Bertaubat selepas melakukan dosa adalah amalan sangat mulia. Sesungguhnya pintu taubat memang sentiasa terbuka luas.
Namun begitu, ramai juga di kalangan kita yang dah bertaubat tapi mengulangi dosa serupa. Seolah-olah mempersendakan agama Islam.
SOALAN :
Jika seseorang itu sudah bertaubat tetapi setelah beberapa lama masa berlalu dia melakukan lagi dosa itu. Adakah taubatnya dulu tidak diterima?
JAWAPAN :
Siapa yang telah melakukan satu dosa kemudian dia telah bertaubat maka Allah akan menerima taubatnya itu jika taubatnya itu nasuha ertinya yang ikhlas kerana Allah.
Terbit dari hatinya dan ada serta taubatnya itu rasa penyesalan atas apa yang telah lalu dan berazam ia bersungguh-sungguh tidak akan kembali kepada maksiat.
Firman Allah Taala :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ
Ertinya: “Wahai orang-orang yang beriman bertaubatlah kamu semua kepada Allah dengan taubat nasuha semoga Tuhan kamu menghapuskan daripada kamu sekalian segala kesalahan kamu dan memasukkan kamu sekalian ke dalam taman-taman syurga yang berlari di bawahnya mata air.” (At-Tahrim : 8)
Artikel berkaitan:Saya Dah Lama Tak Solat, Mengaji, Ingat Tuhan Tapi Ingatlah Taubat Itu Tiada Tarikh Luputnya!
Artikel berkaitan:Selagi Mereka Bernyawa, Pintu Taubat Masih Terbuka. Jangan Hina Orang Lain Takzkirah Terakhir Ustazah Shadiya Abbas
Dan firman Allah : وَإِنِّى لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَءَامَنَ وَعَمِلَ صَٰلِحًا ثُمَّ ٱهْتَدَىٰ
Ertinya: “Dan sesungguhnya Aku maha Pengampun bagi orang yang bertaubat dan beriman dan melakukan amal yang soleh kemudian mengikut petunjuk.” (Taha : 82)
Ada pun taubat hanya dengan lisan sedangkan hati masih ingin kembali kepada maksiat maka taubat ini ditolak bahkan ia dikira sebagai satu maksiat pula.
Maka jika telah benarlah taubat yang nasuha kemudian syaitan memperdayakannya sehingga dia terjatuh melakukan maksiat lagi dalam keadaan tidak ada dia berniat untuk melakukan maksiat dan tidak berazam melakukannya kemudian dia bertaubat maka Allah akan menerima taubatnya.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Surah Ad-Duha, Penawar Bagi Anxiety. Sangat Lembut Cara Allah Menegur Kita HambaNya!
Tidak dinafikan, penyakit anxiety atau kemurungan semakin banyak melanda masyarakat kita tidak kira golongan muda atau tua.
Penyakit ini kian membimbangkan kerana boleh menyebabkan pesakitnya mengalami masalah gangguan mental dengan diri sendiri.
Selain mendapatkan rawatan di hospital, pesakit juga boleh menggunakan cara melalui kaedah Islam yang dibenarkan.
Terdapat beberapa ayat al-Quran yang boleh diamalkan untuk mengatasi masalah kemurungan ini.
Satu perkongsian thread di laman sosial twitter seorang pengguna menggunakan nama @Awantona memberitahu Allah menegur kita secara lembut.
Ayat 1 : Wad duhaa‘Sabarlah sahabatku, kita semua akan masuk ke syurga Allah, insya-Allah’
Bukankah ini kata-kata yang cukup indah yang perlu kita tuturkan pada seseorang yang tertekan jiwanya. Yang merasa sakit dalam hatinya.
– Demi waktu dhuha (ketika matahari naik setinggi galah)
Sebab itu, perkara pertama yang perlu anda beritahu pada seseorang yang alami tekanan emosi atau depresi adalah: “Bangun! Lihatlah matahari. Hidup ini tak selamanya hancur dan kelam”
Di luar sana ada matahari yang memancarkan cahayanya yang sangat indah.
Ayat 2 : Wal laili iza sajaa
– Dan demi malam apabila telah sunyi
Seorang yang alami depresi atau tekanan emosi adalah mereka ini akan berjaga malam.
Mereka tidur di siang hari dan berjaga di malam hari.
Ayat 3 : Ma wad da’aka rabbuka wa ma qalaa’
– Tuhanmu tidak meninggalkanmu (Muhammad) dan tidak (pula) membencimu
Allah tidak membenci Muhammad, apatah lagi melupakannya.
Samalah halnya dengan kamu, wahai jiwa-jiwa yang tertekan Allah tidak sesekali membencimu.
Dan Allah tidak sesekali melupakanmu.
Ayat 4 : Wa lal aakhiratukhairul laka minal-oola’
– Sesungguhnya kesudahan itu lebih baik bagimu daripada yang permulaan.
Apa yang bakal mendatangi mu adalah jauh lebih baik dengan apa yang sedang kamu alami sekarang.
Ayat 5 : Wa la sawfa y’uteeka rabbuka fatarda’
– Dan sesungguhnya, Tuhanmu pasti memberikan kurnia-Nya kepadamu, sehingga engkau redha – berpuas hati
Katakan ini pada mereka yang depresi “Sedikit masa lagi wahai kaum Muslimin, Allah akan memberikan syurgaNya insya-Allah dan memberi bahagia buat kita.’
‘Sabarlah untuk sedikit masa lagi, Allah akan memberi kemenangan untuk semua kesukaran ini dan membuatkan kita merasa bahagia gembira.’
‘Inilah janji Allah dan akan tertunailah sabarlah untuk sedikit masa lagi.’
Dan Allah memberi sebab untuk kita percayakan semua janjinya itu. Inilah firman Allah?
Artikel Berkaitan: Buat Amalan Ini, Confirm Rezeki Tak Putus-Putus Datang
Ayat 6 : Alam ya jidka yateema Fa aawaa’
– Bukankah Dia mendapatimu sebagai seorang yatim, lalu Dia melindungimu.
Tanyakah dirimu, tidakkah pernah kamu berasa sakit-sakit?
Tidakkah kamu pernah menjadi anak kecil, yang mana Allah melindungi dan menjagamu ketika usia itu?
Ayat 7 : Wa wa jadaka daal lan fahada
– Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang kebingungan, lalu dia memberikan petunjuk.
Bukankah kita juga sentiasa dalam kebingungan sebelum kita menemui jalan keluar?
Saya tahu saya tidak solat.
Saya tidak pernah kenal agama.
Dan Allah melihat saya dalam kebingungan lalu membantu saya.
Samalah halnya dengan kamu, tidakkah kamu dalam kebingungan dan Allah membantumu.
Ayat 8 : Wa wa jadaka ‘aa-ilan fa aghnaa’
– Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan, lalu Dia memberikan kecukupan.
Berapa ramai dari kalangan kita dalam peliharaan Tuhannya.
Allah memelihara keluarga kita ketika saat sukar mereka.
Dan dalam ayat seterusnya, Allah berikan kamu dengan lebih banyak lagi sebab. Kepada Rasulullah dan juga kita.
Mengingatkan kita berulang-ulang kali.
Kenapa kita harus meyakini setiap peringatanNya ini.
Janjinya itu benar.
Jadi kepada anda yang alami tekanan. inilah cara terbaik untuk menasihati mereka. Beritahulah kisah-kisah terdahulu yang telah berlaku.
Dan berikan sebab untuk mereka meyakini yang janji Allah itu benar, sama seperti yang pernah Allah membenarinya pada masa terdahulu.
Kemudian Allah memberikan kamu penawat untuk merawat tekanan emosi itu. Apakah ubat yang Allah turunkan ini?
Ianya adalah mendidik hati agar mengingati kesukaran orang lain yang jauh lebih susah daripada kita.
Ayat 9 : Fa am mal yateema falaa taqhar’
– Maka terhadap anak yatim, janganlah engkau berlaku sewenang-wenangnya
Ayat 10 : Wa am mas saa-ila fala tanhar’
– Dan orang yang meminta-minta, janganlah engkau mengherdiknya
Yang pertama adalah anak yatim, yang kedua adalah pengemis.
Ingatlah bahawa anak-anak yatim ini mereka tiada siapa yang menjaga.
Sedangkan kamu mempunyai mak ayah untuk menjagamu. Kamu ada keluarga untuk menjagamu. Malah kamu punya satu tempat yang kamu panggil rumah.
Anak yatim tak punya siapa-siapa. Pengemis pula tak punya makanan, sebaliknya dia minta makanan daripada kamu. Mereka tidur dalam kelaparan setiap hari. Lihat kamu, Allah masih memberikan kamu makanan.
Berapa ramai dari kalangan kita yg pernah tidur dlm kelaparan? Subhanallah..
Jadi Allah beritahu kita yang penawar untuk merawat hati yang sakit itu adalah untuk melihat kembali kesusahan orang lain
Seandainya semua itu telah dilakukan tetapi perasaan kamu masih terasa jauh daripada Allah, bacalah firman Allah ini.
Artikel Berkaitan: Amalkan Zikir Fatimah Untuk Redakan Keletihan
Ayat 11 : Wa amma bi ne’mati rabbika fahad dith
– Dan terhadap nikmat Tuhanmu, hendaklah engkau nyatakan (dengan bersyukur)
Allah kurnikan kita dengan kenikmatan yang tidak terhingga.
Ucapkanlah:
Alhamdulillah untuk mata ini,
Alhamdulillah untuk tangan ini,
Alhamdulillah untuk mulut ini,
Alhamdulillah untuk hati ini.
Perhatikan ini, jika Allah tak sayang kenapa Allah masih menghidupkan kita?
Jika allah tak sayang kita kenapa allah berikan kita rezeki setiap minit dalam kehidupan kita.
Jika allah tak cintakan kita kenapa kita masih ada di sini hari ini. Fikirlah sedalam-dalamnya.
Semoga perkongsian kami hari ini dapat manfaat kepada korang semua. Mohon share kepada kawan-kawan yang memerlukan kekuatan. Dan moga terus kuat dalam menempuh kehidupan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Lima Perkara Yang Merosakkan Puasa Ramadan, Antaranya Tergesa-Gesa Dalam Solat
Dalam menjalani ibadah puasa sama ada secara sedar atau tidak ada perkara yang kita lakukan merosakkan puasa itu sendiri. Sudahnya apa yang kita dapat hanyalah lapar dan penat serta tiada pahala ke atasnya.
Moga Ramadan tahun ini kita hindari dari melakukannya. Justeru itu semak lima perkara berikut yang mana boleh merosakkan pahala puasa kita.
- Puasa Tetapi Masih Terus Melakukan Maksiat
Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu meriwayatkan bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِى أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ
“Barangsiapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta malah mengamalkannya, maka Allah tidak butuh dari rasa lapar dan haus yang dia tahan.” (HR. Bukhari, No. 1903)
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
رُبَّ صَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ صِيَامِهِ الجُوْعُ وَالعَطَشُ
“Betapa banyak orang yang berpuasa namun dia tidak mendapatkan dari puasanya tersebut kecuali rasa lapar dan dahaga saja.” (HR. Ahmad, 2 : 373)
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
لَيْسَ الصِّيَامُ مِنَ الأَكْلِ وَالشَّرَبِ ، إِنَّمَا الصِّيَامُ مِنَ اللَّغْوِ وَالرَّفَثِ ، فَإِنْ سَابَّكَ أَحَدٌ أَوْ جَهُلَ عَلَيْكَ فَلْتَقُلْ : إِنِّي صَائِمٌ ، إِنِّي
“Puasa bukanlah hanya menahan makan dan minum saja. Akan tetapi, puasa adalah dengan menahan diri dari melawan nafsu. Apabila ada seseorang yang mencelamu atau berbuat perkara tidak baik padamu, katakanlah padanya, ‘Aku sedang puasa, aku sedang puasa’.” (HR. Ibnu Khuzaimah, 3:242. Menurut Al-A’zhami, sanad hadis tersebut shahih).
Kata lagwu dalam hadis di atas bererti perkataan sia-sia atau disebut melakukan perkara tidak berfaedah. Adapun rofats adalah istilah untuk setiap hal yang lelaki selalu inginkan dari perempuan iaitu melakukan dosa maksiat.
- Beramal tanpa ilmu
Ibnul Qayyim rahimahullah berkata,
اَنَّ العَامِلَ بِلَا عِلْمٍ كَالسَّائِرِ بِلاَ دَلِيْلٍ وَمَعْلُوْمٌ اَنَّ عَطَبَ مِثْلِ هَذَا اَقْرَبُ مِنْ سَلاَمَتِهِ وَاِنْ قُدِّرَ سَلاَمَتُهُ اِتِّفَاقًا نَادِرًا فَهُوَ غَيْرُ مَحْمُوْدٍ بَلْ مَذْمُوْمٌ عِنْدَ العُقَلاَءِ
“Orang yang beramal tanpa ilmu bagai orang yang berjalan tanpa penghujung atau tiada orang yang memimpin perjalanannya. Seperti kita tahu, ia umpama pergi ke satu tempat baru, kita segan hendak bertanya orang dan kemudian akan sesat kerana keegoan kita itu. Ada orang selamat dalam perjalanannya tapi amat jarang.
- Puasa tapi tak solat
Pernah ada seseorang yang bertanya kepada Syaikh Muhammad bin Shalih Al-‘Utsaimin rahimahullah, “Apa hukum orang yang berpuasa, tetapi meninggalkan solat?” Beliau pun menjawab, “Puasa yang dilakukan oleh orang yang meninggalkan solat tidaklah diterima kerana orang yang meninggalkan solat bererti kafir dan murtad. Dalil bahawa meninggalkan solat termasuk bentuk kekafiran adalah firman Allah Ta’ala:
فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَنُفَصِّلُ الْآَيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
”Jika mereka bertaubat, mendirikan solatt dan menunaikan zakat, maka (mereka itu) adalah saudara-saudaramu seagama. Dan Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi kaum yang mengetahui.” (QS. At-Taubah: 11)
Hujah lainnya adalah sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,
بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلاَةِ
“Pembatas antara seorang muslim dan kesyirikan serta kekafiran adalah meninggalkan shalat.” (HR. Muslim, No. 82)
Selanjutnya, Syaikh Ibnu ‘Utsaimin rahimahullah menambahkan, “Kami katakan: ‘Solatlah kemudian tunaikanlah puasa.’ Adapun jika engkau puasa, tetapi tidak solat, amalan puasamu akan tertolak kerana orang kafir (sebab meninggalkan solat) tidak diterima ibadah darinya.” (Majmu’ Fatawa wa Rosa-il Ibnu ‘Utsaimin, 17:62)
- Tergesa-gesa dalam solat
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
أَفْضَلُ الصَّلاَةِ طُولُ الْقُنُوتِ
“Sebaik-baik solat adalah yang lama berdirinya.” (HR. Muslim, No. 756)
Dari Abu Hurairah, beliau berkata,
أَنَّهُ نَهَى أَنْ يُصَلِّىَ الرَّجُلُ مُخْتَصِرًا
“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang seseorang shalat mukhtashiron.” (HR. Bukhari dan Muslim).
Dalam kitab Bulughul Maram, Bab “Dorongan agar kusyuk dalam solat, Ibnu Hajar rahimahullah menyampaikan terkait hadis di atas sebagai bahawasanya sebahagian ulama menafsirkan ikhtishor (mukhtashiron) dalam hadis tersebut adalah solat yang ringkas (terburu-buru), tidak ada thuma’ninah ketika membaca surah, rukuk, mahupun sujud. (Lihat Syarh Bulughul Maram, Syaikh ‘Athiyah Muhammad Salim, 49:3, Asy-Syamilah)
- Kedekut bersedekah
Sungguh sangat rugi orang yang bakhil kedekut terhadap hartanya untuk disedekahkan pada bulan Ramadhan. Padahal, pada bulan ini adalah waktu terbaik untuk bersedekah kerana ia bukan saja melipatgandakan pahala sedekah itu sendiri tetapi ada banyak kebaikan lain apabila bersedekah pada bulan ini.
‘Ali meriwayatkan bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
« إِنَّ فِى الْجَنَّةِ غُرَفًا تُرَى ظُهُورُهَا مِنْ بُطُونِهَا وَبُطُونُهَا مِنْ ظُهُورِهَا ». فَقَامَ أَعْرَابِىٌّ فَقَالَ لِمَنْ هِىَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِمَنْ أَطَابَ الْكَلاَمَ وَأَطْعَمَ الطَّعَامَ وَأَدَامَ الصِّيَامَ وَصَلَّى لِلَّهِ بِاللَّيْلِ وَالنَّاسُ نِيَامٌ
“Sesungguhnya di syurga terdapat kamar-kamar yang mana bahagian luarnya boleh dilihat dari bahagian dalam dan bahagian dalamnya boleh melihat ke luar. Lantas seorang Arab Badwi berdiri sambil berkata, “Bagi siapakah kamar-kamar itu diperuntukkan wahai Rasululullah?” Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab: “Untuk orang yang berkata benar, yang memberi makan, dan yang senantiasa berpuasa dan solat pada malam hari di waktu manusia pada tidur.” (HR. Tirmidzi, no. 1984. Syaikh Al-Albani mengatakan bahawa hadits ini hasan)
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Siapakah Golongan VIP Di Padang Mahsyar? Jawapan Di Tangan Kita
Bersediakah kita nanti untuk berhimpun di Padang Mahsyar setelah semuanya bangkit dari tiupan sangka kala kedua? Sudah cukupkah amalan yang dibawa? Tepuk dada tanya selera.
Bayangkan bagaimana sesaknya nanti Padang Mahsyar yang mana dikatakan matahari hanya tinggi sejengkal dari kepala. Sedang di dunia pun jam 10 pagi sudah terasa bahangnya apatah lagi dengan ketinggian sejengkal dari kepala. Bayangkan!
Padang Mahsyar sebagai tempat kita menunggu masa dihisab merupakan hamparan tanah lapang berwarna koko.
Artikel berkaitan: Rebut Buat 10 Sedekah Jariah Ini, Pahalanya Mengalir Hingga Kiamat
Artikel berkaitan: Ini Lima Perkara Yang Dapat Membela Kita Di Mahkamah Perbicaraan Padang Mahsyar
Di manakah tempatnya? Ia adalah di bumi ini juga. Dengan kuasa Allah Maha Pencipta, tanah menjadi rata saujana mata memandang.
Di situ nanti, semua makhluk; manusia, binatang, jin dan lain-lain dalam keadaan tidak berkasut, tanpa pakaian dan tanpa dikhatan.
Di sana nanti akan wujud tiga kumpulan manusia dengan cara jalan berbeza. Perbezaan ini menunjukkan golongan -golongan manusia berdasarkan amalannya di dunia semasa hidup.
Tiga Cara Berjalan Golongan Manusia Di Padang Mahsyar:
-
Golongan yang berjalan kaki:
Kumpulan manusia ini berjalan tanpa memakai kasut. Golongan ini adalah merupakan orang Islam biasa. Dia melakukan dosa dan masa sama dia juga berbuat kebaikan bagi mengumpul pahala. Dalam erti kata lain apabila ditimbang neracanya tiada yang condong ke kiri atau ke kanan.
2. Golongan beriman:
Kumpulan ini terdiri daripada para nabi, rasul, ulama, wali, orang beramal soleh dan hanya beriman kepada Allah SWT. Mereka akan menaiki haiwan tunggangan yang berbeza-beza. Golongan ini tidak akan berasa letih sewatu di Padang Mahsyar nanti. Mereka ini adalah golongan VIP ketika di Padang Mahsyar nanti. Sesungguhnya untuk termasuk dalam golongan ini lah yang menjadi matlamat kita.
3. Golongan berjalan menggunakan muka:
Tidak dapat dibayangkan kesengsaraan manusia dari kumpulan ini apabila berjalan menggunakan muka manakala kaki naik ke atas.
Kita yang berjalan tanpa kasut berasa sakit dan tidak selesa, apatah lagi jika terpkas berjalan menggunakan muka.
Kumpulan manusia ini adalah mereka yang tidak mempercayai Allah. Manusia kafir dan enggan menerima ajaran Islam. Cara berjalan juga amat menyakitkan apabila mereka kelihatan terlompat-lompat menggunakan muka; pasti sulit, sukar dan perit.
Sekarang kita sudah dapat tahu bayangan golongan manusia di Padang Mahsyar nanti. Cuba tanya pada diri sendiri kumpulan yang mana kah nanti kita ahu dikategorikan? Bersegeralah mempersiapkan diri kerana kita tidak tahu bila malaikat Izrail datang memanggil.
Sumber: Ceramah Ustaz Wadi Anuar
Mahu Artikel Anda Tersiar Dalam Kashoorga?
Kirim tulisan anda yang sekiranya sesuai dengan Kashoorga menerusi emel ini: emma_masri@ideaktiv.com . Kiriman artikel berbentuk nasihat dan perkongsian kisah atau pengalaman hidup sebagai teladan para pembaca.
Hantar artikel antara 300 – 1500 patah perkataan dengan font 12 Times New Roman sebanyak 1- 2 muka surat. Untuk semua tulisan berbentuk pandangan/ komentar harap menyertakan sekali foto diri. Artikel yang disiarkan adalah di bawah tanggungjawab pengirim artikel bukan tanggungjawab redaksi Kashoorga. Sekian harap maklum.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI