Suatu ketika dahulu, penerima vaksin Sinovac tidak dibenarkan mengerjakan umrah dan haji kecuali mereka yang menerima Oxford-AstraZeneca, Pfizer-BioNTech, Johnson & Johnson dan Moderna.
Bagaimana pun pada 25 Ogos 2021, Kerajaan Arab Saudi melalui Kementerian Kesihatannya telah meluluskan dua lagi penerima vaksin jenis Sinovac dan Sinopharm masuk ke Arab Saudi dengan syarat telah menerima dos penggalak (booster) yang diiktiraf di Arab Saudi.
Arab Saudi sebelum ini menyatakan bahawa individu juga boleh menerima dua dos vaksin berlainan, berdasarkan kajian saintifik yang menunjukkan kaedah itu berkesan untuk mengekang COVID-19.
Dalam pada itu, seorang individu yang bakal bekerja di Arab Saudi, Ikmal Shah Fazli atau akaun Tik Toknya @Ikmal Shah berkongsi satu pengalaman yang wajar diberi perhatian oleh individu yang ingin mengerjakan umrah di masa-masa akan datang.
Di mana penerima vaksin Sinovac perlu mengambil dos penggalak sekurang-kurangnya beberapa minggu sebelum tiba tarikh mengerjakan umrah. Dan dos penggalak ini adalah DIWAJIBKAN dan kalau tiada dos penggalak perlu suntik di Arab Saudi selain perlu menjalani kuarantin dan kos hotel ditanggung sendiri tanpa sebarang subsidi.
Ads
Dalam perkongsiannya, Ikmal Shah yang mendapat tawaran bekerja di negara terbabit menjelaskan, dirinya nyaris tidak dibenarkan masuk ke Arab Saudi kerana tidak mendapatkan dos penggalak sebelum berlepas ke sana.
“Awalnya tiada masalah kerana syarikat sudah memberikan butir lengkap penerbangan. Memandangkan flight transit di Dubai dahulu, ketika itu tiada masalah yang timbul. Dari Dubai untuk ke Arab Saudi, di sinilah masalah bermula,” katanya.
“Syarikat penerbangan tidak memberi kebenaran berlepas ke Arab Saudi kerana saya penerima vaksin Sinovac dan disebabkan tiada dos penggalak, saya di kategorikan sebagai No Vaccine. Saat itu rasa sedih dan marah. Dalam pada itu, saya terpaksa fight memandangkan ada beberapa minit lagi kapal terbang nak berlepas. Saya tunjuk semua dokumen yang mengesahkan bekerja di Saudi.
Ads
“Last-last dia bagi juga berlepas dengan syarat saya kena ambil booster. Terpaksalah saya ambil booster Pfizer dan masa yang sama terfikir-fikir, bolehkah dua vaksin berbeza bercampur. Dan akhirnya, saya siap dapat booster Pfizer,”katanya lagi
.
Dalam pada itu, Ikmal Shah memaklumkan untuk mengelak sebarang masalah di Arab Saudi selain memudahkan urusan memasuki negara tersebut, adalah lebih baik mengambil booster di Malaysia.
“Kalau kita dah ada dua dos vaksin dan dos penggalak, tiada masalah untuk masuk ke Saudi.
Ads
“Tapi dalam kes yang saya alami dan tidak ada dos penggalak ketika itu, saya perlu menjalani kuarantin 7 hari sebelum di booster di Arab Saudi dan semua kos perbelanjaan semasa kuarantin perlu ditanggung sendiri termasuk kos hotel yang ditetapkan oleh Kerajaan Arab Saudi sendiri.
“Di Arab Saudi, mereka ada app (seperti My Sejahtera kita) dan di situ ada diletakkan senarai hotel yang berdaftar untuk kuarantin. Macam saya, memandangkan pergi atas urusan kerja, semuanya ditanggung oleh pihak majikan. Jadi tiada masalah untuk kosnya.
