‘Bukan senang bergelar mutawif.’ Kena faham selok-belok hukum agama termasuklah dalam mengurus emosi jemaah kerana ragam manusia ini bermacam-macam.
Menurut Ustaz Mohamad Anas bin Mohamad Naem yang mempunyai pengalaman lebih 10 tahun bergelar mutawif, dirinya mengakui menjadi mutawif banyak cabarannya.
‘Saya berada dalam bidang umrah dan haji ini sejak 2010 dan hinggalah sekarang. Pengalaman saya lebih kurang 13 tahun. Saya mula bawa jemaah ketika belajar di Universiti Islam Madinah.
“Bila tinggal di sana, rutin harian saya selain belajar, kami pelajar-pelajar ini diperlukan khidmatnya untuk menyantuni jemaah umrah dan haji,” cerita Ustaz Anas bagaimana dirinya mula bergelar mutawif.
Ustaz Anas antara yang beruntung apabila dapat menunaikan haji buat pertama kali pada usia 18 tahun. Semua sedia maklum, dalam usia yang muda pasti mempunyai tenaga dan semangat sangat tinggi. Namun usia muda bukan jaminannya iya.
Kena Faham Selok-Belok
‘Bila saya lakukan haji buat kali pertama, saya demam seminggu. Berat badan turun 10 kilogram. Ketika itu saya terus terfikir bagaimana orang muda macam saya buat haji pun tenaga terus down. Bagaimana dengan golongan yang lebih berusia.
‘Dalam masa yang sama terdetik di hati, bagaimanalah dulu Nabi Muhammad buat umrah dan haji kerana role model kita adalah Nabi Muhammad saw. Tidak kiralah dari segi bangun, tidur, makan semuanya ikut cara Nabi.
IKLAN
“Tapi bab umrah atau haji, tak ramai yang ambil tahu bagaimana caranya nabi lakukan kedua ibadat ini. Apa lagi bagi yang spend duit banyak untuk umrah dan haji tetapi ibadat yang mereka lakukan tidak seperti Nabi. Jadi sudah tentu, ia menjadi perkara yang merugikan,’ luah Ustaz Anas.
Hukum Agama
Oleh itu jelas Ustaz Anas, pada umumnya pelajar-pelajar yang belajar di sana, sedari awal telah disetkan untuk berkhidmat dan berbudi kepada jemaah.
Dalam masa yang sama, selain membantu memudahkan urusan ibadat, pelajar atau mutawif ini akan tunjukkan cara rasulullah saw mengerjakan haji dan umrah yang betul.
Biarpun berpengalaman lama, namun Ustaz Anas akui bukan mudah untuk mendepani karenah jemaah haji atau umrah saban tahun. Setiap kali musim haji pasti ada cabarannya.
‘Sebagai mutawif nak layan karenah manusia bukan mudah kerana setiap orang berbeza cara. Perangai pun lain-lain. Jemaah nak pergi buat ibadat, sebagai contoh bab solat.
IKLAN
‘Walaupun ibadat solat tersebut adalah amalan harian kita bertahun-tahun, tiada siapa pun dapat beri jaminan bahawa solatnya 100 peratus betul dan sempurna. Apatah lagi ibadat haji yang kita buat seumur hidup sekali,’ tambahnya lagi.
Oleh sebab itu para jemaah perlukan bimbingan daripada seorang mutawif. Oleh sebab itu seseorang mutawif harus mengetahui semua hukum hakam, tahu apa kesan setiap perbuatan jemaah yang salah
Di samping itu, dalam masaa yang sama seorang mutawif perlu berhati kental dan menjadi hati batu.
IKLAN
Bukan bermakna tidak mahu endahkan jemaah, tapi disebabkan mutawif antara orang yang memahami ragam jemaah. Jadi sebaiknya mereka perlu bijak untuk handle setiap situasi yang berlaku.
Ikuti perkongsian Ustaz Mohamad Anas bin Mohamad Naem berdepan dengan ragam jemaah haji dalam Tetamu Haramain episod 2:
Kashoorga: Ibadat haji bukan sesuatu yang mudah, ia bukan hanya ibadat semata-mata sebaliknya ibadat haji juga menguji kesabaran dan ketakwaan seseorang.
‘Baca lebih dapat pahala ke?’ Apakah hukumnya, membaca dua surah berbeza selepas al-Fatihah dalam rakaat yang sama. Kebiasaannya segelintir daripada kita hanya membaca satu surah tambahan sebelum rukuk.
Namun ada juga di kalangan kita yang membaca dua surah usai bacaan al-Fatihah dalam rakaat pertama dan kedua. Apakah hukumnya membaca lebih satu surah, ikuti kemusykilan berkaitan isu ini.
Saya ada satu soalan. Bolehkah saya membaca dua surah pilihan yang berbeza selepas al-Fatihah dalam rakaat yang sama? Mohon pencerahan.
Jawapan:
Pada asasnya, solat merupakan salah satu amal ibadat yang paling utama dalam kehidupan kita. Kemudian, dalam solat pula disyariatkan untuk membaca ayat-ayat al-Quran seperti surah al-Fatihah yang merupakan salah satu rukun qauli dan ayat-ayat yang lain.
Maksudnya: “Maka bacalah mana-mana yang sudah kamu dapat membacanya dari al-Quran; dan dirikanlah solat.”
‘Baca Lebih Dapat Pahala Ke?
Malah, membaca satu surah daripada al-Quran sekalipun ayat yang pendek atau membaca tiga ayat al-Quran yang berurutan adalah disunatkan.
Bacaan ini disunatkan bagi imam dan orang yang mendirikan solat secara bersendirian pada dua rakaat yang pertama sahaja bagi setiap solat.
Sementara makmum juga disunatkan membacanya pada solat yang diperlahankan bacaan atau sekiranya dia berada jauh daripada imam dan tidak kedengaran bacaannya.
Membaca Dua Surah Berbeza
Berbalik kepada soalan yang diajukan, jumhur ulama berpendapat diharuskan untuk menghimpunkan dua surah, yakni membacanya dalam satu rakaat.
Hal ini adalah berdasarkan kepada hadith daripada riwayat Huzaifah R.A, beliau berkata:
صَلَّيْتُ مع النبيِّ ﷺ ذاتَ لَيْلَةٍ، فافْتَتَحَ البَقَرَةَ، فَقُلتُ: يَرْكَعُ عِنْدَ المِائَةِ، ثُمَّ مَضى، فَقُلتُ: يُصَلِّي بها في رَكْعَةٍ، فَمَضى، فَقُلتُ: يَرْكَعُ بها، ثُمَّ افْتَتَحَ النِّساءَ، فَقَرَأَها، ثُمَّ افْتَتَحَ آلَ عِمْرانَ، فَقَرَأَها
Maksudnya:
“Pada suatu malam, aku mendirikan solat bersama Nabi SAW. Baginda memulakan bacaan solatnya — selepas al-Fatihah — dengan membaca awal surah al-Baqarah. Aku berkata (yakni menyangka dalam hatinya):
‘Barangkali Baginda akan rukuk apabila sampai pada ayat yang keseratus,’ kemudian Baginda melepasinya. Aku berkata (yakni menyangka dalam hatinya):
‘Baginda akan membaca surah al-Baqarah dalam satu rakaat,’ kemudian Baginda melepasinya, lalu aku berkata (yakni menyangka): ‘Baginda akan rukuk.’ Namun Baginda melanjutkan dengan membaca surah al-Nisa’ dan seterusnya menyambung pula dengan membaca surah Ali ‘Imran.”
Dalam Rakaat Yang Sama
Walau bagaimanapun ulama dalam kalangan mazhab Hanbali membezakan di antara solat fardhu dan solat sunat. Mereka berpendapat, tidak mengapa menghimpunkan surah-surah.
Yakni membaca lebih daripada satu surah, dalam satu rakaat dalam solat sunat berdasarkan riwayat-riwayat yang disebutkan di atas kerana dalam riwayat-riwayat tersebut menunjukkan bahawa Baginda sedang mendirikan solat sunat seperti qiyamullail dan selainnya.
Adapun dalam solat fardu, mereka menyukai yakni menggalakkan sekiranya ia diringkaskan dengan hanya satu surah pilihan selepas bacaan al-Fatihah. Hal ini kerana begitulah kebanyakan solat Baginda SAW dan inilah salah satu riwayat (pendapat) daripada mereka.
Pendapat Ulama Berbeza
Manakala dalam satu riwayat yang lain adalah sebagaimana pendapat ulama mazhab Maliki iaitu hukumnya adalah makruh kerana Nabi SAW memerintahkan Muaz untuk membaca satu surah sahaja yakni dalam satu rakaat dalam solatnya.
Begitu juga Syeikh al-‘Uthaimin juga pernah menyebutkan dalam fatwanya bahawa seseorang itu boleh untuk membaca selepas surah al-Fatihah dua surah atau tiga surah, mahupun meringkaskannya dengan hanya membaca satu surah atau membahagikan satu surah kepada dua bahagian.
