Diam tak diam rupanya penyanyi Ezlynn Ariffin kini sudahpun tiga bulan berhijab. Menurut penyanyi Hi Hi Bye Bye ini dia mula bertudung sejak Ramadan lalu.
Tambahnya juga, hikmah PKP juga menyebabkan hatinya terdetik untuk terus berhijab. Jika tidak sebelum ini dia hanya mengenakan tudung pada Ramadan saja sejak tiga tahun lalu.
Artikel Berkaitan: Berkat Doa Ibu Bapa Tak Pernah Putus, Kilafairy Kini Tampil Manis Berhijab. Ramai Doakan Kekal Istiqamah!
“Saya membiasakan diri bertudung secara perlahan-lahan. Namun, kekuatan dan ketetapan hati datang, tahun ini.
Artikel Berkaitan: Tak Mahu Suami & Orang Tua Terus Tanggung Dosa, Pelakon Ieda Moin Kini Berhijab. Minta Doakan Kekal Istiqamah!
“Jujurnya, saya tak rasa apa-apa perubahan kerana sudah terbiasa bertudung. Tindakan saya tidak drastik, namun akhirnya menuju jalan pasti.
“Doakan saya terus istiqamah. Insya-Allah. Saya berhijrah kerana Allah dan tuntutan agama,” katanya kepada BH Online.
Dia yang kini semakin cantik berhijab memberitahu seronok dengan apa yang dilakukannya kini apabila menyertai Angkatan Pertahanan Awam (APM) dan aktif membuat kerja amal.
Marilah sama-sama kita doakan semoga Allah tetapkan hati Ezlynn untuk terus kekal istiqamah berhijab dan terus giat lakukan kerja membantu orang lain yang memerlukan bantuan.
Artikel Berkaitan: Suami Terkedu Lihat Cik Manggis Berhijab, Tapi Momen Paling Menggembirakan Seumur Hidupnya. Mohon Doakan Terus Istiqamah!
KREDIT FOTO: INSTAGRAM EZLYNN
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Tak Berdosa, Suami Tak Dayus.’ Ini Penjelasan UAI Bila Darurat & Tiada Pilihan Sewaktu Isteri Nak Beranak
‘Tak berdosa, suami tak dayus.’ Ini penjelasan UIA atau Ustaz Azhar Idrus bila darurat dan tiada pilihan sewaktu isteri nak beranak. Proses melahirkan bukan sesuatu yang mudah, malah melibatkan nyawa.
Oleh itu jangan mudah menjatuhkan hukum pada suami kerana tidak semua lelaki berkemampuan. Malahan jika berkemampuan sekalipun, jika kandungan bermasalah dan perlu merujuk kepada doktor lelaki, memang tiada pilihan lain buat suami.
Beberapa hari lalu tular di media sosial mengenai seorang ustazah mengatakan seorang suami itu ‘dayus’ apabila membenarkan doktor lelaki menyambut kelahiran bayi.
Artikel Berkaitan: ‘Suami Dayus, Biarkan Aurat Isteri Orang Tengok.’ Kena Pasang Niat, Usaha & Doa Bersungguh Dapat Doktor Perempuan
Tak Berdosa
Kenyataan beraninya itu telah mencetuskan perdebatan ramai kerana masing-masing tidak bersetuju dengan ustazah berkenaan termasuklah suaminya yang berkata perkara yang sama.
Apatah lagi bagi wanita yang mempunyai pengalaman bersalin dengan doktor lelaki di hospital kerajaan. Di hospital kerajaan tidak semua ibu yang bakal melahirkan bernasib baik dan mempunyai pilihan.
Disebabkan kontroversi yang berlaku, penceramah selebriti, Ustaz Azhar Idrus tampil memberi penjelasan mengenai isu tersebut.
Suami Tak Dayus
Menerusi video dimuat naik di laman TikTok, UAI mengatakan pada asalnya para wanita perlulah berubat dengan golongan sejantina sahaja.
@izataim Perkongsian ilmu daripada Ustaz Azhar Idrus tentang isu bersalin #uai #ustazazharidrus #fyp #terengganu #kongsikebaikan #kongsiilmu ♬ original sound – Jak🥑
“Dengar baik-baik, hukumnya asal perempuan itu berubat dengan perempuan. Lelaki berubat dengan lelaki kerana masalah aurat. Perempuan sesama perempuan, haram melihat tetapi lebih berat jika berlainan jantina,”ujar beliau.
Ini Penjelasan UAI
Pun begitu, berbeza hukumnya jika seseorang itu berdepan dengan situasi getir terutama melibatkan nyawa.
“Barangsiapa yang masuk kepada situasi yang tidak boleh membuat pilihan, bukan sengaja dan tidak berlebih-lebihan, tidak berdosa.
“Keadaan darurat itu membolehkan apa yang tidak boleh,”jelasnya lagi.
Bila Darurat & Tiada Pilihan
Tambahnya lagi, seseorang suami tidak dayus seperti yang diperkatakan sebelum ini sekiranya tiada pilihan lain sewaktu isteri hendak melahirkan anak.
“Jika berkait dengan nyawa, iaitu ibu dan anak dalam kandungan, maka oleh kerana tidak ada doktor perempuan, maka tidak berdosa doktor lelaki menyambut kelahiran. Kenapa pergi cakap suami dayus pula? Tak haram,”jelas Ustaz Azhar Idrus panjang lebar.
Sewaktu Isteri Nak Beranak
Tambahnya lagi, hukum ‘haram’ jatuh apabila adanya doktor perempuan tetapi si suami tetap menginginkan doktor lelaki menyambut kelahiran anaknya.
Ustaz Azhar juga menjelaskan, hukum doktor lelaki menyambut kelahiran bagi wanita Muslim adalah harus kerana tidak mempunyai pilihan terutamanya kepada mereka yang tidak mampu menghantar isteri bersalin di hospital swasta.
Baca Di Sini:
Suami Yang Tiada Rasa Cemburu Terhadap Isteri Adalah Lelaki Dayus
‘Suka Simpan Barang Lama Sampai Penuh Rumah.’ Tak Guna ‘Sayang’, Lebih Baik Sedekah
Kashoorga : Jangan terlalu mudah menjatuhkan hukum, berhati-hati dalam meluahkan kata-kata.
Sumber: Oh My Media, TikTok @izataim
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Tak Sah Kerana Tiada Keredaan Penjual & Pembeli.’ Tapi Adakah Wujud Elemen Paksaan Dalam Isu Kieda Crepe?
‘Tak sah kerana tiada keredaan penjual & pembeli.’ Tapi adakah wujud elemen paksaan dalam isu Kieda Crepe? Adakah dia memaksa setiap pembeli untuk berbuat demikian.
Sekali lagi, nama Kieda Crepe meniti di bibir netizen apabila dia dikatakan memaksa pelanggannya untuk produk lain sedangkan mereka hanya ingin membei crepe saja.
Adakah perniagaan sebegini dibenarkan dalam Islam, adakah apa yang dilakukan pihak Kieda Crepe bertentangan dengan hukum mualamat. Ikuti perkongsian panjang lebar Ustaz Lariba berkaitan isu ini.
Artikel Berkaitan:
ISU KIEDA CREPE – ADAKAH ITU SUATU JUAL-BELI PAKSA?
Kami telah menerima beberapa soalan mengenai isu Kieda Crepe di mana ada orang mendakwa dirinya telah “memaksa” pelanggannya membeli barang-barang yang pelanggannya tidak mahu beli.
Ini adalah kerana dia menjual crepe dengan digabungkan dengan produk lain. Telah menjadi viral pula kerana agak ramai yang mendakwa dia memaksa pembeli beli barang pada asalnya tidak mahu beli.
Ada juga dikongsi suatu sedutan video Ustaz Azhar Idrus (UAI) yang menyatakan bahawa jual-beli sebegitu adalah tidak sah sebab tiada keredaan penjual dan pembeli kerana pembeli “dipaksa” beli benda yang dia tidak mahu beli.
Tak Sah Kerana
So adakah elemen paksaan dalam jual-beli ini?
Antara syarat jual-beli adalah التراضي بين الطرفين (saling meredai antara kedua belah pihak). Ertinya penjual bersetuju untuk menjual dan pembeli juga bersetuju untuk membeli dengan ketetapan tersebut.
Maka, tiada pihak yang dipaksa menjual apa yang beliau enggan jual atau tiada pihak yang dipaksa membeli apa yang beliau enggan beli.
Ini berasaskan firman Allah SWT dalam Surah al-Nisa ayat 29:
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَأۡكُلُوٓاْ أَمۡوَٰلَكُم بَيۡنَكُم بِٱلۡبَٰطِلِ إِلَّآ أَن تَكُونَ تِجَٰرَةً عَن تَرَاضٖ مِّنكُمۡۚ
(Maksudnya):
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu.”
Tiada Keredaan Penjual & Pembeli
Tapi apakah jual-beli secara paksa itu?
Dalam Islam, paksaan yang boleh menjejaskan syarat keredaan dan membatalkan akad adalah yang mengandungi unsur ancaman atau ugutan.
Oleh itu, para ulama telah meletakkan beberapa syarat yang perlu dipenuhi bagi membolehkan kita mendakwa transaksi yang kita lakukan itu adalah secara paksaan. Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:
i. Orang yang memaksa hendaklah mampu melaksanakan ugutan atau ancaman yang dibuat;
ii. Orang yang dipaksa ada sangkaan tinggi bahawa orang yang memaksa tersebut mampu melaksanakan ancaman atau ugutannya sekiranya dia enggan menurut perintahnya dan dia pula tidak mampu menghalangnya daripada melaksanakan ugutan atau ancaman tersebut;
iii. Ancaman atau ugutan yang dibuat oleh orang yang memaksa itu melibatkan keselamatan ke atas nyawa, anggota dan harta; dan
iv. Orang yang dipaksa telah menunjukkan keengganannya untuk melakukan perbuatan tersebut sebelum ugutan atau ancaman dibuat lagi.
Tapi Adakah Wujud Elemen
Contoh jual-beli paksa ialah:
1. Kita bayar tunai RM100 untuk isi minyak. Setelah isian penuh, jumlah harga minyak ialah RM90 maka kita minta daripada pekerja stesen minyak baki RM10.
Namun pekerja stesen minyak itu berkata polisi mereka ialah baki tidak dikembalikan. Sebaliknya, baki itu hendaklah digunakan untuk beli barang yang senilai di stesen minyak mereka.
2. Abang kita jual produk MLM sebanyak RM200. Dia berkata kepada adiknya jika adiknya tak beli barang RM200, mereka bukan adik-beradik lagi.
Dalam isu Keida Crepe, kami difahamkan seperti berikut:
1. Beliau pernah pada asalnya menjual crepe sahaja dan tidak digabungkan (secara kombo) dengan produk lain. Pendek kata beliau menjual crepe sahaja.
2. Dia kini tidak menjual crepe secara berasingan dan menjual crepenya dengan digabungkan dengan produk orang lain. Dirinya memberi alasan bahasa beliau ingin “membantu vendor lain”.
Paksaan Dalam Isu Kieda Crepe?
Adakah syarat-syarat baru ini merupakan satu paksaan dalam jual-beli?
Walau apa pun niatnya menukar syarat-syarat pembelian, pendapat kami adalah seperti berikut:
1. Jual-beli dengan syarat-syarat baru Keida Crepe bukanlah jual-beli paksaan. Sebab pembeli ada pilihan sama ada untuk beli atau tidak serta boleh beli di tempat lain jika tidak setuju dengan syarat-syarat baru tersebut.
2. Syarat-syarat baru Kieda adalah jelas dan tidak disembunyikan atau hanya diberitahu selepas pembeli bayar. Beliau dengan jelas pamerkan maklumat harga baru di luar dan di dalam kedai. Dia telah mengubah produk dia jadi combo dan telah jelas diberitahu kepada semua pelanggan.
3. Mungkin ada elemen paksaan jika orang yang sudah beli crepe dan dah bayar tetapi dia belum hantar, dia tukar syarat mesti tambah wang sebab mesti beli choco jar, jika tidak wang tidak dikembalikan.
Itu barulah paksaan. Tapi jika dia refund sebab pelanggan tak mahu beli, itu bukan paksaan.
4. Mengenai pendapat UAI, kami kurang bersetuju sebab jual-beli Kieda Crepe ini tidak memenuhi kriteria “paksaan” dalam jual beli sebab dia telah pamer maklumat produk baru dan pelanggan masih ada pilihan samada ingin meneruskan pembelian atau tidak.
Saya Terpaksa Beli
Walaupun mungkin soalan itu tidak ditujukan kepada isu Kieda Crepe. Mungkin soalan kepada UAI itu boleh dibaiki untuk pencerahan beliau yang lebih baik.
Tapi kita tidak alami “paksaan” bila sebaliknya kita bayar serta sudah dapat produk. Tiada elemen “saya terpaksa beli” atau “dipaksa beli” lagi.
Dalam industri runcit, jual kombo adalah perkara biasa. Pengalaman kami di stesen minyak ialah kami sentiasa ambil cakna melalui sistem runcit produk-produk yang “bergerak perlahan” atau tidak laku (slow moving product).
Produk “bergerak perlahan” akan digabungkan sebagai jualan kombo dengan produk yang selalunya “bergerak laju” (fast moving product). Kombo juga adalah satu produk.
Oleh itu, nasihat kami kepada pelanggan-pelanggan Kieda agar berhenti daripada menuduh beliau memaksa pelanggan beli benda yang pelanggan tidak mahu atau tidak perlukan. Pilihan adalah di tangan pelanggan untuk meneruskan pembelian atau tidak.
Jom belajar muamalat! Semoga bermanfaat. Suburkan ilmu, jauhi kedangkalan. Insyallah…
Baca Di Sini:
‘Beli Sekarang, Bayar Kemudian.’ Adakah SPayLater Patuh Syariah?
Kashoorga: Isu ini mudah saja, tak suka jangan beli. Pilihan di tangan anda.
Sumber: Ustaz Lariba
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Hiburkan Anak & Manjakan Suami Pun Ibadah.’ Wanita Jangan Fokus Kepada Ibadat Khusus Saja Selepas Berkahwin
‘Hiburkan anak dan manjakan suami pun ibadah.’ Wanita jangan fokus kepada ibadat khusus saja selepas berkahwin. Padahal banyak lagi cabang ibadah yang dapat kita lakukan.
Setiap yang kita lakukan terutamanya dalam menguruskan rumah tangga adalah ibadat yang kita tak nampak. Sudah tentu setiap satunya diberikan ganjaran pahala.
Ikuti perkongsian Annie Sukery ini dan hadam apa yang cuba disampaikan:
Artikel Berkaitan:
Ruginya Bercinta Lama-lama, Sebab ‘Bercinta Selepas Nikah’ Itu Lebih Manis & Indah
Hiburkan Anak
Soalan ini tak berapa tepat. Tapi Kaknie cuba ulas kerana ia melibatkan hal kita-kita sebagai perempuan, isteri dan ibu.
Diakui, amal ibadah kita berubah hampir 180 darjah dari zaman bujang dan zaman berkahwin. Kaknie budak asrama. Dari sekolah menengah sampai keluar universiti. Tipulah kalau tak join usrah, majlis-majlis agama yang dilaksanakan di sekolah dan sebagainya.
Jadi ‘terasa’ macam ooo, banyakkan ibadah yang aku buat. (Bukan riak tahu, cuma perasan. Yelah, boleh mengaji, boleh puasa sunat, awal pagi kena hambat dengan cikgu bangun tahajud.
Manjakan Suami Pun Ibadah
Tapi bila sudah kahwin dan beranak pinak, Allahu Rabbi! Jangan mimpi nak buat yang sunat, yang wajib pun terkejar-kejar. Kadang-kadang, tinggal terus!
Contoh, tiga kali kaknie bersalin dalam bulan puasa. Haru wehhh sebulan tinggal puasa terus. Sudah kalau puasa pun tidak, solat terawih, tadarus Quran apatah lagi. Sadaqallah terus!
Down??
Yess… Kaknie pernah down. Menangis dalam solat. Bayangkan, hendak solat, anak melalak tepi tikar sejadah. Baru bangun hendak tahajud, anak bangun sekali pula hendak menyusu.
Wanita Jangan Fokus
Susukan dia, tertidur. Sudahnya, tahajud tidak, subuh pula jadi subuh gajah. Menangis! Kadang rasa Allah sudah tidak sayang aku ke?
Tapi Allah jentik hati kita dengan rahmat Dia. Allah bagi kita faham dengan ‘cara dia’.
Puan-puan para wanita dikasihi.
Bila kita sudah berkahwin, separuh agama kita sudah kita tunaikan. Tinggal separuh sahaja lagi untuk kita selamat masuk dalam syurga. Tapi caranya bagaimana?
Kepada Ibadat Khusus Saja
Banyak cara.
Sebelum kahwin, kita mungkin fokus ibadah-ibadah khusus seperti mengaji, puasa sunat, tahajud, zikir dan solat jemaah.
Tapi selepas kahwin, ladang ibadah kita lagi banyak Allah buka, bercabang-cabang.
Masak untuk suami, ibadah, susukan anak, ibadah, masak untuk anak, ibadah, hatta, hubungan intim dengan suami pun satu ibadah yang sangat besar nilainya. Terkadang kita terlepas pandang soal itu.
Hiburkan anak, manja-manjakan suami, itu ibadah yang masa bujang kita tak dapat buat. Asbab itu, Allah kata perkahwinan adalah ladang pahala yang sangat besar bagi isteri. Tinggal kita nak buat dengan ikhlas kerana Allah atau tidak saja.
Selepas Berkahwin
Jadi, jangan sedih-sedih sangat. Jangan banding-banding sangat ibadah kita dulu dengan ibadah kita sekarang. Banding dan beza buat kita susah hati, reda dan jalani ia dengan baik buat kita tenang dan senang.
Lagi pula, kita masuk syurga pun, bukan asbab ibadah kita yang banyak menimbun, tapi sebab reda Allah. Dapatkan reda Allah, tak mengaji hari-hari pun kalau Allah nak bagi masuk syurga, kita dapat masuk syurga.
Ibadah siang malam, tapi Allah tak reda buat apa? Sia-sia belaka.
Jelaskan?
Bertenang-tenang sahaja di dunia. Insyallah, moga kita bersenang-senang di akhirat sana.
Annie Sukery
Bukan ahli tikar sejadah.
Baca Di Sini:
Mahu Dihormati Isteri? Sebelum Nikah Ilmu Agama Kena Habis Gali
Kashoorga: Wanita berkahwin tetap akan dapat pahala berganda, kena ikut cara dan kemampuan masing-masing.
Sumber: Annie Sukery
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI