Ajal maut jodoh pertemuan Allah tentukan sejak di luh mahfuz lagi. Namun adakala jodoh itu tidak serasi kerana terjadinya perceraian atas banyak sebab termasuk tidak menemui titik kesamaan dengan pasangan.
Tidak dinafikan, tiada pasangan yang sempurna. Setiap dari kita ada titik kelemahan. Begitu jugalah ketika melalui malam pernikahan, kita akan menemukan hal-hal baru dari pasangan kita. Sebelum ini kita hanya mengenalnya dari luar saja atau dari kawan-kawan dan ahli keluarganya. Bila tinggal bersama serumah, dari situlah kita akan mula belajar kebiasaan-kebiasaan dirinya yang mungkin tidak kita sukai.
Lalu bagaimana agar rumahtangga kekal harmonis meskipun ada kebiasaan dirinya yang tidak kita sukai dari pasangan?
Pertama, kenal pasti apakah yang membuat kita kesal itu berkaitan dengan prinsip yang kita pegang? Yang disebut masalah prinsip ini ialah kita tak suka kalau pasangan malas kerja, tidak setia, bergurau kasar, panas baran dan sebagainya. Jika hal seperti itu, ternyata kita akan kecewa.
Ads
Tapi jika hal di atas berkaitan dengan kebiasaan dalam keluarganya sebelum ini di mana memang hal itu menjadi kebiasaan bagi keluarganya, sikap ini masih boleh diubah dengan menasihatinya agar lebih teratur. Jangan terlalu inginkan kesempurnaan kerana kita sendiri tidak sempurna.
Kedua, kita harus tahu, pasangan kita bukan anak kita. Ya kita bertemunya saat dirinya sudah dewasa. Dan jelaslah karektor pasangan sedikit sebanyak dipengaruhi oleh didikan keluarga dan lingkungan sekelilingnya. Kalau kita ingin mengubahnya tidak boleh dalam sehari dua kerana ia tidak akan terjadi. Begitulah jugalah kota Rom tidak terbina dalam satu hari. Begitulah sikap manusia, perlu diberikan masa untuknya.
Ads
Ketiga, salah satu ujian dalam berumahtangga, kita akan menemukan pro dan kontra atau ketidaksesuaian itu. Ia tidak boleh dipelajari secara luaran atau mengikut teori saja sebaliknya semuanya mengambil proses masa yang panjang dan bertahap. Ada kalanya kiita mungkin mahu mengalah tapi kembali fikirkan ke point pertama.
Ads
Ingatlah, perhubungan yang serasi bukan mengambil masa sehari dua tapi ada masanya. Kalau kita rasa mampu bertahan, maka bertahanlah. Tapi kalau sudah tidak mampu bertahan lagi, maka redhalah melepaskan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Semakin ramai bertanya kita meraikan sambutan aidilfitri bila? 2 hb atau 3 hb Mei 2022? Ini kerana sudah banyak negara mengumumkan meraikan aidilfitri seperti Makkah, Indonesai dan lain lagi pada Isnin bersamaan 2 hb Mei.
Bagi yang masih keliru tentang bagaimana kiraan ahli falak, perkongsian dari fb Akmal Irfan Ikmal Hisham yang juga seorang ahli falak berautoriti boleh membantu kita memahami bagaimana perkiraan keadah anak bulan ini dibuat.
Baca penjelasannya. Moga tiada yang terkeliru kelak.
Walaupun JAKIM, Dato’ Dr Azhari dan ramai lagi tok guru dan malim sarjana falak telah memberi ulasan, saya sedikit gusar kerana ada lagi orang awam dalam lingkaran sosial media saya yang bersungguh-sungguh mempertahankan untuk beraya pada 2 Mei 2022 hari Isnin. Bahkan mereka telah berazam untuk tidak berpuasa pada hari Isnin walau apa jua berlaku.
Ini merupakan tulisan ringkas saya yang diterbitkan dalam BH hari ini. Artikel ini ditulis pada awal minggu. Isinya umum sahaja. Dalam ruang ini, khas buat rakan-rakan terdekat, saya ingin membuat sedikit ulasan tambahan berdasarkan pemerhatian peribadi.
1. Umat Islam di Malaysia sejak bertahun lamanya telah selesa dengan takwim tahunan yang disediakan oleh pihak berkuasa agama. Mereka mengandaikan takwim itu tepat. Hakikatnya, ketepatan takwim itu, khasnya untuk bulan Ramadan, Syawal dan Zulhijjah, masih tertakluk kepada hasil rukyah yang akan diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja (PMBRR). Ini lebih muktamad.
2. Praktis di Malaysia adalah berdasarkan rukyah dan hisab imkanur rukyah, berasaskan panduan wahyu. Sama ada bilangan hari dalam sebulan 29 atau 30 hari, penentuannya adalah berasaskan rukyah dan hisab imkanur rukyah.
3. Walaupun disebut dalam nas, ulamak khilaf dalam memperincikan persoalan hisab, antaranya daripada skop penerimaan, sehinggalah kepada kriteria hitungan. Waima khilafnya, hisab ada disebut dalam nas.
4. Pada awal pemakaian imkanur rukyah di Malaysia, kriteria yang digunakan ialah 2-3-8 (iaitu ketika waktu Maghrib, syaratnya sama ada bulan berada pada ketinggian melebihi 2 darjah dan jarang lengkung 3 darjah ATAU umurnya antara ijtima’ dan maghrib melebihi 8 jam). Sejak bertahun-tahun, kriteria ini dinilai, dan didapati perlu ada ruang penambahbaikan.
5. Maka mulai tahun 2021, atau spesifiknya Muharam 1443, kerajaan Malaysia menerusi MKI telah menerima pakai kriteria baru yang dikenali sebagai 3-6-4. Umur jam tidak lagi menjadi kriteria, sebaliknya dinilai sekiranya bulan pada waktu maghrib melebihi ketinggian 3 darjah, dan jarak lengkung melebihi 6.4 darjah. Sekiranya sama atau lebih, esok diisytiharkan bulan baru. Sekiranya tidak, maka istikmal kepada 30 hari.
6. Maka tahun 2022 menyaksikan, buat kali pertama, kita boleh membuat perbandingan antara kriteria lama 2-3-8 dan kriteria baru 3-6-4. Prof Susiknan melaporkan hisab Muslim Hussein, bahawa antara tahun 1443-1488, akan berlaku 31 perbezaan hitungan kalendar antara kriteria lama dan baru, di mana Ramadan berbeza sebanyak 6 kali, dan Syawal sebanyak 11 kali, sementara Syawal 14 kali. Maka pada Syawal 1443, perbezaan ini dapat disaksikan, apabila kriteria jarak lengkung tidak ditepati pada nilai yang rendah (sekitar 6 darjah berbanding kriteria 6.4 darjah di Malaysia). Hisab menggunakan kriteria lama akan mencadangkan Raya pada 2 Mei 2022, sementara dengan kriteria baru akan mencadangkan Raya pada 3 Mei 2022.
7. Walaupun menimbulkan sedikit kegusaran termasuk dalam pengamal falak, tetapi hakikatnya perbezaan ini membawa kita kepada hukum asal dan polisi isbat hilal Malaysia, iaitu rukyah dan hisab imkanur rukyah.
8. Kehangatan turut disumbang apabila ada pihak yang, di saat menerima kriteria baru yang diterima kerajaan Malaysia, tetapi dalam membuat hitungan, mengambil sumber astronomi daripada pihak luar, dengan cara yang tidak transparen, kurang beritegriti, dan kaedah yang menimbulkan tanda tanya. Sepatutnya, semua pihak perlu menggunakan data daripada almanak falak syarie yang diiktiraf ulil amri, iaitu yang disediakan oleh JUPEM dan diiktiraf setelah semakan berulang kali oleh pakar teknikal JAKIM. Data ini transparen, dan telah diuji bagi tujuan cerapan hilal. Bahkan banyak kali hitungan dibuat dengan data ini dan juga perbandingan data luar lain, tetapi tiada yang menghasilkan perbezaan sudut jarang lengkung seperti yang didakwa.
9. Faktor kehangatan yang lain, ialah viral video hitungan yang masih lagi menggunakan kriteria lama. Sedangkan kita telah menggunakan kriteria baru.
10. Selain itu, ada juga yang suka dan senantiasa berbeza pandangan dengan ulil amri. Mungkin demi populariti (خالف تعرف). Ada yang sudah bertekad tidak mahu berpuasa pada hari Isnin 2 Mei waima apa jua hasil rukyah. Ada yang berbahas menggunakan imej bulan sabit tua. Aduhai, bersabarlah dan tunggu dahulu rukyah dan perisytiharan PMBRR.
11. Ada juga yang sengaja menghangatkan keadaan, dengan menyatakan mengapa kita tidak berhari raya pada hari Isnin 2 Mei, seperti di Makkah. Logik mereka, tarikh hari raya mesti sama dengan Makkah. Sebenarnya, orang yang sama (yang saya kesan), menggunakan logik akal bahawa kita solat Jumaat pada hari Khamis, kerana mengapa kita solat Jumaat dulu berbanding Arab Saudi – sepatutnya kita hanya boleh solat Jumaat selepas Makkah solat Jumaat, ujar logik mereka. Ini contoh pemikiran songsang. Demi kepentingan, tidak konsisten dalam berhujah.
12. Memang benar matahari terbit dari arah timur. Tetapi dalam bab penampakan hilal, negara di belah barat adalah lebih berpeluang untuk nampak lebih awal. Ini asas ilmu falak. Jangan terperangkap dengan peta dunia yang didatarkan (mercator projection). Ini disebabkan faktor pergerakan dan umur anak bulan yang semakin tinggi dan tua ke belah barat. Maka menjadi suatu perkara yang normal sekiranya Arab Saudi sudah beraya, tetapi Malaysia masih berpuasa pada tarikh yang sama. Normal juga sekiranya beraya pada tarikh yang sama. Tetapi agak tidak logik sekiranya Malaysia beraya lebih awal berbanding Arab Saudi.
13. Kehangatan topik ini turut disumbangkan dengan sikap suka membandingkan dengan negara lain. Contohnya, membandingkan dengan Australia (yang tidak diketahui manhaj isbat hilal yang jelas), dan Indonesia. Kemungkinan besar, Indonesia akan beraya pada 2 Mei, sehari awal berbanding kita, kerana berdasarkan kriteria baru 3-6-4 itu, wilayah barat Indonesia khasnya di belah Sumatera, mungkin akan nampak anak bulan. Demi wilayatul hukmi tempatan Indonesia, maka disyorkan mereka beraya pada 2 Mei. Sedangkan di Malaysia, setelah berkali-kali dibuat hitungan dengan kriteria baru, tiada kawasan di Malaysia yang mungkin nampak anak bulan. Soal saya kepada mereka ini, anda berada di mana? Di Indonesiakah? Di Arab Saudikah? Di Australiakah? Atau di Malaysia? Kalau di Malaysia, ikutlah hasil rukyah dan hisab serta data Malaysia.
14. Maka cerapan Syawal 1443 akan menjadi cerapan yang amat dinantikan. Doakan pasukan pencerap dapat menjalankan tugas mereka dengan dedikasi, tanpa tekanan.
15. Sementara orang awam, yakinlah bahawa praktis isbat hilal di Malaysia dilakukan tanpa sebarang kepentingan, hasil perkembangan dan data bertahun-tahun usianya. Prosesnya dikawal oleh ramai pemerhati, penyelidik dan pakar falak. Dokumentasi juga boleh diperolehi secara terbuka tanpa sembunyi.
16. Maka bersabarlah pada hari mencerap nanti, Ahad 1 Mei. Dengar dan taatlah apa jua yang diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja. Aidilfitri tetap jatuh pada 1 Syawal J.
Moga lerai segala kekusutan. Moga kita fokus kepada ibadah akhir Ramadan. Moga makin kurang kita ber’mira’, berbeza pandangan dan bertelagah dalam isu ini. Irfan AJK Falak Negeri Pahang
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kitab Al-Quran adalah kitab suci bagi masyarakat Islam seluruh dunia. Tidak kisahlah masyarakat Islam dari negara mana yang membacanya, akan mendapat pahala bagi sesiapa yang menjadikan kitab suci ini sebagai ‘sahabat baik’.
Bagi Dr. Hamid Choi Yongkil Hafizullah menyedari ramai yang mengalami kesulitan mempelajari Islam, mengambil inisiatif beliau telah menterjemahkan Al-Quran ke dalam Bahasa Korea buat pertama kalinya.
Dikatakan projek penterjemahan ini memakan masa selama lebih kurang 7 tahun lamanya.
Beliau yang merupakan seorang Da’i, juga berperanan sebagai pensyarah dalam pengajian Study Islam dan Bahasa Arab di salah satu universiti di Korea.
Selain itu, beliau juga merupakan seorang guru besar di Universiti Myongji dan juga menjawat jawatan sebagai Presiden Federasi Muslim Korea (FMK).
Walaupun Islam merupakan agama minoriti di Korea tetapi tidak menghalang usahanya dalam projek terjemahan ini.
Usahanya ini memberi kesenangan buat masyarakat Islam di sana untuk lebih mempelajari dan mendalami kitab suci Al-Quran.
Selain menerjemahkan Al-Quran ke dalam bahasa Korea Dr. Hamid juga menerjemahkan Shahih Bukhari, dan mempunyai karya tulis dalam bidang keislaman lebih dari 90 judul.
Ada berbagai kisah menarik dari Tanah Suci Makkah. Walau tempat ini suci dan menjadi kiblat pertama umat Islam namun tidak dinafikan ada berbagai ragam manusia yang pergi. Ada mencari keredhaan Allah, tak kurang juga awalnya dari kampung niat sudah baik namun kemudian terpesong kerana mempercayai perkara-perkara ajaib.
Dalam satu perkongsian Tetamu Haramain Kashoorga bersama Dato Ustaz Daud Che Ngah yang sangat berpengalaman luas dalam bidang pengurusan haji dan umrah, pasti dirinya menyimpan pelbagai kisah-kisah menarik termasuk aneh dalam kalangan jemaah diuruskannya.
Berpengalaman lebih 40 tahun, Dato Ustaz Daud Che Ngah mengakui ada satu kisah menarik untuk dirinya kongsikan sebagai panduan pada masa depan.
Ia berkaitan jemaah yang mempercayai batu cincin yang jika dibeli boleh menjadikannya kaya.
Kisahnya begini, sautu hari dirinya menguruskan sekumpulan jemaah. Masing-masing ada ragamnya. Dalam kumpulan jemaah diuruskannya, ada seorang lelaki yang merupakan pengamal perubatan di kampungnya.
“Dalam orang lain sibuk buat ibadah tawaf, saie dan sebagainya, dia bertanya mana dia boleh beli batu-batu cincin. Saya minta dia menumpukan perhatian pada ibadahnya dan dia lakukan tapi niatnya tak terhenti di situ.
“Bila selesai umrah, jemaah akan buat lawatan dan ziarah. Masa inilah dia ambil peluang mencari batu-batu cincin. Memang pelik sebab dia borong kesemuanya atas alasan boleh jadi kaya. Walau kami semua dah beri nasihat tapi diri borong juga tanpa sedar dia sebenarnya turut membawa balik juga toyol dari tanah suci.
“Ikutkan jemaah ini ada macam-macam ragam. Ada kutip batu nak bawa balik ke tanahair sampai meracau jadinya. Memang kita tak dibenarkan bawa balik tanah atau batu dari Tanah Suci sebab ia tanah haram. Tapi sebab percaya cakap bomoh, maka orang ini ikut dan bawa balik,” katanya mengakui masih ada lagi amalan-amalan khurafat dilakukan.
Jelas Dato Ustaz Daud Che Ngah, untuk ke tanah suci kita perlukan guru untuk belajar ilmu.
“Carilah yang betul-betul kerana ada banyak ujian di sini. Kata orang apa yang kita sebut terus menjadi. Memang kena jaga lisan kalau ke Tanah Suci,” katanya menasihati sesiapa yang ingin ke Makkah, perbanyakkan membaca dan mencari guru yang betul agar tak sesat pemikiran di sini.
Saksikan video Tetamu Haramain Kashoorga di sini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Qada solat atau solat sunat, mana satu yang lebih utama dilakukan? Ini mungkin persoalan buat mereka yang banyak meninggalkan solat satu ketika dahulu namun...