Kesemua perkara tersebut dibolehkan berdasarkan kepada keumuman firman Allah SWT:
فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
Maksudnya: “Oleh itu bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya daripada al-Quran — dalam sembahyang.”
Begitu juga sabda Nabi SAW:
ثُمَّ اقْرَأْ مَا تَيَسَّرَ مَعَكَ مِنَ القُرْآنِ
Maksudnya: “Kemudian bacalah ayat al-Quran yang mudah bagi kamu daripada al-Quran.”
Kesimpulannya:
Berdasarkan kepada perbincangan dan perbahasan di atas, kami berpendapat bahawa diharuskan untuk membaca dua surah yang berbeza ataupun lebih selepas surah al-Fatihah dalam satu rakaat, serta sesiapa yang membacanya dikira mendapat pahala sunat bacaan surah atau ayat-ayat al-Quran selepas al-Fatihah dalam solat.
Walau bagaimanapun, perkara ini sekalipun diharuskan dan solatnya dikira sah serta tidak batal, namun sebaiknya dalam solat fardhu ia diringkaskan dengan hanya membaca satu surah sahaja atau tidak memanjangkannya, lebih-lebih lagi jika dia seorang imam bagi meraikan keperluan makmum.
Pemandu lori yang mithali. ‘Ayah singgah lepas rindu, demi anak-anak, segalanya diredah.’ Mahal harga kasih sayang itu. Moga anak-anak ini menjadi dewasa dengan nilai pengorbanan.
Begitulah luahan Fedtri Yahya di akaun instagramnya apabila dapat bertemu empat mata dengan pemandu treler yang videonya viral baru-baru ini di Tik Tok.
“Kerjaya sebagai pemandu treler menuntut masa saya di jalan raya setiap hari sehingga kerap terlepas peluang melihat anak membesar.
“Saya anggap ini pengorbanan dalam membesarkan anak dan berharap mereka menghargainya dengan belajar bersungguh-sungguh,” kata Muhammad Ghaffar Ilham Kamaruddin, 30.
Muhammad Ghaffar Ilham mendapat perhatian di TikTok apabila berkongsi video isteri dan empat anak berusia antara 11 bulan hingga tujuh tahun menunggu untuk menemuinya di jejantas, Pasir Gudang, Johor.
Momen itu dirakam ketika dia dalam perjalanan menghantar bekalan berhenti seketika untuk bertemu keluarga selepas dua hari tidak berjumpa dan video itu meraih 1.4 juta tontonan.
Berkongsi kisah itu, jelas Muhammad Ghaffar Ilham, video berkenaan dibuat untuk mengenang memori mereka ketika tinggal berasingan dua tahun lalu apabila dia hanya pulang ke rumah setiap dua minggu kerana tuntutan kerja.
Menurutnya, ketika itu keluarganya masih tinggal di Batu Pahat, manakala dia di Pasir Gudang dan memenuhi tempahan muatan di sekitar Johor Bahru sebelum membawa keluarga berpindah ke Kota Masai, sejak dua tahun lalu.
Ayah Singgah Lepas Rindu
“Sebelum ini saya pandu kargo dan hanya pulang ke rumah seminggu sekali saja sebelum saya ubah angin pandu treler tangki pula dan pulang ke rumah dua minggu sekali kerana order di sekitar Johor Bahru sementara keluarga di Batu Pahat.
“Setiap kali ada order di Melaka dan Senawang, Negeri Sembilan saya beritahu isteri (Nur Syarzurah D Wanis, 26) supaya dia dan anak tunggu di mana-mana lokasi untuk kami bertemu sekejap bagi melepaskan rindu.
“Sekarang kami tinggal bersama, cuma masa bersama keluarga masih kurang kadang-kadang dua hari sekali baru balik, tetapi saya usaha untuk pulang ke rumah juga biarpun bila sampai anak sudah tidur,” katanya lagi.
Demi Anak-anak
Justeru, katanya, video TikTok itu dibuat untuk kenangan dan mengamit memori zaman ‘berpisah’ berminggu-minggu sebelum ini supaya semua anaknya boleh melihat kembali memori itu apabila mereka besar.
“Kebetulan ketika itu isteri dan anak pulang ke kampung jadi kami curi masa berjumpa sekejap sebelum merakam video yang memang kisah sebenar keluarga kami sejak dulu.
