![Untitled design (11)](https://cdn.kashoorga.com/2022/07/465113-696x350.jpeg)
Di Malaysia panas dengan isu penipuan melibatkan visa Haji Furada. Kerugian dianggarkan berbelas juta dengan hampir 400 jemaah tersangkut tak dapat berangkat ke saat akhir menunaikan fardu haji.
Tak habis dengan isu ini, tindakan seorang wanita dari negara ini yang memuatkan naik hantaran meminta doa orang ramai agar dirinya dapat memasuki Tanah Haram dalam mengejar wukuf di Arafah menarik perhatian orang ramai. Katanya dirinya baru sampai ke Jeddah ketika memuat naik hantaran di fbnya dan sudah melepas satu sekatan polis.
Dalam sekatan pihak berkuasa Arab Saudi, dirinya memaklumkan mahu ke Thoif (bukan ke Makkah) sedangkan niatnya ada mengerjakan haji menggunakan visa pelancong miliknya sebelum ini.
Jelasnya semalam, dirinya perlu melepasi dua lagi sekatan pihak berkuasa sebelum dapat sampai ke Makkah.
Tindakannya ini jelas tidak disenangi ramai orang di mana ramai menganggap perbuatan itu sebagai menipu untuk dapat mengerjakan haji. Kata mereka, niat sudah betul tapi cara tak kena.
Di media sosial, ramai menyelar tindakannya dibuatnya kerana jelas ia satu perbuatan menipu.
Pergi Haji tapi dengan Cara Menipu
Pergi nak buat ibadah tapi on the way nak kesana guna cara menipu. I is kennot brain.
Bila Saudi banyak tangkap puak macam ni dan ketatkan lagi visa. Bukan sahaja jemaah haji kena tempias teruk, dengan geng-geng umrah sekali kena libas.
Udah-udahlah beria nak pergi haji ni. Haji ni untuk yang mampu. Kalau kita ni terpaksa menipu dan ambil risiko kena penjara macam ni, tak perlulah pergi haji sebab kita tak mampu.
Stoplah using word Allah jemput Allah jemput kalau ini kaedahnya nak masuk negara orang dan langgar peraturan negara orang. Yang bukan-bukan jer perangai.
Mampu ni bukan kira ada duit sahaja. Mampu ikut peraturan dan hak sesebuah negara pun satu kemampuan juga. Kalau tak mampu, tak payah. Sumber fb:- Mohd Firdaus Jailan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
12 Tip Mendulang Pahala Dengan Ibadah Mudah Demi Dapatkan Reda Allah
![12 Tip Mendulang Pahala Dengan Ibadah Mudah Demi Dapatkan Reda Allah](https://cdn.kashoorga.com/2020/11/308230-20_26_316580.jpeg)
“Wahai jiwa-jiwa yang sentiasa tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dalam keadaan engkau reda dan aku reda. Dan berkumpullah kalian dalam kalangan orang-orang yang berbahagia dan masuklah kalian ke dalam syurga”.
Jelas sekali bahawa satu-satunya matlamat hidup kita di dunia ialah untuk mendapat reda Allah. Peganglah peringatan dalam hati dan teruskanlah mencari pahala dengan ibadah mudah demi mendapat reda Allah. Banyakkan ibadah dan tingkatkan ketakwaan, maka reda Allah dalam tangan.
Kita ikuti perkongsian tip berguna bagaimana kita boleh memperoleh reda Allah dengan hanya melakukan ibadah harian mudah ini oleh Miqdad Ashaari.
Artikel berkaitan: Maafkan Saya Buat Anda Lalai Dengan Pencipta Selama 20 Tahun Ini. Moga Allah Terus Beri RedaNya Alyah
Artikel berkaitan: Demam 3 Hari, Bila Buat Pemeriksaan Disahkan Positif COVID-19. PU Riz Reda Anggap Ujian Dari Allah
Jangan tinggal solat sunat qobliah (sebelum) subuh, sekalipun kita bangun jam 6:40 pagi kerana Nabi SAW ada bersabda bahawa ganjaran solat ini adalah lebih baik dari dunia dan seisinya. Kecuali dah terlampau hampir waktu subuh habis, maka hendaklah segera kerjakan solat fardhu subuh.
Zikir Subhnanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar sebanyak 33 kali jangan ditinggalkan setiap kali lepas solat. Kerana ini lah zikir khas buat menantu Nabi SAW sebagai zikir istiqamah penguat semangat.
Berusahalah sedaya upaya untuk solat subuh berjemaah di rumah-rumah Allah atau paling kurang berjemaah dengan isteri dan anak di rumah, kerana ganjaran solat subuh berjemaah adalah sama seperti berqiamullail sepanjang malam.
Jangan dilepaskan peluang berdoa selepas azan sebelum iqomah setiap waktu solat kerana di sana di antara waktu-waktu mustajabnya doa.
Pelajari serta hayati setiap bait-bait bacaan dalam solat, bawa ia setiap kali solat, seolah-olah kita berbisik-bisik mengadu hal dengan Robbul Jalil setiap kali kita solat, agar dengan yang demikian hati kita sentiasa berada dlm solat, mudah-mudahan dengan asbab itu jugalah hati kita tidak lalai setiap kali solat (memang itu pun di antara tujuan 5 kali sehari kita bersolat) dan itu janji Allah bahawa solat yang sedemikianlah punyai roh untuk menjaga kita dari berbuat keji dan mungkar.
Jangan dilepaskan al-Quran setiap hari terutama selepas solat subuh, bacalah apa juga surah, selain jadikanlah amalan 3 surah ini setiap hari iaitu, 10 awal dan akhir surah al-Kahfi, surah al-Waqiah, juga surah al-Mulk. Asbab kepada sabda Nabi SAW : Bacalah Al Quran, sesungguhnya al-Quran itu akan memberi syafaat (pertolongan) pada sahabat-sahabatnya.
Jangan ditinggalkan solat-solat sunat qobliyyah ba’diyyah, witir, dhuha kerana solat sunat itu menambah asbab kepada redhanya Allah pada kita.
Sentiasalah istiqamah solat di awal waktu. Wanita; bersedia, ternanti-nanti masuknya waktu solat manakala lelaki berusaha istiqamah solat berjemaah di rumah-rumah Allah kerana ia adalah sunnah Nabi kita SAW yang utama.
Lazimi menjaga wudhu’ setiap masa kerana orang yang punyai wuduk akan di dampingi para malaikat-malaikat Allah.
Amalkan sentiasa bawa ke mana-mana kayu sugi untuk bersugi kerana ada 70 kelebihan orang-orang yang sentiasa bersugi; antaranya, zikir dan bacaan ayat-ayat al-Quran orang yang bersugi lebih 70 kali disukai Allah berbanding bacaan orang-orang yang tak bersugi.
Dua rakaat solat orang yang bersugi juga lebih disukai Allah vs 70 rakaat solat orang yang tak bersugi dan juga syaitan benci pada golongan-golongan mereka yang istiqamah bersugi.
Riwayat Aisyah r.a, bahawa aku tidak bisa mengira berapa kalikah dalam sehari Rasulullah SAW bersugi. Dikatakan juga perkara terakhir yang Rasulullah SAW lakukan sebelum ajalnya sampai adalah Baginda SAW sempat bersugi.
Sentiasalah melazimi lidah untuk berzikir seperti selawat atau kalimah-kalimah taubat atau kalimah-kalimah tauhid asbab kita bersugi dikatakan mulut kita ringan untuk tujuan itu.
Lazimi berpagi-pagi dengan kurma dan ambillah juga ia sebelum tidur kerana khasiat makanan sunnah ini sudah cukup sempurna bagi menjana hormone-hormon perangsang kesihatan dan kecergasan tubuh serta juga minda kita untuk menjurus kepada sentiasa berfikir yang positif setiap hari.
Kesimpulan : Berusahalah menyantuni akan setiap perkara-perkara sunnah dan ma’ruf setiap masa kerana itu semua akan mengundang reda Allah kepada kita.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ibadah Haji Atau Perkahwinan, Mana Yang Patut Didahulukan
![Ibadah Haji Atau Perkahwinan, Mana Yang Patut Didahulukan](https://cdn.kashoorga.com/2020/02/146758-12_53_919404.jpeg)
Bagaimana jika seseorang mempunyai wang yang mencukupi untuk perbelanjaan Haji tetapi dia juga ingin berkahwin?
Perkahwinan atau pernikahan adalah sangat dituntut di dalam Islam. Sudah menjadi fitrah manusia untuk saling berkasih sayang.
Ini diperjelaskan di dalam Al-Quran melalui firman Allah SWT:
وَمِن كُلِّ شَىْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
Maksudnya: “Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami) akan kebesaran Allah.” (Surah al-Zariyaat: 49)
Dari istilah syarak, nikah ialah suatu akad yang menghalalkan istimta’ (bersetubuh atau berseronok-seronok) di antara suami isteri dengan cara yang dibenarkan oleh syarak. Masyarakat arab menggunakan perkataan nikah dengan makna akad yang juga mambawa maksud persetubuhan serta berseronok-seronok.
Setiap manusia yang sudah dewasa dan sihat dari sudut fizikal dan rohaninya sudah semestinya merasakan keinginan untuk berkahwin yang sangat tinggi disebabkan fitrah untuk saling memerlukan. Perkataan “zawaj” yang digunakan di dalam Al-Quran bermaksud berpasangan dan mengikut konteks penggunaanya ia mambawa maksud perkahwinan. Allah SWT menjadikan perkahwinan untuk menghalalkan perhubungan dan mengelakkan penzinaan kerana manusia itu fitrahnya ingin berpasangan.
Oleh sebab itu, adalah dituntut kepada manusia yang sudah berkemampuan untuk segera melaksanakan sunnah yang dituntut ini, ini juga berdasarkan hadis nabi :
Rasulullah SAW bersabda :
يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ
Maksudnya: “Wahai para pemuda! Sesiapa di antara kamu telah mampu berkahwin, maka bernikahlah. kerana nikah itu dapat menundukkan mata dan memelihara faraj (kelamin) dan sesiapa tidak sanggup, maka hendaklah berpuasa kerana puasa itu dapat membendung syahwat.” Riwayat Muslim (3386)
HUKUM PERKAHWINAN
Jumhur ulamaK telah bersepakat bahawa hukum asal pernikahan adalah sunnah bukannya wajib. Walau bagaimanapun, sebahagian ulamaK telah mambahagikan hukum nikah kepada 5 hukum mengikut kedudukan pelakunya:
Harus: Kepada orang yang tidak ada kepadanya galakan dan bantahan untuk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan.
Wajib: Sekiranya orang tersebut mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menjerumuskannya kepada kemaksiatan sedangkan dia merupakan seorang yang berkemampuan.
Sunat: Bagi orang yang mampu namun masih mampu untuk mengawal nafusnya.
Makruh: Kepada orang yang tidak berkemampuan dari sudut nafkah batin dan juga zahir tetapi tidak mendatangkan kemudharatan kepada pasagannya tesebut.
Haram: Orang yang juga tidak berkemampuan memberi nafkah zahir dan batin serta tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin atau dia mempunyai niat yang buruk sehingga mampu membawa kemudharatan kepada pasangannya.
Oleh hal yang demikian, jika dilihat hukumnya bergantung kepada individu terbabit, sekiranya dia mampu untuk menahan dirinya dan dia tidak terburu-terburu untuk berkahwin maka hendaklah dia mengerjakan haji terlebih dahulu.
Firman Allah SWT:
وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barangsiapa mengingkari (kewajipan haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.” (Surah Ali Imran: 97)
Dan ini diperkukuhkan lagi dengan hadis Nabi SAW:
بُنِىَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ ، وَإِقَامِ الصَّلاَةِ ، وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ، وَالْحَجِّ ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ
Maksudnya: “Islam dibangun di atas lima perkara: bersaksi tidak ada sembahan yang berhak disembah selain Allah dan mengaku Muhammad adalah utusan-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berhaji dan berpuasa di bulan Ramadhan.”
Walaubagaimanapun, sekiranya dia khuatir tidak mampu untuk menahan dirinya daripada melakukan kemaksiatan maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar.
PENDAPAT ULAMAK
Syeikh Ibn Qudamah Rahimulllah telah berkata: “Jika dia perlu kepada pernikahan dan dikhuatiri dirinya menghadapi kesulitan (kerana belum bernikah), maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan terlebih dahulu. Hal ini kerana ia (pernikahan itu) wajib kepadanya sekiranya dia mampu untuk memberi nafkah dan sekiranya dia tidak khuatir tentang perkara tersebut maka hendaklah dia mendahulukan menunaikan haji. Hal ini disebabkan (ketika itu) pernikahan adalah sunnah, maka tidak perlu didahulukan daripada haji yang hukum asalnya adalah wajib”. (Rujuk al-Mughni, 5/12)
Syeikh Ibn Uthaiman Rahimullah berkata: “Tidak dapat diragukan lagi bahawa pernikahan adalah diutamakan daipada haji sekiranya seseorang itu telah memiliki dorongan syahwat yang sangat kuat, maka perkahwinan ketika itu padanya adalah merupakan keharusan kepada kehidupannya, dan sekiranya dia mempunyai keinginan untuk berkahwin yang tinggi maka hendaklah dia mendahulukan pernikahan daripada haji. Hal ini disebabkan Allah SWT telah mensyariatkan kewajipan menunaikan haji bagi orang yang “berkemampuan’.
Ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup berjalan menuju ke Baitullah.” (Surah Ali Imran: 97)
Walaupun orang yang masih remaja, dan masih belum mempunyai keinginan untuk bernikah pada tahun ini atau selepasnya, maka hendaklah dia mendahulukan haji. Hal ini kerana dia tidak berada di dalam keadaan terdesak untuk mendahulukan haji daripada pernikahan.
KESIMPULAN
Haji dan perkahwinan merupakan suatu perkara yang sangat dituntut di dalam agama. Walau bagaimanapun haji merupakan suatu kewajipan yang mesti dilaksanakan bagi golongan yang berkemampuan. Dan sekiranya dia tidak berada di dalam keadaan yang terdesak untuk berkahwin dan tidak mempunyai masalah untuk berkahwin sesudah itu, maka hendaklah dia melaksanakan kewajipan haji terlebih dahulu.
Sesungguhnya Allah akan memberikan ganjaran kebaikan sebagai gantinya kerana haji merupakan suatu seruan dan suruhan Allah yang agung kepada manusia.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Betul Ke Kalau Potong Kuku Ketika Haid, Kena Simpan & Bawa Sekali Masa Mandi Wajib?
![Betul Ke Kalau Potong Kuku Ketika Haid, Kena Simpan & Bawa Sekali Masa Mandi Wajib?](https://cdn.kashoorga.com/2023/02/506800.jpeg)
Betul ke kalau potong kuku ketika haid, kena simpan dan bawa sekali masa mandi wajib? Sesetengah orang dia rela simpan kuku ketika haid dan nifas kerana keliru boleh potong atau tidak.
Sebaiknya potong atau biarkan kuku panjang ketika haid atau nifas, ikuti perkongsian Husna Ghani bagi menjelaskan isu ini:
Artikel Berkaitan:
Salah Faham Yang Ramai Percaya, Tak Boleh Potong Kuku & Rambut Ketika Haid
Betul Ke Kalau Potong Kuku
Potong Kuku, Rambut Ketika Haid atau Nifas
Sebenarnya kalau bahagian daripada diri kita contoh potong kuku atau rambut, sunatnya ditanam. Tapi kalau rasa susah, buanglah di tempat yang sepatutnya.
Risau juga orang buat benda tak baik kan. Maklumlah kuku dan rambut ini sensitif, risau dijumpai orang yang bertujuan tak baik ke atas kita.
Ketika Haid
“Betul ke kita tak boleh potong kuku, rambut ketika haid atau nifas. Kalau potong kena bawa sekali kuku dengan rambut tu masa mandi wajib?
‘Tiada dalil jelas yang melarang seseorang wanita untuk potong kuku atau rambut melainkan ketika mereka menunaikan ibadah korban. Itupun hanyalah makruh tanzih bukannya haram,’ kongsinya.
Kena Simpan
Semua daripada kita sedia maklum bahawa sunatnya bila masuk saja 1 Zulhijjah, bagi mereka yang tunaikan ibadat korban, kita tak potong kuku, rambut ataupun bulu yang ada dekat badan sampailah selesai ibadah korban.
Maksudnya:
Sesiapa yang mempunyai haiwan korban untuk disembelih, maka apabila terlihatnya anak bulan Zuljhijjah, janganlah dia mengambil satu apa pun (yakni memotong) daripada rambutnya, mahupun daripada kukunya sehingga dia selesai melakukan korban.’
Bawa Sekali
Tambah Husna Ghani, jadi boleh ke tak sebenarnya nak potong kuku ataupun rambut ketika haid atau nifas?
‘Boleh tak ada masalah pun. Hukumnya harus, buat tak dosa, tak buat tak apa. Cuma lepas potong itu, buanglah pada tempat yang sepatutnya sebab itu sebahagian daripada diri kita.
Masa Mandi Wajib?
‘Yang wajib bawa mandi sekali itu contohnya kita mandikan mayat, kuku dia tercabut… Kuku yang ini wajib mandikan dan kafankan sekali dengan mayat.
‘Adapun ketika haid ataupun nifas, tak ada masalah pun. Kita dibenarkan potong kuku macam biasa dan tak perlu bawa mandi wajib sekali.’ terangnya panjang lebar.
Baca Di Sini:
Kashoorga : Lepas ni boleh potong kuku tanpa was-was ya.
Sumber : Instagram Husna Ghani
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI