Kun fayakun (Jadilah, maka jadilah ia).

Dalam dunia ini tiada yang mustahil kerana segalanya atas kehendak Allah SWT. Malah dalam jutaan umat manusia di dunia ini, terdapat segelintir manusia istimewa yang  memiliki kebolehan luar biasa diceritakan secara turun temurun untuk pengetahuan anak cucu.

Malah di negara kita juga banyak wujudnya wali-wali Allah semasa penentangan Barat ke negara kita seperti Tokku Paloh, ulama dari Terengganu yang memiliki kemampuan berjalan di atas air selain mampu berada di satu tempat dengan cepat dalam satu masa serta lain-lain lagi. Begitu juga Tok Kenali, Mat Kilau dan lain-lain yang banyak dikisahkan dalam masyarakat.

Terkini, di saat kita bergelut dengan wabak dan dunia semakin menghampiri akhir zaman kerana sudah banyak kejadian-kejadian kiamat kecil ditunjukkan, viral di negara seberang seorang tokoh ulama dari Lombok yang jasadnya hilang saat hendak dikebumikan.

IKLAN

Diberitakan kisah ulama ini mendapat liputan meluas di berita TV Indonesia kerana kisah jasadnya yang tiba-tiba hilang cukup menggemparkan kerana ia disiarkan di tv negara terbabit.

Dikenali sebagai Tuan Guru Lalu Albyani Akbar, ulama dari Lombok ini diberitakan meninggal tiga hari lalu.

IKLAN

Dalam video berdurasi 50 saat itu, sanak saudaranya dilihat menangis sambil kedengaran selawat berama-ramai saat jenazahnya dibawa turun ke liang lahat. Namun saat diangkat ke dalam liang lahat serta hendak didoakan, jasadnya tiada dan yang tinggal hanyalah kain kapan yang mengempis tanpa jasad.

Saat itu, ramai sanak saudara ulama ini kedengaran esak tangis seakan histeria. Sukar untuk mereka mempercayai jasad ulama tersohor ini tiba-tiba menghilang kerana kejadian aneh sebegini jarang dilihat di depan mata. Ahli keluarga ulama ini juga sampai sekarang bingung dan tidak mampu berkata-kata. Pemakaman ulama ini dilaporkan berlaku di Desa Padamara, Dearah Sukamulia, Lombok Timur.

IKLAN

Apa pun dalam dunia ini tiada yang mustahil andai Allah mengkehendaki.

Saksikan video kisah ulama ini.