“Saya terharu dan gembira baca komen di TikTok yang mendoakan keselamatan saya dan keluarga, malah ramai berkongsi pengalaman sama dalam pelbagai bidang kerja yang menuntut mereka tidak dapat pulang ke rumah selalu,” katanya.
Segalanya Sanggup Diredah
Katanya, ketika ini dia berkerja secara konsep usahawan dan tiada gaji pokok dengan pendapatan bergantung kepada jumlah tempahan bekalan diperoleh.
“Alhamdulillah, rezeki order selalu dapat ketika ini dan sementara masih ada kudrat saya kekal bersemangat mencari nafkah untuk keluarga yang sentiasa faham kerja saya.
“Banyak saya korbankan terutama momen melihat mereka membesar. Kadang-kadang terasa terlalu cepat sangat mereka besar, bila balik anak merangkak kemudian balik lagi sudah berjalan dan bersekolah. Mungkin saya rasa seperti itu kerana jarang balik,” katanya.
Tambah Muhammad Ghaffar Ilham, dia memandu lori sejak 2013 bermula dengan lori ais sebelum beralih kepada muatan tiga tan dan treler kerana ketika itu dia baru tamat pengajian di sebuah institut latihan kemahiran dan sukar mendapat kerja dalam bidangnya kerana tiada pengalaman.
“Saya bermula dengan menjadi kelindan lori dan dengan gaji itu saya kumpul duit untuk kahwin dan ambil Lesen Kenderaan Barangan (GDL). Saya pandu kargo pada 2015 dan sehingga kini rezeki masih sebagai pemandu treler,” katanya.
SESUNGGUHNYA anggota tubuh yang paling mulia diciptakan dalam diri manusia ialah hati (kalbu). Firman Allah SWT yang bermaksud, “Dan Allah mengeluarkan kamu daripada perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur.” (Surah AnNahl, ayat 78). Malahan Allah SWT menyebut tiga perkataan ini dalam Al-Quran sebanyak 132 kali yang menggambarkan kepentingannya kepada manusia.
Dalam kesemua anggota tubuh, hati ibarat raja dan amat penting dalam kehidupan manusia. Jika hati baik, suci murni maka baiklah kehidupan mukmin. Tapi kalau rosak, maka rosaklah seluruh kehidupannya. Memelihara hati bukan seperti merawat tulang yang patah sebaliknya hanya ketakwaan dan sentiasa perlu memohon keampunan dari Allah agar sentiasa terpelihara dengan rahmat Allah SWT.
Tapi hati juga kalanya diuji dengan sikap riak dan takbur. Ramai manusia asalnya mahu bergurau, itu mungkin pada lidah menyebutnya namun hati terdetik tiada siapa yang tahu. Riak itu syirik kecil dan sebagai manusia, kita harus berasa takut jika terjerumus ke lembah kesyirikan.
Ini kerana syirik adalah dosa besar yang paling besar. Oleh itu, ianya diletakkan sebagai dosa besar yang pertama daripada 76 dosa besar yang dihimpunkan oleh Imam al-Zahabi dalam kitabnya al-Kaba’ir. Maka jelas syirik merupakan perkara yang sangat diharamkan dalam Islam.
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.” (Surah al-Nisa’: 48)
Ibn Kathir berkata: “Allah Ta’ala tidak akan mengampuni dosa syirik yaitu ketika seorang hamba bertemu Allah dalam keadaan berbuat syirik.” (Lihat Tafsir al-Qur’an al-‘Azim, 3/129). Menurut Ibn al-Jauzi, Allah tidak akan mengampuni orang yang musyrik yang mati dalam kesyirikan. (Lihat Zad al-Masir, 2/103). Ini bermaksud, jika dia meninggal dunia dalam keadaan sempat bertaubat, maka dia akan selamat daripada azab neraka.
Rasulullah SAW bersabda,
أَكْبَرُ الْكَبَائِرِ الإِشْرَاكُ بِاللَّهِ
“Dosa besar yang paling besar, adalah menyekutukan (sesuatu) kepada Allah.”(Riwayat al-Bukhari, no. 6919)
Jika syirik itu dosa besar, riak itu pula adalah syirik kecil dan pastinya kita tidak mahu kalau-kalau ada perbuatan kita jatuh kepada riak.
Apa dimaksudkan dengan riak?
Perlu kita fahami apa yang dimaksudkan dengan riya’. Ini supaya tidak tersalah faham tentang makna riya’ yang sebenar.
Jika kita amati, Allah ada menjelaskan berkaitan sifat riya dalam beberapa ayat di dalam al-Quran :
Maksudnya :” (laitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya. (Juga bagi) orang-orang yang berkeadaan riak (bangga diri dalam ibadat dan bawaannya).” (Surah al-Ma’un :5-6)
Imam Fakhruddin al-Razi menjelaskan bahawa riya’ ialah menzahirkan sesuatu yang tidak ada pada hatinya supaya orang ramai melihatnya sebagai orang kuat pegangan agama. Rujuk Mafatih al-Ghaib ( 32/301)
Maksudnya :” Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya”. (Surah al-Kahfi : 110)
Maksudnya :” Aku bebas dari segala sekutu yang ada pada amalan yang dilakukan di mana dia mensyirikan-Ku dengan yang lain. Maka aku akan tinggalkannya dan sekutunya itu.” Riwayat Muslim (7666)
Al-Qadhi Iyadh menyebut :
“ Hadis ini membawa makna (seakan-akan Allah menyebut) Aku menolak amalannya. Sifat riya’ itu adalah dalil kebodohan, pandangan yang teruk dan juga tanda buruknya amalan.” Rujuk Faid al-Qadir (4/483)
Dalam hadis yang lain, Nabi saw pernah menjelaskan tentang makna riya’. Sabda Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Mahmud Bin Labid ;
Maksudnya :” Perkara yang paling aku takut terjadi pada kalian adalah Syirik yang kecil. Para Sahabat bertanya : apa itu syirik yang kcil wahai Rasulullah. Nabi saw berabda : Itulah Riya’. Allah swt akan befirman pada hari kiamat kelak : pergilah kepada orang yang kamu hendak tunjukkan amalan kamu kepadanya di dunia dan lihatlah adakah di sisi mereka itu ganjaran (dengan sebab amalan kamu).” Riwayat Ahmad ( 23630) di dalam Musnadnya.
Kesemua ayat al-Quran dan hadis yang telah kami sebutkan merupakan penjelasam berkenaan apa itu riya. Sheikh Farid al-Ansari membahagikan riya’ kepada beberapa bahagian. Iaitu riya’ pada agama,tubuh badan, percakapan, percakapan dan lain-lain.
Contoh Riya’ pada agama dan badan ialah menzahirkan kekurusan dan ketidak kemasan supaya orang menganggapnya bersungguh-sungguh melakukan ibadah serta seakan-akan dia bersedia menghadapi hari akhirat
Riya’ pada percakapan ialah memberi nasihat dan peringatan dengan niat menzahirkan keprihatinan terhadap hal ehwal orang islam ataupun berzikir kuat-kuat di hadapan orang ramai.
Riya’ pada amalan seperti contoh menzahirkan qiyam dan ruku’ yang panjang ketika bersolat di hadapan orang ramai.
Abu Umamah al-Bahili ketika melihat orang yang menangis ketika sujud di dalam masjid beliau berkata :” Hei kamu, alangkah baiknya (jika menangis) di rumah.”
Kami tegaskan disini seperti berikut :
Jika ibadat suruhan yang mesti dilakukan maka hendaklah dilakukan juga sekalipun datang riya’ tetapi hendaklah mujahadah untuk hilangkan riya’ seperti pergi ke masjid untuk menunaikan solat Jemaah.
Jika sekiranya ibadat tersebut ada pilihan maka lebih baik dilakukan secara sembunyi kalau riya’ boleh datang dalam dirinya seperti sedekah. Maka aula baginya sedekah secara sembunyi tanpa terang-terangan.
Jika sekiranya menunjuk itu dengan niat sebagai menggalakkan seseorang untuk mengikuti sebagai satu sunnah yang baik maka dibolehkan. Ini yang disabdakan oleh Rasulullah SAW daripada Jarir :
Maksudnya :” Sesiapa yang buat satu ikutan yang baik lalu diikuti maka baginya pahala dan pahala yang serupa bagi sesiapa yang mengikutinya tanpa ada pengurangan sikit pun pahala mereka. Dan barangsiapa yang buat satu ikutan yang jahat lalu diikuti, maka baginya dosa dan dosa yang serupa bagi yang mengikutinya tanpa ada pengurangan sedikit pun.” Riwayat al-Tirmizi (2890). Imam al-Tirmizi mengatakan bahawa hadis ini bertaraf hasan sohih.
Semoga Allah menjauhkan kita dari sifat riya’ dan berdoa agar amalan kita terpelihara dari sebarang kekotoran. Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.