Sunat anjurkan majlis kahwin, tapi atur elok-elok. ‘Viral pengantin bertudung, menari beramai-ramai macam disko dalam majlis perkahwinan yang dianjurkan.’
Menjadi trend dalam masyarakat kita menganjurkan majlis perkahwinan selepas majlis nikah. Dalam dunia serba moden ini, pelbagai idea menarik dan lain dari yang lain ditonjolkan dalam tema majlis perkahwinan.
Namun begitu tak semua tema yang diangkat kena dan sesuai dengan ajaran Islam.
Majlis walimatul urus berlangsung meriah sama ada secara sederhana mahupun besar-besaran mengikut kemampuan dan tema pilihan masing-masing.
Bagaimanapun, baru-baru ini tular di laman sosial video yang memaparkan acara majlis yang sedikit luar biasa yang mana suasana dihias tidak ubah seperti kelab malam.
Tapi Atur Elok-Elok
Menerusi video yang tular, sepasang pengantin yang dipercayai dari negara jiran berarak masuk ke dalam dewan.
Pengantin perempuan kelihatan anggun dalam persalinan busana kebaya moden dan berhijab manakala pengantin lelaki pula segak menggayakan sut berona kelabu.
Kedua-dua mempelai yang berpegangan tangan kemudian dapat dilihat menari secara mengikut lagu rancak berentak disko yang dipasang.
Turut kelihatan seorang lelaki berperanan seperti DJ di kelab sedang memutar piring hitam tanpa henti.
Viral Pengantin Bertudung
Video berdurasi 33 saat yang meraih lebih satu juta tontonan itu turut memaparkan kepulan asap dan lampu berkelipan.
Majlis perkahwinan yang dipercayai diadakan di Kerawang, Jawa Barat, Indonesia itu menerima pelbagai reaksi warga maya.
Menari Beramai-ramai
Menurut Pejabat Mutfi Wilayah Persekutuan, mengadakan walimah atau majlis perkahwinan adalah dituntut selepas pernikahan dilangsungkan.
Al-Walimah bermaksud berhimpun atau berkumpul kedua pasangan suami isteri berkumpul padanya (majlis perkahwinan).
Majlis perkahwinan hukumnya ialah sunat muakkad dan disunatkan kepada pengantin untuk mengadakannya.
Macam Disko
Terdahulu, Ketua Penolong Pesuruhjaya (Bahagian Pengurusan Masjid) Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Terengganu (UHEAT), Aizi Saidi Abdul Aziz, menerusi Sinar Harian tampil menjelaskan tentang acara menari dalam majlis perkahwinan mengikut pandangan Islam.
Menurutnya, persembahan itu disifatkan sebagai haram di sisi agama dan tidak sepatutnya berlaku kerana ia bercanggah dengan syariat Islam.
Bak kata orang lama, melangsungkan perkahwinan itu seumpama mendirikan masjid. Justeru, kepada bakal pengantin atur acara perkahwinan sebaiknya ya.
Jika ingin mencipta kelainan sekalipun, elakkan perkara yang tidak manis dipandang masyarakat apatah lagi bertentangan dengan agama.
Seringkali kita mendengar, lelaki yang baik takkan bertanyakan kisah silam wanita. Bagi sesetengah perkara, jika dilihat dari sudut positif, ia baik demi menjaga kehormonian perhubungan dan kita bersedia menerima baik dan buruknya pasangan.
Namun dari sudut agama, ayat ini salah dari konsepnya kerana adalah wajar lelaki mengambil tahu khususnya demi menjaga nasab keturunan kerana ia melibatkan nasab keturunan keluarga yang penting dijaga.
Dikongsikan oleh seorang peguam syarie, Nur Fatihah Azzahra dari Tetuan Wali Azli & Associates di fbnya, peguam ini berkongsi betapa pentingnya pasangan mengetahui hal silam wanita demi nasab. Baca perkongsiannya.
Lelaki yang baik takkan tanya kisah silam wanita.
Salah.
Lelaki dan perempuan kedua-duanya perlu ambil tahu sejarah hidup kedua-dua belah pihak apabila wujud kisah-kisah hubungan terlanjur atau zina, terutamanya dalam kes calon isteri telah mengandung.
Isu nanti dia nak terima kita ataupun tidak,adalah isu selepas. Dia tak terima kita move on dan cari orang yang bersedia sama-sama hendak jadi lebih baik.
Banyak kes di Mahkamah Syariah melibatkan Pengesahan Nasab Anak berpunca daripada wanita merahsiakan janin / bayi yang sedang dia kandungkan ketika akad nikah dengan suami.
Antara senario yang selalu berlaku dalam kes-kes sebegini dalam masyarakat adalah:-
– Berzina dengan tunang sendiri kemudian mengandung, alasan tarikh nikah dah dekat.
– Berzina dengan orang lain kemudian mengandung; atau
– Diperkosa
Isu yang paling banyak timbul adalah selepas berkahwin, baru si suami diberitahu oleh isterinya bahawa anak sulung pihak-pihak bukan daripada air mani suami tetapi orang lain.
Isteri buat pengakuan ada melakukan hubungan kelamin (zina) dengan individu lain sebelum akad nikah. Kini atas sebab menyesal dan bertaubat, dia tidak mahu berterusan menipu suami sampai mati.
Dalam kes yang lain, sebab ingin bercerai ataupun sudah bercerai dengan suami, baru dia beritahu yang anak sulung adalah bukan hasil hubungan kelamin dengan suami tetapi orang lain. Dari segi prosedur undang-undang, isu ini melibatkan hak jagaan anak tidak sah taraf yang mana mereka diletakkan bawah jagaan si ibu dan pertikaiannya panjang.
Dalam kes yang lain pula, suami sendiri dapat tahu daripada pihak-pihak yang lain berkenaan hubungan isteri dengan lelaki-lelaki lain menyebabkan dia pula meragui nasab anak kandungnya sendiri. Daripada tidak bercerai jadi bercerai-berai apabila terjadi begini.
Menurut pandangan muktabar, nasab seorang individu adalah kepada pemilik air mani tetapi hanya melalui akad pernikahan yang sah. (الولد للفراش).
Secara undang-undang dan Hukum Syarak pula
Anak tidak sah taraf tidak boleh dinasab (bin/bintikan) kepada lelaki lain ataupun kepada lelaki yang menjadi punca ia dikandungkan oleh ibunya apabila usia kandungan kurang 6 bulan 2 lahzoh (qamariah).
Selain itu, anak tidak sah taraf juga tidak boleh mewarisi harta bapa biologinya tetapi mewarisi harta si ibu dalam isu faraid. Jika ia masih dipelihara dan dijaga oleh bapa biologinya, hibah ataupun wasiat boleh dilakukan oleh si bapa sebagai pemberian sebelum mati.
Paling utama, anak perempuan tidak sah taraf tidak boleh diwalikan oleh bapa biologinya, namun akan diwalikan oleh Sultan / Hakim. Boleh lakukan Permohonan Wali Hakim di Mahkamah Rendah Syariah.
Daripada Abi Bakrah dan Sa’d bin Abi Waqas, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: Siapa yang mendakwa untuk menisbahkan kepada selain ayahnya, sedangkan dia mengetahui bahawa orang itu bukan ayahnya, maka haram ke atasnya untuk menghuni syurga. _ Muslim (63), Abu Daud (5113).
Rasulullah SAW juga bersabda:
مَن ادَّعى إلى غيرِ أبيهِ، أو انتَمَى إلى غيرِ مواليه، فعلَيه لعنَةُ اللهِ المتتابعةُ إلى يومِ القِيَامَةِ
Maksudnya: Siapa yang mendakwa untuk menisbahkan kepada selain ayahnya, atau menisbahkan kepada bukan maulanya, maka ke atasnya dilaknat oleh Allah secara berterusan hingga hari kiamat.”_ Riwayat Abu Daud (5155)
Perlu ambil tahu perkara yang berkaitan nasab
Pertikaian nanti orang mengambil kesempatan adalah isu kecil, wanita hendaklah menjaga maruah dan harga diri sendiri.
Bertahun hidup bersama, baru nak timbul isu sebegini sebab anak-anak hendak dirikan rumahtangga ataupun berlaku kematian si bapa, susah.
Bukanlah bermaksud kita tidak perlu menjadikan itu sebagai pilihan dalam mencari Imammu, tetapi pandang juga perkara lain, terutama tanggungjawab dia menyediakan segala keperluan zahir dan batin buat pasangannya.
Sedikit perkongsian ilmu dari Imam Muda Hassan di laman Instaram yang elok untuk kita jadikan pengajaran dalam melayari kehidupan berumahtangga.
Percayalah, bukan handsomenya yang akan menjadikan hidupmu tenang, tapi kesetiaan dan tanggungjawabnya.
Percayalah wahai para wanita solehah sekalian, lelaki itu bukan handsomenya yang akan menjadikan hidupmu tenang, tapi tanggungjawab dan perhatiannya terhadapmu yang menjadikan hidup bersamanya menjadi tenang dan bahagia.
Habis tu, tak perlu ke cari suami yang handsome? Kami nak tengok muka dia tiap hari, bukan nak tengok tunggul kayu.
Ya memang Nabi SAW pun suruh cari pasangan yang cantik dan handsome, tapi itu tidak memberi jaminan yang kita akan bahagia hidup dengannya.
Kalau menurut hadith, kriteria utama untuk cari pasangan ialah yang beragama. Kenapa yang beragama? Sebab Pasangan yang beragama akan faham soal tanggungjawab, kesetian dan keadilan.
Sebab tu tak pelik bila kita lihat pasangan bagai pinang dibelah dua akhirnya kecundang di pertengahan jalan.
Dan tak pelik juga ada pasangan yang kita lihat mereka ni dengan sebelah mata je, tapi bahagianya mereka sampai ke akhir hayat.
So jangan tertipu dengan rupa cantik dan handsome.
Bak kata iklan saham dalam radio, “tak handsome takpe asal kaya”. Itu versi iklan radio yang selalu terngiang-ngiang di telinga teman ni ha . Versi teman pula, “tak hansdome takpe asal bahagia”.
Gaduh sikit merajuk. Gaduh sikit minta pulangkan hadiah yang diberi minggu lepas.
Meminta semula hadiah yang sebelumnya diberikan penuh keikhlasan boleh diibaratkan buruk siku. Tindakan ini seperti tidak matang dan berdasarkan emosi.
Apapun juga, pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ada jawapannya.
Soalan Assalamualaikum w.b.t Datuk Mufti. Saya ada soalan berkenaan hadiah. Individu A memberikan hadiah kepada individu B. Kemudian, setelah 2 bulan, individu A meminta semula hadiah yang diberikannya kepada individu B.
Jawapan Waalaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah atas segala limpahan nikmat dan kurniaNya. Selawat dan salam ke atas Rasul junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda, dan mereka yang mengikut jejak langkah Baginda S.A.W hingga ke Hari Akhirat.
Kami mulakan kalam ini dengan firman Allah S.W.T: فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَرِيئًا Maksudnya: Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya. (Surah al-Nisa’: 4)
Ayat ini menerangkan bahawa apabila seorang isteri memberikan sesuatu dari maharnya kepada suaminya selepas mahar tersebut diserahkan kepadanya (isteri), maka diharuskan bagi suami tersebut untuk menerimanya.
Dan ia adalah perkara yang baik selagimana dalam keredhaan. Justeru, jelas melalui ayat ini, Allah S.W.T telah mensyariatkan hibah dan menyatakan keharusannya.
Ini dikuatkan juga dengan sabda Nabi Muhammad S.A.W: تهادُوْا تحابُّوا Maksudnya: “Hendaknya kalian saling memberi hadiah, nescaya kalian akan saling mencintai”.
Riwayat al-Bukhari (594). (Lihat: al-Adab al-Mufrad; muka surat 306), Hadith Shohih, (Lihat juga Irwa’ al-Ghalil; 6/44)
Hadis ini merupakan galakan daripada Nabi Muhammad S.A.W buat umatnya. Maka, sudah jelas terang lagi bersuluh bahawa hibah merupakan sunnah berdasarkan kepada nas al-Quran, hadis Nabi Muhammad S.A.W dan juga ijma’ ulama’.
Sebelum diulas lanjut berkenaan hadiah, maka perlu kita bezakan terlebih dahulu pengertian hibah, hadiah dan juga sedekah.
Hibah ialah suatu akad yang merujuk kepada pemindahan hak milik tanpa sebarang gantian, ketika masih hidup dan dilakukan secara sukarela.
Pada dasarnya, ia mempunyai persamaan dengan hadiah dan juga sedekah dari sudut pengertian, bahkan ia lebih umum berbanding keduanya. Namun, ia juga mempunyai perbezaan.
Sedekah pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang memerlukan, biasanya sebagai usaha mendekatkan diri kepada Allah dan beroleh pahala. Manakala hadiah pula pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang mahu didekati dan dikasihi.
Biasanya ia membabitkan pemindahan barangan yang dihadiahkan kepada penerima. Justeru itu, ulama’ mengatakan setiap hadiah atau sedekah merupakan hibah, dan bukan semua hibah adalah hadiah ataupun sedekah. (Lihat: al-Fiqh al-Manhaji; 6/116)
Berbalik kepada soalan yang diajukan, ia berkait rapat dengan rukun-rukun hibah. Rukun-rukun ini ialah:
Pemberi dan penerima
Sighah Aqad (Ijab dan Qabul)
Barangan yang dihibahkan atau dihadiahkan
Penerimaan Hibah
Pada dasarnya, akad ini tidak sempurna hanya dengan sighah aqad iaitu lafaz ijab dan qabul. Bahkan perlunya kepada penerimaan barangan hibah atau hadiah tersebut.
Ini bermakna, jika seseorang mengucapkan lafaz ingin memberikan hadiah kepada seseorang namun barangan yang ingin dihadiahkannya itu belum lagi diserahkan kepada si penerima, maka pemberi hadiah ini berhak untuk menarik semula keinginannya itu.
Justeru, akad ini akan menjadi sempurna dan berkuatkuasa hanya setelah apabila hadiah tersebut diterima dan memenuhi syarat-syarat bagi hibah atau hadiah, maka sahlah pemilikannya (penerima) ke atas barangan hibah itu.
Meminta Semula Hadiah/Hibah
Asal bagi aqad hadiah mahupun hibah adalah kedua-duanya merupakan akad tabarru’at (kebajikan) dan bukannya akad mu’awadhat (pertukaran). Maka, dalam hal kebajikan, tidak berlakunya pertukaran barangan sepertimana urusan jual beli dan lain-lain.
Seperti yang dibincangkan dalam perihal di atas, asas aqad hibah atau hadiah ini ialah apabila sempurnanya rukun-rukun dan juga syarat-syaratnya, serta telah sempurna penerimaan barangan hadiah/hibah tersebut, maka jelaslah ia merupakan hak milik si penerima, tanpa perlu kepada sebarang pertukaran sepertimana jual beli.
Sehubungan dengan itu, tidak dibenarkan atau tidaklah dibolehkan bagi si pemberi untuk meminta semula hadiah atau hibah yang telah diberikannya melainkan seorang ayah meminta semula harta yang telah diberikan kepada anaknya atau sesorang yang melakukan hibah dengan syarat pertukaran.
Maka, dalil bagi perbuatan ini adalah berdasarkan kepada hadis Nabi Muhammad S.A.W: «العَائِدُ فِي هِبَتِهِ كَالعَائِدِ فِي قَيْئِهِ» Maksudnya:
“Orang yang meminta semula hibahnya sama seperti orang yang memakan semula muntahnya”.
Riwayat al-Bukhari (2621)
Atau dalam riwayat yang lain: «لَيْسَ لَنَا مَثَلُ السَّوْءِ، الَّذِي يَعُودُ فِي هِبَتِهِ كَالكَلْبِ يَرْجِعُ فِي قَيْئِهِ» Maksudnya: “Kita tidak melakukan perbuatan yang buruk itu, iaitu orang yang meminta semula anugerah (hibah) mereka samalah seperti anjing yang menelan semula muntahnya.” Riwayat al-Bukhari (2622)
Justeru itu, melalui kedua-dua hadith ini, jelas menunjukkan larangan dan juga betapa buruknya sikap mereka yang meminta semula pemberian itu.
Maka, Dr.Wahbah al-Zuhaili berkata: فالرجوع في القيء حرام، فكذلك الرجوع في الهبة، وأن ذلك مثل السوء الذي يتنافى مع أخلاق المسلم Maksudnya: Maka menelan semula muntah adalah haram. Begitu juga meminta semula hibah atau hadiah yang telah diberikan. Dan sesungguhnya ia adalah perbuatan dan juga sikap yang buruk, lantas ia bukanlah akhlak seorang Muslim.
Penutup Kesimpulannya, hukum meminta semula hadiah yang telah diberikan kepada seseorang adalah haram melainkan tuntutan semula seorang ayah terhadap anaknya dan juga hibah yang diberikan berserta syarat pertukaran.
Akhir kalam, kami menasihati orang ramai agar menjauhkan diri dari bersikap dengan perbuatan ini iaitu meminta semula hadiah, kerana ia merupakan perbuatan yang buruk dan tidak sesuai dengan akhlak seorang Muslim.
Semoga Allah S.W.T meletakkan keikhlasan dalam diri kita dalam hal kebajikan, murahkan rezeki kita agar dapat perbanyakkan diri dengan amalan-amalan kebajikan.
Semoga Allah S.W.T memberkati segala amal kebajikan kita semua.
Bagi anak yang sudah ketiadaan orang tua pasti akan terselit doa untuk mereka dalam setiap solat agar dosa ibu bapa diampunkan dan ditempatkan dalam...