Kenapa anak kita tak nak solat? Kenapa anak orang lain mudah sahaja untuk bersolat? Solat adalah tiang agama.

Perkara pertama yang akan disoal oleh Allah di akhirat nanti ialah sejauh mana kita menjaga baik solat-solat kita. Maka tidak hairanlah apabila sewaktu kecil dahulu, ibu ayah kita selalu ‘bising’ apabila kita lambat atau tidak solat.

Artikel berkaitan: “Dibolehkan Pukul Anak Belum Baligh Jika Enggan Solat”-Habib Ali Zaenal Abidin

Artikel berkaitan: “Solat Buat, Derma Buat Tapi Otak Kuning. Apa Patut Kami Buat Ustaz?”

Membentuk keluarga sakinah adalah tanggungjawab kedua orang tua. Justeru itu, ibu ayah perlu tegas dalam menyuruh anak mendirikan solat sejak kecil lagi. Kita ikuti nasihat Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid, mengulas tentang ibu ayah yang kesal anak tidak mahu bersolat.

IKLAN

“Kalau solat sempurna, diterima oleh Allah, maka solat-solat kita akan menjadi syafaat kepada amal-amal kita yang lalu. Jika solat tak diterima atau langsung tak bersolat, maka amal-amal baik yang lain akan terjejas walaupun kita beramal,” tegasnya.

Kunci syafaat ini ada pada solat. Oleh itu, menjadi KEWAJIPAN orang tua mengambil berat kepada anak-anak terutama kanak-kanak mumayiz.

Anak-anak mummayiz ialah kanak-kanak yang belum baligh tetapi boleh menguruskan diri sendiri seperti mandi, beristinjak, boleh faham apa yang dibicarakan.

Manakala kanak-kanak bukan mummayiz adalah anak-anak yang belum tahu menguruskan diri sendiri, tidak faham apa yang kita katakan dan perlukan bantuan orang lain.

IKLAN

Rasulullah SAW pernah bersabda, “Perintahkanlah anak-anak kamu untuk melaksanakan solat apabila sudah mencapai umur tujuh tahun. Apabila sudah mencapai umur sepuluh tahun maka pukullah dia apabila tidak melaksanakannya serta pisahkanlah tempat tidur mereka.” (Berkata an-Nawawi, hadith hassan sebagaimana diriwayatkan oleh Abu Dawud dengan sanad yang hassan. No. Hadith : 495).

Ini merupakan perintah Nabi SAW kepada orang tua agar memastikan anak-anak bersolat.

“Perintah ini bukan kerana kewajipan bersolat pada anak, tetapi lebih kepada kewajipan dan tanggungjawab orang tua melatih anaknya menjaga dan mendirikan solat”, ujarnya lagi.

IKLAN

Justeru, jika didapati ada orang tua yang mempunyai anak berumur 7 tahun dan tidak perintahkan anaknya bersolat apatah lagi tidak diajarkan solat, dalam hal ini orang tuanya telah mengabaikan perintah Nabi SAW.

Dalam usia 7 tahun, anak-anak masih mudah untuk disuruh dan mengikut arahan. Bila mana sudah baligh, maka anak-anak itu masing-masing sudah ada kehendak sendiri. Pembentukan sahsiah itu sendiri harus bermula daripada sebelum baligh lagi.

Anak-anak berumur 10 tahun perlu dipukul jika tidak bersolat. Pukulan ini adalah pukulan tarbiah, pukulan untuk mendidik anak-anak supaya tidak menjadi kebiasaan kepada anak-anak itu, kalau tidak bersolat tidak mengapa lalu dibiarkan.

Bilamana baligh, maka dia tidak lakukan solat atau berat untuk melaksanakan solat, masalah ini berpunca daripada ibu ayah yang tidak tegas mendidik anaknya bersolat pada usia 7 tahun. Dalam erti kata lain, ibu ayah perlu memastikan didikan awal dimulakan pada peringkat mumayiz lagi.