Ramai malu untuk melontarkan perasaan ini apabila bertemu lelaki disukainya. Alasannya malu selain perigi mencari timba. Namun di saat kita terikut dengan adat orang lama, ketahuilah ketika Rasulullah masih hidup, ada wanita menawarkan dirinya untuk menjadi isteri kepada Rasulullah. Jadi tiada apa yang salahnya mengenai hal ini bukan!
Dari Tsabit al-Bunani bahawa Anas bin Malik pernah bercerita, Ada seorang wanita mengadap Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam lalu menawarkan dirinya untuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Dia mengatakan, “Ya Rasulullah, apakah kamu ingin menikahiku?”
Mendengar hal itu, puteri Anas bin Malik langsung bersuara, “Betapa gadis ini tidak tahu malu. Sungguh memalukan, sungguh memalukan.”
Anas membalas percakapan puterinya dengan memaklumkan, “Dia (wanita tersebut) lebih baik daripada kamu, dia ingin dinikahi Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan menawarkan dirinya untuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.” (HR. Bukhari 5120).
Dalam hal ini, ternyata tidak salah untuk gadis melamar lelaki disukainya. Namun harus di perhalusi segalanya.
Pertamanya, tawarkan diri pada hal yang berkaitan sahaja
Ads
Seperti yang diceritakan Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu pada hadis di atas. Demikian pula disebutkan dalam riwayat lain dari Sahl bin Sa’d radhiyallahu ‘anhu, ada seorang wanita mengadap Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan menawarkan dirinya,“Ya Rasulullah, saya datang untuk menawarkan diri saya agar tuan nikahi saya.”
Setelah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam memperhatikannya, Baginda tidak ada keinginan untuk menikahinya. Hingga wanita ini duduk menunggu. Kemudian datang seorang sahabat,‘Ya Rasulullah, jika tuan tidak berkehendak untuk menikahinya, maka nikahkan aku dengannya.’ (HR. Bukhari 5030)
Dan dari lanjutan hadis itu, sahabat tadi diminta untuk mencari mahar di mana ia haya sebentuk cincin besi.
Hadis di atas menunjukkan bahwa boleh saja seorang wanita menawarkan diri untuk dinikahi lelaki yang dirinya harapkan untuk menjadi pendamping hari-hari depannya.
Ads
Dalam kitab Fathul Bari, wanita yang minta dinikahi Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak haya satu. Al-Hafidz Ibnu Hajar al-Asqolani menyebutkan beberapa riwayat yang menceritakan para wanita lainnya, yang menawarkan dirinya untuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, diantaranya Khaulah binti Hakim, Ummu Syuraik, Fatimah bin Syuraih, Laila binti Hatim, Zaenab binti Khuzaemah, dan Maemunah binti Al-Harits. (Fathul Majid, 8/525).
Kedua, melalui perantara orang lain yang amanah
Kalau malu untuk bercakap secara terus terang dengan lelaki disukai, carilah ahli keluarga seperti ayah, ibu atau teman-teman yang amanah. Ia seperti dilakukan oleh Umar bin Khatab radhiyallahu ‘anhu, ketika puterinya Hafshah selesai masa iddah selepas kematian suaminya di mana Umar menawarkan Hafshah ke Saidina Uthman dan kemudian ke Saidina Abu Bakar radhiyallahu ‘anhum.
Ads
Umar mengatakan, “Kemudian aku menemui Abu Bakar al-Shiddiq dan berkata, ‘Jika engkau mahu, aku akan nikahkan Hafshah binti ‘Umar denganmu.’ Akan tetapi Abu Bakar diam dan tidak berkomentar apa pun. Saat itu aku lebih kecewa terhadap Abu Bakar daripada kepada ‘Uthman….” (HR. Bukhari 5122 & Nasai 3272)
Hal yang sama, pernah berlaku kepada Khadijah radhiyallahu ‘anha di mana dirinya melamar Muhammad sebelum menjadi nabi melalui perantara temannya, Nafisah binti Maniyah. Kemudian disetujui semua pakcik-pakciknya. Ketika di majlis akad yang dihadiri Bani Hasyim dan pembesar Bani Mudhar, dan ia berlaku selepas dua bulan Baginda Nabi Muhammad pulang dari berdagang di Syam barangan milik Siti Khadijah (ar-Rahiq al-Makhtum, hlm. 51)
Dalam salah satu fatwanya, Lajnah Daimah ditanya mengenai hukum wanita yang menawarkan diri agar dinikahi lelaki yang soleh. Jawab Lajnah, jika dia seorang laki-laki yang soleh sebagaimana disebutkan maka disyari’atkan bagi wanita itu untuk menawarkan diri kepadanya atau yang semisalnya untuk dinikahi. Ini dibolehkan, sebagaimana yang telah dilakukan Khadijah radhiyallahu’anha.
Juga dilakukan oleh seorang wanita yang menawarkan dirinya (kepada Nabi shallallahu’alaihi wa sallam untuk dinikahi baginda), sebagaimana yang tersebut di surat Al-Ahzab.
Juga pernah dilakukan Umar bin Khattab radhiyallahu’anhu yang menawarkan puterinya Hafshah kepada Abu Bakar kemudian kepada Uthman bin ‘Affan radhiyallahu’anhum. (Fatawa al-Lajnah ad-Daimah, 18/48 no. 6400). Allahu a’lam. Sumber : Konsultasisyariah.com
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ungkapan I Love You mungkin biasa sahaja kedengarannya. Namun percayakah anda bahawa ungkapan itu sangat berkuasa? Malah ayat itu sebenarnya boleh menjadikan seseorang runtun hatinya mengikut situasi yang sedang berlangsung.
Jom perhatikan situasi anda yang mungkin terusik dengan ungkatan ‘aku cintakan kamu’
KETIKA BERGADUH
Ketika bergaduh antara suami dan isteri, jika ada salah seorang mengungkapkan ‘I love you‘ pasti pihak yang satu lagi akan mudah terusik. Malah mungkin akan membuatkan anda berdua terimbas kembali saat-saat dilamun cinta.
Keadaan bergaduh suami isteri memang tidak dapat dielakkan. Maklumlah dua individu berbeza perlu berkongsi semuanya. Maka akan wujudlah situasi berbeza yang boleh mencetuskan perselisihan faham.
Justeru jangan kedekut untuk mengungkapkan ‘aku cinta kamu‘ kepada pasangan.
KETIKA BERJAUHAN
Jika ada antara anda yang perlu bertugas di luar kawasan, cubalah telefon pasangan anda dan bisikkan ‘I love you‘. Pasti si isteri akan tersentuh dan boleh menitiskan air mata. Terasa ingin terbang memeluknya.
Ungkapan ini sungguh berkuasa hingga mampu mencetuskan rasa rindu yang teramat kepada pasangan.
KETIKA DIA SUDAH TIADA
Ungkapan ‘I love you‘ jika ditulis pada kertas oleh pasangan anda, simpanlah kertas itu sebaik mungkin. Jika umur si dia tidak panjang, dan anda menatap kembali tulisannya di atas kertas itu, pasti emosi anda terganggu.
Terasa-rasa si dia masih ada. Terasa-rasa ingin bersama si dia. Kenangan manis bersamanya akan bermain di mata. Begitulah hebatnya ungkapan ‘I love you‘ yang hanya ada tiga perkataan tetapi sangat bermakna bagi mereka yang tahu menghargai.
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Mahkamah dilarang memberi kebenaran untuk mengesahkan pernikahan pasangan berbeza agama di Jakarta, Indonesia seperti mana yang pernah terjadi sebelum ini.
Secara umumnya, dalam Islam, sekiranya seorang Muslim mahu berkahwin dengan pasangan dari agama lain, pasangan mereka wajib memeluk agama Islam.
Mahkamah Agung Indonesia melarang mahkamah rendah daripada memberikan kebenaran untuk mengesahkan perkahwinan antara pasangan berlainan agama sebagai syarat pendaftaran di pejabat pendaftaran sivil.
Jakarta Post melaporkan larangan itu termaktub dalam pekeliling yang dikeluarkan pada Isnin, 17 Julai lalu.
Surat pekeliling itu yang ditandatangani Ketua Hakim Negara Muhammad Syarifuddin, memerintahkan hakim untuk mengekalkan Perkara 2 Undang-undang Perkahwinan 1974.
Memberi Kebenaran Untuk Mengesahkan Pernikahan
Undang-undang mewajibkan perkahwinan hanya boleh dianggap sah, jika dilakukan mengikut agama yang dianuti oleh pasangan pengantin.
“Mahkamah tidak boleh memberikan sebarang permintaan untuk pendaftaran perkahwinan antara orang yang berbeza agama dan kepercayaan,” tulis mahkamah dalam pekeliling itu.
Mahkamah Agung mengeluarkan pekeliling beberapa bulan selepas mahkamah daerah di Jakarta menjadi tajuk utama kerana membenarkan permohonan pendaftaran perkahwinan daripada seorang lelaki Kristian dan wanita Islam.
Panel hakim di Mahkamah Daerah Jakarta Pusat membuat keputusan pada Jun, dan membenarkan permohonan pasangan itu untuk mendaftarkan perkahwinan mereka.
Ketua Hakim Bintang AL kemudian berhujah bahawa perkahwinan antara pasangan berlainan agama adalah munasabah dan berkemungkinan berlaku memandangkan keadaan geografi negara dan kepelbagaian penduduk, seperti yang tertulis dalam keputusan itu.
Pasangan Berbeza Agama
Majlis Ulama Indonesia (MUI) menyambut baik perintah Mahkamah Agung itu dalam memberikan kepastian undang-undang dan menutup kelemahan undang-undang untuk perkahwinan antara pasangan berlainan agama.
“Semua pihak wajib mematuhi surat pekeliling itu terutama hakim yang tidak faham atau berpura-pura tidak memahami Hukum Perkahwinan,” kata ketua fatwa MUI, Asrorun Ni’am dalam satu kenyataan pada Selasa.
Tetapi pekeliling Mahkamah Agung adalah halangan untuk sebarang jaminan pasangan antara agama boleh mendapat pengakuan perkahwinan mereka oleh kerajaan, menurut kumpulan hak asasi, Institut Setara.
“Pekeliling itu menutup sebarang kemajuan yang dicapai oleh institusi kehakiman negeri dalam menjamin hak rakyat daripada pelbagai latar belakang,” kata pengarah eksekutif Institut Setara Halili Hasan pada Rabu.
“Mahkamah Agung tidak perlu mengeluarkan pekeliling seperti itu,” kata pensyarah Universiti Nahdlatul Ulama Indonesia di Jakarta, Ahmad Suaedy.
Mengikut Undang-undang Pentadbiran Sivil 2006, suami isteri boleh mendaftarkan perkahwinan mereka di pejabat hal ehwal agama bagi orang Islam dan pejabat pendaftaran sivil bagi orang bukan Islam.
Undang-undang itu menetapkan bahawa pasangan berlainan agama juga boleh mendaftarkan perkahwinan mereka dengan pejabat pendaftaran selepas mendapat kebenaran daripada mahkamah.
Alhamdulillah.. kami berjaya cecah ulangtahun perkahwinan yang ke-20, kelmarin.
Ianya adalah satu usaha bersama yang penuh dengan cabaran, jerih payah, turun naik emosi dan perasaan.
Ada masanya rasa sayang itu tebal sangat. Ada ketikanya datang rasa menyampah yang buat kami rasa hendak tamatkan sahaja hubungan.
Ujian datang berkala dan tidaklah ringan.
Di awal perkahwinan, saya perlu bersabar melayan barannya. Dia pula perlu beradaptasi dengan perangai OCPD saya yang terlalu memahukan kesempurnaan dan sentiasa micromanaging.
Ujian Datang Berkala
Tidak lama selepas saya melahirkan anak ke-2, kami diuji 2 kali ganda beratnya apabila saya disahkan menghidap kanser tapi dalam masa yang sama dia ditukarkan bekerja ke Perth, Australia.
Saya di sini melalui rawatan bersendiri dan dia di sana hanya dapat balik setahun 2 kali.
Ketika inilah masing-masing mula rasa menjauh. Waktu ini hampir sangat sudah kami bercadang untuk berpisah. Allahuakbar..
Tidaklah Ringan
Selesai rawatan, kami berpindah ke Kedah untuk mulakan hidup baru. Di sini Alhamdulillah, hubungan semakin pulih kerana kami fikirkan anak-anak.
Suami saya telah kehilangan ibunya pada tahun 1996. Saya pula kehilangan ayah (cerai) pada tahun yang sama.
Kami sebagai anak, pernah melalui kehidupan yang perit tanpa keluarga yang lengkap. Maka, kami tak nak anak-anak merasai apa yang pernah kami rasa.
Selagi Ada Jodoh
Perkahwinan yang panjang itu bermakna ujiannya juga maha banyak. Dari ujian itulah kami melihat apa yang silap apa yang salah.
Dulunya suami saya seorang yang baran, kini dia lebih tenang. Dulunya saya seorang yang sukar meluahkan perasaan, sekarang ini saya boleh ceritakan padanya apa yang menyakiti saya.
20 tahun adalah tempoh masa yang panjang bagi kami, namun mungkin singkat pada yang dah mencecah ikatan 50 tahun bersama.
Saya sentiasa mengingatkan diri yang selagi ada jodoh, buatlah yang terbaik. Sedangkan kaki yang melekat di tubuh selama 33 tahun pun Allah boleh ambil balik, inikan pula hak Allah yang lain.
Buatlah Yang Terbaik
Suami saya ini hadir dari doa yang dimakbulkan-Nya.
Usai saya membaca surah Yasin selepas solat Maghrib, menangis-nangis saya merayu pada Allah SWT moga hantarkan kepada saya seseorang yang boleh menjaga saya dan juga maruah saya yang ketika itu dihina secara umum.
Rasa lemah longlai semangat waktu itu sehingga saya terpaksa merintih pada-Nya.
Tak sampai seminggu, Allah kirimkan lelaki ini.
Doakan semoga kami dapat lalui perkahwinan ini dengan bahagia dan dijauhi fitnah dan hasad manusia.
Baru baru ini tular kisah seorang peragawati dan pelakon Zahnita Wilson yang mendakwa menjadi mangsa keganasan dilakukan suaminya. Ia terbongkar apabila beliau mendedahkan wajahnya...