![Untitled design (5)](https://cdn.kashoorga.com/2022/04/446211-696x350.jpeg)
Ramai suka membeli belah. Ia terapi bagi orang perempuan. Kadang, selagi tidak padan dari gaya tudung, baju hinggalah ke kasut dan beg tangannya, orang perempuan merasakan penampilan mereka tidak lengkap.
Tidak hanya orang perempuan, ada juga lelaki yang suka belanja mewah dan membuat koleksi atas alasan lelaki perlu tampil maskulin. Istilah duit kita, harta kita, suka hati kitalah nak berbelanja di mana pun mungkin hanya sesuai di dunia, tapi tidak di akhirat.
Dikongsi satu soal jawap bersama Ustaz Syamil Esa dari Majlis Ulama Isma (MUIS), ditanya tentang pemilikan harta begini, wajar untuk kita sama-sama belajar agar di akhirat kelak, kita tidak menyesal saat ditanya di hadapan Allah kelak ke mana kita membelanjakan wang miliki kit aitu.
SOALAN : Ustaz, saya pernah menerima mesej melalui whattsap yang tular mengatakan segala barang-barang, pakaian yang kononya akan dipakai tetapi sampai sudah tidak dipakai, beg yang penuh satu almari, pinggan mangkuk dan tupperware yang menjadi hiasan semata, kasut yang berjenama sekadar dibuat koleksi , tudung, jam dan sebagainya semuanya akan dihisab diakhirat kelak, betul ke?
JAWAPAN :-
Secara umumnya setiap nikmat yang kita ada akan dihisab dan dipersoal termasuk segala pakaian, makanan, hatta ilmu pengetahuan pun akan ditanya ke mana amalannya.
Ianya berdasarkan hadis “ Tidak akan berganjak dua kaki anak Adam pada hari kiamat nanti hinggalah dia ditanya mengenai empat perkara : mengenai umurnya di mana dia habiskan, mengenai waktu mudanya ke mana digunakan, mengenai hartanya dari mana dia dapatkan dan ke mana dia belanjakan, dan mengenai ilmunya ke mana dia amalkannya”
Kemudian dalam al-Quran juga Allah berfirman dalam surah At-Takathur ayat 8
“Kemudian kamu akan ditanya mengenai nikmat-nikmat (dikurniakan)”.
Jadinya segala apa yang berkaitan dengan kepemilikan kita akan dipersoal ke mana ia digunakan.
Tidak salah untuk membeli pakaian baru, atau menyimpan barang-barang tertentu, ia juga sebahagian daripada perkara yang halal yang diizinkan syariat.
Namun dalam berbelanja dan mengumpul harta benda dan aset, ia perlu diseimbangkan dengan kebertanggungjawaban kita di dunia, dan apa pula yang kita sediakan jawapannya di akhirat.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Seorang Isteri Menolak Permintaan Suami Sedang Bernafsu
![Hukum Seorang Isteri Menolak Permintaan Suami Sedang Bernafsu](https://cdn.kashoorga.com/2023/10/Untitled-design-40.jpg)
Ketika ini ramai wanita yang bekerjaya yang sering kali kepenatan bila pulang ke rumah.
Apatah lagi sesudah sampai perlu menguruskan keperluan keluarga dan anak-anak.
Disebabkan ini mungkin ada wanita yang hilang selera bila diajak ‘bersama’ oleh suami. Malah ada yang pernah berbohong mengatakan dalam keadaan haid untuk mengelak dari bersama suami. Tapi apa pula hukum perbuatan isteri yang begini?
Diulas oleh Mufti Wilayah Persekutuan berikut adalah penjelasannya
Ringkasan Jawapan
Secara asasnya isteri dilarang menafikan hak suami ke atas dirinya, bahkan menolak permintaan suami untuk bersetubuh dengan memberi helah adalah berdosa besar melainkan pada keuzuran syarak seperti ketika haid, nifas, keadaan zihar, sakit dan ketika ihram.
Walau bagaimanapun dalam kehidupan serba moden di mana isteri turut sama keluar bekerja disamping masih bertanggungjawab menjaga urusan rumah tangga, maka sebaiknya kedua-dua pasangan saling berbincang bagi mencari kesefahaman dan kesepakatan dalam hubungan suami isteri untuk memelihara hak kedua-dua pasangan.
Huraian Jawapan:
Tanggungjawab isteri mentaati perintah suami pada perkara yang ma’ruf selagi dalam kerangka syarak. Bahkan, terdapat hak-hak suami yang perlu dilunaskan oleh seorang isteri. Para fuqaha bersepakat bahawa suami berhak mengajak isterinya untuk bersetubuh pada bila-bila masa yang dia mahu melainkan pada alasan-alasan syarie seperti waktu ketika haid, nifas, keadaan zihar dan ketika ihram.
Begitu juga, nusyuz boleh terjadi apabila jika isteri menolak hubungan seksual walaupun dalam bentuk memegang pada anggota yang dipilih suami. Namun tidak dianggap nusyuz isteri menolak kerana uzur seperti wanita tengah sakit yang membawa mudarat dengan bersetubuh, farajnya luka dan sedang haid . Sekiranya tiada keuzuran syarak, maka menjadi kewajiban isteri menunaikan permintaan suami untuk bersetubuh. Bahkan, berdosa besar sekiranya isteri menolak berdasarkan dalil yang menunjukkan ancaman.[1]
Ancaman yang dimaksudkan berdasarkan hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
إِذَا دَعَا الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ إلى فِرَاشِهِ فأبَتْ فَبَاتَ غَضْبَانَ عَلَيْهَا لَعَنَتْهَا المَلَائِكَةُ حتَّى تُصْبِحَ.
Maksudnya: “Apabila seorang lelaki mengajak isterinya ke katil (dengan tujuan untuk berkelamin), lalu isteri itu menolaknya, maka suami tersebut tidur dalam keadaan marah dengan isterinya. Dengan itu, para malaikat akan melaknatnya (isteri) sehinggalah dia bangun (daripada tidurnya) pada waktu pagi.”
Riwayat al-Bukhari
Pengajaran daripada hadis tersebut menunjukkan besarnya hak suami ke atas isterinya. Ini menjadi dalil bahawa haram bagi seorang isteri itu menolak ajakan suami mahupun berlengah-lengah atau dipaksa suaminya mengajak ke tempat tidur untuk istimta’ (berseronok) dan bersetubuh. Menolak permintaan tersebut dianggap sebagai dosa besar disebabkan malaikat melaknatnya sehingga pagi. [2]
Sementara, Abu Daud menjelaskan hadis ini menunjukkan bahawa isteri wajib memenuhi permintaan suaminya untuk bersetubuh walaupun sedang dalam keadaan sibuk dengan urusan-urusan yang penting. [3]
Dalam sebuah riwayat yang lain daripada Abdillah Abi Aufa bahawa Nabi SAW bersabda:
والَّذي نَفسُ محمَّدٍ بيدِهِ لا تؤدِّي المرأةُ حقَّ ربِّها حتَّى تؤدِّيَ حقَّ زوجِها ولو سألَها نفسَها وَهيَ علَى قتَبٍ لم تمنعْهُ
Maksudnya: “Demi Dzat yang jiwa Muhammad berada dalam genggamannya, seorang isteri dianggap belum memenuhi kewajiban terhadap Allah sehingga dia menunaikan kewajiban terhadap suaminya, sekiranya seorang suami meminta haknya kepada isterinya dan ketika itu dia berada di atas belakang unta, isterinya tidak boleh menolak.”
Sahih Ibn Majah
Sehubungan itu, selagi tiada alasan-alasan yang boleh diterima syarak, isteri tidak boleh menggunakan apa-apa alasan mahupun helah untuk menipu suaminya. Perbuatan menipu termasuk dalam dosa-dosa besar. Ini berdasarkan firman Allah SWT:
فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ
Maksudnya: Maka jauhilah kalian akan kotoran berhala dan jauhilah kalian ucapan yang dusta.
Surah Al-Hajj (30)
Walau bagaimanapun, para suami juga harus memberi perhatian bahawa Allah SWT juga memerintahkan untuk menggauli (bermu’asyarah) isteri dengan cara yang paling baik kerana asas bagi hubungan badan suami isteri itu adalah bagi membina kemesraan dan bukanlah bagi melepaskan nafsu semata-mata. Firman Allah SWT:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِٱلۡمَعۡرُوفِۚ
Maksudnya: “Dan bergaulah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik.
Surah al-Nisa’ (19)
Persetubuhan suami isteri termasuk dalam tujuan perkahwinan serta menjaga keturunan (Hifz al-Nasal). Hubungan seksual termasuk dalam hak antara pasangan suami isteri dalam perkahwinan selain meraikan fitrah manusia dalam hubungan yang halal, firman Allah:
لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ
Maksudnya: “Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak);”
Surah al-Baqarah (228)
Persetubuhan ketika dalam Haid
Sekiranya isteri benar-benar dalam berkeadaan haid maka haram jika suami mengajaknya bersama. Ini kerana salah satu perkara larangan bagi wanita didatangi haid ialah melakukan persetubuhan dengan suaminya. Firman-Nya:
فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ ۖ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرْنَ ۖ ُ
Maksudnya: “Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah haid itu, dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh) sebelum mereka suci.
Surah al-Baqarah (222)
Suami diharamkan melakukan persetubuhan pada faraj isteri yang sedang mengalami haid secara berlapik atau secara langsung walaupun tanpa syahwat.[4]
Oleh itu, peranan seorang isteri penting dalam menjelaskan situasi sebenar tanpa membenarkan suami secara rela menyetubuhinya ketika haid. Ini berdasarkan riwayat berikut:
لَعن اللّه الغائِصةَ والمُغَوِّصة
Maksudnya: “Allah melaknat wanita yang tidak memberitahu suaminya bahawa dia sedang berhaid supaya suaminya boleh menyetubuhinya dan wanita yang tidak berhaid tetapi menipu suaminya agar tidak boleh menyetubuhinya.[5]
(Rujuk al-Nihayah fi Ghorib al-Hadis wa al-athar)
Perkataan laknat menunjukkan ancaman berat kepada wanita yang ingin disetubuhi semasa dia sedang haid serta wanita yang menipu suaminya bahawa dia sedang haid agar tidak disetubuhi.
Penutup
Berdasarkan hujah yang dikemukakan, haram dan berdosa besar seorang isteri menafikan hak-hak suami ke atas dirinya tanpa ada sebarang keuzuran syarie seperti waktu ketika haid, nifas, keadaan zihar dan ketika ihram.
Walau bagaimanapun dalam kehidupan serba moden di mana para isteri telah ramai yang turut sama keluar bekerja di samping masih bertanggungjawab menjaga urusan rumah tangga, maka sebaiknya kedua-dua pasangan saling berbincang bagi mencari kesefahaman dan kesepakatan dalam hubungan suami isteri untuk memelihara hak kedua-dua pasangan.
Isteri perlu menjelaskan keadaannya sebenar agar suami dapat memahami tanpa perlu berbohong.
Wallahu A’lam.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Akui Cuai Tinggal Kad Debit, Saya Halalkan.’ Mencuri Harta Orang Wajib Kembalikan, Ini Pesan UAI
![‘Akui Cuai Tinggal Kad Debit, Saya Halalkan.’ Mencuri Harta Orang Wajib Kembalikan, Ini Pesan UAI](https://cdn.kashoorga.com/2022/11/491697.jpeg)
‘Akui cuai tinggal card debit, saya halalkan wang yang telah dibelanjakan.’ Mencuri harta orang wajib kembalikan, ini pesan UAI (Ustaz Azhar Idrus).
Mengambil hak orang lain tak kiralah duit, makanan, kad bank atau apa saja tanpa izinnya memang dilarang agama.
Malah jika kita bertaubat sekalipun, kita harus pulangkan barang yang kita ambil. Jika tidak taubat kita pun tak diterima kerana kita pernah mencuru harta orang lain.
Artikel Berkaitan: ‘Nak Halalkan Hubungan, Saya Dan Suami Kahwin Awal.’ Ingatkan Belum Berpunya, Rupanya Ibu Beranak Tujuh
Akui Cuai
Semalam tular di Facebook sebuah video yang memaparkan seorang wanita selamba menggunakan kad debit milik orang lain yang tertinggal di atas menu restoren tersebut. Ramai warganet menyelar tindakan wanita tersebut.
Potong Gaji, Solusi Suami Culas Bayar Nafkah Isteri:
Tinggal Card Debit
Ini posting pertama pemilik kad debit tersebut. Kongsinya:
Minta tolong carikan pasangan suami isteri dalam video (dalam ruangan komen) & gambar. Perempuan pakai tudung biru & lelaki pakai baju merah. Anak 3 orang.
Semalam saya makan di Woodfires di Stadium Sultan Ibrahim ketika perlawanan Persahabatan JDT dan Persis Solo. Saya baju putih. Debit card tertinggal di atas menu.
Pencuri (pakai tudung biru) selamba TAP pakai card debit saya untuk beli burger.
Kalau sesiapa kenal minta hubungi saya ya. Sebab kad itu dia ada pakai dekat tempat lain juga sebelum saya sempat blok.
Saya Halalkan
Tak lama kemudian, atas kuasa viral masalah ini dapat diselesaikan. Ini pula posting kedua apabila pemilik kad tersebut menemui pesalah.
Satu tindakan yang harus dipuji apabila pemilik kad yang dikenali dengan nama Arzaim Barimin mengakui kesilapannya yang cuai dan menghalalkan wang yang dibelanjakan setelah mendengar cerita sebenar.
Mencuri Harta Orang
Salam. Selamat semua
Saya owner card debit tersebut. Kes sudah selesai ya. Saya akui silap saya cuai. Selepas selesai bayar ambil gambar menu, cadang nak beli untuk sarapan dengan wife esoknya.
Boleh pulak kad debit itu sama warna dengan buku menu. Saya terima notifications dari Bank Islam untuk kesemua transaksi. Hanya transaksi ketiga saya trigger sebab amount besar.
Wajib Kembalikan
Pesalah ada call saya petang tadi selepas video tersebar. Kami sudah jumpa di Puteri Harbour tadi pukul 9 malam.
Dia mengaku salah ada “terguna” kad saya empat kali. Dua kali beli burger Woodfire dan la gi dua kali di KK Mart Gelang Patah. Sudah pukul 11 malam tak banyak kedai yang buka masa itu.
Katanya duit yang digunakan adalah untuk beli barang kegunaan harian keluarga. Selepas dengar penjelasan dia, jadi saya halalkanlah semua yang di belanjakan. Burger dia akan bayar semula di Woodfire sebab saya sudah terima refund dari Woodfire.
Terima kasih Woodfire & JDTFC bantu dari awal kes sampai selesai. Kes sudah selesai ya semua. Saya undur diri dulu. Minta jadikan pengajaran untuk semua.
Ini Pesan UAI
Menerusi perkongsian lain, Ustaz Azhar Idrus menjelaskan hukum mengambil hak orang lain:
@bukanfrhann 17:02 #ustazazharidrus #hijrahyuk #fypシ #islam ♬ suara asli – MariMengGamon📌 – MuSick📌
Dulu ketika kecil pernah mencuri barang milik orang. Jadi macam mana saya nak selesaikan sekarang. Adakah perlu saya anti dengan jumlah yang sama?
Ya benar, kalau baran itu ada lagi, wajib pulang barang. Sebagai contoh dahulu kita curi cincin kawan kita, kira-kira 10 tahun yan lalu dan cincin tersebut masih ada di rumah.
Maka taubat kita tak sah selagi kita tak pulangkan cincin tersebut pada tuannya. Wajib pulangkan balik kerana taubat dalam bab ambil harta orang ada empat syarat. Tambah syarat yang ke-empat ialah pulang balik harta haram tadi.
Ada segelintir orang sudah bertaubat, tapi cincin tersebut sayang nak pulangkan sebab sudah lama pakai. Jadi taubatnya tidak akan diterima.
Baca Di Sini:
Mahu Halalkan Hubungan, Lelaki Nikahi Isteri Di Hospital Sebelum Meninggal Dunia
Kashoorga : Susah macam mana sekalipun hidup kita, jangan selamba ambil hak orang lain. Renung-renungkan.
Sumber: ARZAIM BARIMIN via JDTFC, TikTok @bukan frhann
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Guna Duit Bantuan Beli Handphone & Pakai Untuk Tengok Maksiat
![Hukum Guna Duit Bantuan Beli Handphone & Pakai Untuk Tengok Maksiat](https://cdn.kashoorga.com/2023/12/Untitled-design-2023-12-04T131814.774.jpg)
Soalan
Saya ada mendapat wang bantuan dari pihak sekolah saya gunakan wang itu untuk membeli telefon. Dengan telefon itu, saya tengok benda maksiat. Sekarang baru saya sedar perbuatan saya, adakah saya perlu menggantikan wang sekolah atau bertaubat?
Jika perlu menggantikan wang itu saya tidak mampu kerana masalah kewangan, cukupkah dengan saya hanya bertaubat?
Jawapan
Wa’alaikumussalam,
Alhamdulillah segala pujian bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat serta salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga serta mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW hingga ke hari Kiamat.
Agama Islam merupakan agama yang menyuruh kepada perkara yang makruf (baik) dan mencegah daripada perbuatan mungkar (jahat). Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّه
Maksudnya: “Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman).”
(Surah Ali ‘Imran: 110)
Imam Al-Qurtubi ketika mentafsirkan ayat ini menyatakan bahawa Allah menyifatkan umat Islam sebagai umat yang melakukan amar makruf dan nahi mungkar dan mereka dipuji disebabkan itu. Antara isi penting daripada tafsiran ayat ini ialah perkara yang mungkar perlulah dijauhi dan ditegah kerana itu merupakan tanda-tanda orang beriman. (Rujuk: Al-Jami’ li Ahkamil Quran, jld.4, hlm. 170)
Menjawab persoalan yang diajukan, wang bantuan yang diberikan oleh pihak sekolah itu merupakan wang amanah yang telah diamanahkan oleh pihak tertentu untuk diberi kepada penerima yang layak.
Oleh yang demikian, wang bantuan yang diberikan oleh pihak sekolah tersebut perlulah digunakan sebaiknya dan tidak digunakan untuk perkara yang tidak berfaedah dan haram di sisi agama seperti membeli rokok, vape atau digunakan untuk berjudi dan sebagainya.
Ada pun berkenaan penggunaan wang bantuan tersebut untuk membeli telefon bimbit tidak menjadi masalah jika ia satu keperluan. Namun, perbuatan yang dilakukan seperti melihat perkara yang haram dan maksiat perlulah si pelaku bertaubat daripada perbuatan tersebut serta tidak mengulanginya lagi kerana dikhuatiri keberkatan akan hilang dan mendapat kesan buruk yang tertentu.
Pelaku tidak perlu menggantikan wang tersebut disebabkan kesempitan wang yang dihadapi tetapi perlu menyesal atas perbuatan melihat maksiat seperti yang dinyatakan. Firman Allah SWT dalam al-Quran:
وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ
Maksudnya: “Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka – dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).”
(Surah Ali ‘Imran: 134)
Kesimpulan
Setelah si pelaku mengetahui perbuatan menggunakan sesuatu pemberian seperti wang bantuan telah digunakan untuk tujuan yang salah seperti melakukan maksiat, pelaku tersebut perlulah segera bertaubat dan mengharap pengampunan daripada Allah SWT. Si pelaku tidak perlu memulang atau menggantikan wang bantuan tersebut disebabkan masalah kekangan dan kesempitan wang.
Wallahu’aklam.
Sumber: Mufti Pulau Pinang
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI