![syamsul](https://cdn.kashoorga.com/2023/03/511194-696x365.jpeg)
‘Mampu atau tidak beristeri dua, doa sajalah.’ Perkahwinan salah satu jalan taubat, itu luahan Syamsul Yusof. Sejak isu rumah tangga diperkatakan orang ramai, figura ini tidak henti-henti menjadi mangsa fitnah.
Malahan adakala berita yang tersebar sebenarnya tidak betul. Begitu juga tentang berita isteri keduanya hamil. Pengarah Syamsul Yusof menafikan dakwaan isteri keduanya, Ira Kazar sedang berbadan dua.
Artikel Berkaitan:
Mampu Atau Tidak
Syamsul ketika ditemui bagaimanapun menjelaskan, segala khabar angin yang bertebaran adalah satu fitnah.
“Tidak. Itu adalah fitnah. Begitulah kehidupan saya setiap pagi, saya minum teh tarik dan makan nasi lemak, ada yang bertanya Syamsul itu dan ini. Saya pun jawab apa pula kali ini?
“Saya tak tahulah. Tapi kalau orang itu (Ira) mengandung, Alhamdulillah. Apa yang tak boleh? Jadi jujur saya beritahu tiada (mengandung). Kalau mengandung, saya akan maklumkan.
‘Tapi kalau nak cakap sebegitu nak buat macam mana, saya cakap Alhamdulillah sajalah. Doakan yang baik-baik, tapi tiada (mengandung),” katanya.
Beristeri Dua
Terdahulu, Syamsul melangsungkan pernikahan dengan Ira atau nama sebenarnya, Faghira Fatini, pada 6 Januari lalu di Selatan Thailand dengan berwalikan bapa Ira iaitu Kazar.
Menurut Syamsul, dia reda apabila dirinya tidak berhenti ditimpa pelbagai ujian dan fitnah termasuk ada yang ingin memboikot filem arahan dan terbitannya.
Doa Sajalah
“Berkenaan saya mampu atau tidak beristeri dua, doa sajalah saya boleh jadi suami yang baik dan adil. Kita kahwin ini pun adalah salah satu jalan taubat. Jadi nak kata apa, katalah.
“Seperti rezeki mahu boikot filem saya, jujurnya ada rasa sedih juga tapi saya seorang yang mudah. Saya percaya rezeki dari Allah. Kalau Allah bagi rezeki, alhamdulillah. Orang boikot ada sebab dan saya bersyukur.
“Saya sudah melalui banyak fasa. Saya hadapi sajalah,” katanya.
Perkahwinan Salah Satu Jalan Taubat- Syamsul Yusof
Syamsul memfailkan permohonan nusyuz terhadap isteri pertamanya Puteri Sarah Liyana di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur, semalam.
Antaranya alasan yang diberikan adalah meninggalkan rumah kelamin sejak Oktober 2020, keduanya masih menghubungi bekas kekasihnya dan ketiga enggan mematuhi notis nusyuz serta keempat sudah membuat fitnah terhadap Syamsul seperti memukul dan tidak memberi nafkah.
Puteri Sarah dan Syamsul berkahwin pada 8 Mac 2014 dan hasil perkahwinan itu mereka dikurniakan dua cahaya mata Syaikul Islam, 6, dan Summayah, 4.
Baca Di Sini:
‘Pernah Usaha Selamatkan Rumah Tangga.’ Puteri Sarah Hubungi Ustazah Asma’ Harun Minta Nasihat
Kashoorga: Semoga kemelut yang melanda rumah tangga Syamsul Yusuf menemui jalan penyelesaian.
Sumber: myMetro
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Dulu Bapa Angkat, Sekarang Suami.’ Jurang Usia 21 Tahun Bukan Penghalang
![‘Dulu Bapa Angkat, Sekarang Suami.’ Jurang Usia 21 Tahun Bukan Penghalang](https://cdn.kashoorga.com/2022/09/476697.jpeg)
‘Dulu bapa angkat, sekarang suami.’ jurang usia 21 tahun bukan penghalang. Begitulah kalau sudah jodoh, tak akan ke mana.
Sudah tertulis, dialah jodoh yang ditakdirkan maka bila tiba masanya berkahwinlah mereka. Jurang atau jarak usia 21 tahun tak menghalang gadis ini menerima suaminya.
Artikel Berkaitan : Setiap Jodoh Itu Rezeki Walau Jauh Beza Usia, Allah Sudah Tulis Di Luh Mahfuz
Dulu Bapa Angkat
Jurang usia 21 tahun bukan halangan untuk Nur Amira Hanim Hazreen Imran menerima Zaini Ramli yang dulu dianggap seperti bapa angkatnya sebagai suami.
Menariknya, Nur Amira Hanim, 25, yang terlebih dulu meluahkan perasaan terhadap Zaini, 46, kerana terpikat dengan keperibadian suaminya itu.
Berkongsi latar belakangnya, jelas Nur Amira Hanim, dia adalah ibu tunggal kepada seorang anak lelaki berusia tiga tahun selepas berpisah dengan bekas suami pada 2020.
Sekarang Suami
Manakala, Zaini pula adalah duda anak enam dan hidup solo sejak 2012 sebelum berkahwin dengan Nur Amira Hanim pada 15 Ogos lalu.
“Kami berkenalan tahun lalu di tempat kerja iaitu dekat sebuah ladang kelapa sawit.
“Di situ (ladang), saya bekerja sebagai pengutip biji relai sawit manakala suami pemandu lori dan panggil dia (suami) abah saja kerana usianya lebih kurang sebaya dengan emak serta ayah.
“Kiranya, saya anggap suami macam ayah angkat saja namun lama kelamaan, timbul rasa suka jadi saya mulakan langkah dengan meluahkan perasaan terhadapnya,” katanya.
Baca Di Sini:
Jurang Usia
Menurut Nur Amira Hanim, suaminya terkejut pada awalnya namun tidak menolak ‘lamarannya’ itu.
“Dia soal saya adakah sudah buang tabiat namun saya beritahunya luahan perasaan itu bukan gurauan dan akhirnya dia terima saya.
“Jujurnya, saya sudah tertarik dengan suami ketika pertama kali melihatnya lagi kerana misainya mengingatkan saya kepada pelakon lama, Eman Manan.
“Lagipun, saya memang suka lelaki berumur 40 tahun ke atas kerana matang dan tidak pernah menutup pintu hati untuk berkahwin lagi selepas berpisah dengan bekas suami,” katanya.
![‘Dulu Bapa Angkat, Sekarang Suami.’ Jurang Usia 21 Tahun Bukan Penghalang](//www.kashoorga.com/wp-content/plugins/a3-lazy-load/assets/images/lazy_placeholder.gif)
21 Tahun
Tambah Nur Amira Hanim, dia bersyukur kerana niatnya untuk membina masjid tidak mendapat halangan keluarga.
“Selepas berterus terang dengan emak dan ayah, mereka terkejut sebab umur lebih kurang sebaya namun beri restu kerana melihat kesungguhan saya.
“Bagi saya, umur itu angka saja kerana yang penting adalah tanggungjawab suami untuk beri nafkah yang sepatutnya.
“Setakat ini, kami cuba cari keserasian dan syukurlah, suami banyak bertolak ansur.
“Kebetulan, kami berdua pernah gagal dalam perkahwinan sebelum ini jadi cuba belajar daripada pengalaman untuk jadi lebih baik,” katanya.
![‘Dulu Bapa Angkat, Sekarang Suami.’ Jurang Usia 21 Tahun Bukan Penghalang](//www.kashoorga.com/wp-content/plugins/a3-lazy-load/assets/images/lazy_placeholder.gif)
Bukan Penghalang
Berhubung kisahnya yang tular di laman sosial, Nur Amira Hanim tidak menyangka video dimuat naiknya di TikTok akan mendapat tontonan ramai.
@mamaadha97 benar lah kata orang..kalau dah jodoh kan..btw suami aku ni ex ayah angkat aku tau..tiber lak rasa sayang..tak salah kan mencuba, tup² dah jadi jodoh aku..😁😁 kalau dah jodoh tak kemana..i love u en.Zaini Ramli. 🥰🥰#fypシ #suamiyangsah #exayahangkat #takfyp #nikah #taipingbandarwarisan❤️ ♬ Bunga Rampai – Zaleha Hamid
“Saya muat naik video itu petang kelmarin dan terkejut apabila ia raih tontonan tinggi dalam masa singkat.
“Kebanyakan komen positif dan terima kasih kepada semua yang mendoakan,” katanya.
Sementara itu, suaminya tidak menyangka akan berkahwin lagi tetapi menerimanya sebagai ketentuan Ilahi.
