Permudahkan urusan orang maka Allah akan mempermudahkan semua urusan hidup kita.
Dalam satu hadis, Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa memudahkan orang yang dalam kesulitan, ALLAH memudahkannya di dunia dan akhirat.” (Riwayat Ibnu Majah).
Menyedari ramai diuji dengan kesempitan dari segi kewangan untuk pulang berhari raya, usahawan Hafiz Mahamad mengambil inisiatif menyediakan 12 buah bas ekspress bagi membawa pulang perantau ke kampung masing-masing malam tadi.
Dikongsi dari IGnya @hafizmahamad, Hafiz memaklumkan awalnya pihaknya bercadang menyediakan tiga buah bas sahaja tapi akhirnya menyediakan 10 buah bas dan kesemuanya penuh dan dirinya menganggap, inilah rezeki mampu dikongsikannya dengan orang lain di sebalik rezeki diterimanya selama ini dalam berniaga.
Baca perkongsiannya :-
Ads
“Hafiz, 5 tahun kami tak balik raya. Nak balik pun takda duit, kereta pun takda. Terima kasih sediakan bas untuk kami semua balik kampung”
Saya faham sangat, ramai yang nak balik raya tahun ni kan? Ylaa, dh bertahun kita PKP. Tapi.. saya tahu, tak semua sahabat kita mampu balik.
Alhamdulilah selesai semuanya semalam. Penuh 10 bas semalam untuk mereka semua balik kampung. Mula mula saya nak sponsor 3 bas, tapi ramai yang memerlukan & kita upgrade ke 12 bas untuk standby
Ads
Seronok melihat & berborak dengan sahabat-sahabat saya semalam,
Ada yang pimpin suami yanag sakit buah pinggang, ada yang anaknya autism & ada juga customer Ainaa. Saya takut sangat semalam, ada juga tiba-tiba adik adik student IPTA, mereka datang walkin semalam untuk naik bas kita. Mereka cuba nasib, sebab banyak ticket bas dekat luar dah habis. Alhamdulilah rezeki mereka, kita standby bas lebih.
Saya minta maaf kalau ada kurang, ini je yang saya mampu & usaha untuk buat.
Ads
Puas & rasa tenang sangat. Saya share semua ni bukan untuk riak/ tunjuk baik. Tapi saya share untuk awak tahu “disini lah saya alirkan hasil perniagaan @ainaabeautyofficial yaneg awak support”. Saya terhutang budi dari doa & support awak bagi selama ni, dengan izin Allah saya tak nak & takkan lupa diri.
Sahabat saya yang naik bas semalam, sampaikan salam saya untuk mak ayah awak tau. Saya niatkan semua ni untuk awak semua juga
Terima Kasih untuk semua staff Ainaa & semua team @kiffahtravelofficial bantu uruskan bantuan ni. Terima kasih juga untuk awak yang lihat & membaca ini
Happy tak ? Hehe “Kejayaan Demi Kebahagiaan”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Muslimat berniqab bukan lah satu perkara yang pelik namun baru-baru ini ia menjadi tarikan dan perhatian masyarakat umum tanahair. Sesiapa yang mengikuti perkembangan semasa pasti sudah maklum akan tindakan selebriti wanita berpengaruh Malaysia yang mempunyai hampir 8 juta pengikut di Instagram, tampil dengan penampilan terbaharu dengan berniqab.
Tindakannya itu mendapat perhatian dan maklum balas positif malah ramai juga teruja untuk berniqab dan sudah tentu bakal menyuntik gelombang baharu di kalangan muslimat lain. Ia merupakan satu bentuk hijrah yang baik walaupun bukan lah sesuatu yang wajib pada wanita Islam.
Mengapa Neelofa, personaliti yang cantik, anggun lagi menawan ini berniqab, hanya dia sahaja yang boleh menjawab persoalan. Mungkin juga perkongsian Insyirah Solehah menerusi entri di blognya dapat berikan sedikit sebanyak gambaran tentang niqab berdasarkan pengalamannya dan mungkin juga atas sebab ini juga Neelofa berniqab.
Menerusi catatannya, hadis Ibnu Abbas menjelaskan bahawa wajah dan kedua tapak tangan bukan termasuk aurat, sebagaimana diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah di dalam Kitab Al-Mushannaf.
Wajah Bukan Aurat, Namun Menutupnya Adalah Utama Pendapat ini bukanlah hal yang baru. Para ulama daripada kalangan Salafussoleh dan para ahli tafsir seperti Ibnu Jarir At-Thabari dan lain-lain mengatakan bahawa wajah bukan termasuk aurat tetapi menutupnya lebih utama. Sebahagian daripada mereka berdalil tentang wajibnya menutup wajah bagi wanita dengan kaedah.
“Mencegah kerosakan didahulukan daripada mengambil kemanfaatan.”
Memang kaedah ini bukan bid’ah tetapi sesuatu yang berdasarkan syariat. Sedangkan orang yang pertama menerima syariat adalah Rasulullah ﷺ. Kemudian orang-orang yang menerima syariat ini daripada beliau adalah para sahabat. Para sahabat tentu sudah memahami kaedah ini, walaupun mereka belum menyusunnya dengan tingkatan ilmu usul feqh seperti di atas.
Di dalam kitab Hijaab Al-Mar’aatul Muslimah yang dikarang oleh Syeikh Nasiruddin Albani mengenai kisah seorang wanita Khats’amiyyah yang dipandang oleh Fadhl bin ‘Abbas ketika Fadhl sedang dibonceng oleh Nabi SAW, wanita itupun melihat Fadhl. Dia adalah seorang yang tampan dan wanita itupun seorang yang cantik.
Kecantikan wanita ini tidak mungkin boleh diketahui jika wanita itu menutup wajahnya dan Rasulullah ﷺ ketika itu memalingkan wajah Fadhl ke arah lain. Yang demikian ini menunjukkan bahawa wanita tadi membuka wajahnya.
Sebahagian mereka mengatakan bahawa wanita tadi di dalam keadaan berihram, boleh baginya membuka wajah sedangkan tidak ada tanda-tanda sedikitpun bahawa wanita tadi sedang berihram.
Syeikh telah mentarjih (menguatkan) dalam kitab tersebut bahawa wanita itu berada dalam keadaan setelah melempar jamrah, iaitu setelah tahallul awal. “Dan seandainya wanita tadi memang benar sedang berihram, mengapa Rasulullah tidak menerapkan kaedah di atas, iaitu kaedah mencegah kerosakan?”
Lelaki Dan Wanita Perlu Jaga Pandangan Syeikh berpandangan seorang lelaki terhadap wajah wanita tidak ada bezanya dengan pandangan seorang wanita terhadap wajah lelaki dari segi syariat dan dari segi tabiat manusia.
Oleh sebab itu Allah SWT berfirman, “Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman. “Hendaklah mereka menahan pandangannya,”[An-Nuur : 30] Maksudnya daripada (memandang) wanita.
Dan Allah Subhanahu SWT berfirman, “Dan katakanlah kepada wanita yang beriman. “Hendaklah mereka menahan pandangannya,”[An-Nuur : 31] Maksudnya iaitu jangan memandang seorang lelaki.
Kedua ayat di atas mengandungi hukum yang sama. Ayat pertama memerintahkan menundukkan pandangan dari wajah wanita dan ayat kedua memerintahkan menundukkan pandangan dari wajah lelaki. Sebagaimana kita tahu pada ayat kedua tidak memerintahkan seorang lelaki untuk menutup (wajahnya).
Demikian pula ayat pertama tidak memerintahkan seorang wanita untuk menutup wajah. Kedua ayat di atas secara jelas menyatakan bahawa di zaman Rasulullah ﷺ ada sesuatu yang biasa terbuka dan boleh dilihat iaitu wajah. Maka Allah, yang mensyariat dan Yang Maha Bijaksana memerintahkan kepada kedua-duanya (lelaki dan perempuan) untuk menundukkan pandangan masing-masing.
Tidak Boleh Mewajibkan Sesuatu Yang Tidak Wajib
Syeikh di dalam kitabnya mengatakan beliau tidak pasti di kalangan sahabat ada yang mewajibkan wanita memakai niqab. Tetapi lebih utama dan lebih mulia bagi wanita untuk menutup wajah. Adapun mewajibkan sesuatu wajib berdasarkan hukum yang jelas di dalam syariat. Tidak boleh mewajibkan sesuatu yang tidak diwajibkan Allah.
Pada pendapat Imam at-Tohawi dari mazhab Hanafi berkata:
“Ditegah wanita muda mendedahkan muka kerana ditakuti fitnah, bukan kerana ianya aurat.” Menutup muka kerana bimbang timbulnya fitnah
Para ulama empat mazhab bersepakat bahawa wajib wanita menutup mukanya kerana takut fitnah dan berlakunya keburukan.
Imam Kauthari r.a. berkata: “Pendapat ulama yang mengharuskan menunjukkan muka adalah sekiranya tidak timbulnya fitnah.”
Tidak Timbul Istilah Istiqamah Dalam Berniqab
“Dalam menjalani rutin harian, sebenarnya apabila berniqab ada keadaan tertentu wanita perlu membuka niqabnya. Oleh itu, secara umumnya tidak timbul isu ‘istiqamah atau tidak’ dalam memakai niqab kerana permasalahan mengenai sesuatu hukum boleh berubah mengikut keadaan kepada wajib, sunat, harus, makruh dan haram.
Satu situasi, seorang muslimah boleh berubah menjadi wajib memakai niqab sekiranya memiliki rupa paras yang menarik perhatian lelaki dan boleh jadi situasi yang lain seorang wanita hanya sunat memakai niqab untuk mengikuti sunnah para isteri Rasulullah.
Kesimpulannya, ini adalah perkara yang khilaf dikalangan ulama. Kita hendaklah terbuka dalam masalah khilaf yang kuat di kalangan ulama.
Seorang kakak yang sangat saya hormati dalam pendapatnya menerangkan bahawa niqab bukan sekadar menghijab wajah dari pandangan lelaki tetapi niqab juga adalah sebagai benteng untuk menjauhkan diri dari maksiat.
Apabila menutup mulut ia adalah satu nasihat kepada diri sendiri untuk menghindari mengumpat, mencela dan menggunakan perkataan yang tidak sopan.
Seorang muslimat lainnya menjadikan niqab sebagai satu motivasi untuk sentiasa menjaga solat, tidak melewat-lewatkan solat lantaran imej muslimah yang dibawanya telah merubah peribadinya ke arah yang lebih baik” Masya Allah
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pengacara dan pelawak, Nabil Ahmad, 39, membuat kejutan untuk isterinya, Nazirah Ayub, sempena ulang tahun perkahwinan mereka yang ke-11 ketika siaran langsung program Gegar Vaganza musim kesembilan (GV9), malam tadi.
Kesempatan itu diambil Nabil sejurus Pat Candy selesai membuat persembahan sebagai tanda ingatan untuk meraikan hari bermakna bersama isteri tercinta.
Jadi Suami Yang Istiqamah
Kata Nabil, itu adalah satu-satunya peluang yang ada memandangkan dia terikat dengan komitmen kerja dan jadual yang padat.
“Saya tidak sempat nak buat majlis di tempat lain. Inilah ulang tahun saya yang terindah. Terima kasih sayang sebab sudi bersabar, bertahan dan menjadi ibu kepada tiga anak kita.
Nabil Buat Kejutan
“Bukan mudah… Jadi, saya nak minta semua supaya dapat doakan kebahagiaan kami. Doakan agar saya jadi suami yang istiqamah.
“Kaburkan mata saya daripada memandang ke arah wanita lain. Jadikanlah isteri wanita terindah untuk saya.
“Saya sayang awak sehingga tiba masa Allah SWT pisahkan kita,” katanya.
Inilah Ulangtahun Perkahwinan Yang Terindah
Ucapan itu disambut dengan sorakan dan tepukan gemuruh daripada penonton yang hadir memenuhi ruang Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alah (MBSA).
Nabil dan Zira mendirikan rumah tangga pada 30 September 2011. Pasangan ini dikurniakan tiga zuriat perempuan, Naira Mikayla, 9, Layla Medyna, 6, dan Mishall Imani, 3 tahun.
Tinggal beberapa jam sahaja lagi sebelum detik munculnya Ramadan. Persoalannya adakah kita benar-benar sudah bersedia menghadapi cahaya Ramadan Al-Kareem.
Selain persediaan mental dan fizikal untuk menghadapi ramadan kali ini, kita juga perlu bersedia dengan membaca niat untuk mula berpuasa esok.
Lebih senang jika kita dapat niat puasa sebulan terus supaya senang agar tidak terlupa di pertengahan nanti.
Tetapi bagaimana dengan mereka yang datang haid di pertengahan puasa atau mereka yang sihat daripada uzur untuk memulakan puasa di pertengahan Ramadan nanti.
Ini yang perlu kita ketahui jika berdepan dengan situasi ini.
Maghrib nanti bermulanya bulan Ramadan.
Jadi, bolehlah kita niat untuk berpuasa selama sebulan dan niat puasa untuk esok harinya.
Tetapi bagaimana pula niat puasa Ramadan bagi wanita yang haid atau orang yang sihat daripada uzur memulakan puasa di pertengahan Ramadan?
Bagi wanita haid yang masuk Ramadan di pertengahan, niatkanlah begini,
“Sahaja aku berpuasa esok hari dan sehingga habis Ramadan.”
Kerana tidak boleh berniat di malam pertama disebabkan haid. Dia tidak berpuasa pada esok harinya, maka niatnya tidak sah kerana dia tidak berpuasa.
Tetapi bagi yang boleh berpuasa, masuk sahaja Maghrib 1 Ramadan, teruslah berniat,
” Sahaja berpuasa sebulan di bulan Ramadan fardhu kerana Allah Taala.”
Dan kita juga dituntut untuk memperbaharui niat pada setiap malam menurut Mazhab Imam Syafie.
Sekurang-kurangnya andai ditakdirkan pada malam kelima Ramadan lupa nak niat puasa esoknya, sekurang-kurangnya niat puasa sebulan sudah cover kerana kita sudah niat sebulan puasa di awal Ramadan.
Qada solat atau solat sunat, mana satu yang lebih utama dilakukan? Ini mungkin persoalan buat mereka yang banyak meninggalkan solat satu ketika dahulu namun...