“Jadi bagi traveller umrah atau melancong bolehlah ambil booster di Malaysia kerana ia memudahkan urusan korang semua,” katanya berharap ia dapat membantu bagi individu yang bakal mengerjakan umrah atau melancong ke negara ini kelak. Sumber : Tik Tok :- @Ikmalshah Fazli
Kehadiran zuriat memang sangat didambakan oleh setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga.
Ada yang dikurniakan anak sebaik berkahwin dan ada juga yang diberikan rezeki oleh Allah setelah bertahun-tahun menanti.
Begitu jugalah perkongsian Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Maimunah Iskandariah yang diuji oleh Tuhan ketika dalam usaha untuk mendapatkan cahayamata.
Tunku Azizah yang pernah mengalami keguguran sebanyak enam kali dan turut menjalani 16 kali rawatan kesuburan dalam usaha mendapatkan waris takhta negeri Pahang.
Baginda yang juga pengasas dan presiden seumur hidup TAFF mengakui bersyukur kerana tidak putus harapan selain tidak henti berdoa supaya dikurniakan zuriat yang ditunggu-tunggu.
Titah Baginda, tidak semua wanita bertuah dan ada yang diuji Allah SWT.
“Enam keguguran yang saya alami tapi kalau sudah rezeki, Allah tetap akan beri,” katanya sempena sambutan Hari Keluarga Yayasan Fertiliti Tunku Azizah (TAFF) 2019 di Seri Kembangan.
Dalam titahnya juga Baginda memahami bagaimana perasaan dirasai seorang ibu yang berusaha keras serta sanggup berkorban demi mendapatkan zuriat.
Dengan nada sebak, Tunku Azizah berkata, rawatan mendapatkan anak bukanlah murah dan Baginda bersyukur kerana Sultan Abdullah sentiasa ada bersamanya selain menanggung segala perbelanjaan rawatan termasuk persenyawaan tabung uji (IVF).
“Hanya Tuanku yang tahu berapa kali saya menangis dan saya bersyukur kerana Tuanku sentiasa ada bersama ketika menjalani rawatan di beberapa negara.
“Tuanku, terima kasih banyak-banyak atas semua sokongan selama ini,” titah Baginda lagi di majlis berkenaan.
Dalam pada itu, Baginda juga turut mendoakan TAFF supaya dapat terus menolong lebih banyak mereka yang senasib.
Hari ini anak menjadi raja dan ibu bapa hamba. Ini kerana ramai ibu bapa yang mengambil mudah soal mendidik anak, kurang menerapkan ilmu agama dan menyerahkan segala keputusan kepada anak kerana mungkin sudah bosan menasihati. Ditambah faktor ekonomi, rata-rata ibu bapa sibuk mencari duit hingga mengabaikan memberi pendidikan agama secukupnya kepada anak khususnya anak perempuan.
Pendedahan oleh pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) ini sebenarnya amat menakutkan dan pastinya menggerunkan golongan ibu bapa yang memiliki anak perempuan.
Satu hasil kajian yang sedang dijalankan Polis Diraja Malaysia (PDRM) memaklumkan sembilan daripada 10 remaja perempuan bermasalah yang ditemu bual mengaku ketagih seks walaupun menyedari perkara itu melanggar moral dan berdosa di sisi agama.
Mendedahkan perkara itu, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Jenayah Seksual, Wanita dan Kanak-Kanak (D11), Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Asisten Komisioner Siti Kamsiah Hassan berkata, Pegawai Psikologi D11 sedang menyiapkan kajian berkaitan isu itu membabitkan ribuan golongan remaja wanita yang terbabit dalam kes rogol atau disiasat mengikut Seksyen 376 (1) Kanun Keseksaan.
Menurutnya, pihaknya mendapati golongan remaja yang pertama kali terjerumus melakukan hubungan seks bebas sudah mula ketagih untuk mengulanginya lagi.
“Lebih membimbangkan apabila mereka ini membabitkan remaja berusia belasan tahun. Ramai antaranya berusia 16 tahun ke bawah.
“Kajian mendapati kebanyakan mereka ini mempunyai tahap keinginan seks yang tinggi.
“Pada awal tahun ini sahaja, pasukan D11 sudah menerima dua kes membabitkan remaja perempuan yang menawar khidmat seks. Mereka ini melakukan hubungan seks bagi tujuan kepuasan dan keseronokan sendiri.
“Ada satu kes itu, remaja terbabit sudah menawarkan khidmat itu kepada enam pelanggannya, malah ketika ditemu bual mereka memberitahu sudah mula ketagih untuk melakukannya.
“Lebih memburukkan keadaan apabila ahli keluarga tidak mengetahui kegiatan luar dilakukan anak mereka ini. Mereka mempercayai bulat-bulat anak mereka,” katanya.
Tahu perbuatan salah di sisi agama
Siti Kamsiah berkata, ketika ditemu bual, remaja perempuan terbabit mengakui dan menyedari perbuatan itu salah di sisi agama serta merosakkan masa depan.
“Bagaimanapun perbuatan ini sukar dibendung berikutan ibu bapa tidak memantau pergerakan anak perempuan masing-masing menyebabkan mereka berani melakukannya.
“Mereka tidak diajar panduan menjalani kehidupan sebagai anak dan remaja hingga akhirnya terjebak dengan kegiatan itu. Mereka ini tiada ejen sebaliknya menggunakan media sosial untuk mencari pelanggan. Mereka sanggup menawarkan diri serendah RM50 untuk melakukan hubungan terlarang itu.
“Namun hasil temu bual dilakukan, wang bukanlah perkara utama namun kepuasan dapat melakukan hubungan seks lebih menjadi keutamaan,” katanya.
Beliau berkata, kegiatan ini harus dibendung supaya tidak menular dalam komuniti masyarakat.
“Lebih menggusarkan jika ada individu mengambil kesempatan ke atas mereka. Golongan remaja ini tidak dididik secara sempurna manakala ibu bapa pula tidak mempunyai ilmu dan memberikan kefahaman agama mencukupi.
“Biasanya ibu bapa remaja ‘terbabas’ ini tidak dapat menjangkakan risiko dan ancaman di sekeliling anak-anak selain terlalu memberi kepercayaan. Ini akhirnya menyebabkan berlakunya kes rogol di mana ada dalam kalangan remaja melakukan perbuatan itu dengan kenalan media sosial baru dikenali. Di sini bermulanya masalah apabila mereka akhirnya menjadi ketagih terhadap perbuatan maksiat itu,” katanya. Sumber :- Harian Metro
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hidup dan mati kita semua ditentukan Allah. Usia muda atau tua bukan faktor penentu kita menemui ajal.
Ada yang meninggal di usia muda kebetulan pula berharta dan malang lagi tidak sempat uruskan pembahagian harta terutama untuk isteri, suami dan anak-anak tercinta.
Di kalangan orang Melayu Islam kita, bab harta pusaka ini sememangnya menjadi agak sensitif untuk dibawa bincang ditambah pula pemilik harta baharu meninggal dunia. Tidak kiralah suami yang baru anda kahwini mahupun ayah atau ibu yang terlantar sakit meninggal dunia.
Tak pelik ada kes berebut harta di kawasan perkuburan, putus tangan disabit, maut ditetak, cedera disimbah asid dan petaka lain lagi dek kerana harta pusaka yang tidak diurus awal oleh si mati.
Bertambah malang jika kita baharu sahaja mendirikan rumahtangga, suami tak sempat uruskan hartanya akhirnya kita berputih mata.
Diriwayatkan dari Salim, dari Ibn ‘Umar r.a., bahawa dia mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Tidaklah pantas seorang Muslim yang mempunyai sesuatu akan diwasiatkan lalu dia tinggal sampai tiga malam. Kecuali wasiatnya itu telah tertulis padanya. “ Abdullah bin ‘Umar r.a berkata,”Sejak saya mendengar Rasulullah SAW bersabda demikian, tidak ada satu malam pun berlalu, kecuali saya telah menulis wasiat saya,” (5:70-Shahih Muslim)
Untuk anak-anak muda atau sesiapa sahaja, pastikan anda ambil tahu hal ini, kerana hak anda pun ada pada harta pusaka itu.
Salah Tanggapan
Sebahagian dari masyarakat beranggapan bahawa adalah tidak wajar membahagikan harta pusaka terlalu awal, kononnya “tanah kubur masih merah”. Jika terdapat salah seorang waris yang menyarankan agar pembahagian dan penyelesaian harta itu dibuat dengan segera, biasanya dia akan dipandang serong oleh waris-waris yang lain, dituduh sebagai tidak beradab, tidak menghormati si mati dan sebagainya.
Untuk mengelakkan perkara ini, akhirnya semua waris mengambil sikap berdiam diri dan menanti-nanti bilakah perkara itu akan diselesaikan dan siapakah yang patut memulakannya.
Anak sulung yang selalunya menjadi tumpuan hanya berdiam diri. Penantian ini kadangkala memakan masa yang lama sehingga bertahun-tahun. Ini adalah satu tanggapan yang salah dan bertentangan dengan syarak kerana pembahagian pusaka perlu disegerakan supaya dapat ditentukan hak waris-waris.
Terlalu Bersopan
Masyarakat Melayu terkenal dengan sifat bersopan santun yang tinggi nilainya. Mereka amat berhati-hati agar tidak dikatakan orang sesuatu yang tidak baik terhadap mereka. Dalam kes penyelesaian harta pusaka ini umpamanya, masing-masing takut untuk bersuara, bertanyakan tentang harta pusaka nanti akan dituduh berkehendakkan harta, tamakkan harta.
Justeru itu masing-masing membiarkan harta pusaka tersebut sehingga sekian lama tanpa menyelesaikannya. Dengan bersifat demikian, mereka telah mengabaikan tanggungjawab mereka untuk membahagikan pusaka, sekaligus mereka juga telah mengabaikan tuntutan agama supaya menyegerakan pembahagian pusaka.
Dengan ini bermakna mereka telah mengenepikan agama semata-mata kerana adat bersopan santun yang bukan pada tempatnya.
Kekurangan pengetahuan dan maklumat ini boleh ditafsirkan kepada dua maksud. Pertama, waris-waris tidak mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang proses pembahagian harta pusaka sama ada dari segi hukum atau undang-undang. Mereka tidak tahu apakah yang harus mereka lakukan, ke mana dan kepada siapa harus dikemukakan perkara tersebut.
Kedua, mereka tidak tahu tentang risiko dan implikasi dari tindakan mereka menangguh-nangguhkan pembahagian harta pusaka. Mereka menganggap tidak ada apa-apa kesan dari segi hukum mahupun undang-undang.
Sikap Tidak Apa atau Tidak Prihatin
Tanggapan bahawa tugas menyelesai harta pusaka ini merupakan satu tugas yang remeh temeh. Mereka mengambil sikap endah tak endah (adamant attitude) dan menganggap bahawa menangguhkan penyelesaian harta pusaka ini tidak mendatangkan sebarang kesan, baik dari segi hukum atau undang-undang. Mereka tidak prihatin terhadap tuntutan agama yang menuntut mereka agar menyegerakan pembahagian pusaka.
Sebab itulah kadangkala harta pusaka itu dibiarkan sehingga begitu lama tidak diselesaikan. Mereka hanya mahu menyelesaikannya apabila sesuatu yang menguntungkan bakal menemui mereka, misalnya apabila harta tersebut hendak dijual, digadai atau diambil balik oleh kerajaan dan mendapat wang pampasan.
Selalunya keadaan demikian berlaku ke atas hartanah. Mereka tidak mempunyai rasa tanggungjawab untuk menyelesaikannya, kerana tanah tidak ke mana. Selagi tidak terdesak selagi itulah tanah tersebut dibiarkan.
Pertelingkahan Di Kalangan Waris-waris
Pertelingkahan sesama waris juga merupakan salah satu sebab mengapa harta pusaka dibiarkan dan tidak diselesaikan dengan segera. Pertelingkahan mungkin wujud sebelum berlaku kematian dan berlarutan. Apabila berlaku kematian, waris-waris yang bertelingkah itu tidak dapat bersua muka di antara satu sama lain apatah lagi bertanya khabar tentang harta pusaka atau berbincang mengenainya.
Pertelingkahan mungkin juga wujud selepas kematian. Mungkin ada di antara waris-waris yang tidak puas hati di dalam sesuatu perkara semasa pengurusan jenazah misalnya atau ada yang sengaja untuk cuba menguasai atau membolot harta-harta simati untuk kepentingan dirinya sendiri. Ini berlaku akibat dari rasa tamak dan haloba dan kadangkala sayangkan harta itu supaya tidak jatuh ketangan orang lain. Akibatnya harta pusaka tidak dibahagi dan dibiarkan.
Tidak Puas Hati Dengan Sikap Simati
Ini salah satu sebab yang juga menyumbang kepada kelewatan penyelesaian harta pusaka tetapi kurang diberikan perhatian. Ada kes yang berlaku, di mana waris-waris tidak puas hati dengan sikap simati semasa hayatnya yang tidak berlaku adil terhadap anak-anaknya. Ada anak yang diberi layanan dan perhatian baik dan ada yang sebaliknya.
Ada juga anak yang telah diberi hibbah (pemberian semasa hidup) dan ada yang tidak diberi, atau diberi tetapi secara tidak adil dan berbagai perkara lagi. Hal-hal seumpama ini juga akan menyebabkan sebahagian waris merasa jauh hati dan tidak memberikan perhatian yang sewajarnya kepada penyelesaian harta pusaka itu.
Tidak Mahu Harta Berpindah Kepada Orang Lain
Mengikut satu kajian yang dilakukan oleh seorang Pegawai Pembahagian Pusaka yang membuat ijazah sarjana mendapati, 81% daripada waris-waris yang disoal siasat mempunyai hubungan yang baik dengan waris yang lain, dan tidak mempunyai apa-apa masalah yang boleh mengakibatkan berlakunya kelewatan permohonan untuk menuntut pusaka, tetapi apabila disoal siasat beliau mendapati sikap pemohon itu sendiri yang menyebabkan berlakunya kelewatan di mana ada di kalangan mereka yang tidak mahu menyusahkan diri, berasa selesa dengan keadaan semasa.
Mereka ini adalah di kalangan orang yang mendudukki tanah pusaka atas nama simati. Mereka menjadi berat hati dan takut untuk memohon pusaka kerana takut tanah yang didudukki mereka akan dituntut oleh waris-waris lain. Oleh yang demikian untuk mengelakkan wujudnya hubungan tidak mesra di antara waris, maka lebih elok tanah tersebut kekal dengan nama si mati.
Menaruh Harapan Kepada Anak Sulung
Kajian juga mendapati seramai 55% daripada waris yang disoal mengakui dan bersetuju bahawa mereka mengharapkan waris yang tertua (anak sulung) yang akan membuat tuntutan harta pusaka. Waris lain hanya tunggu dan lihat. Oleh kerana anak sulung tidak mengambil apa-apa tindakan, berlakulah kelewatan dalam permohonan pusaka.
Tak sedikit yang geram apabila pemiutang terlalu liat bayar hutang, apatah lagi dah banyak kali diingatkan secara privasi. Lebih tambah sakit hati, apabila si pemiutang seakan tak ingat hutang yang perlu dibayar.