka Di Akhirat Nanti?
Setiap dari kita pasti mahu memasuki syurga Allah. Kisah azab dan kepanasan api neraka banyak digambarkan dalam al-Quran sudah cukup memberikan keinsafan.
Al-Tarmizi meriwayatkan daripada Abu Hurairah, daripada Nabi SAW, baginda bersabda: “Neraka dinyalakan selama seribu tahun sehingga ia menjadi amat marah, kemudian dipanaskan lagi seribu tahun sehingga menjadi amat putih, kemudian dipanaskan lagi seribu tahun sehingga menjadi amat putih, kemudian dipanaskan lagi seribu tahun sehingga menjadi hitam pekat.”
Namun bagaimana mahu menjadikan diri kita tidak disentuh api neraka di akhirat nanti?
Sebagai seorang muslim, sudah selayaknya kita meneladani Rasulullah SAW yang memiliki akhlak yang cukup mulia serta memiliki keperibadian yang cukup hebat. Malah untuk memiliki akhlak mulia ini kita disarankan berpuasa dan melakukan solat tahajud.
Rasulullah SAW bersabda :-
“Sesungguhnya orang yang berakhlah mulia sama derajatnya dengan orang yang berpuasa dan mendirikan shalat.” (HR. Ahmad)
Rasulullah SAW juga bersabda :-
“Orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah orang yang paling baik akhlaknya.”
Orang mukmin yang berakhlak mulia umumnya memiliki beberapa sifat-sifat. Di antaranya tidak melaknat dan mencaci maki orang lain, tidak mengadu domba atau menceritakan keburukan orang lain. Bersikap lemah lembut dan bersopan santun.
Sentiasa sabar dan suka mempermudahkan urusan orang lain. Masa yang sama, memiliki sikap lemah lembut, tenang, ramah malah tatkala bertemu saudara semuslimnya dirinya akan sentiasa berbuat baik dan inilah antara ciri-ciri yang diharamkan baginya api neraka.
Dari Abdillah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, ia berkata,
“Telah bersabda Rasulullah SAW: ‘Mahukah kamu aku tunjukkan orang yang diharamkan neraka baginya?’ Para sahabat menjawab : Tentu saja, wahai Rasulullah!’ Baginda shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab : ‘(Haram tersentuh api neraka orang yang) Hayyin, Layyin, Qarib, Sahl!’ “(HR. At-Tirmidzi dan Ibnu Hibban)
Dengan demikian, ada beberapa sifat mukmin yang tidak akan tersentuh api neraka berdasarkan hadits Rasulullah SAW seperti berikut.
Hayyin
Yang dimaksud dengan hayyin adalah orang yang memiliki ketenangan pada jiwanya lahir dan batin (fizikal dan mental). Orang-orang yang memiliki sifat seperti ini cenderung memiliki jiwa yang teduh, tidak mudah memaki orang lain dan tidak mudah melaknat orang lain. Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata,
“Ada seorang laki-laki yang meminta wasiat kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam : Wasiatilah saya!” Baginda bersabda : “Janganlah kamu marah!” Lelaki itu mengulanginya lagi, tetapi baginda Rasulullah tetap menjawab : “Janganlah kamu marah!” (HR. Bukhari)
Layyin
Sifat kedua adalah layyin iaitu sifat yang dimiliki oleh orang yang lembut dan santun. Tutur kata mahupun perbuatannya selalunya baik dan selain suka melakukan kebaikan kepada sesama manusia. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memberikan teladan kepada kaum muslim untuk sentiasa bersikap lembah lembut dan bersikap santun kepada orang lain kerana sifat ini termasuk satu tanda orang yang berakhlak mulia atau berbudi pekerti yang baik.
Dari Abdullah bin Amr bin al-‘Ash radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam itu bukan seorang yang kotor baik kata-katanya atau tindakannya dan tidak pula seorang yang bersengaja hendak berbuat kekotoran baik kata-katanya atau tindakannya”. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya termasuk dalam golongan orang-orang yang terpilih di antara engkau semua adalah orang yang terbaik budi pekertinya.” (Muttafaq ‘alaih)
Ustaz Ebit Lew antara insan yang sering mempermudahkan urusan orang lain yang diuji kesempitan. Semoga setiap kebaikannya dibalas dengan syurga..
Qarib
Yang dimaksud dengan Qarib adalah orang yang bergaul dan cepat mesra dengan siapa pun.Umumnya, orang memiliki sifat Qarib ini mudah akrab dengan orang lain, ramah, senang diajak bicara, sentiasa tersenyum saat bertemu sesiapa, tidak sinis atau pemarah terhadap orang lain. Dari Abu Dzar radhiyallahu ‘anhu, ia berkata,
“Rasulullah SAW bersabda kepadaku : Janganlah sekali-kali meremehkan perbuatan baik, walaupun menyambut saudaramu dengan muka ceria.” (HR. Bukhari dan Muslim)
Sahl
Dan sifat orang yang tak tersentuh api neraka yang keempat adalah Shal. Yang dimaksud dengan Shal adalah orang yang selalu memudahkan urusan orang lain atau sesame manusia. Orang-orang ini kebiasaannya tak akan menyulitkan urusan orang lain dan akan sentiasa memudahkannya serta akan memberikan jawapan pada setiap persoalan ditanya orang jika meminta pandangannya.
Dari Anas radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah SAW bersabda,
“Permudahlah dan jangan kalian mempersulit, gembirakan dan jangan kalian menakut-nakuti!” (HR. Muslim).
Moga dengan empat sifat di atas akan menjauhkan kita dari seksaan api neraka.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Tak Rugi Jadi ‘BFF’ Kepada Al-Quran, Banyak Rupanya Rahsia Tersembunyi Yang Bermanfaat
AL-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW bagi memberi panduan dan petunjuk kepada seluruh manusia.
Kita digalakkan untuk membaca dan memahami isi kandungan kitab suci yang menjadi pegangan selama ini.
Namun adakah kita benar-benar mengenali dan memahami apa yang terkandung dalam Al-Quran ini. Kadang-kadang kita membacanya tanpa mengetahui apa rahsia yang terkandung di dalamnya.
Dalam satu perkongsian di laman sosial Facebook memberitahu mempunyai pelbagai rahsia yang kita tidak perasan atau ketahuinya.
JOM MENGENAL TENTANG AL-QUR’AN.
T : Berapa jumlah Surah dalam Al-Qur’an?
J : 114 Surah.
T : Berapa jumlah Juz dalam Al-Qur’an?
J : 30 Juz.
T : Berapa jumlah Hizb dalam Al-Qur’an?
J: 60 Hizb.
T: Berapa jumlah Ayat dalam Al-Qur’an?
J: 6666 Ayat.
T : Berapa jumlah Kata dalam Al-Qur’an?, dan Berapa Jumlah Hurufnya?
J: 77437 Kata, atau 77439 Kata dan 320670 Huruf.
T : Siapa Malaikat yang disebut dalam Al-Qur’an?
J : Jibril, Mikail, Malik, Raqib, Atiid, Malakulmaut, Harut, Marut, Al-Hafazah, Al-Kiramulkatibun HamalatulArsy.
T : Berapa Jumlah Sajdah (ayat Sujud) dalam Al-Qur’an?
J : 15 Sajdah.
T : Berapa Jumlah para Nabi yang disebut dalam Al-Qur’an?
J : 25 Nabi
T : Berapa Jumlah Surah Madaniyah dalam Al-Qur’an? Sebutkan
J : 28 Surah, Al-Baqarah, Al-Imran, Al-Nisa’, Al-Maidah, Al-Anfal, Al-Tawbah, Al-Ra’d, Al-Haj, Al-Nur, Al-Ahzab, Muhammad, Al-Fath, Al-Hujurat, Al-Rahman, Al-Hadid, Al-Mujadilah, Al-Hasyr, Al-Mumtahanah, Al-Shaf, Al-Jum’ah, Al-Munafiqun, Al-Taghabun, Al-Thalaq, Al-Tahrim, Al-Insan, Al-Bayinah, Al-Zalzalah, Al-Nashr.
T : Berapa Jumlah Surah Makiyah dalam Al-Qur’an? Sebutkan.
J : 86 Surat, selain surah tersebut di atas.
T : Berapa Jumlah Surah yang dimulai dengan huruf dalam Al-Qur’an?
J : 29 Surah.
T : Apakah yang dimaksud dengan Surah Makiyyah?Ssebutkan 10 saja.
J : Surah Makiyyah adalah Surah yang diturunkan di Makkah sebelum Hijrah, seperti: Al-An’am, Al-Araf, Al-Shaffat, Al-Isra’, Al-Naml, Al-Waqi’ah, Al-Haqqah, Al-Jin, Al-Muzammil, Al-Falaq.
T : Apakah yang dimaksud dengan Surah Madaniyyah? sebutkan lima saja?
J : Surah Madaniyah adalah Surah yang diturunkan di Madinah setelah Hijrah, seperti: Al-Baqarah, Al-Imran, Al-Anfal, Al-Tawbah, Al-Hajj.
T : Siapakah nama para Nabi yang disebut dalam Al-Qur’an?
J : Adam a.s , Nuh a.s , Ibrahim a.s, Isma’il a.s, Ishaqa a.s, Ya’qub a.s, Musa a.s, Isa a.s, Ayub a.s, Yunus a.s, Harun a.s, Dawud a.s, Sulaiman a.s, Yusuf a.s, Zakaria a.s, Yahya a.s, Ilyas a.s, Alyasa a.s’, Luth a.s, Hud a.s, Saleh a.s, ZulKifli a.s, Syuaib a.s, Idris a.s, Muhammad Shalallahu’alaihi wa sallam.
T : Siapakah satu-satunya nama wanita shalehah yang disebut namanya dalam Al-Qur’an?
J : Maryam binti Imran.
T : Siapakah satu-satunya nama Sahabat yang disebut namanya dalam Al-Qur’an?
J : Zaid bin Haritsah. Rujuk dalam surah Al-Ahzab ayat 37
T : Apakah ayat dalam Al-Qur’an yang pertama kalil turun?
J : surah Al-alaq ayat: 1-5 ( إقرأ باسم ربك الذي خلق)
T : Apakah ayat terakhir yang turun dalam Al-Qur’an?
J : Ayat 3 surah Al-maidah أليوم أكملت لكم دينكم وأ تممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الإسلام دينا)
T : Apakah nama Surah yang tanpa Basmalah?
J : Surah At-Tawbah (bara’ah).
T : Apakah nama Surah yang memiliki dua Basmalah?
J : Surah Al-Naml.
T : Apakah yang disebut surah Al-mu’awidzatain (2 surah penjagaan)?
J : Surah Al-Falaq dan An-Naas.
T : Apakah nama Surah yang bernilai seperempat Al-Qur’an?
J : Surah Al-Kafirun.
T : Apakah nama Surah yang bernilai sepertiga Al-Qur’an?
J : Surah Al-Ikhlas.
T : Apakah nama Surah yang menyelamatkan dari siksa Qubur?
J : Surah Al-Mulk.
T : Apakah nama Surah yang apabila dibaca pada hari Jum’at akan menerangi sepanjang pekan?
J : Surah Al-Kahfi.
T : Apakah ayat yang paling Agung dan dalam Surah apa?
J : Ayat Kursi, dalam Surah Al-Baqarah ayat No.255.
T : Apakah nama Surah yang paling Agung dan berapa jumlah ayatnya?
J : Surah Al-Fatihah, 7 ayat.
T : Apakah ayat yang paling bijak dan dalam surah apa?
J : Firman Allah Ta’ala: Barang siapa yang melakukan kebaikan sebesar biji sawi ia akan lihat. Barang siapa melakukan kejahatan sebesar biji sawi ia akan lihat..(Surah Al-Zalzalah ayat: 7-8).
T : Apakah nama Surah yang ada dua sajdahnya?
J : Surah Al-Haj ayat: 18 dan ayat: 77.
T : Pada Kata apakah pertengahan Al-Qur’an itu di Surah apa? ayat no Berapa?
J : وليتلطف Surah Al-Kahfi ayat No: 19.
T : Ayat apakah bila dibaca setiap habis Shalat Fardhu dapat mengantarkannya masuk ke dalam Syurga?
J : Ayat Kursi.
T : Ayat apakah yang diulang-ulang sbyk 31 kali dalam satu Surah dan di Surah apa?
J: Ayat فبأي آلاء ربكما تكذبانِ ) pada Surah Al-Rahman.
T : Ayat apakah yang di ulang-ulang sebanyak 10 kali dalam satu Surah dan di surah apa? Apakah ayat ini ada juga disebut dalam surah lainnya? Di Surah apa?
J : Ayat (ويل يومئذ للمكذبين) pada Surah Al-Mursalat, juga ada dalam Surah Al-Muthaffifiin ayat No: 10.
T : Apakah Ayat terpanjang dalam Al-Qur’an? pada Surah apa? Ayat berapa? Dan apa yang dibahas?
J: Ayat No: 282 Surah Al-Baqarah, membahas muamalah dengan sesama manusia dalam keuangan dan hutang piutang.
——————————————–
Bermesraan lah dengan Al-Qur’an sebagaimana mesranya kita dengan dompet gadget kita selama ini,..
Berdekatan lah dengan Al-Qur’an sedekat kita dengan pasangan, anak-anak dan teman-teman kita hari ini…
Bersahabat lah dengan-Nya…karena Al-Qur’an tidak akan meninggalkan kita sebagai sahabat ketika yang lain berpaling, dia akan datang sebagai syafa’at bagi sahabat-sahabatnya di akhirat kelak..
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Wanita Dalam Iddah Lebih Elok Tinggal Di Rumah Dari Iringi Jenazah Suami Ke Kubur. Ini Penjelasan Mufti!
Assalam
@drzul_albakri, adakah wanita yg kematian suaminya tidak boleh berada disamping jasad suami sebelum dikebumikan & tidak boleh juga ke kubur utk menghantar jenazah?
Jawapan:
1. Secara umumnya, wanita adalah dimakruhkan daripada mengikuti jenazah ke perkuburan. Daripada Ummi ‘Athiyyah radhiallahu ‘anha katanya: “Kami ditegah mengiringi jenazah namun ia bukanlah sebagai perintah kepada kami.” Riwayat al-Bukhari (1219)
2. Adapun wanita yang kematian suami, maka haram baginya untuk mengikuti jenazah suaminya ke kubur kerana mereka wajib melaksanakan iddah MELAINKAN kerana hajat atau darurat. Rujuk hadith Ummu ‘Athiyyah Riwayat al-Bukhari (307)
3. Adapun jika diyakini wanita berkenaan agak emosional seperti meraung, meratap, atau tindakan tidak terkawal, maka hukum menziarahi kubur itu adalah haram bagi wanita itu. Rujuk hadith riwayat al-Bukhari (1232)
3. Ada juga ulama’ yang membolehkan wanita ziarah kubur dengan syarat beliau kuat imannya dan dapat mengawal perasaannya. Nabi SAW melalui seorang wanita yang sedang menangis di kubur. Lalu Baginda bersabda: “Bertaqwalah kepada Allah dan bersabarlah.” Riwayat al-Bukhari (1252)
4. Di sisi mazhab Syafie, sunat wanita menziarahi kubur Rasulullah SAW, para anbiya’ dan orang soleh dengan syarat mereka tidak memperagakan diri, bercampur gaul, bersesak-sesak, bersentuhan dengan kaum lelaki dan meninggikan suara yang mungkin membawa fitnah.
5. Sebahagian ulama menyatakan hukum sunat juga bagi wanita untuk menziarahi kubur kaum kerabatnya. Rujuk al-Taqrirat al-Sadidah (1/389)
6. Keluarga si mati lebih mengenali bagaimana kondisi si balu samada sesuai atau tidak mengiringi jenazah ke kubur. Walaubagaimanapun, doa itu lebih utama dan insya-Allah sampai kepada suaminya.
Kami berpendapat cukuplah wanita itu tinggal di rumah dan, jika ingin solat jenazah, solat sahaja di rumah dan tidak mengikuti jenazah ke perkuburan.
Ini bagi menghormati hukum ihdad (berkabung) dalam tempoh iddah bagi wanita yang kematian suami. Jika sudah tamat waktu iddah, maka bolehlah menziarahi kubur suaminya sambil menjaga akhlaq ketika ziarah kubur.
SOALAN:
Assalamualaikum wbt,
Saya cuma ingin mendapat pandangan terbaik Datuk Mufti. Apakah seeloknya isteri tidak ikut ke masjid untuk urusan jenazah suami dan solat jenazah, juga untuk ke kubur mengiringi jenazah ?
JAWAPAN:
Waalaikumussalam wbt,
Islam datang meraikan sifat asal wanita. Apabila kaum wanita kehilangan suami, ayah dan sanak saudaranya yang rapat dengannya, ramai yang tidak tahan perasaan lalu meraung pedih, menarik-narik baju dan memukul-mukul badan sendiri kerana kedukaan. Perbuatan-perbuatan sebegini berasal daripada adat jahiliyyah yang ditegah oleh Islam. Daripada Abdullah bin Mas’ud R.anhuma, sabda Rasulullah SAW:
لَيْسَ مِنَّا مَنْ ضَرَبَ الخُدُودَ، وَشَقَّ الجُيُوبَ، وَدَعَا بِدَعْوَى الجَاهِلِيَّةِ
Maksudnya: Bukan daripada kalangan kami orang yang menampar-nampar pipi (kerana kematian), mencarik-carik baju, dan mengikut seruan (tradisi) Jahiliyyah.
Hadis riwayat al-Bukhari (1297)
Daripada Umm Atiyyah R.Anha bahawa dia berkata:
نُهِينَا عَنْ اتِّبَاعِ الْجَنَائِزِ وَلَمْ يُعْزَمْ عَلَيْنَا
Maksudnya: Kami (kaum wanita) dilarang daripada mengikut jenazah-jenazah (ke kekuburan) dan Baginda (SAW) tidak melarang dengan keras (hal demikian) ke atas kami.
Hadis riwayat al-Bukhari (1278)
Menurut Imam Nawawi dalam kitab al-Majmu’ (5/277-278) larangan ini bersifat makruh tanzih. Inilah mazhab Syafie dan jumhur, manakala dalam Mazhab Malik tidak menganggap makruh kecuali bagi bagi wanita muda. Diceritakan daripada al-Abdari bahawa Imam Malik menganggapnya makruh kecuali jika jenazah itu ialah anaknya, ibu ayahnya, dan suaminya.
Sebahagian ulama menganggap perbuatan mengiringi jenazah ini sebagai makruh tahrim berdasarkan sebuah hadis Rasulullah SAW menegur wanita yang menunggu-nunggu jenazah:
ارْجِعْنَ مَأْزُورَاتٍ غَيْرَ مَأْجُورَاتٍ
Maksudnya: Pulanglah kalian, kalian akan berdosa dan tidak mendapat pahala.
Hadis riwayat Ibn Majah (1579). Namun, Al-Nawawi menganggap hadis ini daif.
Kami berpendapat cukuplah wanita itu tinggal di rumah dan, jika ingin solat jenazah, solat sahaja di rumah dan tidak mengikuti jenazah ke perkuburan. Ini bagi menghormati hukum ihdad (berkabung) dalam tempoh iddah bagi wanita yang kematian suami. Jika sudah tamat waktu iddah, maka bolehlah menziarahi kubur suaminya sambil menjaga akhlaq ketika ziarah kubur.
Semoga Allah kurniakan kepada kita kefahaman dan kekuatan untuk mengikuti setiap perintah Syariat Islam dalam mencapai Mardhatillah. Amin.
Wallahua`lam.
SUMBER: TWITTER MUFTI WILAYAH PERSEKUTUAN
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI