Islam mengharuskan umatnya berniaga tapi mestilah mematuhi etika jual beli dan berlaku jujur. Namun begitu tak dinafikan kerana mahu meraih keuntungan ada yang sanggup melakukan perkara yang bercanggah dengan agama.
Antaranya menggunakan ilmu ‘pelaris’. Meski kita sudah berada di tahun 2024 hakikatnya ada yang menggunakan azimat, tangkal mahupun jin untuk memastikan perniagaan terutama restoren dikunjungi ramai.
Dalam hal ini Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri yang juga bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri menegaskan meletakkan benda-benda fizikal sebagai pelaris contoh menabur beras, syiling, garam dan sebagainya bagi menarik pelanggan serta melariskan perniagaan adalah bertentangan dengan ajaran Islam.
Hal ini kerana pergantungan seseorang akan beralih kepada pelaris, bukannya kepada Allah SWT, ia adalah satu amalan khurafat yang boleh membawa kepada mensyirikkan dan menyekutukan Allah.
Ia termasuk juga penggunaan tangkal. Sesungguhnya Islam melarang sebarang penggunaan tangkal. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Ibn Mas’ud R.A., Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: Sesungguhnya jampi-jampi, tangkal-tangkal dan ‘tiwalah’ itu adalah syirik.
Ads
Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh ‘Uqbah bin ‘Amir, beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: Siapa yang menggantungkan tangkal, nescaya Allah SWT tidak akan selamatkannya dari tangkal itu. Dan siapa yang memakai azimat, nescaya Allah SWT tidak sempurnakan azimat itu.
Tanda kedai makan guna ilmu pelaris
Akan tetapi tak mustahil juga kita sendiri mungkin pernah berkunjung ke restoren ini. Supaya tidak ‘termakan’ di kedai atau restoren seperti ini seorang ustaz dari Pusat Rawatan Al Idrus berkongsi tanda-tanda sesebuah kedai menggunakan ilmu pelaris.
Kesan makan makanan ‘berpelaris’
Hari ini ustaz Shafiq nak share tanda-tanda kedai ada pelaris. Hal ini sangat penting terutama bagi mereka yang suka makan di luar. Ini kerana kesan dari memakan makanan yang berpelaris akan menyebabkan kesihatan dan ibadah kita akan terganggu.
Ads
Kenapa begini? Kerana selalunya jin pelaris akan meludah dan menjilat makanan kita. Sudah pastilah makanan itu kotor. Dari pandangan mata zahir kita tak nampak. Namun bagi yang boleh melihat, sudah pasti sangat jijik
Kenapa pakai pelaris?
Itulah kepercayaan mereka untuk mengaut keuntungan dan memastikan pelanggan berselera tanpa mengira batas keimanan demi dunia yang sementara ini.
Dari mana mereka dapat pelaris? Selalunya mengikut pengalaman pesakit ustaz, kebanyakan dari negara jiran. Mereka menyediakan lagi bahan-bahan dan kaedah untuk buat pelaris.
Ads
Selalu bahan apa digunakan? Ada pelbagai bahan yang mereka gunakan. Antaranya tangkal di gantung, dimasukkan serbuk khusus dalam makanan, dan yang paling jijik ada yang gunakan seluar dalam dan baju dalam dimasukan dalam sup atau gulai.
Bagaimana nak terhindar dari jin pelaris?
Ada cara sebenarnya, ustaz share kaedah dan petuanya;
1. Melangkah kedalam kedai dengan memberi salam dan membaca bismillah 5. Jika ada pelaris kamu pasti akan merasakan makanan tak sedap sehingga melihat pun nampak jijik. Padahal orang lain makan berselera( inilah ilmu rasa yang Allah kurniakan bagi mereka yang beriman )
2. Membaca bismillah 5 sebelum makan dan tiup dalam makanan atau minuman. Selalunya jika ada pelaris makanan atau gelas itu akan tunjukkan hal pelik. Salah satunya berasap dalam gelas.
Apa hukum makmum terlupa untuk baca surah al-Fatihah ketika dalam solat berjemaah?
Bagi menjawab isu berkenaan, sekiranya terlupa maka tidak ada masalah. Cuma perlu dilihat, setakat mana terlupa itu. Sekiranya imam sudah rukuk, maka perlu baca terlebih dahulu Surah al-Fatihah sehinggalah dia dibenarkan tinggal tiga rukun perbuatan yang panjang iaitu sehingga imam hendak sujud kedua, maka pada masa itu, wajib dia mengikut imam semula.
Imam al-Nawawi menyebut dalam kitab al-Majmu’, makmum diberi keuzuran supaya tidak mengikuti imam sebanyak tiga rukun yang panjang pada keadaan tertentu di mana makmum mesti rukuk sebelum imam bangun daripada sujud kedua untuk qiyam pada rakaat atau bangun untuk tasyahhud. (Rujuk al-Majmu’ oleh Imam al-Nawawi)
Dalam mazhab al-Syafi’e, memahami hadis Nabi yang sahih dalam pelbagai riwayat. Antaranya, hadis yang diriwayatkan daripada ‘Ubadah bin al-Somit bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak ada solat bagi orang yang tidak membaca al-Fatihah.” (Riwayat al-Bukhari -756) dan Muslim – 900)
Begitu juga hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Barang siapa melaksanakan solat dan tidak membaca al-Fatihah di dalamnya, maka solatnya itu kurang.” Perkataan itu diulang sehingga tiga kali. (Riwayat Muslim – 907)
Imam al-Nawawi Rahimahullah berkata, jumhur umat Islam berpendapat wajib membaca al-Fatihah di belakang imam sama ada pada solat Sirr (perlahan) atau Jahr (kuat). (Lihat al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 3/365)
Membaca al-Fatihah adalah wajib kepada imam dan makmum. Adapun makmum terbahagi kepada dua. Sekiranya makmum masbuk, bacalah sekadar sebelum imam rukuk.
Apabila imam rukuk, walaupun bacaan belum habis, dia berhak mengikut imam berdasarkan nas hadis bermaksud: “Jika imam rukuk, maka rukuklah.” (Riwayat al-Bukhari – 733) dan Muslim – 411)
Bagi mereka yang membaca al-Fatihah sehingga habis adalah bagi makmum yang sifatnya Muafiq.
Adapun jika sembahyang seorang diri, dia juga wajib membaca al-Fatihah. Inilah mazhab Imam al-Syafie Rahimahullah.
Sekali lagi kami tegaskan bahawa al-Fatihah adalah wajib bagi imam, makmum (kecuali makmum masbuk) dan juga sembahyang seorang diri.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Memang banyak kelebihan membaca Surah Yasin. Bacaan Surah Yasin tidak hanya terhad untuk dibaca setiap malam Jumaat, majlis tahlil, kenduri doa selamat, majlis mohon restu untuk pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan UPSR, PMR, SPM sahaja tetapi lebih daripada itu.
Sabda Rasulullah SAW:
“Setiap sesuatu ada jantungnya dan jantung Al-Quran ialah Yasin. Barangsiapa membaca Yasin, Allah tuliskan untuknya pahala membaca Al-Quran sepuluh kali ganda” (Riwayat Al-Tirmizi)
Ibni Abbas r.a berkata:
“Sesiapa membaca Yasin di waktu pagi diberikan untuknya kemudahan hari itu sampai ke petang dan sesiapa membacanya di awal malam, diberikan untuknya kemudahan malam itu sampai ke pagi” (Riwayat Al-Darimi)
Buat mereka yang masih mencari jodoh, boleh amalkan Surah Yasin, ayat 36. Ayat ini juga turut dikenali sebagai doa pengasih.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Doa merupakan salah satu ibadah yang hebat kerana ia berhubung terus kepada Allah SWT. Di samping itu di dalam bab berdoa terdapat keluasan yang mana kita tidak semestinya perlu berdoa dengan doa yang diajar oleh Allah SWT di dalam al-Quran dan juga yang diajar oleh Nabi SAW di dalam hadith sahaja.
Walau bagaimana pun sebaik-baik doa atau lafaz doa adalah yang daripada Allah SWT dan Nabi SAW. Kita boleh berdoa dengan apa jua doa sekalipun selagi mana makna atau maksud doa tersebut adalah baik dan tidak bercanggah dengan agama. Selain itu juga, kita juga perlu meraikan beberapa adab-adab, syarat-syarat dan garis panduan di dalam berdoa agar doa yang dipanjatkan itu merupakan satu doa yang berkualiti tinggi.
Terdapat satu doa yang disarankan oleh Nabi SAW sebagaimana yang dinukilkan oleh al-Imam al-Nawawi dalam kitabnya al-Azkar.
Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon pada-Mu keampunan dan keselamatan (‘afiah) di dunia dan akhirat. Ya Allah, sesungguhnya aku memohon pada-Mu keampunan dan keselamatan (‘afiah) dalam agamaku, dunia, keluarga dan hartaku. Ya Allah, tutupilah aibku dan berilah ketenteraman di hatiku. Ya Allah, jagalah aku; dari depan, belakang, kanan, kiri, dan atasku, serta aku memohon perlindungan dengan keagungan-Mu agar tidak disambar dari bawahku.”
Kata Imam al-Nawawi (676 H): “Terlalu banyak hadis-hadis disarankan agar berdoa memohon ‘afiyah (kepada Allah SWT) dan ia (lafaz ‘afiyah) adalah satu lafaz-lafaz yang umum dan terkandung di dalamnya menolak segala perkara yang tidak baik pada badan dan batin pada agama sama ada di dunia dan juga di akhirat.”
Kata Syeikh al-Munawi (1031 H), al-‘Afiyah adalah keselamatan (kesejahteraan) daripada penyakit-penyakit dan bala. Ia juga menghimpunkan di antara dua kesejahteraan iaitu di dunia dan agama. Selain itu, ‘Afiyah akan menolak penyakit-penyakit dunia yang ada di hati dan juga yang berada di badan.
Menurut Syeikh al-Mubarakfuri (1353 H) makna al-‘Afiyah adalah benteng Allah kepada hambaNya. Maka orang yang memohonnya adalah seseorang yang sedang memohon pemeliharaan daripada Tuhannya di atas setiap yang diniatkan itu.
Al-‘Afiyah adalah keselamatan atau kesejahteraan pada agama daripada segala fitnah, pada badan daripada segala penyakit-penyakit sama ada penyakit hati atau sebagainya dan kepada pada ahli keluarga dan harta daripada segala bala dan musibah.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bagi yang terlibat dalam banjir agak sukar untuk memastikan keadaan sekitar sentiasa bersih. Pakaian sudah tentunya sentiasa basah dek air banjir dan juga selut.Dalam...