‘Suami panas baran, isteri tak perlu mandrem.’ Cuba amalkan Zikir Ya Latif sekerap mungkin. Tidak dinafikan hidup berumahtangga jadi tak keruan bila bersuamikan lelaki pemarah dan panas baran.
Setiap isteri idamkan lelaki yang sentiasa berlembut dan bertolak ansur, tetapi tak semua yang kita impikan menjadi kenyataan.
Sesetengah isteri mungkin akan ambil jalan pintas dengan ‘mandrem’ atau bomohkan suami, tapi ketahuilah cara ini amat dilarang dalam Islam.
Sebaiknya lakukan perkara yang dibenarkan agama dan disukai Allah SWT seperti berdoa dan mengamalkan zikir-zikir tertentu bagi melembutkan hati suami yang “panas’.
Sebenarnya, bercakap mengenai konteks menambat hati suami, sebenarnya ia memerlukan usaha yang berterusan. Kadangkala isteri berasa diri mereka sudah cukup sempurna dalam menjaga keperluan suami dan mereka wajar dihargai atas pengorbanan itu.
Ads
Namun sebaliknya, lelaki pula melihat ia sebagai satu tanggungjawab isteri yang tidak perlu dibayar dalam bentuk balasan mahupun menjaga hati isteri.
Sekiranya anda mempunyai suami yang kurang sikap empati atau tidak pandai menghargai isteri, maka anda perlu meningkatkan usaha untuk ‘mengikat’ suami agar terus menyayangi dan setia kepada anda.
Isteri Tak Perlu Mandrem
Sebenarnya, ada cara mudah untuk menawan suami iaitu hanya dengan mengamalkan doa yang tercatit dalam al-Quran mahupun hadis. Untuk mengecapi kebahagian adalah penting untuk kita menjaga hubungan dengan Allah SWT, supaya hubungan dengan suami sentiasa dalam rahmat dan keberkatanNya.
Cuba amalkan Zikir Ya Latif ini agar semakin hari semakin suami bertambah ‘cool’ terhadap kita.
Cuba Amalkan
Zikir Ya Latif
Ads
Latif bermaksud lembut. Apabila anda mengamalkan zikir Ya Latif, maksudnya anda mendoakan agar suami menjadi lembut hatinya dan menyayangi anda tanpa berbelah bahagi, tidak mudah marah dan mengurangkan perselisihan dalam rumah tangga.
Anda boleh amalkan membaca zikir Ya Latif sekerap yang mungkin setiap hari. Panduan istimewa untuk anda, baca zikir ini ketika membasuh beras yang dimasak untuk ahli keluarga tersayang.
Sebut Ya Latif sambil berniat dalam hati mohon Allah lembutkan hati suami. Sekiranya anak-anak anda selalu bergaduh atau tidak mendengar cakap, boleh juga niat sekali untuk anak.
Rumi: Ya Latiffu Ya Kahfi Ya hafizu Ya Syafi Allah Ya Latifu Ya Kahfi Ya Hafizu Ya Syafi Allah Ya Latifu Ya Wafi Ya Karimu Anta Allah
Zikir Ya Latif Sekerap Mungkin
Maksudnya:
Wahai Yang Maha Lemah Lembut
Wahai Yang Maha Mencukupi
Tiada Tuhan melainkan ALLAH
Yang wujud, tiada Tuhan melainkan ALLAH
Yang disembah, tiada Tuhan melainkan ALLAH
Yang ditujui, tiada Tuhan melainkan ALLAH
Yang maha besar, tiada Tuhan melainkan ALLAH
Pemergian Siti Sarah pada 9 Ogos lalu memberikan kesan emosi kepada kebanyakan orang hingga ia mendapat liputan luar biasa kerana kebaikan dilakukan ketika masih hidup. Kebaikan budi arwah yang banyak bersedekah dalam diam, meninggal selepas bertarung dengan Covid-19 dan masa yang sama sedang mengandungkan bayinya, Ayash Affan membuatkan ramai mengalirkan air mata.
Tidak hairanlah, ramai yang mahu tahu setiap perkembangan hidup Ayash yang membesar tanpa kasih sayang seorang ibu dan tidak merasai susu seorang ibu.
Jika sebelum ini ramai menawarkan untuk menjadi ibu susuan Ayash, namun Shuib pernah memaklumkan pada Ogos lalu dia memilih sepupunya untuk menjadi ibu susuan selepas berbincang dengan ahli keluarga berkaitan hal ini. Bukan tidak mahu menerima orang luar tetapi Shuib memaklumkan tentang masa depan Ayash yang mungkin boleh terkahwin dengan anak susuan di masa-masa akan datang dan hal ini mendatangkan kebimbangannya.
Baru-baru ini, genap pemergian 100 hari isteri kesayangan ke rahmatullah, Shuib mengadakan majlis tahlil, tahnik dan tahlil buat arwah isteri dan anak bongsunya itu. Mengenakan pakaian serba putih, dilihat Ayash membesar dengan sihat.
Dalam pada itu, di Tik Tok @lindaomar, dilihat Ayash lena dalam pelukan seorang wanita dan adik beradiknya yang lain juga kelihatan mesra dengan wanita ini.
Disaat ramai yang tertanya-tanya, adakah ini gerangan ibu susuan Ayash, wanita ini sebenarnya adalah penjaga Ayash yang juga merupakan kakak ipar Shuib sendiri yang merupakan isteri kepada abang Siti Sarah sendiri. Ia pangkat ibu saudara kepada Ayash sendiri.
Dari perkongsian, @lindaomar berkata, doakan semoga Mama dapat menjaga Baby Ayash dengan baik. Kasih sayang Mama pada Baby Ayash tiada beza dengan anak-anak Mama yang lain. Mama sayang Baby Ayash dan anak-anak dunia dan akhirat, kongsinya yang dilihat mencurahkan kasih sayang buat bayi menjadi kesayangan ramai ini.
Semoga Ayash terus membesar sihat dalam pelukan kasih sayang Allah dan keluarga. Sumber gambar ; Instagram Shuib/ Tik Tok @Lindaomar
Tuntutan harta sepencarian sering menjadi kemelut pasangan bercerai. Malang nasib seorang wanita setelah diceraikan dia dihalau keluar rumah atas alasan rumah yang diduduki itu bukan hak bersama walaupun dibeli semasa mereka masih lagi sebagai suami isteri.
Ikatan perkahwinan selama 30 tahun terlerai dengan kemelut atas perbuatan bekas suami yang turut menghalau dua orang anak mereka.
Kes tuntutan harta sepencarian ini bukanlah kes boleh diambil sambil lewa. Ia turut melibatkan hak orang lain. Justeru kita ikuti penjelasan lanjut berdasarkan masalah yang diajukan.
“Suami mengatakan saya tiada hak atas rumah tersebut kerana hanya nama suami sahaja sebagai pemilik kediaman yang dibeli. Persoalannya sekarang, adakah saya boleh menuntut di Mahkamah Syariah supaya rumah tersebut dijadikan sebagai harta sepencarian walaupun saya tidak ada mengeluarkan wang dalam proses pembelian rumah tersebut? Dan berapakah kadar yang selayaknya saya terima? Mohon penjelasan.
JAWAPAN:
1) Terima kasih atas soalan yang telah diajukan tersebut. Jadi, melihat kepada permasalahan puan di atas, apa yang dapat saya simpulkan di sini ialah terdapat beberapa isu yang boleh diketengahkan:
Sama ada harta yang dituntut merupakan harta sepencarian atau tidak
Sama ada wujud sumbangan pihak-pihak bagi memperolehi harta tersebut dan kadar yang harus dibahagikan kepada pihak-pihak
Jadi, saya akan cuba menjawab satu-persatu berkenaan isu di atas.
Isu Pertama: Sama Ada Harta Yang Dituntut Merupakan Harta Sepencarian Atau Tidak
2) Perkara ini boleh dirujuk mengikut seksyen 2 Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003 berkenaan dengan tafsiran harta sepencarian:
“Harta sepencarian” ertinya harta yang diperoleh oleh suami dan isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa mengikut syarat-yarat yang ditentukan oleh Hukum Syarak;
3) Malah perkara ini juga telah dinyatakan secara jelas di dalam Enakmen yang sama seksyen 122(1) yang memperuntukkan:
“Mahkamah hendaklah mempunyai kuasa apabila membenarkan lafaz talaq atau apabila membuat suatu perintah penceraian untuk memerintahkan supaya apa-apa yang diperoleh oleh pihak-pihak sewaktu perkahwinan dengan usaha bersama mereka dibahagikan antara mereka atau supaya mana-mana aset itu dijual dan hasil jualan itu dibahagikan antara pihak-pihak”
4) Di dalam Al-quran berdasarkan firman Allah di dalam surah An-Nisa’ ayat 32 ada menyebut:
“Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang telah dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak daripada sebahagian yang lain kerana bagi lelaki ada bahagian dari apa yang diusahakannya dan Bagi perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan dan mohonlah kepada Allah sebahagian daripada kurnianya Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”
Berdasarkan kepada nas Al-Quran di atas jelas menyatakan bahawa perempuan (isteri) mempunyai hak ke atas apa yang diusahakan termasuk juga dalam apa-apa usaha yang mendorong suami berjaya dalam kehidupan seharian sehingga suami berjaya memiliki harta harta tersebut.
Usaha ini dikenali sebagai “sumbangan tidak langsung”. Usaha ini secara tidak langsung mendapat pengiktirafan dan ianya dijadikan asas di dalam harta sepencarian kerana peranan isteri dalam urusan rumah tangga adalah usaha yang diiktiraf oleh Hukum Syarak.
5) Manakala dari sudut hukum adat pula, walaupun perkataan Harta Sepencarian ini tidak dinyatakan secara khusus oleh syarak, namun ianya merupakan adat Melayu yang telah diterima pakai dan mendatangkan kebaikan kepada kaum wanita.
Oleh yang demikian tuntutan harta sepencarian di Malaysia adalah berdasarkan kepada adat atau ‘uruf.
Sesuatu perkara yang menjadi adat atau ‘uruf yang tidak bertentangan dengan hukum syarak serta menjadi kebiasaan amalan, maka ia layak diiktiraf dari sudut undang-undang.
6) Dalam hal ini, bagi menentukan sama ada harta tersebut adalah harta sepencarian atau tidak, maka mahkamah akan melihat kepada tempoh masa harta tersebut diperolehi dan sama ada wujud atau tidak sumbangan kedua-dua pihak sama ada secara langsung atau tidak langsung bagi memperolehi harta tersebut.
7) Pihak yang ingin menuntut perlulah membuktikan kepada mahkamah bahawa harta sepencarian tersebut sama ada harta alih (seperti wang simpanan dan kereta) atau harta tak alih (seperti rumah atau hartanah) telah diperoleh dalam tempoh perkahwinan.
Seandainya harta yang dikumpul itu berlaku selepas penceraian, maka tidaklah dianggap sebagai harta sepencarian.
8) Seorang suami tidak boleh menentukan hak ke atas harta yang bukan mutlak walau namanya tertera sebagai pemilik.
Setiap harta yang dibeli walau hanya atas nama suami, ia boleh dituntut sebagai harta sepencarian apabila isteri turut menyumbang.
Sumbangan yang dimaksudkan bukan sekadar wang ringgit tetapi tenaga, dorongan dan sokongan yang diberi sehingga membolehkan harta tersebut dikumpul.
9) Jadi, berikutan dengan permasalahan ini, seandainya dapat dibuktikan bahawa rumah teres tersebut telah diperolehi bersama sewaktu dalam perkahwinan sama ada bukti melalui dokumen-dokumen ataupun saksi-saksi maka saya percaya puan juga berhak ke atas rumah tersebut dan ia boleh dituntut sebagai harta sepencarian.
Dalam hal ini, mahkamah akan melihat kepada faktor-faktor tertentu seperti sumbangan pihak-pihak bagi memperolehi harta tersebut dan kadar yang harus dibahagikan. Maka perkara ini akan dijelaskan pada isu yang kedua.
Isu Kedua: Sama Ada Wujud Sumbangan Pihak-Pihak Bagi Memperolehi Harta Tersebut Dan Kadar Yang Harus Dibahagikan Kepada Pihak-Pihak
10) Perlu dijelaskan disini, sebelum mahkamah menetapkan kadar yang perlu dibahagikan kepada pihak-pihak, mahkamah akan melihat kepada sumbangan yang diberikan di antara kedua-dua pihak. Ini kerana harta sepencarian merupakan tuntutan yang kadarnya ditentukan berdasarkan kepada sedikit atau banyaknya takat sumbangan yang diberikan.
11) Sumbangan yang dimaksudkan di sini ialah merujuk kepada sumbangan secara langsung dan sumbangan tidak langsung:
Sumbangan secara langsung ini merujuk kepada usaha yang diberikan oleh kedua-dua pihak untuk memperoleh harta tersebut. Antara seperti sumbangan dari sudut kewangan.
Manakala, bagi sumbangan tidak langsung pula kebiasaannya merujuk kepada kerja-kerja rumah yang dilaksanakan oleh isteri dalam menguruskan rumah tangga.
Ini termasuklah idea, dorongan serta keselesaan yang dikecapi suami sehingga membolehkannya mendapatkan harta tersebut
12) Sekiranya harta itu merupakan harta usaha bersama, maka faktor-faktor yang akan diambil kira oleh mahkamah termasuklah takat sumbangan tiap-tiap pihak. Antara bentuk sumbangan itu, ialah dalam bentuk wang, harta atau kerja bagi memperoleh harta tersebut, hutang-hutang yang telah dibuat bagi manfaat bersama mereka serta keperluan anak-anak yang belum dewasa daripada perkahwinan itu.
13) Namun sekiranya harta tersebut merupakan harta tunggal, mahkamah akan melihat kepada sumbangan tidak langsung yang telah dibuat oleh pihak yang tidak memperoleh harta itu. Sebagai contoh melakukan kebajikan keluarga seperti memelihara rumah tangga, memenuhi keperluan anak-anak dan sebagainya.
14) Berkenaan dengan kadar pembahagian harta pula, ianya boleh dikategorikan kepada tiga bahagian iaitu:
Pembahagian sepertiga atau kurang kepada isteri: Pembahagian satu pertiga kepada pihak isteri dan dua pertiga kepada pihak suami akan terpakai apabila si isteri tidak memberi sumbangan kewangan dan hanya memberi sumbangan dalam bentuk menemani suami dan menjaga rumahtangga dan keluarga.
Pembahagian sama rata: Berlaku sekiranya isteri juga memberi sumbangan kewangan, atau harta itu telah didaftarkan dalam kedua-dua nama suami isteri, pada amnya pembahagian akan diberi sama rata di antara suami isteri.
Pembahagian melebihi separuh (1/2) kepada isteri: Isteri yang menunjukkan bahawa dia memberi lebih sumbangan daripada suami, misalnya dengan memberi sumbangan kewangan dan juga menjaga rumahtangga, patutlah diberi bahagian yang lebih daripada separuh harta sepencarian itu.
KESIMPULAN
15) Maka apa yang boleh saya simpulkan di sini ialah saya percaya Puan berhak untuk menuntut rumah tersebut sebagai harta sepencarian.
Ini berdasarkan kepada sumbangan tidak langsung yang telah puan berikan sepanjang mendirikan rumah tangga meskipun bukan sumbangan dalam bentuk kewangan.
Saya menasihati puan agar mendapatkan khidmat peguam syarie kes puan dapat berjalan dengan lancar memandangkan mereka lebih berpengalaman dalam mengendalikan kes-kes sebegini. Sekian.
Sepanjang musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini pasti ramai yang merindui kesedapan biskut coklat popular Chocolate Chip Famous Amos yang sering dijual di kiosk pusat beli belah.
Tetapi dek kerana PKP kita tidak dapat membelinya. Namun sebenarnya anda masih boleh membuatnya sendiri dan resipi dikongsi Mas Cotek ini sama sedapnya dengan rasa sebenar biskut jenama popular ini.
Dengan air tangan yang dihasilkan ini, pastinya dapat menambat hati suami sepanjang berada di rumah mengisi masa lapang. Barulah akan menambah kasih sayang satu sama lain.
Famous Amos utk kanak² riang…opah layan ragam cucu sehari dua ni..
Sejak dari awal belajar solat semasa kecil kita sudah dibiasakan dengan satu lafaz zikir sewaktu rukuk dan sujud. Lafaz Subhana Rabbi al-‘Azimi wa Bihamdihi...