“Ingatkan nak menduda saja tetapi ditakdirkan jodoh sampai jadi saya terima saja walaupun pada awalnya anggap isteri macam anak saja.
“Anak saya (hasil perkahwinan terdahulu) semuanya okay, tiada masalah dan saya sukakan isteri kerana dia berani berterus terang serta sanggup terima saya seadanya,” katanya.
Kashoorga : Benarlah usia bukanlah penghalang untuk bahagia, semoga pasangan ini bahagia hingga ke Jannah.
Sumber/ Foto : myMetro
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Reject’ Terus Calon Suami Yang Tak Mahu Sediakan Tempat Tinggal Buat Isteri
![‘Reject’ Terus Calon Suami Yang Tak Mahu Sediakan Tempat Tinggal Buat Isteri](https://cdn.kashoorga.com/2020/03/isteri-18_45_929762.jpg)
Menyediakan tempat tinggal buat isteri antara tanggungjawab dan kewajipan seorang suami selain menyediakan pakaian, makanan, nafkah mengikut kemampuan, mendidik isteri menambah ilmu agama bagi menunaikan kewajipan fardhu ain serta bergaul dengan isteri dengan cara yang baik.
Memang besar tanggungjawab seorang suami terhadap isterinya. Apabila seorang lelaki itu sudah bersedia untuk mendirikan rumah tangga ini bermakna dia juga sudah bersedia untuk memikul amanah yang telah diberikan iaitu isterinya.
Berikut perkongsian oleh Ustaz Mohd Masri Mohd Ramli
Isteri saya bertanya, jika ada lelaki meminang Haura, tetapi lelaki itu mahu tinggal dengan ibu bapanya, tidak mahu duduk berasingan, adakah saya akan terima.
Saya bertanya: Mak bapak lelaki itu sakit ke dan memang memerlukan anaknya di sisi? Jawapan isteri saya: Tidak.
Maka saya menjawab: Insya-Allah, ‘reject’ awal-awal sebab lelaki itu tidak faham tanggungjawab sebagai suami dan belum sedia menjadi suami.
Bahkan, sepatutnya 2-3 bulan sebelum bernikah sudah mula cari rumah untuk didiami nanti selepas pernikahan. Habis menikah, boleh terus masuk rumah.
Wahai kaum lelaki ‘beragama’, fahami agamamu sebenar-benarnya. Semaklah fatwa para ulama berkaitan menyedian kediaman berasingan untuk isteri daripada keluarga mertua, dan hak isteri untuk menolak tinggal dengan mertua.
Sesungguhnya kefahaman anak lelaki perlu utamakan ibu bapa sebelum isteri sering disalah fahami dengan erti kata yang tidak benar. Belajar agama betul-betul, baca huraian para ulama betul-betul.
BELUM SEDIA JADI SUAMI
Bagi saya, jika anda tidak bersedia hidup berasingan daripada ibu bapa anda, bermaksud anda belum bersedia menjadi seorang suami.
Apabila melihat reaksi dan komen kepada ‘post’ saya yang menyatakan saya akan ‘reject’ mana-mana lelaki yang masih mahu tinggal dengan ibu bapanya yang meminang anak perempuan saya membuatkan saya terfikir, sejauh manakah pengetahuan kita semua berkaitan kewajipan suami dan isteri, hak suami dan isteri.
Kita sering menggunakan kaedah ‘isteri kena taat suami dalam perkara yang tidak melanggar syara’, lalu kaedah ini digunakan secara meluas dalam semua perkara termasuk jika suami mahu tinggal dengan ibu bapanya, isteri wajib taat, suami suruh isteri jaga ibu bapa suami, isteri wajib taat. Sejauh itukah ketaatan kepada suami sehingga isteri berdosa jika enggan mentaati suami?
Apatah lagi kaedah mengarut yang berbunyi: “Apabila seorang wanita sudah berkahwin, ibu bapa suami adalah lebih diutamakan daripada ibu bapa sendiri”.
Saya tidak tahu kenapa perkara yang sangat banyak dibahaskan dalam karya-karya feqh para ulama ini seolah-olah asing daripada pengetahuan masyarakat Melayu.
HAK ISTERI MENDIAMI KEDIAMAN SENDIRI
Saya menulis status sebelum ini kerana saya tahu, itu merupakan hak kepada seorang isteri untuk mendiami kediaman yang berasingan daripada ahli keluaraga suami dan ahli keluarganya.
Sepatutnya, kewajipan asas sebegini diketahui seorang lelaki dan wanita sebelum memasuki alam perkahwinan supaya tidak ada sesiapa yang menzalimi atau dizalimi. Saya ingin memetik beberapa kalam ulama yang berkaitan, kemudian yang lain, tuan-tuan boleh terus membaca pada pautan yang saya berikan.
من حق الزوجة أن يكون لها مسكن خاص مع زوجها وأولادها ، لا يشاركها فيه أحد ، لا أب ولا أم ولا قريب .
وإلى هذا ذهب جمهور الفقهاء من الحنفية والشافعية والحنابلة ، وأن لها الامتناع من السكن مع أبيه وأمه وإخوته .
قال الكاساني في بدائع الصنائع (4/24): ” ولو أراد الزوج أن يسكنها مع ضرتها أو مع أحمائها كأم الزوج وأخته وبنته من غيرها وأقاربه فأبت ذلك ; عليه أن يسكنها في منزل مفرد ; لأنهن ربما يؤذينها ويضررن بها في المساكنة ، وإباؤها دليل الأذى والضرر ولأنه يحتاج إلى أن يجامعها ويعاشرها في أي وقت يتفق ولا يمكنه ذلك إذا كان معهما ثالث ” انتهى.
Antara hak seorang isteri ialah dia mempunyai tempat tinggal yang khusus bersama suaminya dan anak-anaknya yang tidak dikongsi bersama orang lain sama ada ayahnya, ibunya atau kaum kerabat yang lain. Ini adalah pendapat majoriti ulama daripada mazhab Hanafi, Syafie dan Hanbali. Si isteri berhak untuk enggan tinggal bersama mertuanya dan kaum kerabat suaminya.
Imam al-Kasani menyebutkan dalam Badai’ al-Sona’i: Seandainya si suami mahu menempatkan isterinya bersama dengan madunya, atau keluarga suami, seperti ibu suami, adik beradik perempuan suami, atau anak-anak perempuan suami daripada isteri yang lain, atau kaum kerabat suami, lalu si isteri enggan, maka wajib untuk suami menyediakan tempat tinggal yang berasingan kepada si isteri. Ini kerana mereka yang tinggal serumah itu mungkin boleh menyakiti hati isteri atau memukulnya jika mereka tinggal serumah. Keengganan si isteri merupakan petunjuk bahawa beliau terganggu atau disakiti. Ini jua kerana si suami perlu jua mampu untuk melakukan hubungan seksual dengan isteri atau bermesra dengannya pada bila-bila masa, dan ini tidak mungkin berlaku apabila adanya orang ketiga di dalam rumah.
والذي ننصحك به في ختام هذا الجواب أن تسعى للتوفيق بين زوجتك ووالدتك وعائلتك ، وأن تعطي كل ذي حق حقه ، فتعطي الزوجة حقها في السكن المستقل ، ولا يضرك أن يغضب أحد منهم لانفرادك بالسكن ، لأنك لم تخطئ في ذلك ، ولكن عليك الاستمرار في صلة أقاربك وأمك وإخوانك .
Nasihat kami kepada kamu sebagai penutup jawapan ini: Hendaklah kamu berusaha untuk mendamaikan antara isteri kamu, ibu kamu dan ahli keluarga kamu, dan hendaklah kamu memberikan kepada setiap orang haknya. Oleh itu hendaklah kamu memberikan kepada isteri haknya iaitu kediaman yang berasingan. Tidaklah memudharatkan kamu akan kemarahan salah seorang daripada mereka disebabkan keputusan kamu untuk tinggal berasingan kerana kamu tidak melakukan apa-apa kesalahan dalam hal ini. Akan tetapi hendaklah kamu berterusan menjalinkan hubungan silaturahim dengan kaum kerabat kamu, ibu kamu, dan adik beradik kamu.
BUKAN KERANA DERHAKA
Begitu juga penutup kepada aduan seorang isteri, di mana disebutkan:
فنصيحتنا لزوجك أن يبادر إلى إيجاد سكن مستقل لكما ، ويسعى في إرضاء أمه بالقول الحسن ، والإكثار من زيارتها ، وتفقد أحوالها ، وبالهدية ونحوها ، وليعلم أن خروجه من بيت أمه لا يعد عقوقا .
Nasihat kami kepada suami kamu ialah agar segera menyediakan kediaman yang berasingan untuk kamu berdua, dan berusaha mendapatkan keredhaan ibuya dengan perkataan yang baik, dan kerap menziarahinya, mengambil berat keadaannya, memberinya hadiah dan sebagainya. Suami itu hendaklah tahu bahawa keluarnya dia dari rumah ibunya tidak termasuk dalam penderhakaan kepada ibunya.
Sumber Kredit: Ustaz Mohd Masri Mohd Ramli
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Tip Beli Barang Kemas Bernilai Tinggi Agar Berbaloi Dijual Masa Sesak Nanti
![Tip Beli Barang Kemas Bernilai Tinggi Agar Berbaloi Dijual Masa Sesak Nanti](https://cdn.kashoorga.com/2020/09/269924-18_51_141745.jpeg)
Perhiasan diri atau barang kemas terutamanya emas memang susah nak dipisahkan daripada wanita. Mujurlah harganya mahal. Jika murah pasti saban masa kedai emas sentiasa sendat dan padat dengan pelanggan.
Bagi menarik perhatian, kedai emas menawarkan pelbagai reka bentuk terkini selain tawaran diskaun upah serta hadiah sampingan lain. Tarikan seperti ini memang berkesan terutama buat bakal pengantin yang mahukan sekurang-kurangnya sebentuk cincin emas atau seutas gelang tangan reka bentuk terkini dalam hantaran.
Artikel berkaitan: Nak Simpan Atau Pakai, Zakat Emas Wajib Bayar. Lelaki Ini Kongsi Cara Mudah Kira Zakat Emas!
Artikel berkaitan: Lepas Selesai Zakat Fitrah, Jangan Lupa Pula Bayar Zakat Emas Wang Simpanan. Ini Syarat Membayarnya- Ustaz Mustafar
Tapi ingat, jangan lah disebabkan terlalu mencari yang murah, kita terlupa pula nak pertimbangkan satu perkara yang amat penting, iaitu emas yang dibeli itu sepatutnya juga berbaloi untuk dijual apabila keadaan ekonomi diri atau keluarga sesak nanti.
Maksudnya di sini ialah membeli dengan dua motif; sebagai aksesori hiasan diri dan aset. Bak kata pepatah, “Melontar seketul batu, terkena dua ekor burung”
Kita ikuti panduan yang diberikan oleh pakar pelaburan emas iaitu Mohd Zulkifli Shafie dalam blognya berkenaan hal ini agar para Muslimah yang ‘gila’ emas dapat membuat pembelian bijak.
Memulakan coretan, Zulkifli memberi contoh seorang sahabatnya yang berhajat melabur emas tetapi terbeli barang kemas.
“Nasihat saya, kalau nak beli, jangan sekadar untuk perhiasan, tapi jadikan ia sebagai aset (harta). Maksudnya, bila nak pakai duit, barang kemas tu boleh ditukar kepada duit dengan nilai yang tinggi”
Bukan semua perhiasan emas boleh jadi aset bernilai tinggi. Ada yang akan terus susut nilai 25% – 50% lepas kita beli.
Jadi, untuk pastikan barang kemas itu bernilai tinggi, ini panduan yang boleh diguna pakai dan ia relevan mengikut kadar emas semasa:
Tip #1: Beli barang emas 999 (24k) atau 916 (22k) sahaja
Kedua-dua jenis ketulenan emas ini mempunyai nilai tinggi untuk jangka panjang. Emas 999 (kandungan emas 99.9%) jarang dibuat barang kemas sebab ia telalu lembut dan mudah lekuk.
Untuk kenal emas 999 dan 916 ialah periksa pada bahagian belakangnya kerana biasanya ia akan ditempa dengan cop “999” dan “916”. Sekiranya dibakar, ia tidak tinggalkan kesan kehitaman.
Perkembangan terkini, ada beberapa Ar-Rahnu tak terima pajakan barang kemas 999. Jadi, untuk pastikan barang kemas tu nanti boleh dipajak in case terdesak nak pakai duit, belilah barang kemas 916 sahaja.
Tip #2: Beli barang kemas padu sahaja
Elakkan mmebeli barang kemas yang berlubang, berongga atau kosong di dalam. Ini penting untung memudahkan proses penilaian ketulenan menggunakan densimeter bila hendak dijual balik ataupun dipajak di Ar-Rahnu nanti. Densimeter tidak dapat buat bacaan tepat bagi barang kemas yang berlubang ataupun mempunyai batu permata.
Selain daripada tu, barang kemas padu lebih kukuh, tahan lasak dan payah patah, putus, bengkok, rosak dan sebagainya. Apabila barang kemas itu rosak, terpaksalah trade-in sebagai ‘used gold’ dengan harga diskaun 25%. Banyak kerugian di situ. Kalau simpan sahaja, nanti kena keluarkan zakat sebagai emas yang tidak dipakai yang nisabnya lebih tinggi emas yang dipakai.
Tip #3: Elakkan membeli barang kemas berbatu permata
Barang kemas berbatu permata rendah nilai ‘2nd hand value’nya. Nilainya sangat rendah bila hendak jual balik dan tidak diterima untuk gadaian. Emas 916 biasanya jarang ada batu permata sebab ia tak cukup kuat untuk pegang permata.
Kalau emas 916 tapi ada permata, awas! Mungkin barang kemas tu bukan 100% emas 916. Mungkin pada bahagian permata tu ialah emas 750, tetapi dijual semuanya pada harga 916!
Tip #4: Simpan resit belian
Resit belian original akan memberi kesan kepada nilai emas itu apabila kita ingin menjual semula kepada pengeluar. Dan sesetengah Ar-Rahnu akan minta resit belian apabila hendak buat pajakan nanti.
Saya pernah survey di sebuah kedai emas terkenal; jika ada resit mereka akan beli balik dengan harga diskaun 20% (spread), kalau tidak ada resit asal, mereka akan beli dengan diskuan 25% dari harga semasa. Banyak juga perbezaan di situ. Namun begitu, perlu dapatkan kepastian daripada kedai yang anda kunjungi kerana polisi mungkin berbeza.
Tip #5: Jangan beli emas putih
Emas putih dijual pada harga platinum (logam paling mahal, lebih mahal daripada emas 999), tapi tidak ada secondhand value. Emas putih mengandungi samada 75% atau 37.5% emas, selebihnya dicampur dengan logam lain.
Rupa emas putih sama dengan silver. Bezanya cuma terdapat cop “750” atau “375” sahaja. Berdasarkan kaji selidik saya, ada juga kedai emas yang jual emas putih sanggup beli balik pada harga diskuan 30% kalau ada resit, dan 50% kalau tak ada resit. Tapi umumnya, bukan mudah nak jual balik emas putih itu. Pokoknya, memang ianya rugi dari sudut pelaburan.
Tip #6: Cari kos upah paling rendah
Jangan tertipu kalau nampak harga emas rendah sebab biasanya harga yang dipaparkan pekedai emas ialah harga tanpa kos upah. Kos upah berbeza-beza antara satu kedai dengan kedai yang lain walaupun designnya sama.
Kos upah itu anda boleh negotiate supaya murah. Kalau tak ada kos upah lagi bagus. Ada kes pelanggan dapat kos upah dari RM200 kepada RM50. Banyak juga penjimatannya.
Tip #7: Cari kedai yang jual emas bawah harga FGJAM (Persatuan Pekedai Emas)
Harga ‘standard’ pekedai emas boleh rujuk di www.fgjam.org.my atau boleh juga rujuk di http://www.hargaemas.com.my/harga. Tapi harga sebenar setiap pekedai emas adalah berbeza-beza sebab emas bukan barang kawalan. Ia tertakluk kepada kos pengeluaran dan kadar keuntungan yang ditetapkan oleh pekedai emas tu sendiri.
Tip #8: Cari kedai yang terima belian balik (trade-in) dengan harga yang tinggi
Secara puratanya, mereka beli balik dengan harga diskaun 20% – 25%, tetapi ada juga kedai yang sanggup beli balik dengan harga diskaun 15% untuk barang kemas yang dibeli di kedainya, dengan syarat mesti simpan resit asal.
Itulah tip membeli barang kemas yang sesuai dijadikan harta bernilai tinggi.Semoga perkongsian tip ini sedikit sebanyak dapat dijadikan panduan kepada anda yang berhasrat nak beli barang kemas dalam masa terdekat.
Beli lah barang kemas yang bukan sahaja sesuai sebagai perhiasan tetapi juga mempunyai nilai tinggi untuk pelaburan sewaktu dijual semula nanti, terutama dalam waktu sesak. InsyaAllah.
Wallahu a’lam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI