‘Manfaatkan masa bersama, selagi allah izinkan.’ Paling penting jaga mulut bila balik rumah mak, ayah kita. Jangan niat yang baik menziarahi mak, ayah dicemari dengan rasa terluka dan kecil hati.

Kadang-kadang tak sedar dalam tutur kata yang dianggap biasa di pendengaran kita melukakan hati mak, ayah yang semakin menua. Sedihnya bila perkara ini berlaku.

Artikel Berkaitan: Hargai Mak Ayah, Jangan Masa ‘Claim’ Harta Baru Nak Balik” Kisah Lelaki ini Bantu Ibu Tua Hidup Sendiri Undang Simpati

Manfaatkan Masa Bersama

Kongsi Ws Adli W Muhammad,

Balik ke rumah mak dan ayah, ada beberapa perkara yang perlu kita jaga. Terutama mulut kita. Antaranya:

1. Bila mak hidangkan air, kita minum dan terasa air agak manis atau tawar, diamkan sahaja elakkan dari berkata yang bukan-bukan kepada mak. Mak dah tua. Barangkali deria rasa mak pun berubah, atau mak terlupa.

Ayat-ayat seperti “Manisnya air mak buat ni! Tawarnya air mak ni!” cukuplah sekadar dalam hati kita sahaja.

Pergilah ke dapur ambillah air masak, campurkanlah dengan air kita tu tadi. Sehabis baik kita cakaplah bebaik kepada mak kenapa kita buat begitu. Buatlah lawak sikit-sikit. Bagi mak gembira.

Selesai. Mak tak kecil hati, tak terluka perasaannya.

Selagi Allah Izinkan

2. Bila mak masak, mak pelawa kita makan, pergilah makan. Bab diet tak ada masalah. Yang penting, kita tak bagitahu mak yang kita dah tak makan itu ini kononnya nak jaga badan.

Hati mak kena jaga. Dah tak makan nasi, pergilah makan lauk dan sayurnya. Mak gembira sangat tengok anak-anak mak makan.

IKLAN

Terkenang sungguh mak masa tengok kita makan, terbayang-bayang semasa kita kecil-kecil dahulu.

Biasanya mak makan lambat-lambat. Sebabnya bukan apa pun, sekadar ambil peluang curi-curi tengok kita makan masakannya. Indah sungguh bagi mak.

Oh mak, hati mak bila dah makin berusia, makin mudah tersentuh hati. Semasa ketawa pun boleh sebak. Kan?

Paling Penting Jaga Mulut

3. Bila kita sampai, tengok-tengok ayah tak ada. Ayah tidur. Atau pun sepanjang kita di rumahnya, kita perasan ayah kerap tidur.

Tak perlulah kita pergi ke bilik ayah, kejutkan ayah. Biarkanlah ayah. Biar ayah bangun sendiri.

Bila ayah keluar dari bilik, elakkan dari menyapa seperti “Hai abah, puas dah tidur? Hai ayah, asyik tidur je kerjanya.”

IKLAN

Ayah dah tua. Jalan tak segagah macam dahulu. Tenaga dah semakin berkurang. Beza semasa muda dahulu. Ingatlah.

Ini masa ayah berehat.

Baca Di Sini:

‘Satu Rahmat, Orang Tua Nak Duduk Rumah Kita’. Tapi Jangan Jadikan Mereka Bibik, Hargai Selayaknya

Setiap Hari Beri Makan 40 Ekor Kucing Jalanan. ‘Ini Caranya Saya Kongsi Ganjaran Pahala Dengan Penderma Buah Pinggang Anak.’

Bila Balik

4. Ayah suka ajak kita keluar. Kadang bukan ke mana pun, sekadar pusing keliling kampung, pusing bandar sekejap.

IKLAN

Elakkanlah dari berkata “Tak naklah pergi. Lain kalilah.”

Semasa kita kecil-kecil dahulu, inilah orang yang tak pernah jemu bawa kita pergi meronda ke mana sahaja. Baik naik kenderaan atau berjalan kaki, sama ada dikendong, didukung kita atau diletakkan kita di belakang tengkuknya.

Sungguh. Permintaan ayah itu, sebenarnya adalah bagi mengubat rindunya membawa kita bersiar-siar satu ketika dahulu.

Cuma bezanya, kita pula yang membawanya.

Ke Rumah Mak, Ayah

Kawan-kawan,
Sama ada kita atau mereka yang pergi dahulu, tetapkan dalam hati untuk memberi layanan sebaiknya kepada mereka.

Manfaatkanlah masa bersama selagi dikurnia izin daripada Allah. Sampai satu masa, inilah rindu yang tak akan boleh dibuang dari fikiran dan hati kita, juga mereka. Kekal selama-lama selagi hayat dikandung badan.

Manis.
WS Adli W Muhammad,
Bahagiakan mereka, syurga.

Kashoorga: Hargailah mak, ayah selagi mereka masih ada.

Sumber: WS Adli W Muhammad

Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.