Bermula 1 April ini sehingga 30 April akan datang, bermulalah permohonan bagi pengeluaran khas Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) seperti diumumkan oleh Perdana Menteri, Dato Seri Ismail Sabri Yaacob baru-baru ini.
Wang itu akan mula disalurkan ke akaun penerima masing-masing bermula 20 April dan ia merupakan pengeluaran terakhir seperti diperjelaskan. Sebelum ini, sudah ada tiga pengeluaran dibenarkan iaitu i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra bagi mengimbangi keperluan individu yang terjejas akibat pandemic Covid-19.
Di sebalik kegembiraan boleh mengeluarkan wang simpanan hari tua ini, ada hal perlu diberi perhatian oleh umat Islam iaitu hal berkaitan membayar zakat wang simpanan sebanyak 2.5 peratus yang perlu dibayar kepada pihak zakat mengikut negeri masing-masing.
Timbul persoalan, apabila wang RM10,000 ini berada di tangan, adakah perlu terus mengeluarkan zakat RM250 (dari kadar 2.5%) atau perlu ditunggu sehingga cukup setahun selepas itu (mencapai setahun dimiliki?). Pada masa yang sama, adakah semua pengeluar wajib membayarnya atau bagaimana?
KASHOORGA menemuramah Ustaz Hamizul Abdul Hamid yang juga Ketua Jabatan Dakwah & Perundingan, Divisyen Syariah & Dakwah, Lembaga Zakat Selangor berkaitan isu ini.
Perlu diingat, perkiraan zakat ini adalah tertakluk kepada Negeri Selangor sahaja dan ianya berbeza mengikut negeri masing-masing.
Ads
Menjawap sama ada perlu membayar zakat selepas memperoleh duit atau perlu tunggu hujung tahun, Ustaz Hamizul menjelaskan bahawa fatwa di Selangor yang dikeluarkan pada tahun 2017 menyatakan, setiap pengeluaran wang KWSP hendaklah dizakatkan sejurus selepas pengeluaran.
“Ia bermakna, tidak dikenakan syarat haul (perlu menunggu setahun) ke atas wang KWSP, kerana ia adalah sebahagian dari zakat pendapatan (hal ini tertakluk di Selangor sahaja dan ianya berbeza mengikut negeri masing-masing),” ujarnya.
Dalam pada itu, jelasnya, dalam isu pengeluaran zakat KWSP RM10,000 ini ia tertakluk kepada tiga kumpulan manusia. Ada yang kena zakat, ada yang tak kena.
Ads
Pertamanya, mereka yang BEKERJA TETAP dan sudah tahu jumlah gaji bulanan diterima dan mereka juga merupakan pembayar zakat pendapatan sedia ada. Maka mereka ini perlu membayar terus zakat KWSP sebanyak 2.5 peratus seperti fatwa di atas. Jadi, dapat duit terus keluarkan zakat RM250. Sebabnya, sebelum dapat wang KWSP pun mereka memang dah kena zakat pendapatan.
Keduanya, mereka yang TIDAK BEKERJA TETAP TAPI MASIH ADA PENDAPATAN, tak kiralah kecil atau besar. Sebagai contoh, mereka yang buat penghantaran (runner) walau gaji tak tetap masih jana pendapatan setiap bulan, atau mereka yang buat bisnes online dari rumah, buat jualan kuih raya, buat macam-macam pekerjaan dan lain lagi.
“Mereka ini perlu mencampurkan RM10,000 dari KWSP itu dengan semua pendapatan dari kerja yang dibuat, dan menjelaskan zakatnya pada penghujung tahun (maknanya: Wang KWSP + Lain-lain Pendapatan tak tetap). Mereka bayar zakat hujung tahun.
Ads
“Bayar hujung tahun itu bukan maknanya tunggu setahun, tak. Kerana duit pendapatan itu masih dikenakan zakat pada tahun yang sama ia diperolehi (jika tunggu setahun, maknanya kena tunggu tahun depanlah). Cuma alasan kumpul hujung tahun sebab nak pastikan keseluruhannya mesti cukup memenuhi keperluan diri, dan mesti mencapai nisab zakat,” jelasnya.
“Sebagai contoh, kalau pendapatan runner pada tahun itu ada RM50,000, maka dicampur RM10,000 KWSP jadilah RM60,000. Maka, zakat pendapatan dikira dari jumlah RM60,000 itulah,” ujarnya lagi.
Jelasnya lagi, kumpulan ketiga ialah mereka yang langsung tak ada pendapatan, dan hanya dapat duit KWSP itu sahajalah sebagai pendapatannya pada tahun itu.
“Contohnya SURI RUMAH yang tidak bekerja langsung dan dirinya dapat keluarkan RM10,000. Maka kumpulan ini TIDAK PERLU MEMBAYAR ZAKAT, kerana sudah jelas jumlah RM10,000 itu pun tak mencapai nisab zakat,” katanya ketika dihubungi.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Mulai hari ini, bagi mereka yang sudah lengkap dua dos vaksin boleh mula menonton filem-filem hebat di pawagam. Ini kerana pawagam sudah mulai dibuka dengan kapasiti 50 peratus tempat duduk seperti diumumkan oleh pihak berkuasa.
Bagaimana pun isu mendapat reaksi dari orang ramai yang bertanya mengapa kapasiti masjid dan surau tidak diberi kelonggaran sebegini (biarpun ramai tahu masjid dan surau di bawah pengurusan pihak berkuasa negeri masing-masing) namun masyarakat melihat ada kelompongan “idea” dalam isu ini.
Ternyata dengan pembukaan pawagam ini juga mendapat reaksi daripada pendakwah, Ustazah Asma’ Harun di fb rasminya yang berkongsi pertanyaan dan kerisauannya berkaitan isu ini kerana dengan ruang yang tertutup, penyebaran Covid-19 boleh berlaku dengan mudah.
Baca kerisauan disuarakannya.
KENAPA? Iya, kita faham, mereka juga perlu cari pendapatan, dan kita tahu memang berjuta rakyat hilang kerja dan tukar sumber rezeki kesan daripada pandemik. Saya percaya mereka yang terlibat dengan dunia pawagam juga melalui hal yang sama termasuk para artis filem, ramai yang dah ada sumber pendapatan lain. Maksudnya mereka tidaklah bergantung pada sumber pawagam semata-mata.
Mungkin saya yang berfikiran pendek dan cetek, saya bayangkan, jika seorang sahaja pembawa, dalam tempoh 2 jam berada dalam pawagam, tempat tertutup dan berhawa dingin, ia sangat berisiko. Bimbang bukan pecah rekod tayangan atau blockbuster, tapi pecah rekod C19.
Belum cerita bab pergaulan bebas, buka ruang maksiat muda mudi dll. Jika satu pihak penuh dengan hati-hati dalam membuka ruang berkumpul, manakala pihak yang lain begitu mudah walaupun lebih berisiko, ia adalah sesuatu yang sangat tidak seimbang, seolah kurang muafakat dan teliti.
Maaf sangat, saya baca di ruangan komen KKM memang ramai yang tak puashati dan banyak pihak buat perbandingan dengan masjid yang masih belum dibuka untuk kapasiti mengikut keluasan, kuliyah dhuha dan lain-lain pengajian agama, tetapi pawagam dengan kapasiti 50% dibenarkan?
Namun kita akur dan yakin pihak berwajib buat keputusan terbaik mengikut situasi semasa berdasarkan kajian dan penilitian yang mendalam berkaitan Masjid dan surau, Kita juga faham dan hormati bahawa Pengurusan Agama adalah di bawah kuasa negeri masing-masing. Kita masih perlukan masa untuk sesuaikan diri dengan Endemic. InsyaAllah tak lama lagi kerinduan kita kepada Masjid, surau dan majlis ilmu alam nyata akan jadi kenyataan
Maksudnya: Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan) Surah al-Isra’, 17:32
Sebagaimana yang kita ketahui bahawa berzina dan membunuh adalah dosa besar. Namun sebesar apa pun dosa yang dilakukan seorang hamba, apabila taubat dilakukannya sebelum nyawa sampai di kerongkong dan Allah meredhainya, maka dosa tersebut akan diampuni.
Pada zaman Rasulullah SAW ada seorang perempuan penzina dan pembunuh. Sebagai mana diceritakan oleh Abu Hurairah r.a.
“Pada suatu malam selepas salat Isyak berjamaah bersama Rasulullah SAW. Aku keluar mencari angin. Di tengah jalan aku melihat seorang wanita bercadar sedang berdiri. Ia lalu menyapaku.
“Wahai Abu Hurairah aku telah melakukan dosa besar. Apakah aku masih boleh bertaubat?”
Aku kemudian bertanya, “Dosa apa yang pernah kamu lakukan?”
Perempuan itu pun menjawab. “Aku telah berzina dan membunuh anak hasil dari perzinaanku!”
Mendengarnya Abu Hurairah sangat marah dan memekiknya “Celakalah engkau yang telah membinasakan anakmu. Demi Allah, taubatmu tidak akan diterima.”
Setelah mendengar perkataan Abu Hurairah, perempuan itu menjerit dan jatuh pengsan.
Melihat kesengsaraan perempuan itu Abu Hurairah menyesal. Abu Hurairah merasa lancang telah berfatwa sebelum bertanya kepada Rasulullah, padahal beliau ada di sekitar mereka.
Keesokan harinya, Abu Hurairah menemui Rasulullah dan melaporkan kejadian semalam.
“Ya Rasulullah, semalam ada seorang perempuan meminta fatwa kepadaku tentang masalah ini!” Kemudian Abu Hurairah menceritakan semuanya.
Mendengar cerita itu Rasulullah berkata, “Innalillahi wa inna ilaihi raaji’u. Demi Allah, engkau telah celaka dan mencelakakan orang lain. Bagaimana pendapatmu tentang ayat ini,
“Dan orang-orang yang tidak mempersekutukan Allah dengan sesembahan lain dan tidak membunuh orang yang diharamkan Allah kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina; dan barang siapa melakukan demikian itu, niscaya dia akan mendapat hukuman yang berat, (yakni) akan dilipatgandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina, kecuali orang-orang yang bertaubat dan beriman dan mengerjakan kebajikan, maka kejahatan mereka diganti Allah dengan kebaikan. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Q.S Al-Furqaan: 68-70)
Kalau mahu berbicara, pakai otakmu
Setelah mendengar fatwa Rasulullah, Abu Hurairah berlari menuju kota Madinah dan mencari perempuan itu. Hingga akhirnya ia menemukan perempuan itu di suatu tempat. Segera ia mengkhabarkan fatwa Rasulullah padanya. Mendengar itu, perempuan terebut berteriak girang. Ia berjanji untuk menyedekahkan sebidang kebun miliknya sebagai petanda taubatnya.
Wanita penzina dan pembunuh itu pun bertaubat dengan bersungguh-sungguh. Ia beribadah dan tak henti memohon ampun atas dosa-dosanya. Hingga akhirnya ajal pun menjemput wanita tersebut.
Sumber : Dahsyatnya Tubat,Isnaeni Fuad, Gema Insani : Jakarta, 2008 / Islam Pos
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Allah gantikan sesuatu yang lebih baik. ‘Abang panda tahu dia salah, sabar & diam saja tak meluah di Facebook (FB).’ Mungkin dia sedih dan kecewa, tapi dia memilih untuk diamkan diri.
Bila kita tahu kita telah melakukan kesalahan, mana mungkin kita mahu menyalak lagi. Begitulah ciri-ciri orang baik, yang salah tetap salah. Ikuti perkongsian Puan Suryani Yaakob dan hadam baik-baik apa yang disampaikan.
Ada orang. Dia macam abang yang ambil video brader (brother) food panda ini. Mesti masa dia ambil itu hati dia sedih benar tengok brader ni kena jalan kaki hendak siapkan kerja dia hantar order. Kasihan agaknya hati dia tengok nasib brader ni. Dia orang baik.
Ada orang. Dia nampak story brader ni. Dia pun sedih sama. Dalam zaman keras macam ini dia tahu cari rezeki itu susah. Bila ada kerja kena jaga. Teruk pun kena buat juga. Orang itu pun orang baik.
Ada orang. Terus cari. Macam Aisar. Dia tidak sampai hati. Dia tahu susah. Dia tahu kalau sudah tidak ada motor macam mana hendak buat kerja.
Sesuatu Yang Lebih Baik
Sudahlah kerja kena hantar makan. Kena lah ada kenderaan. Dia tak tunggu. Ada duit. Buat tindakan. Aisar sudah tentulah baik juga.
Ada orang. Dia cuma buat kerja dia. Dia pun terpaksa. Dia kena buat, sudah itu tanggungjawab dia. Tak buat kerja betul pun nanti jadi masalah pula. Walau keras tapi untuk kebaikan orang itu juga. Sudah tentulah orang macam ini. Baik juga.
Ada orang. Macam brader food panda ini. Dia cakap dia tahu salah dia sendiri. Tak bayar road tax. Sudah salah kena terima. Dia tak salahkan sesiapa.
Abang Panda Tahu Dia Salah
Dia tak cakap buruk pasal orang yang lain. Dia tak post cerita sedih dia dekat FB (Facebook). Dia sudah tidak ada arah sangat. Dia diam-diam pergi. Dia pun pasti. Orang yang baik.
Begitu orang baik. Allah uji. Kemudian Allah bantu. Sebab sabar Allah gantikan dengan benda lain yang lebih baik. Sebab sabar Allah hantar bantuan dari jalan-jalan yang tak diduga. Sebab sabar ada saja rezeki Allah hantar dari mana-mana.
Sabar & Diam Saja Tak Meluah Di FB
Dalam hidup ini. Orang nak buat apa. Dia boleh buat ikut suka dia. Tapi Allah kata sabar. Jangan risau. Jangan gaduh. AKU ada. Sungguh.
Sikit pun tak terjejas rezeki kita. Cepat atau lambat saja bantuan tiba. Tetaplah jadi baik sebagai manusia. Bila kita baik. Allah akan baik lebih lagi pada kita.’
Qada solat atau solat sunat, mana satu yang lebih utama dilakukan? Ini mungkin persoalan buat mereka yang banyak meninggalkan solat satu ketika dahulu namun...