Pernikahan merupakan momen bahagia bagi setiap pasangan. Ia detik terindah yang bakal diingati oleh mereka yang melaluinya. Namun tidak semua mampu menyangka ada ujian yang bakal dilalui dan nyata ianya amat menyedihkan.
Hari bahagia bagi seorang suami, Enal berusia 24 tahun dari Kampung Baru, Des Ulo Daerah Tellusiattinge, Kabupaten Bone menjadi paling menyedihkan apabila isteri dinikahinya, Rahmatang pada 11 Mei lalu meninggal sehari selepas itu akibat lelah.
Dalam video yang tular, kelihatan Enal menangisi pemergian isterinya hingga terpaksa ditenangkan oleh kaum kerabat dan sanak saudaranya.
Pesta pernikahan Enal dan Rahmatang di Kampung Baru, Des Ulo, Kecamatan Tellusiattinge, Kabupaten Bone, Rabu (10/5/2022).
Terlihat Enal dirangkul sejumlah kerabat dan sanak saudaranya sebelum pengsan selepas mendapati isteri baru dinikahinya meninggal dunia.
Dapat di lihat Enal terus menggenggam tangan isterinya yang sudah meninggal, bahkan ketika terbaring, tangannya tetap tidak melepaskan dari memegang tangan isterinya itu.
Hal ini diakui oleh seorang saudaranya, Andi Kuseyyang yang mengakui akan kejadian menyedihkan ini.
Dikatakan pengantin perempuan mempunyai masalah asma dan duduk seharian untuk pernikahannya membuatkan dirinya kepenatan hingga keadaannya jadi lebih memburuk sebelum disahkan meninggal dunia sebelum dikebumikan di kampung halamannya.
Seorang lagi saudaranya menulis, “kami tahu kamu sangat menyayanginya tapi Tuhan lebih sayangkannya,” tulis Raisa dalam postingnya.
Difahamkan, semasa majlis persandingan mereka, arwah Rahmatang hanya sempat duduk sekejap di pelamin sebelum dibawa masuk ke dalam rumah kerana keadaan kesihatannya mulai memburuk.
Namun majlis diteruskan dengan pengantin lelaki yang melayan tetamu yang hadir ke majlis perkahwinan mereka. Dari kenyataan dari ZL, dimaklumkan selepas majlis di rumah perempuan selesai, pengantin lelaki bergegas ke rumahnya yang berdekatan kerana kenduri diadakan keesokan harinya, 12 Mei 2022.
Habis di rumahnya, Enal kembali ke rumahnya mentuanya untuk sesi bertemu keluarga mentua namun takdir hidupnya berubah bila mana tepat jam 10 malam, isterinya dijemput Allah.
Ternyata dugaan dihadapinya terlalu berat dan semoga arwah isteri ditempatkan di kalangan orang beriman dan beramal soleh.
https://www.tiktok.com/@immha40/video/7097114363256950042?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sembilan Golongan Yang Tidak Akan Disapa Oleh Allah SWT Pada Hari Kiamat. Salah Satunya Orang Yang Kedekut!
Isi Kandungan
ToggleHari kiamat adalah sebuah kepastian yang akan terjadi tanpa pernah diketahui waktunya.
Meski pun begitu beberapa hal mahu pun peristiwa boleh dijadikan petanda hari kiamat sudah semakin hampir.
Dahsyatnya peristiwa kiamat tentu tidak akan pernah terbayangkan dalam fikiran kita.
Pada hari kiamat, Allah SWT menumpahkan kemarahan-Nya kepada hamba yang derhaka dan banyak berbuat dosa.
Allah pun tidak akan memandang mereka, melainkan memberikannya azab yang teramat pedih atas semua dosa mereka di dunia.
Berikut adalah sembilan golongan manusia yang tidak akan disapa oleh Allah SWT pada hari kiamat nanti.
Hadis Pertama
Rasulullah bersabda: “Tiga orang yang tidak akan diajak bicara oleh Allah pada hari kiamat, Allah tidak akan melihat mereka, tidak juga menyucikan mereka dan bagi mereka azab yang pedih.” Rasulullah SAW bersabda demikian sebanyak tiga kali. Abu Dzar berkata: “Alangkah ruginya. Siapa mereka wahai Rasulullah?” Lalu Rasulullah bersabda: “Musbil (orang yang memakai kain melebihi mata kakinya), orang yang selalu mengungkit pemberiannya dan orang yang melariskan dagangannya dengan sumpah palsu.” (HR. Imam Muslim).
Tiga golongan yang dimaksudkan dalam hadis ini ialah:
- Orang yang menyombongkan diri atas segala sesuatu yang dimilikinya.
2. Orang yang sentiasa mengungkit apa yang telah diberikannya sehingga menghapus amal baiknya. Golongan ini cenderung memiliki sifat riak sehingga menyakiti hati orang yang telah diberi.
3. Orang yang berniaga tetapi berbohong demi melariskan dagangannya. Ketidakjujurannya boleh merugikan pembeli. Sehingga Allah pun akan menghilangkan keberkatan pada keuntungan yang diperoleh.
Hadis Kedua
Rasulullah bersabda: “Tiga orang yang tidak akan diajak bicara oleh Allah pada hari kiamat dan Allah tidak akan menyucikannya. Dan tidak akan dilihat Allah dan bagi mereka azab yang pedih iaitu orang tua yang berzina, raja yang suka berdusta dan orang miskin yang sombong.” (HR. Muslim).
Tiga golongan yang dimaksudkan dalam hadis ini ialah:
1. Orang yang berzina tidak akan disapa oleh Allah SWT kerana zina merupakan perbuatan keji yang dimurkai oleh Allah.
2.Pemimpin yang adil dan amanah akan mendapatkan darjat yang tinggi di dunia mahu pun akhirat. Sebaliknya, pemimpin yang zalim akan mendapatkan murka Allah sehingga baginya azab yang pedih dan tidak akan disapa oleh Allah pada hari kiamat.
3.Orang miskin yang menyombongkan diri ketika mendapatkan kenikmatan dari Allah termasuk golongan manusia yang tidak akan disapa oleh Allah pada hari kiamat nanti.
Hadis Ketiga
Rasulullah bersabda: “Tiga orang yang tidak akan diajak bicara oleh Allah pada hari kiamat, Allah tidak melihat mereka, tidak juga menyucikannya dan bagi mereka azab yang pedih. Seseorang yang mempunyai kelebihan air di padang pasir, namun dia mencegahnya daripada Ibnu Sabil yang memerlukannya. Dan orang yang berjual beli dengan orang lain pada waktu Asar lalu dia bersumpah dengan nama Allah bahawa dia mengambilnya segini dan segini, lalu orang itu mempercayainya padahal tidak demikian keadaannya. Dan orang yang membai’at pemimpinnya kerana dunia. Bila ia diberi sesuatu oleh pemimpin, ia akan melaksanakan bai’atnya, dan bila tidak diberi maka ia tidak mau melaksanakan bai’atnya.” (HR. Imam Bukhari dan Muslim).
Tiga golongan yang dimaksudkan dalam hadis ini ialah:
1.Orang kedekut dan tidak mahu membantu orang lain yang memerlukan pertolongan.
2.Orang yang melakukan sumpah palsu dalam urusan perdagangan demi mendapatkan keuntungan yang lebih banyak.
3.Orang yang membai’at pemimpin kerana kepentingan duniawi dan mahu mendapatkan imbuhan yang diinginkan.
Wallahu a’lam Bish-shawab. Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa kita dan menjadikan kita sebagai manusia yang lebih baik lagi.
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Di Sebalik Tabir Laporan Pandemik Covid 19, Satu Hari Di Team Data CPRC Kebangsaan.
Setiap petang pastinya kita ternanti-nanti laporan perkembangan semasa pandemik Covid 19 negara yang dibacakan oleh Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah Namun kita tak tahu pun kisah sebalik tabir laporan yang disiapkan itu.
Siapakah mereka? Pastinya barisan frontliners yang hebat kerana laporan yang diberikan sangat terperinci dan lebih penting mudah difahami masyarakat umum.
Penghargaan buat mereka ini turut dirakamkan oleh Tan Sri Dr. Noor Hisham dalam entri facebooknya susulan satu kisah pendek oleh Dr. Mohamad Fadli Khairi yang terlibat dalam menyiapkan data laporan yang dikatakan perlu disiapkan tidak sampai empat jam sebelum sidang media diadakan.
Tiada kata yang sesuai diberikan buat semua frontliners ini hanyalah ucapan jutaan terima kasih dan terima kasih. Kita ikuti catatan Dr. Fadly dalam entrinya itu, bagaimana dia dan pasukannya bekerja setiap hari semenjak pandemik diwartakan.
Artikel berkaitan: Saya Doa Allah Beri Kesembuhan Pada Rakyat Malaysia. Turut Disahkan Positif Covid-19, Dr Zulkifli Titip Doa Buat Semua
Artikel berkaitan: Patut Diiktiraf Doktor Terbaik Dunia, Cara Dr Noor Hisham KKM Tangani COVID-19 Selari Dengan Kaedah Ibnu Sina
Hari kami bermula setiap hari pada pukul 8 pagi. Tepat pada waktunya Tan Sri Ketua Pengarah Kesihatan (KPK) akan memulakan mesyuarat pagi dengan semua pemegang taruh dalam pengurusan covid di KKM termasuk ketua-ketua bahagian dan pakar-pakar perubatan.
Isu-isu semasa yang berlaku, perincian kes harian, kluster aktif, keadaan hospital, klinik kesihatan, logistik, sampel dan sumber manusia akan dibincangkan seterusnya langkah-langkah yang perlu diambil akan diperhalusi.
Kemudian semua orang akan kembali ke pasukan masing-masing. Saya sendiri akan kembali ke team data. Team kami diketuai oleh Dr Hazlina Yahaya,
Dr Shahrul dan terdiri daripada beberapa orang pegawai dari pelbagai bahagian KKM.
Hanya Dr Hazlina dan Dr Shahrul merupakan anggota tetap dari cawangan survelan, bahagian kawalan penyakit manakala kami semua merupakan pasukan bantuan yang dikumpulkan khas untuk pengurusan data bagi krisis covid ini.
Tugas kami bermula daripada menerima perlaporan dan notifikasi kes positif dari pukul 12 pm semalam hingga ke 12 pm pada hari ini. Setiap maklumat yang diterima akan di teliti dan di lakukan verifikasi untuk memastikan ketepatan dan kesahihan data. Setiap nama pesakit juga akan diberi nombor kes sebagai ‘deidentification’ bagi membolehkan analisa data dan kerahsiaan data pesakit terjaga.
Setiap data positif yang disiasat akan dikenal pasti tentang maklumat sosiodemografi, kadar CT value, punca jangkitan, jenis saringan dan risiko penyebaran kes kepada masyarakat. Kami juga akan mengenal pasti hubungan epidemik (epid link) antara satu kes dengan kes yang lain terutama apabila ia melibatkan hubungan antara negeri.
Sekiranya ada, perbincangan akan diumumkan dengan negeri dan daerah untuk mengumumkan kluster tersebut. Tujuan kluster diumumkan adalah supaya tindakan proaktif dan saringan lebih giat boleh dilakukan di daerah dan lokaliti yang terlibat.
Pukul 4 hingga 5 adalah waktu-waktu genting untuk kami. Semua data perlu dimuktamadkan supaya boleh diumumkan sewaktu sidang media Tan Sri KPK. Proses verifikasi dan counter check dilakukan bagi memastikan tiada kesilapan yang berlaku.
Ada beberapa orang ditugaskan untuk menyiapkan teks ucapan Tan Sri KPK dan akan mengumpul semua data yang penting untuk dimasukkan. Semua proses perlu berlaku dengan cepat dan tepat.
Antara yang menjadi cabaran apabila bilangan kes harian yang sangat tinggi menyukarkan urusan analisa data. Apa pun yang berlaku, zero error dan 100% accuracy sentiasa jadi matlamat kami.
Data yang sama ini juga akan diserahkan kepada pasukan-pasukan lain untuk analisa yang lebih terperinci. Analisa data ini lah yang akan digunakan untuk membuat keputusan penting bagi mengekang penularan wabak covid.
Setiap hari selain sidang media Tan Sri KPK, pasukan ini juga akan menghasilkan laporan harian linelisting akhir. Semua kes juga akan digeocode bagi klasifikasi mukim, daerah dan juga digunakan oleh team mysejahtera untuk hotspot tracking. Begitulah akhirnya satu hari berakhir dan keesokannya kitaran yang sama akan bermula semula.
Kami cuba sebaik mungkin untuk memberikan penyelesaian terbaik supaya negara ini dapat menang dalam peperangan menentang musuh Covid19. Namun, ini semua tidak bermakna tanpa kerjasama daripada semua pihak yang lain.
Sumber Artikel: Dr Fadly Khairie
Team Data @ Bilik Kaca CPRC Kebangsaan
Kashoorga: Mewakili rakyat Malaysia, kami mengucapkan jutaan terima kasih buat team CPRC dan semua frontliners yang terlibat menangani pandemik Covid 19 ini. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas jasa kalian dan semoga semuanya dilimpahi kurniaan rezeki dan rahmat Allah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Orang Islam Haram Makan Ulat Sagu, Ini Penjelasan Dr Zulkifli Al-Bakri
Isi Kandungan
ToggleOrang Islam haram makan ulat sagu, ini penjelasan Dr Zulkifli Al-Bakri mengapa umat Islam dilarang memakan ulat sagu atau dikenali juga dengan nama ulat mulong.
Butod merupakan sejenis ulat yang boleh didapati di dalam batang pokok Rumbia yang sedang reput. Ianya juga dikenali sebagai ulat Sagu (Bahasa Melayu) dan ulat Mulung (di Sarawak).
Ulat ini menjadi makanan tradisional suku kaum Kadazan-Dusun di Sabah dan sering dihidangkan semasa hari-hari istimewa seperti Pesta Menuai atau Pesta Makanan. Butod boleh dimakan begitu sahaja atau digoreng terlebih dahulu supaya ranggup dimakan.
Ulat ini dikatakan mempunyai kandungan protein yang tinggi dan baik untuk kesihatan. Bagi yang beragama Islam, ianya haram dimakan kerana Butod merupakan salah satu spesis ulat.
Artikel Berkaitan:
Orang Islam Haram
Soalan:
Apakah hukum makan ulat sagu, yang dikenali juga sebagai ulat mulong?
Jawapan:
Kami mulakan dengan firman Allah SWT:
قُل لَّا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ
Maksudnya:
“Katakanlah (wahai Muhammad): ‘Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi – kerana sesungguhnya ia adalah kotor — atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain daripada Allah.’”
Begitu juga firman Allah SWT:
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ ۖ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ
Maksudnya:
“Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): ‘Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?’ Bagi menjawabnya, katakanlah: ‘Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik.’”
Ayat di atas menunjukkan secara umumnya Allah ‘Azza wa Jalla telah menghalalkan buat kita makanan yang baik-baik. Justeru, semua yang baik-baik itu adalah diharuskan untuk memakannya, manakala semua yang buruk dan jijik pula adalah diharamkan daripada memakannya.
Penentuan sama ada makanan itu baik atau jijik — jika tiada nas mengenainya — adalah berdasarkan perasaan dan naluri orang Arab kerana al-Quran turun kepada mereka — yakni dalam bahasa mereka.
Hukum makan ulat sagu
Ulat sagu tergolong dalam jenis ulat. Justeru, bagi menjawab persoalan ini, kami datangkan pendapat para ulama berkenaan hukum memakan ulat.
Pada asasnya, dalam mazhab Syafi‘i, hukum memakan ulat adalah diharamkan melainkan ulat yang berada dalam keju, cuka, kacang hijau, buah-buahan dan seumpamanya yang terdiri daripada makanan, yang mana ulat-ulat berkenaan lahir daripada bahan-bahan suci tersebut.
Imam al-Nawawi menyebutkan bahawa terdapat tiga pendapat ulama dalam kalangan mazhab Syafi‘i berkenaan kehalalan ulat ini iaitu pendapat pertama, ia adalah halal untuk dimakan. Pendapat kedua pula, ia adalah haram untuk dimakan.
Manakala pendapat ketiga, ia halal dimakan bersama makanan yang ia lahir daripadanya, bukan secara terasing kerana haram memakannya secara terasing.
Selain itu, al-Khatib al-Syirbini juga ada menyebutkan bahawa mengikut pendapat yang kuat dalam mazhab Syafi‘i, dihalalkan untuk memakan ulat yang dilahirkan daripada makanan seperti cuka, keju dan buah-buahan, hanya jika ia dimakan secara bersama.
Begitu juga hukumnya apabila ia mati — dalam makanan itu — yakni halal untuk dimakan mengikut pendapat yang kuat. Hal ini kerana kesukaran untuk mengasingkannya.
Makan Ulat Sagu
Sebahagian ulama terkemudian menyandarkan hukum daging yang berulat dengan hukum buah-buahan — yang mengandungi ulat. Berdasarkan kepada ‘illah ini, maka jika ia mampu atau mudah untuk diasingkan seperti ulat yang berada dalam epal, maka haram untuk memakannya secara bersama.
Ibn Syahbah berkata bahawa itulah pendapat yang zahir, yakni apabila tidak kesukaran untuk membezakannya.
Di samping itu, terkeluar daripada lafaz “مَعَهُ” (yakni memakan ulat secara bersama dengan makanan itu), bagi kes memakan ulat secara berasingan. Hal ini kerana hukumnya adalah haram disebabkan oleh kenajisan bangkainya dan juga kejijikannya.
Begitulah juga — yakni haram hukumnya — jika ulat itu diangkat ke tempat yang lain sebagaimana disebutkan oleh al-Bulqini, atau ulat itu pergi dengan sendiri ke tempat lain, kemudian ia kembali semula ke sarangnya (dalam buah itu) selepas ia dapat dipelihara daripadanya seperti mana yang dibahaskan oleh sebahagian ulama terkemudian.
Pendapat kedua pula mengatakan halal secara mutlak, kerana ulat itu dianggap sebahagian daripada buah. Manakala pendapat ketiga mengatakan haram secara mutlak kerana ulat itu dikira sebagai bangkai.
Di samping itu, Jabatan Mufti Negeri Sarawak (JMNS) juga ada menyatakan bahawa memakan ulat sagu (mulong) adalah haram dan dilarang dalam Islam kerana ia dianggap jijik.
Dalam mengkategorikan sesuatu itu jijik fuqaha menentukannya berdasarkan uruf masyarakat setempat. Oleh kerana masyarakat Islam Malaysia mengkategorikan bahawa ulat adalah daripada haiwan yang menjijikkan (khabis) dan kotor termasuklah juga Ulat Mulong.
Ini Penjelasan Dr Zulkifli Al-Bakri
Berdasarkan kepada perbincangan dan perbahasan di atas, kami berpendapat bahawa ulat sagu (mulong) haram dimakan kerana ia dianggap jijik sebagaimana pendapat ulama dalam kalangan mazhab Syafi‘i. Pendapat ini juga adalah selari dengan keputusan fatwa yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Negeri Sarawak, bertarikh: 20 November 2014.
Islam menganjurkan umatnya untuk memakan makanan yang halal lagi baik berdasarkan firman Allah SWT:
وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ
Maksudnya:
“Dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk.”
Baca Di Sini:
Boleh Ke Makan Makanan Dimasak Oleh Bukan Islam & Tempat Itu Ada Jual Arak?
Kashoorga: Pegang atau sentuh tak apa, jangan sesekali makan ya!
Sumber: Dr Zulkifli Al-Bakri
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI