Senjata terbesar yang dimiliki umat manusia adalah doa. Doa adalah kekuatan yang mampu menghasilkan keajaiban. Ia umpama kekuatan yang mampu mengubah sesuatu yang tidak mungkin menjadi mungkin. Kekuatan yang mampu memeluk jiwa-jiwa lemah agar lebih kuat dan tegar dalam menjalani kehidupan.
Jika ingin berdoa maka pilihlah waktu yang terbaik agar doa-doa kita itu nanti akan ‘di dengari’ oleh Allah. Hari Jumaat adalah hari yang terdapat waktu istimewa doa untuk lebih mustajab.
Waktu pertama: Ketika imam mula duduk di atas minbar sehingga solat Jumaat.
Erti : Hari Jumaat ada 12 bahagian masa yang mana tiada seorang hamba muslim berdoa padanya kecuali akan diberikan (maqbul), maka CARILAH IA di HUJUNG WAKTU SELEPAS ASAR” (hadis riwayat Abu Daud- hadis sohih)
Ads
Berdoalah dengan adab-adab menurut sunnah seperti berikut:
1.Menghadap kiblat, angkat kedua belah tangan dan boleh menyapu muka di akhir doa.(sapu wajah selepas doa ada khilaf ulama kerana hadisnya diperdebat kerana dikatwgorikan sbg dhoif, namun Al-Hafidz Ibn Hajar dalam kitab Bulughul Maram berijtihad bahawa hadis-hadisnya saling mengukuh maka boleh diamalkan, bagi yang nak tinggalkan juga boleh. Namun ulama mazhab as-Syafie seperti Izzudin abd salam menolak amalan sapu muka lepas doa, demikian nukilan Al-Syarbini dalam Mughni al-Muhtaj,1/370)
2. Merendahkan suara di antara bisik dan jahar (lantang)
Ads
3. Hadir hati, Khusyu’ dan rendah diri, berserah diri kepada Allah.
4. Datangkan rasa ‘confirm’ doa akan dimaqbulkan dan benar-benar harap kepada Allah SWT.
5. Merayu bersungguh maka seeloknya diulang tiga kali.
6. Membuka doa dengan ‘Majami’ al-Hamd’ (induk dan penghulu lafaz pujian kepada Allah SWT – thukah kalian bacaannya? selawat ke atas Rasul s.a.w dan diakhiri juga sedemikian.
Ads
7. Istighfar dan taubat beserta doa, jika ada ZALIMI maruah atau harta orang lain WAJIB DIKEMBALIKAN SEGERA. Itu adalah faktor paling kuat untuk makbulnya doa.
8. Memahami doa yang dipinta.
SELAMAT BERDOA, antara waktu mustajab berdoa di hari Jumaat adalah selepas Asar sebelum Maghrib.
Berdoalah kerana doa membawa keajaiban.
Sumber kredit: Dr.Zaharuddin Abd Rahman
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Rasulullah SAW adalah gedung segala sifat-sifat kesempurnaan yang sukar dicari tandingannya. Romantik gaya Rasulullah SAW boleh diteladani. Walaupun hidup suami isteri masa kini sentiasa disibukkan dengan pekerjaan, kita juga boleh mengambil sunnah-sunnah romantik Rasulullah SAW bermula dari sebelum keluar bekerja.
Siapalah kita berbanding Rasulullah SAW yang jauh kedudukannya lebih mulia dari segala manusia. Namun atas tawaduk dan romantisnya baginda membuatkan umat yang membaca kisah cinta baginda bersama isterinya seolah sedang menghayati novel cinta romantik.
Romantik sesama suami isteri ini semakin malu untuk diamalkan. Mungkin bagi yang sudah lama berkahwin akan bertambah rasa jelik bermadu kasih dengan isterinya. Namun jika diteliti, sebenarnya sikap romantis ini adalah datang dari Nabi SAW. Sayang apabila kita lebih malu mengamalkan sunnah romantis sesudah berkahwin sedangkan kita tanpa segan silu melakukannya sebelum ianya dihalalkan.
Melalui perkongsian Da’i Wan di laman Facebooknya, Da’i Wan berkongsi ciri-ciri peribadi Nabi Muhammad SAW yang harus diteladani sebagai seorang suami.
Walaupun Rasulullah SAW seorang panglima perang, pemimpin tertinggi umat Islam, namun di sisinya terdapat nilai kasih sayang dan jalinan kasih yang akrab dengan isterinya.
Apabila waktu cuti hujung minggu atau di malam hari, Nabi terkadang akan bawa isteri baginda bersiar-siar. Tanpa kita ketahui, ia merupakan suatu sunnah sebenarnya. Mungkin ada antara kalian yang telah mengetahuinya dan mungkin juga yang baru kali pertama ketahuinya hari ini. Ya, tidak apa-apa. Saya kongsikan knowledge ini khas utk penambahan ilmu buat kalian.
Diriwayatkan dalam Sahih Bukhari dan Muslim bahawa “Rasulullah SAW, apabila datang waktu malam, Baginda berjalan bersama Aisyah radha dan selalu berbincang-bincang dengannya”. Malah apabila Baginda ingin keluar, Baginda akan mengundi siapa yang akan menemaninya untuk keluar bersama. Rasulullah SAW juga senang untuk membawa Aisyah Radha untuk keluar dan makan bersama di luar. Sehinggakan suatu ketika Nabi pernah menolak pelawaan jirannya yang berbangsa Parsi untuk makan di rumah mereka sekiranya isterinya Aisyah Radha tidak turut diundang.
See, told you. Tak ramai yang tahu pasal bahagian dari Sunnah ini. Kepada pasangan yang telah halal di luar sana, pergilah kalian melaksanakan sunnah ini jika kelapangan. Moga ia menguatkan tali jalinan kasih sayang antara suami dan isteri itu. Ingat, hidup berdua adalah lebih baik kerana ia suatu ibadah yang berpahala berpanjangan.
Kesimpulannya suami perlu luangkan sedikit masa untuk bersama isteri. Dalam kesibukan dengan tugas seharian, sisihkan waktu khusus agar momen itu dapat digunakan untuk mengeratkan kasih sayang antara satu sama lain.
Sumber kredit: FB: Da’i Wan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Viral baru-baru ini di laman sosial apabila dikatakan bahawa isteri perlu asingkan baju atau pakaian suami dan anak-anak sebagai tanda memuliakan ketika dalam proses membasuh.
Namun lain pula pandangan yang dikongsi oleh PU Azman, pendakwah selebriti yang sering menjawab persoalan dikemukakan padanya melalui media sosial.
Menurut PU Azman mengasingkan pakaian suami dan anak-anak tanpa sebab kukuh seperti disebabkan baju luntur atau najis pada pakaian anak-anak dilihat secara berlebih-lebihan.
Ayuh, dengarkan penjelasannya.
“Bila keluar kenyataan “asingkan pakaian suami sebagai tanda memuliakan suami”, akan berlaku tempias kepada isteri-isteri lain yang campurkan pakaian suami dengan pakaian anak-anak di mana mereka merasakan diri mereka tak memuliakan suami.
“Kalau kena asingkan pakaian suami tanpa sebab kukuh seperti kelunturan warna baju atau najis pada pakaian anak-anak, maka kelihatan ia berlebih-lebihan.
“Kalau korang buat sistem atau undang-undang pengurusan di rumah yang korang selesa dan mampu untuk lakukan, jangan bersifat “memaksa” orang lain buat atas nama agama.
“Menimbulkan kesukaran untuk mengasingkan. Bukan semua situasi suri rumah itu sama. Islam bukan agama yang menyusahkan. Ini dinamakan takalluf (memberatkan) dalam agama.
“Jangan buat orang lain rasa bersalah dalam agama.
“Ada unsur melampau dalam memuliakan suami. Bila dah kata pakaian suci, maka ini adalah pengiktirafan syariat. Maka tiada faedah untuk pengasingan atas alasan adab. Sama macam kita cakap, kalau susun baju suami jangan campurkan dgn baju anak-anak. (Yang dimaksudkan ialah asing atas dasar memuliakan, tapi kalau atas dasar supaya senang nak pilih, takda masalah) Ini tak masuk akal.
“Kita bersetuju bahawa isteri berhak mohon pertolongan suami untuk buat kerja-kerja rumah. Dan hal ini jauh lebih berat dari sekadar mencampurkan pakaian suami. Tetapi kita tak cakap pula isteri yang mintak suami bantu kerja rumah sebagai isteri yang tak memuliakan suami. Jadi, takkan sekadar campurkan pakaian tu dikatakan tak memuliakan suami.
“Suami dan isteri adalah rakan kongsi rumahtangga. Maka mereka saling memudahkan, bukan menyusahkan.
“Apa guna ASINGkan baju suami, tapi kata-kata tajam isteri pun buat suami rasa terASING.
Sejarah penghinaan dengan pelbagai cara sentiasa berlanjutan terhadap Baginda SAW. Ini bermula sejak zaman Baginda SAW mula menyebarkan dakwah Islam lagi. Cukuplah ibrah dan sabab nuzul dalam Surah al-Lahab dan Surah al-Kautsar menjadi bukti secara jelas bahawa yang melindungi Rasulullah SAW ialah Allah SWT sendiri.
Hukum Menghina Rasulullah SAW
Tidak syak lagi bahawa orang yang menghina Nabi SAW wajib dibunuh, seperti yang difatwakan oleh para ulama sejak sekian lama.
Antaranya:
*Ada pendapat yang mengatakan wajib dibunuh tanpa perlu diberi peluang untuk bertaubat. Inilah pendapat Ibn al-Qasim.
*Al-Auza`ie dan Imam Malik berpendapat bahawa pesalah itu dianggap murtad dan perlu diberikan peluang untuk bertaubat. Lihat Tabsirah al-Hukkaam (2/212) oleh Syeikh Ibn Farhun.
*Begitu juga haram dan dihukum kufur sesiapa yang menghina mana-mana Nabi atau menjatuhkan darjat dan martabat seperti menuduh kejelikan pada tubuh badannya sebagai pincang, limpuh atau kurang ilmunya serta jahil. Lihat al-Fiqh `ala Madzahib al-Arba`ah (5/372) oleh Syeikh Abdurrahman al-Jaziri.
*Imam Ibn Mundzir telah menukilkan bahawa secara sepakat ulama barangsiapa yang mencela Nabi Muhammad SAW secara nyata maka wajib dibunuh.
*Abu Bakar al-Farisi yang merupakan salah seorang ulama bermazhab al-Syafie berkata: “Barangsiapa yang menghina Nabi SAW seperti menuduh beliau secara nyata maka dia dihukum kafir dengan sepakat ulama, sekalipun dia bertaubat tetap tidak akan gugur hukuman bunuh yang telah ditetapkan ke atasnya.” Lihat kitab Fath al-Baari (12/348) oleh Imam Ibn Hajar al-Asqalani.
*Imam Ahmad bin Hanbal berkata: “Aku mendengar Abu Abdillah berkata: “Barangsiapa yang mencerca Nabi SAW atau menjatuhkan maruah Baginda, sama ada orang Islam atau bukan Islam, maka mereka hendaklah dibunuh. Aku berpendapat bahawa dia perlu dibunuh tanpa perlu disuruh untuk bertaubat.” Lihat al-Sarim al-Maslul `ala Syatim al-Rasul (1/9).
*Syeikh Taqiuddin al-Subky dalam al-Saif al-Maslul menyebut: “Siapa yang mencerca Nabi SAW tidak perlu diminta bertaubat dan boleh dibunuh terus.”
*Al-Qadhi Abu Ya`la pula berkata: “Barangsiapa yang mencerca Allah (SWT) dan Rasulullah SAW dia sesungguhnya telah kufur sama ada dia menghalalkan (perbuatan itu) atau dia tidak menghalalkan.”
*Al-Khattabi berkata: “Aku tidak tahu mana-mana ulama Islam yang khilaf mengenai wajibnya membunuh orang yang mencerca Nabi SAW.”
Berdasarkan kenyataan di atas, jelas menunjukkan betapa beratnya hukuman dan balasan kepada mereka yang menghina, mencaci dan menjatuhkan maruah Rasulullah SAW termasuk Nabi-Nabi yang lain. Oleh itu, amat perlu kita berhati-hati daripada mengeluarkan apa-apa kenyataan dan pendapat yang menunjukkan betapa hinanya Rasulullah SAW kerana itu boleh membawa kepada kekufuran dan kemurkaan Allah SWT.
KENYATAAN MUFTI WILAYAH PERSEKUTUAN
Sebenarnya menyintai Rasulullah SAW adalah termasuk dalam keimanan dan termasuk dalam kemanisan iman.
Benarlah sabda Nabi SAW dalam riwayat Anas bin Malik:
Maksudnya: “Tiga perkara di mana sesiapa mempunyainya, maka dia akan merasai kemanisan iman: seseorang yang menjadikan Allah dan Rasul-Nya sebagai yang paling dicintainya, tidak mencintai seseorang melainkan keranaNya dan membenci untuk kembali kekufuran sepertimana dia tidak suka untuk dicampakkan ke dalam neraka.” (Riwayat Bukhari (16) dan Muslim (43)
Kami menyatakan bahawa Rasulullah SAW adalah insan yang paing mulia dipilih Allah, tidak seperti manusia lain. Rasulullah SAW mempunyai pelbagai keistimewaan yang tidak ada pada orang lain. Allah SWT menjadikan Rasulullah SAW sebagai ikutan dan panduan untuk semua umat.
Maksudnya: Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang) (Surah al-Ahzab, 33: 21)
Perlu diingat dan difahami bahawa Rasulullah SAW dalam pemeliharaan Allah SWT.
Benarlah firman Allah SWT:
وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ
Maksudnya: Dan Allah jualah akan memeliharamu dari (kejahatan) manusia. (Surah al-Maidah, 5: 67)
Imam Ibn Katsir berkata: Ayat ini bermaksud: “Sampaikanlah (wahai Muhammad) akan risalah-Ku (yakni Allah), sedangkan Aku-lah Penjaga-mu, Penolong-mu, Pendokong-mu menentang musuh-musuh kamu, yang akan mengangkatmu mengatasi musuh-musuh kamu, maka janganlah engkau takut dan jangan engkau bersedih, tidak akan selamanya sampai walau seorang pun daripada musuh-musuh kamu yang boleh mencederakan kamu.” Al-Maraghi berkata: “Yakni melindungimu daripada kejahatan manusia.”
Justeru kita wajib pertahankan Rasulullah SAW, memuliakan Baginda SAW, dan haram sama sekali kita menghinanya. Berat dan buruk natijahnya kita dapat lihat dalam sejarah terhadap penghina Rasulullah SAW.
Marilah bersama-sama kita tekuni ayat al-Quran al-Karim seperti mana firman Allah SWT:
إِنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ
Maksudnya: Sesungguhnya Kami tetap memelihara dan mengawalmu dari kejahatan orang-orang yang mengejek-ejek dan mempersendakanmu. (Surah al-Hijr, 15: 95)
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan, Dato’ Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Rindu anak kepada arwah orang tua memang sukar nak diungkapkan. Al-Mulk dibaca sebagai sedekah buat mereka. Kita yang masih hidup ini disaran perbanyakkan doa dan titipkan juga surah al-Mulk agar arwah mendapat berkat dari doa kita.