![Untitled design (6)](https://cdn.kashoorga.com/2019/06/untitled-design-6-24_56_765340-696x365.jpg)
Seringkali kita mengeluh apabila penat dan stres bekerja. Mungkin apabila sudah terlalu penat maka bermacam-macamlah yang keluar daripada mulut dan terlintas di fikiran.
Banyak kali juga kita mengeluh “Ya Allah letihnya. Penat seharian siapkan kerja di pejabat hari ini. Esok nak kena siapkan kerja lain pula.”
Tak cukup dengan itu kita mengeluh pula dengan kesesakan jalan selepas pulandari bekerja.
Sedangkan hakikatnya, kita sebenarnya tak perlu mengeluh penat bekerja kerana kepenatan ganjaran mencari rezeki yang halal ini cukup besar.
ADA GANJARAN PAHALA
Kepenatan bekerja ganjarannya bukan sekadar nafkah untuk keluarga semata-mata, bahkan ALLAH SWT juga akan mengampunkan dosa-dosa kita pada hari itu.
Rasulullah SAW bersabda: “Siapa yang pada petang harinya berasa letih daripada amal usaha yang dilakukan dengan kedua tangannya sendiri, maka dia pada petang itu telah diampunkan dosanya.” (Riwayat at-Tabrani)
Sesungguhnya, ALLAH menyukai orang yang penat mencari rezeki yang halal kerana ia juga merupakan satu ibadah yang wajib selepas solat fardu.
Ada satu kisah tentang seorang lelaki yang sangat rajin bekerja ketika zaman Rasulullah SAW.
RAJIN KE JALAN ALLAH
Baginda dan sahabat melihat kerajinan lelaki ini bekerja, lalu seorang sahabat Nabi Muhammad SAW bertanya: “Wahai Rasulullah, adakah kerajinannya bekerja itu digunakan ke jalan ALLAH?”
Rasulullah SAW menjawab, “Apabila dia keluar mencari rezeki kerana anaknya yang masih kecil, maka dia di jalan ALLAH. Apabila dia keluar mencari rezeki kerana kedua orang tuanya yang sudah berusia lanjut, maka dia di jalan ALLAH. Apabila dia keluar mencari rezeki kerana dirinya sendiri supaya terjaga harga dirinya, maka dia di jalan ALLAH. Apabila dia keluar mencari rezeki kerana riak dan kesombongan, maka dia di jalan syaitan.” (Riwayat al-Mundziri, at-Targhib wa at-Tarhib)
Subhanallah begitu besar ganjarannya buat mereka yang letih bekerja mencari rezeki yang halal dengan tulang empat kerat.
Semoga apa jua pekerjaan yang kita lakukan selama ini akan diterima oleh ALLAH dan melayakkan kita mendapatkan keampunan-Nya.
(Sumber Kredit: Muhd Nasruddin Dasuki via Sinar Harian)
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Lupa Bilangan Hari Yang Ditinggalkan.’ Ini Kaedah Penentuan Bilangan Hari Qada Puasa
![‘Lupa Bilangan Hari Yang Ditinggalkan.’ Ini Kaedah Penentuan Bilangan Hari Qada Puasa](https://cdn.kashoorga.com/2023/02/507547.jpeg)
‘Lupa bilangan hari yang ditinggalkan.’ Ini kaedah penentuan bilangan hari qada puasa. Kadang-kadang akibat terlalu lama atau disebabkan masalah tertentu, wanita lupa bilangan hari yang tepat untuk mengganti puasa.
Apa lagi tempoh tinggal puasa agak panjang seperti ketika mengandung atau dalam proses berpantang. Oleh itu, bagaimana cara terbaik untuk menghitung bilangan hari yang perlu diqada kerana terlupa.
Ikuti perkongsian Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini.
Artikel Berkaitan:
Lupa Bilangan Hari
Soalan:
Saya perlu pencerahan tentang bayar fidyah tapi tidak pasti tentang bilangan puasa yang ditinggalkan itu. Kalau nak dikira rasanya jumlah bayaran tu mesti agak besar dan saya tak mampu nk lunaskan semua bayaran fidyah tu.
Bolehkah saya bayar sekadar yang termampu ustaz? Maafkan atas kejahilan saya tentang pekara ni.
Yang Ditinggalkan
Jawapan:
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
Jika seseorang itu meninggalkan puasa Ramadhan atas sebab-sebab tertentu, maka dia wajib mengqadakan puasanya itu mengikut bilangan hari yang dia tinggalkan. Firman Allah SWT:
وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ
Maksudnya: Dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain.
Surah al-Baqarah, 2:185
Jika dia merupakan seorang yang memiliki uzur syarie, seperti sakit, lalu dia meninggalkan puasa Ramadhan dalam keadaan dia mampu untuk menggantikannya pada bila-bila waktu selepas Ramadhan, kemudian dia mati. Maka ke atas wali atau warisnya untuk menunaikan puasa bagi pihak dia. Daripada Aisyah R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ مَاتَ وَعَلَيْهِ صِيَامٌ صَامَ عَنْهُ وَلِيُّهُ
Maksudnya: Barangsiapa yang mati sedangkan ke atasnya ada puasa (yang perlu diqadakan) maka walinya berpuasa bagi pihaknya.
Hadis riwayat Bukhari dan Muslim
Ini Kaedah Penentuan
Daripada Ibn Abbas RA, beliau menceritakan:
جاء رجلٌ إلى النبيِّ صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسولَ اللهِ إن أمي ماتتْ وعليها صومُ شهرٍ، أفأقضِيه عنها ؟ قال: نعم ، قال: فديْنُ اللهِ أحقُّ أن يُقْضَى
Maksudnya:
Telah datang seorang lelaki kepada Nabi SAW dan berkata:
Wahai Rasulullah, sesungguhnya sudah wafat dan ke atasnya ada sebulan puasa yang perlu diqada, bolehkah aku menunaikannya bagi pihak beliau? Berkata Baginda SAW: Boleh. Adalah hutang kepada Allah itu lebih berhak untuk dilangsaikan.
Hadis riwayat Bukhari dan Muslim
Wali bererti kaum kerabat dan keluarga. Perlu diperhatikan bahawa fidyah hanya dibayar jika seseorang yang meninggal sebelum sempat mengqadakan puasanya sedangkan dia mampu untuk berbuat sedemikian ketika hidup.
Bilangan Hari
Para ulama membahagikan kaedah penentuan bilangan hari untuk puasa qada kepada dua; tahdidi dan taqribi.
Tahdidi bererti menentukan dengan tepat bilangan hari yang ditinggalkan, manakala taqribi ialah menggunakan anggaran berapa hari yang ditinggalkan kerana seseorang itu lupa berapa hari puasa yang telah dia tinggalkan.
Guru kami, Syeikh Muhammad bin Muhammad al-Mukhtar al-Shinqiti menjelaskan kaedah penentuan secara taqribi ini ialah dengan bertanya kepada seseorang itu seperti ini:
Qada Puasa
“Adakah telah tinggalkan 50 hari?”
“Terlalu sedikit”
“90 hari?”
“Terlalu banyak”
Maka jumlah taqribinya ialah 75 hari.
Berkenaan dengan fidyah, hendaklah seseorang itu berusaha mengqadakan puasanya setiap hari yang mungkin terlebih dahulu. Ini lebih bersifat ihtiyati (berhati-hati) dalam urusan agama berbanding terus membenarkan membayar fidyah sehingga mengabaikan tuntutan qada’.
Semoga usaha kita untuk mengqada puasa-puasa yang lalu menjadi muhabasah kita untuk meraih kebaikan yang lebih besar daripada Allah SWT pada masa akan datang.
Baca Di Sini:
Ponteng Puasa Waktu Kecil Perlukah Qada
Kashoorga: Sebaiknya jika kita terlupa, kita agak-agak bilangan tersebut dan lebihkan jumlahnya sedikit jika tak pasti. Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat kita semua.
Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Al-Ikhlas, Surah Pendek Tapi Ini Kelebihan Bagi Yang Mengamalkannya Dalam Kehidupan Seharian
![Al-Ikhlas, Surah Pendek Tapi Ini Kelebihan Bagi Yang Mengamalkannya Dalam Kehidupan Seharian](https://cdn.kashoorga.com/2024/05/Untitled-design-2024-05-13T131846.594.jpg)
Surah Al-Ikhlas hanya mengandungi empat ayat. Ia surah ke 112 dari keseluruhan surah dalam Al-Quran.
Pernah diceritakan langit menjadi mendung selepas selepas 70,000 malaikat membaca surah Al-Ikhlas ini selepas kematian Muawiyah bin Muawiyah yang sering membaca surah ini semasa hidupanya.
Namun parawi hadis terdahulu mempunyai berbagai pendapat mengenainya. Berikut adalah kupasan dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mengenai kelebihan membaca surah Al-Ikhlas. Moga kita tidak lupa membacanya setiap masa.
Riwayat ini dimasukkan oleh Imam al-Qurtubi di dalam tafsirnya bagi Surah al-Ikhlas. Berkata Anas bin Malik RA:
كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِتَبُوكَ، فَطَلَعَتِ الشَّمْسُ بَيْضَاءَ لَهَا شُعَاعٌ وَنُورٌ، لَمْ أَرَهَا فِيمَا مَضَى طَلَعَتْ قَطُّ كَذَلِكَ، فَأَتَى جِبْرِيلُ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: [يا جبريل، مالي أَرَى الشَّمْسَ طَلَعَتْ بَيْضَاءَ بِشُعَاعٍ لَمْ أَرَهَا طَلَعَتْ كَذَلِكَ فِيمَا مَضَى قَطُّ [؟ فَقَالَ: [ذَلِكَ لان معاوية بن مُعَاوِيَةَ اللَّيْثِيَّ تُوُفِّيَ بِالْمَدِينَةِ الْيَوْمَ، فَبَعَثَ اللَّهُ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ [. قَالَ] وَمِمَّ ذَلِكَ [؟ قَالَ: [كَانَ يُكْثِرُ قِرَاءَةَ (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ) آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ، وَفِي مَمْشَاهُ وَقِيَامِهِ وَقُعُودِهِ، فَهَلْ لَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنْ أَقْبِضَ لَكَ الْأَرْضَ. فَتُصَلِّي عَلَيْهِ [؟ قَالَ] نَعَمْ [فَصَلَّى عَلَيْهِ ثُمَّ رَجَعَ. ذَكَرَهُ الثعلبي، والله أعلم.
Maksudnya: Pernah suatu ketika kami bersama Rasulullah SAW di Tabuk. Matahari terbit dengan sinaran dan cahaya putih, tidak seperti terbit yang biasa dilihat sebelumnya. Lalu datanglah Jibril dan Rasulullah SAW bertanya kepada beliau, ‘Wahai Jibril, mengapakah aku melihat matahari terbit dengan sinaran yang tidak pernah aku lihat terbitnya sebegitu sebelum ini?’ Jibril menjawab, ‘Itu kerana Muawiyah bin Muawiyah al-Laitsi meninggal di Madinah hari ini, maka Allah membangkitkan 70 000 malaikat untuk berselawat ke atasnya.’ Dia berkata, ‘Mengapa begitu?’. Jawab Jibril, ‘Adalah (Muawiyah) banyak membaca Qul huwaLlahu Ahad (Surah al-Ikhlas) sepanjang malam dan siang, ketika berjalan, bangkit dan duduknya. Maka adakah anda ingin wahai Pesuruh Allah aku tahan bumi ini supaya anda boleh berselawat (berdoa) juga keatasnya?’ Jawab Nabi, ‘Ya.’ Lalu Baginda berselawat ke atas Muawiyah kemudia pulang.Rujuk al-Jami’ li Ahkam al-Quran (20/250)
Kata al-Qurtubi: “Kisah ini disebut oleh al-Tsa’labi. Allah lebih mengetahui.”
Kata Imam Ibn al-Jauzi dalam al-`Ilal al-Mutanahiah (1/298) : “Tidak sahih.”
Kata Imam Ibn Hibban dalam al-Majruhin (2/173) : “Hadis munkar yang tidak dapat dikuatkan dengan mutaba’ah.”
Kata Imam al-Nawawi: “Ulama sepakat atas kedaifan hadis ini antaranya al-Baihaqi dengan katanya, ‘al-Ala’ mengambil hadis daripada Anas dengan hadis-hadis munkar.”
Berkata Imam al-Baihaqi: “Hadis ini juga diriwayatkan dalam riwayat lain yang juga daif.”
Kata Imam al-Bukhari: “Munkarul Hadith”. Begitu juga pendapat Abu Hatim dan Ibn `Adiy. Rujuk Khulasah al-Ahkam (2/964).
Selawat para malaikat dalam hadis ini bermaksud mendoakan keampunan dan rahmat bagi Muawiyah.
Fadilat-fadilat yang sahih berkenaan surah al-Ikhlas:
1. Allah SWT mencintai orang yang mencintai Surah al-Ikhlas
Daripada Aisyah R.anha:
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعَثَ رَجُلًا عَلَى سَرِيَّةٍ، وَكَانَ يَقْرَأُ لِأَصْحَابِهِ فِي صَلاَتِهِمْ فَيَخْتِمُ بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، فَلَمَّا رَجَعُوا ذَكَرُوا ذَلِكَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: سَلُوهُ لِأَيِّ شَيْءٍ يَصْنَعُ ذَلِكَ؟، فَسَأَلُوهُ، فَقَالَ: لِأَنَّهَا صِفَةُ الرَّحْمَنِ، وَأَنَا أُحِبُّ أَنْ أَقْرَأَ بِهَا، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَخْبِرُوهُ أَنَّ اللَّهَ يُحِبُّهُ
Maksudnya: “Sesungguhnya Nabi SAW mengutus seseorang kepada sekelompok pasukan, dan ketika orang itu mengimami sahaba-sahabatnya yang lainnya di dalam solat mereka dan beliau mengakhiri bacaannya dengan Kulhu allahu ahad , maka apabila mereka pulang, mereka menceritakan hal itu kepada Rasulullah SAW, lalu Baginda pun bersabda: “Tanyalah beliau, mengapa beliau berbuat demikian?” Lalu mereka bertanya kepadanya. Beliau pun menjawab: “Kerana surat ini (mengandung) sifat al-Rahman, dan aku mencintai membaca surah ini,” lalu Nabi SAW bersabda: “Beritahu beliau, sesungguhnya Allah pun mencintainya” Hadis riwayat Imam al-Bukhari (7375)
2. Al-Ikhlas bersamaan sepertiga al-Quran
Daripada Abu Sa`id al-Khudri RA:
أَنَّ رَجُلًا سَمِعَ رَجُلًا يَقْرَأُ: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ يُرَدِّدُهَا، فَلَمَّا أَصْبَحَ جَاءَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ ذَلِكَ لَهُ، وَكَأَنَّ الرَّجُلَ يَتَقَالُّهَا، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّهَا لَتَعْدِلُ ثُلُثَ القُرْآنِ»
Maksudnya: “Sesungguhnya seseorang mendengar orang lain membaca Kulhu allahu ahad dengan berulang kali, lalu dia datang bertemu Rasulullah SAW dan menceritakan hal itu kepadanya, dan seolah-olah orang itu menganggap remeh surah itu, maka bersabdalah Rasulullah SAW : “Demi Dzat yang jiwaku berada di tanganNya, sesungguhnya surat itu sebanding dengan sepertiga al Qur`an.” Hadis riwayat Imam al-Bukhari (5013)
3. Surah al-Ikhlas penyebab masuk Syurga
Daripada Abu Hurairah RA:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: أَقْبَلْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَمِعَ رَجُلًا يَقْرَأُ: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: وَجَبَتْ. قُلْتُ: مَا وَجَبَتْ؟ قَالَ: الجَنَّةُ
Maksudnya: “Aku datang bersama Rasulullah SAW lalu aku dengar seorang lelaki membaca Kulhu allahu ahad Allahussamod, Lalu Rasulullah SAW bersabda: “Telah wajib.” Aku bertanya: “Apa yang telah menjadi wajib?”. Kata Baginda: “Syurga (baginya).” Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunan (2897). Beliau berkata: “Hadis hasan sahih gharib.”
4. Menjadi perlindungan dengan izin Allah SWT, jika dibaca bersama Surah al-Alaq dan Surah al-Nas.
Daripada `Uqbah bin `Amir al-Juhani RA berkata:
بَيْنَا أَنَا أَقُودُ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَاحِلَتَهُ فِي غَزْوَةٍ إِذْ قَالَ: يَا عُقْبَةُ، قُلْ فَاسْتَمَعْتُ، ثُمَّ قَالَ: يَا عُقْبَةُ، قُلْ فَاسْتَمَعْتُ، فَقَالَهَا الثَّالِثَةَ، فَقُلْتُ: مَا أَقُولُ؟، فَقَالَ: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فَقَرَأَ السُّورَةَ حَتَّى خَتَمَهَا، ثُمَّ قَرَأَ: قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَقَرَأْتُ مَعَهُ حَتَّى خَتَمَهَا، ثُمَّ قَرَأَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ فَقَرَأْتُ مَعَهُ حَتَّى خَتَمَهَا، ثُمَّ قَالَ: مَا تَعَوَّذَ بِمِثْلِهِنَّ أَحَدٌ
Maksudnya: Ketika mana aku memimpin kenderaan Rasulullah SAW dalam sebuah peperangan, tiba-tiba Baginda bersabda: “Wahai Uqbah, katakanlah,” Aku pun mendengarkan, kemudian beliau berkata (lagi): “Wahai Uqbah, katakanlah,” Aku pun mendengarkan. Dan Baginda mengatakannya sampai tiga kali, lalu aku bertanya: “Apa yang perlu aku katakan?” Baginda pun bersabda: “Katakan Kulhu allahu ahad”, lalu Baginda membacanya sampai selesai. Kemudian Baginda membaca Kul auzubirobbilfalaq, aku pun membacanya bersamanya hingga selesai. Kemudian Baginda membaca Kul auzubirobbinnas, aku pun membacanya bersamanya hingga selesai. Kemudian Baginda bersabda: “Tidak ada seorang pun yang berlindung (dari segala keburukan) seperti orang orang yang berlindung dengannya (tiga surat) tersebut” Hadis riwayat Imam al-Nasaie (5430)
Daripada Aisyah R.anha:
أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ إِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ كُلَّ لَيْلَةٍ جَمَعَ كَفَّيْهِ ثُمَّ نَفَثَ فِيهِمَا فَقَرَأَ فِيهِمَا {قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ} وَ{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ} وَ{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ} ثُمَّ يَمْسَحُ بِهِمَا مَا اسْتَطَاعَ مِنْ جَسَدِهِ يَبْدَأُ بِهِمَا عَلَى رَأْسِهِ وَوَجْهِهِ وَمَا أَقْبَلَ مِنْ جَسَدِهِ يَفْعَلُ ذَلِكَ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ
Maksudnya: Bahawa Nabi SAW apabila menuju ke pembaringannya (untuk tidur) setiap malam, Baginda akan menghimpunkan kedua tangannya (yakni menadah tangan) dan meniupnya setelah Baginda membaca Surah al-Ikhlas, al-Falaq, dan al-Nas, kemudian menyapu kedua-dua tapak tangannya pada tempat yang mampu dicapai olehnya dari setiap tubuhnya, dimulakan dari kepala, muka, dan apa yang boleh ditemui daripada badannya, sebanyak tiga kali. Hadis riwayat Imam al-Bukhari (5017)
Daripada Buraidah bin al-Hasib RA:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَمِعَ رَجُلًا يَقُولُ: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنِّي أَشْهَدُ أَنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِي لَمْ يَلِدْ، وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ، فَقَالَ: لَقَدْ سَأَلْتَ اللَّهَ بِالِاسْمِ الَّذِي إِذَا سُئِلَ بِهِ أَعْطَى، وَإِذَا دُعِيَ بِهِ أَجَابَ
Maksudnya: Bahawa Rasulullah SAW mendengar seorang lelaki berdoa: “Ya Allah, sesungguhnya aku meminta kepada-Mu, bahwa diriku bersaksi sesungguhnya Engkau adalah Allah yang tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau Yang Maha Esa, Yang bergantung kepada-Mu segala sesuatu, Yang tidak beranak dan tidak pula diperanakkan, dan tidak ada seorang pun yang setara dengan-Nya,” kemudian Rasulullah SAW bersabda: “Sungguh dirimu telah meminta kepada Allah dengan nama-Nya, yang jika Dia diminta dengannya (pasti akan) memberi, dan jika Dia diseru dengannya, (pasti akan) mengabulkannya”. Hadis riwayat Abu Daud (1493)
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Air Hujan Bukan Penyebab Sakit Tapi Merawat Segala Penyakit & Gangguan Jin. Ia Terapi Semulajadi Bersihkan Tubuh
![Air Hujan Bukan Penyebab Sakit Tapi Merawat Segala Penyakit & Gangguan Jin. Ia Terapi Semulajadi Bersihkan Tubuh](https://cdn.kashoorga.com/2021/12/422390.jpeg)
Kita sering dilarang mandi air hujan. Alasannya air hujan sudah bercampur dengan segala karbon dan asid kesan pelepasan asap kilang dan pencemaran asap kenderaan.
Bahkan ibu bapa melarang anak-anak mandi air hujan dengan alasan, takut anak jatuh sakit. Kita yang dewasa kita akan mencari tempat teduh dan mengeluh kepala sakit kalau terkena air hujan.
Tiada yang terjadi atas kemudaratan dan Allah juga tidak menurunkan hujan kalau ia penyebab penyakit. Dikongsi dari fb Pusat Rawatan Islam Terapi Al Mujahid, ini kelebihan mandi air hujan.
Kalau hujan turun jangan masuk rumah tapi mandilah dengannya kerana ini adalah terapi semulajadi Allah berikan untuk makhluknya. Tapi selalu org tua kita melarang kita mandi hujan sebab takut sakit dan larangan itu kita wariskan pula ke anak-anak kita. Ini pemahaman yang salah.
Kalau sakit lepas mandi hujan tu bukan sebab air hujan tapi sebab dalam badan banyak benda kotor dan air hujan tu sebagai bahan cuci untuk membuang semua kekotoran terutamanya gangguan syaitan.
Kadang-kadang, Allah tunjuk tanda badan kita ada sesuatu melalui kesakitan itu. Kalau kita sakit teruk lepas mandi hujan itu perlu rawatan susulan dengan Ruqyah Syar’iyyah.
Salah satu cara SCAN diri tu adalah dengan mandi air hujan. Ada juga orang mandi hujan tak jatuh sakit sebab badannya bebas jin. Alhamdulillah. Tapi mandi bukan sembarangan mandi. Ada cara dan kaedahnya.
![Air Hujan Bukan Penyebab Sakit Tapi Merawat Segala Penyakit & Gangguan Jin. Ia Terapi Semulajadi Bersihkan Tubuh](https://cdn.kashoorga.com/2021/12/422389.jpeg)
Ini keadah mandi hutan untuk bersihkan diri dari gangguan jin
Niat – Niatlah dalam hati sekuatnya & mohon pertolongan Allah untuk apa kita mandi hujan.
Contoh 1:- Menghancurkan jin yang zalim ke atas jasad kita (niatkan dan mohon pada Allah jadikan air hujan sebagai api dan asid yang membakar badan jin dalam badan kita.
Contoh 2:- Anak degil @ hyperaktif umur (5 tahun ke atas). Niatkan lembutkan hatinya agar dengar kata orang tua dan dihilangkan gangguan syaitan dari tubuhnya ( orang tuanya tak perlu mandi hujan, cukup memerhatikan sambil baca ayat-ayat di bawah sehingga didengari anknya. Dan apa sahaja niat bergantung penyakit dan keluhan masing-masing.
Biarkan hujan berlalu selama sekurangnya 10 minit barulah kita mandi air hujan.
Air hujan yang digunakan untuk terapi ini mesti yang turun terus dari langit. Tidak terkena pokok atau bumbung atau disambut dengan baldi. Air hujan yang turun sebaiknya hujan yang lebat bukan gerimis.
Tadah air hujan dari langit ke bekas kecil untuk dibuat minum. Insya Allah ini juga adalah penawar.
Mulakan mandi sambil membacakan sekurangnya Al Fatihah atau lebih baik lagi dengan ayat-ayat lain seperti ayat Kursi dan surah Al Ikhlas, Al Falak dan akhir sekali An Nas. Bonus jika tahu ayat ruqyah yang lain mengikut jenis penyakit.
Baca terus sehingga sekurangnya 15minit-30 minit sambil mandi air hujan.
Jika terasa sakit di bahagian badan tertentu tepuk-tepuk di bahagian itu dan jika ada rasa mual mahu muntah, keluarkan jangan ditahan kerana ini tanda ada penyakit/jin yang mau keluar melalui cara ini (cara yang normal dan tidak menyakitkan).
Sental-sental badan seperti menggosok daki di badan. Jika ada penyakit kulit cara ini pun bagus.
Selesai mandi badan jangan dilap kecuali rambut. Biar kering sendiri.
Lakukanlah terapi ini selama sekurangnya 3 hari. Aau 7 hari berturut. Kalau hujan tak turun hari berikutnya, perlu tunggu hari lain yang hujan turun.
Dinasihatkan agar lain kali bila hujan turun, jangan mengeluh. Ada manfaatnya bagi orang lain. Bagi orang yang berakal dengan pemberian Allah akan sentiasa memanfaatkan rezeki Allah.
Wallahu’alam bissawab
Biidznillah
Selamat Mandi Air Hujan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI