Apa saja yang Allah kehendaki maka itulah yang akan terjadi termasuk manusia ditimpa pelbagai ujian, bagaiamana tumbuhnya janin dalam rahim sang ibu, bagaimana bulan dan bintang mengikut aturan beredar dari paksinya siang dan malam, tegaknya langit tanpa tiang, luasnya lautan dan banyak lagi. Bahkan apa juga yang terjadi, adalah atas izin dariNya. Sebagai insan kerdil, kita harus menyakini keesaan Yang Maha Esa.
Kala ini satu dunia diuji dengan wabak Covid-19 di mana banyak anak-anak menjadi yatim piatu sekelip mata, isteri kehilangan suami, suami kehilangan isteri, tanpa izin dariNya, maka hal-hal menyedihkan dalam kehidupan manusia tidak akan terjadi. Sebab itulah ayat kun fa yakun itu harus dipegang teguh oleh hambaNya agar kita redha dengan setiap ujian yang menimpa kita hari ini.
Ini dinyatakan dalam surahAl Mulk ayat satu yang menyebut: Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu, (Q.S. Al-Mulk : 1)
Mungkin sebahagian dari kita tahu akan perkataan ku fayakun hanya dari surah Yaasin sahaja. Kerana surah ini sering dibaca setiap pagi atau setiap kali manusia diuji dengan sakaratulmaut. Tetapi sebenarnya ada enam lagi surah di dalam Al-Quran yang menyebut mengenai perkataan ku fa yakun ini.
IKLAN
Ini enam surah yang menyebut akan perkataan ku fa yakun iaitu An-Nahl, Al-Mu’min, Maryam, Al-Baqarah dan Ali ‘Imran yang menyebut sebanyak dua kali perkataan ku fa yakun ini.
Sesungguhnya perkataan Kami terhadap sesuatu apabila Kami menghendakinya, Kami hanya mengatakan kepadanya: “kun (jadilah)”, maka jadilah ia. (Q.S. An-Nahl : 40)
Dia-lah yang menghidupkan dan mematikan, maka apabila Dia menetapkan sesuatu urusan, Dia hanya bekata kepadanya: “Jadilah”, maka jadilah ia. (Q.S. Al-Mu’min : 68)
IKLAN
Tidak layak bagi Allah mempunyai anak, Maha Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya: “Jadilah”, maka jadilah ia. (Q.S. Maryam : 35)
Allah Pencipta langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak (untuk menciptakan) sesuatu, maka (cukuplah) Dia hanya mengatakan kepadanya: “Jadilah!” Lalu jadilah ia. (Q.S. Al-Baqarah : 117)
Maryam berkata: “Ya Tuhanku, betapa mungkin aku mempunyai anak, padahal aku belum pernah disentuh oleh seorang laki-lakipun.” Allah berfirman (dengan perantaraan Jibril): “Demikianlah Allah menciptakan apa yang dikehendaki-Nya. Apabila Allah berkehendak menetapkan sesuatu, maka Allah hanya cukup berkata kepadanya: “Jadilah”, lalu jadilah dia. (Q.S. Ali ‘Imran : 47)
IKLAN
Sesungguhnya misal (penciptaan) Isa di sisi Allah, adalah seperti (penciptaan) Adam. Allah menciptakan Adam dari tanah, kemudian Allah berfirman kepadanya: “Jadilah” (seorang manusia), maka jadilah dia. (Q.S. Ali ‘Imran : 59)
Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: “Jadilah!” maka terjadilah ia. (Q.S. Yaasiin : 82)
Itulah berbagai ayat Al-Quran yang membicarakan tentang kun fayakun. Semoga ayat-ayat di atas menambah keimanan dan wawasan kita terhadap agama Allah ini. Sumber : Al-Quran Pedia.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila sebut sahaja Solat Istikharah kebanyakan di kalangan kita hanya terkenangkan ketika hendak memilih jodoh.
Sebenarnya solat Sunat Istikharah ini skopnya lebih luas dan sangat digalakkan oleh Rasulullah SAW.
Solat Istikharah dilakukan apabila seseorang itu ingin melakukan sesuatu perkara tetapi dia tidak pasti apakah perbuatan atau tindakannya itu membawa kebaikan ataupun tidak kepada dirinya.
Maka untuk itu bagi memohon petunjuk dan keredaan adalah dituntut baginya supaya melakukan solat sunat istikharah.
Jangan lupa dirikan solat Istikharah supaya ALLAH membantu anda dalam proses membuat pilihan.
Petunjuk daripada-Nya pasti membantu anda membuat pilihan yang betul. Petunjuk selalunya diberikan melalui mimpi dan gerak hati. Mudah-mudahan anda dapat petunjuk yang mudah dikenal pasti.
Sebelum solat Istikharah, penuhi terlebih dahulu solat fardu. Jangan tinggal solat. Rajinkan diri membuat solat sunat.
Baca perkongsian Mira Filzah tentang tanda istikharah kita dijawab melalui video oleh Ustaz Adnin.
Istikharahlah dalam setiap keputusan, be it nk pindah rumah, beli kereta, tukar kerja, dapat projek baru, kerana istikharah ni adalah tanda kita MENYERAHKAN segalanya, setiap langkah, setiap nafas kepada Allah SWT. Dan orang yang berada dalam pengawasan Allah, jagaan Allah, InshaAllah hidup akan sentiasa bahagia walau besar mana pun ujian yang melanda.
I’ve just watched this video and feel like sharing this with you guys. @ustazadnin ada juga share adab beristikharah.
Kepesatan teknologi digital menyaksikan wujudnya budaya membaca al-Quran di dalam telefon bimbit. Hari ini begitu banyak aplikasi al-Quran yang boleh dimuatnaik dalam telefon bimbit bagi memudahkan kita membaca al-Quran di mana sahaja dan bila-bila masa.
Namun dalam konsep al-Quran on the go ini, ada sedikit kemusykilan timbul samada dibolehkan atau tidak membaca al-Quran di dalam telefon bimbit tanpa berwuduk. Kita ikuti penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan.
Assalamualaikum. Saya seorang pegawai perubatan yang menjaga kaunter di bahagian hadapan. Bagi mengelak terkena jangkitan Covid-19, kami disuruh untuk yang memakai pakaian PPE. Persoalan saya sewaktu menunggu di kaunter itu saya membaca al-Quran menggunakan telefon bimbit saya dan bolehkah saya memegang handphone itu sekiranya tidak mempunyai wuduk. Mohon penjelasan.
Jawapan
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Membaca al-Quran merupakan amalan yang sangat dituntut di dalam Islam. Begitu juga, akan diberi pelbagai ganjaran dan kelebihan bagi sesiapa yang membaca al-Quran sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Muhammad bi Ka’ab al-Qurazi menyebut, aku mendengar daripada Abdullah bin Mas’ud RA berkata,
Sabda Nabi SAW:
مَنْقَرَأَحَرْفًامِنْكِتَابِاللَّهِفَلَهُبِهِحَسَنَةٌ Sesiapa yang membaca satu huruf daripada Kitabullah (al-Quran) maka baginya satu kebaikan. (Riwayat al-Tirmizi, 2910)
Selain itu, di antara kelebihan membaca al-Quran ianya boleh memberi syafaat ketika pada hari kiamat kelak. Ini seperti hadis yang diriwayatkan oleh Abu Umamah RA bahawa ia mendengar Nabi SAW bersabda:
اقْرَءُواالْقُرْآنَفَإِنَّهُيَأْتِييَوْمَالْقِيَامَةِشَفِيعًالأَصْحَابِهِ Bacalah al-Quran, kerana sesunggunhnya ia akan datang pada hari kiamat memberi syafaat kepada sesiapa yang membacanya. (Riwayat Muslim ,804)
Membaca al-Quran Tanpa Wuduk
Berbalik kepada persoalan yang diajukan di atas, dalam hal membaca al-Quran terdapat adab-adab yang disarankan oleh para fuqaha’ di antaranya adalah membersihkan mulut dengan bersiwak atau selainnya. Begitu juga disunatkan bagi seseorang yang hendak membaca al-Quran itu menyucikan dirinya
Imam Nawawi menyebut, disunatkan membaca al-Quran ketika ia dalam keadaan suci dan sesiapa yang membaca al-Quran dalam keadaan ianya berhadas maka diharuskan, dan ini merupakan ijma’ para ulama.
Imam Nawawi menukilkan pandangan Imam Haramain menyebut bahawa membaca al-Quran ketika berhadas bukan perkara yang makruh akan tetapi ia meninggalkan perkara yang afdhal. Imam Nawawi menyebut lagi, dan bagi orang yang berjunub (berhadas besar) dan haid maka haram bagi mereka membaca al-Quran.
Hal ini sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Ali RA menyebut:
كَانَرَسُولُاللَّهِصلىاللهعليهوسلميُقْرِئُنَاالْقُرْآنَعَلَىكُلِّحَالٍمَالَمْيَكُنْجُنُبًا Sesungguhnya Rasulullah SAW membacakan kepada kami al-Quran dalam setiap keadaan, melainkan dalam keadaan berjunub (Riwayat al-Tirmizi, 146)
Hukum Menyentuh al-Quran Ketika Berhadas
Dalam membincangkan perihal menyentuh al-Quran tanpa bersuci, sebahagian para ulama bersepakat bahawa menyentuh al-Quran atau mushaf adalah haram melainkan dalam keadaan seseorang itu suci daripada hadas kecil atau besar.
Ini bertepatan dengan Firman Allah SWT:
لَّايَمَسُّهُإِلَّاالْمُطَهَّرُونَ Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci;(Surah al-Waqiah, 79)
Imam Qurtubi menyebut di dalam kitabnya bahawa para ulama berbeza pendapat dalam hal menyentuh mushaf dalam keadaan tidak berwuduk, jumhur ulama melarang daripada menyentuhnya berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Amru bin Hazm RA. Dan ini merupakan pandangan mazhab Saidina Ali RA, Ibnu Masud, Saad bin Abi Waqaz, Said bin Zaid, Ata’, al-Nakhai serta mazhab fuqaha’ daripada Malik dan Syafi’e.
Selain itu, Imam al-Nawawi menyatakan, diharamkan seseorang yang berhadas menyentuh mushaf dan membawanya sama ada membawanya secara tidak langsung atau secara langsung.
Imam al-Nawawi menyebutnya lagi, sekiranya ditulis al-Quran pada kayu maka hukumnya adalah seperti hukum mushaf sama ada tulisan itu sedikit atau banyak, sehingga sekiranya sebahagian ayat ditulis untuk belajar maka haram menyentuh kayu atau lembaran yang ditulis tersebut.
Apakan yang dimaksudkan dengan mushaf
Bagi menentukan apakah menyentuh al-Quran yang terdapat di dalam aplikasi telefon bimbit diwajibkan untuk berwuduk atau tidak, maka sebaiknya diperhalusi adakah ia juga dikategorikan sebagai Mushaf atau tidak.
Oleh itu, dalam memahami maksud mushaf Syeikh Muhammad bin Umar Nawawi al-Jawi al-Bantani menyebut, dimaksudkan dengan Mushaf adalah setiap benda yang ditulis padanya sesuatu daripada al-Quran dengan tujuan pembelajaran seperti kayu atau tiang atau dinding
Di dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah menyebut al-Mushaf adalah nama yang ditulis padanya kalam Allah SWT di antara dua kulit. Dan mushaf adalah apa yang terkandung di dalamnya keseluruhan ayat al-Quran atau apa yang disebut sebagai mushaf secara uruf atau ditulis padanya sedikit ayat al-Quran seperti hizib.
Ini jelas, sifat mushaf itu adalah sesuatu yang ditulis di atasnya ayat al-Quran. Justeru, bagi memahami apa yang dimaksudkan dengan tulisan, Syeikh Sulaiman bin Muhammad al-Bujairimi menyebut di dalam Hasyiahnya, bahawa tulisan (كِتَابَةً) bemaksud yang tertulis di atasnya.
Apa yang terdapat padanya tulisan, seperti lembaran dan kain sama ada ditulis padanya dengan menggunakan dakwat atau selainnya, dan begitu juga ukiran berbentuk huruf pada batu, kayu atau pada tanah dipermukaan bumi. Jika sekiranya melukis bentuk huruf di udara atau air maka ia bukanlah sebagai tulisan mengikut pandangan mazhab seperti yang disebut al-Ziadi.
Justeru, dapat difahami bahawa al-Quran yang dibuka di dalam telefon pintar tidak termasuk di dalam kategori mushaf seperti mana yang ditakrifkan oleh ulama.
Begitu juga sepertimana yang disebut oleh Syeikh Ali Jumaah mantan mufti Mesir yang lalu, menyatakan bahawa menyentuh telefon bimbit bertujuan untuk membaca al-Quran tanpa berwuduk adalah diharuskan.
Ini kerana ia bukan mushaf seperti yang disebut oleh para ulama, dan tidak diharuskan menyentuh mushaf yang hakiki melainkan dalam keadaan suci.
Kesimpulan
Berbalik kepada persoalan di atas dan penelitian perbahasan yang diberikan, dapat kami simpulkan bahawa harus membaca al-Quran melalui telefon bimbit tanpa berwuduk.
Ini kerana aplikasi al-Quran tidak boleh dihukum sebagai mushaf al-Quran kerana ia hanya tulisan yang dipapar melalui skrin dan kemudiannya hilang.
Tambahan pula, ia tidak kekal, berbeza seperti yang ditakrifkan oleh para ulama dengan mushaf al-Quran yang hakiki.
Namun, sebaiknya disunatkan untuk berwuduk ketika membaca al-Quran serta menjaga adab-adab ketika membaca al-Quran sepertimana yang digariskan oleh para ulama seperti menutup aurat, mengadap kiblat dan membersihkan mulut.
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang sahih terhadap agamaNya serta taufiq dan hidayah untuk mengamalkan syari’atNya dengan sebaiknya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bapa seharusnya bersifat pelindung kepada anak-anaknya. Ditambah dunia yang terdedah sepenuhnya kepada teknologi tanpa sempadan, seharusnya sang ayah menjaga anak-anak terutama anak perempuan dari terjebak perkara tidak diingini.
Namun pendedahan dari Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Seksual, Wanita dan Kanak-kanak (D11) Bukit Aman, Asisten Komisioner Siti Kamsiah Hassan ini pasti menakutkan kita kerana bapa yang diharap sebagai pelindung bertindak menjadi musang berbulu ayam apabila meratah anak kandung sendiri. Lebih menakutkan, bapa kandung menjadi pelaku tertinggi direkodkan menyumbang kepada kes jenayah sumbang mahram dalam negara ini.
Nauzibillah! Ternyata dunia sudah di akhir zaman.
Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Seksual, Wanita dan Kanak-kanak (D11) Bukit Aman, Asisten Komisioner Siti Kamsiah Hassan berkata, berdasarkan jumlah yang direkodkan sejak tahun 2019 hingga Februari 2021, sebanyak 169 kes dilaporkan melibatkan bapa kandung sebagai pelaku.
Menurutnya, jumlah itu diikuti oleh bapa tiri dengan 155 kes, bapa saudara (100 kes) dan abang kandung (55 kes).
“Sumbang mahram melibatkan pelaku dalam kalangan ahli keluarga terdekat kerana disebabkan suspek ada ‘kuasa’ dalam keluarga.
“Pelaku lazimnya ambil peluang ke atas anak yang lemah diikuti dengan faktor hilang kewarasan fikiran dan tanggungjawab. Dia (pelaku) sendiri tidak faham tanggungjawab pada dirinya. Kalau dia faham, dia tidak akan melakukan perkara keji itu.
“Selain itu, pelaku bertindak sedemikian disebabkan tiada pegangan agama yang kukuh atau tidak menghayati sepenuhnya nilai murni dan maksud tanggungjawab mereka sebagai manusia, bapa atau abang yang mana sepatutnya berperanan sebagai pelindung bukannya pemangsa,” katanya kepada Sinar Harian.
Siti Kamsiah berkata, berdasarkan laporan yang diterima, terdapat juga kes pelaku hilang kewarasan fikiran akibat terjebak dengan dadah atau mabuk, selain mahu mengeksploitasi anak bagi keseronokan sendiri kerana mempunyai pegangan yang terpesong.
“Rasa” anak sendiri sebelum orang lain rasa
“Ada yang menganggap kalau mereka ‘tak pakai’, suatu masa nanti ada orang lain yang ‘pakai’ dan ada yang jatuh cinta kepada anak sendiri,” kata beliau.
Jelas beliau, siasatan mendapati biasanya kes sumbang mahram bermula semasa mangsa berumur di bawah 12 tahun di mana kanak-kanak ini tidak mengetahui apa perlakuan itu.
“Mereka (kanak-kanak) tidak tahu bertindak. Hendak beritahu emak, takut kerana diugut suspek dan ini antara modus operandinya. Tidak dinafikan ada juga ibu mengetahui kejadian tetapi tidak berani menentang pelaku jenayah ini demi melindungi mangsa.
“Segelintir kes, kanak-kanak ini akan dipujuk, diberi upah dan sebagainya sebelum diperlakukan sedemikian,” katanya.
Kes mula terbongkar bila mangsa mula masuk sekolah menengah
Beliau berkata, jenayah itu akhirnya terbongkar apabila usia mangsa mencecah belasan tahun di mana sudah matang dan faham dengan sistem reproduktif dan berani berkongsi dengan orang lain bagi mencari jalan penyelesaian.
“Pendedahan kebanyakan dibuat selepas mangsa masuk ke sekolah menengah dan kebanyakan kes sumbang mahram berlaku sekurang-kurangnya lima tahun ke belakang sebelum terbongkar,” kata beliau.
Katanya, golongan pelaku ternyata cetek ilmu agama dan pegangan kepada suatu nilai yang murni hingga menyebabkan nafsu mengawal kewarasan akal mereka.
“Dari sudut agama, perbuatan ini adalah berdosa kerana sepatutnya golongan ini bertanggungjawab sebagai pelindung,” tegas beliau lagi.
Justeru, katanya, pihaknya menggesa mana-mana individu yang mempunyai maklumat berkaitan jenayah sedemikian untuk melaporkan kepada pihak polis untuk diambil tindakan di bawah Seksyen 376B Kanun Keseksaan.
INFO
Statistik kes sumbang mahram tahun 2019 hingga Februari 2021
169 kes – Pelaku bapa kandung
155 kes – Pelaku bapa tiri
100 kes – Pelaku bapa saudara
55 kes – Pelaku abang kandung
Doa terjebak zina
Syakal bin Humaid pernah mendatangi Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam lantas ia meminta pada Baginda Rasulullah untuk mengajarkannya bacaan ta’awudz yang biasa ia gunakan ketika meminta perlindungan pada Allah.
Kemudian Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengajarkan do’a dengan Baginda memegang tangan Syakal lalu Baginda ajarkan, ucapkanlah,
“Allahumma inni a’udzu bika min syarri sam’ii, wa min syarri basharii, wa min syarri lisanii, wa min syarri qalbii, wa min syarri maniyyi”
(Ertinya: Ya Allah, aku meminta perlindungan pada-Mu dari kejelikan pada pendengaranku, dari kejelikan pada penglihatanku, dari kejelikan pada lisanku, dari kejelikan pada hatiku, serta dari kejelikan pada mani atau kemaluanku). (HR. An-Nasa’i, no. 5446; Abu Daud, no. 1551; Tirmidzi, no. 3492. Al-Hafizh Abu Thahir mengatakan bahawa sanad hadits ini Hasan).
Moga kita dan keluarga kita dilindungi dari perkara sebegini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sepanjang Ramadan dahulu, kita bersemangat menunaikan solat tarawih sebanyak 8 atau 20 rakaat. Alangkah sayangnya andai kekuatan ini dilenyapkan selepas berlalunya Ramadan.
Justeru sangat elok...