Ramai yang bertanya khasnya ketika negara dikejutkan dengan musibah banjir yang kini teruk melanda Lembah Klang dan Selangor serta di beberapa kawasan di Wilayah Persekutuan. Semoga Allah mengurniakan kesabaran dan ganjaran pahala atas ujian yang menimpa.
Ramai yang tampil mahu menghulurkan bantuan. Justeru, ada yang bertanya juga apakah wang zakat boleh diberikan kepada mangsa banjir? Apakah mereka termasuk dalam kategori asnaf? Ikuti kupasan dari Tuan Guru Ahmad Husni Abd Rahman dari Unit Syariah dan Antarabangsa PPZ-MAIWP mengenai bolehkah wang zakat diberi kepada mereka diuji walau bukan termasuk dalam lapan kategori asnaf.
Bagi menjawab persoalan ini, Al-‘Allamah Dr Yusuf al-Qaradhawi Hafizahullah telah menukilkan dalam kitab beliau Fiqh al-Zakah (2/622) dalam bahagian kelima bab Asnaf al-Gharimin.
Beliau menyatakan mereka yang terlibat dengan krisis bencana alam adalah tergolong dari golongan asnaf al-Gharimin (orang yang berhutang).
“Terlebih khusus untuk digolongkan dalam asnaf al-Gharimin ini adalah mereka yang dikejutkan dengan bencana alam yang menyebabkan mereka hilang sumber pendapatan yang diperlukan dan menyebabkan mereka terpaksa berhutang (kerana keputusan sumber ketika bencana) disebabkan keperluan memdesak diri dan keuarga mereka.
Daripada Mujahid mengatakan bahawasanya terdapat tiga golongan yang dikategorikan sebagai al-Gharimin :
Pertama : Mereka yang hilang hartanya kerana banjir
Kedua : Mereka yang hilang hartanya kerana kebakaran
Ketiga : Ketua keluarga yang punya tanggungan (keluarga) namun tiada punca pendapatan
Dalam hadith Qabisah bin al-Mukhariq al-Hilali sebagaimana riwayat oleh Imam Ahmad, Al-Nasaie dan Abu Daud bahawasanya Nabi s.a.w bersabda kepadanya :
“Wahai Qabisah! Sesungguhnya tidak dibolehkan meminta (zakat/sedekah) kecuali untuk tiga keadaan.
Sesorang yang menanggung bebanan kewangan pihak lain lalu berlaku kesulitan namun beliau menahan diri dari meminta.
Begitu juga seseorang yang diuji dengan bencana lantas beliau kehilangan hartanya maka berhak dia meminta sehingga mencukupi keperluan hidupnya semula.
Juga seseorang yang terhimpit dengan kesulitan (kemiskinan dan seumpanya) yang diperakui oleh mereka yg dipegang hujahnya di kalangan kaumnya akan keadaannya itu bahawasanya dia dari kalangan yang susah maka dia berhak meminta bahagian dari zakat sehinggalah keperluannya dipenuhi. Wahai Qabisah! Sesiapa yang meminta dari bukan haknya dan memakan dari bukan bahagiannya adalah seorang yg jahat. (Lihat Nayl al-Awtar 4/168).
Dalam kes ini zakat justeru dianggap sebagai satu jaminan (seumpama kontrak takaful) kepada kesan kewangan dan kerugian harta yang menimpa golongan yang dilanda bencana yang diberikan tanpa sebarang bayaran sepertimana pembayaran caruman bulanan.”
Oleh itu, golongan yang kena bencana adalah termasuk dalam asnaf zakat dan mereka berhak menerima bantuan berupa zakat, infaq mahupun sedekah.
CADANGAN BENTUK AGIHAN
1. Bagi mereka yang ingin berniat memberi bantuan zakat, disarankan agar menyampaikannya dalam bentuk wang. Ini adalah lebih menepati kehendak zakat dan memenuhi keperluan semasa kerana kos-kos baik pulih, pembangunan semula, dan segala kos berkaitan pasca-bencana adalah melibatkan soal kewangan.
2. Jika ingin membantu dari aspek barangan dan keperluan ataupun makanan, lebih utama agar diniatkan sebagai sedekah fi sabilillah ataupun infaq umum. Hal ini bagi mengelakkan pertindihan dengan bantuan-bantuan sedia ada yang bersumberkan dana umum selain zakat.
3. Namun, sekiranya barangan keperluan dan makanan hendak diberikan menerusi sumber zakat, maka hendaklah dipastikan barangan tersebut benar-benar diperlukan oleh asnaf sekeluarga (mangsa bencana) yang terlibat secara langsung dan tidak berlaku pembaziran atau sebarang bentuk yang membawa kepada kerugian yang tidak terkawal.
4. Jika sekiranya pemberian dana zakat hendak disalurkan menerusi NGO, pertubuhan kebajikan, yayasan dan seumpamanya, hendaklah dipastikan pertubuhan tersebut menggunakan sepenuhnya dana zakat (sebaik-baiknya diasingkan daripada dana lain) untuk keperluan dan maslahat pasca-bencana dan tidak dibenarkan mengambil sebarang keuntungan daripada dana zakat. Perkara ini tergolong dalam takrifan fi sabilillah dan hendaklah diusahakan dana zakat tidak disalah guna ataupun salah urus.
5. Pemberian zakat menerusi pusat-pusat zakat, kerana pusat zakat juga ada memperuntukkan bantuan untuk mangsa-mangsa bencana.
Semoga segala bantuan dan ihsan kita semua diterima Allah dan semoga segala ujian akan mendatangkan ganjaran pahala yg besar dan berpanjangan buat mereka yang dilanda musibah dan mereka yang membantu.
Wallahu A’lam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Adakah Sah Nikah Kalau Pasangan Dah Mengandung 8 Bulan?
Ramai yang melakukan hubungan intim lebih awal sebelum nikah hingga mengandung anak zina. Perkara paling mudah adalah menikahikan pasangan tersebut untuk menutup malu. Satu soalan dibangkitkan kepada Mufti Wilayah Persekutuan Irsyad Al-Fatwa #236 mengenai, adakah sah nikah jika semasa nikah itu, perempuan tu mengandung 8 bulan?
Jawapan:-
Alhamdulillah pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Dalam menjawab persoalan ini, perlu kita lihat perempuan yang dihalang kita berkahwin dengannya yang dikenali sebagai mawani’ al-nikah. Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji menyebut:
Jenis Pengharaman
Pengharaman terbahagi kepada dua, iaitu haram yang kekal (حرمة مؤبدة) dan haram yang sementara (حرمة مؤقتة).
Haram yang Kekal
Maksud haram yang kekal ialah perempuan yang haram dikahwini selama-lamanya walau apa keadaan sekalipun. Terdapat tiga sebab haram yang kekal:
Pertama: Hubungan Kerabat
Hubungan kerabat tersebut ialah:
- Ibu, nenek sebelah ibu dan nenek sebelah bapa, dan ke atas. Mereka merupakan asal-usul keturunan yang tidak boleh dikahwini.
- Anak perempuan, cucu perempuan daripada anak lelaki serta cucu perempuan daripada anak perempuan. Mereka dinamakan jurai (الفروع) keturunan seseorang yang juga haram dikahwini.
- Saudara perempuan seibu sebapa, sebapa atau seibu. Mereka merupakan jurai keturunan ibu bapa.
- Anak perempuan daripada saudara lelaki sama ada seibu sebapa, sebapa atau seibu.
- Anak perempuan daripada saudara perempuan sama ada seibu sebapa, sebapa atau seibu.
- Ibu sedara sebelah bapa (العمّة), iaitu saudara perempuan bapa, nenek saudara sebelah bapa (عمّة الأب). Mereka merupakan jurai keturunan datuk nenek sebelah bapa.
- Ibu saudara sebelah ibu (الخالة), iaitu saudara perempuan ibu, nenek saudara sebelah ibu (خالة الأم) dan sebelah bapa (خالة الأب). Mereka merupakan jurai keturunan datuk nenek sebelah ibu yang haram dikahwini selama-lamanya.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ
Maksudnya: Diharamkan ke atas kamu (mengahwini) ibu-ibumu, anak-anakmu yang perempuan, saudara-saudaramu yang perempuan, saudara-saudara bapamu yang perempuan, saudara-saudara ibumu yang perempuan, anak-anak perempuan dari saudara-saudaramu yang laki-laki, anak-anak perempuan dari saudara-saudaramu yang perempuan. (Surah al-Nisa’: 23)
Sekiranya berlaku perkahwinan dengan seorang daripada perempuan tersebut, aqad nikahnya batal dan sesiapa yang menghalalkannya adalah kafir. Begitu juga sebaliknya, haram bagi perempuan mengahwini mereka yang berikut:-
1. Bapa, datuk sebelah bapa, datuk sebelah ibu dan semua keturunannya ke atas.
2. Anak lelaki, cucu lelaki daripada anak lelaki dan anak perempuan, seluruh jurai keturunannya.
3. Saudara seibu sebapa, sebapa atau seibu.
4. Anak saudara lelaki daripada saudara lelaki dan perempuan.
5. Bapa saudara sebelah bapa, bapa saudara sebelah ibu, datuk saudara sebelah bapa (عم الأب) dan sebelah ibu (عم الأم). Bapa saudara sebelah ibu kepada bapa (خال الأب) dan bapa saudara sebelah ibu kepada ibu (خال الأم).
Kedua: Hubungan Persemendaan[1]
Terdapat empat golongan perempuan yang haram dikahwini kerana persemendaan, iaitu:-
1. Ibu tiri, nenek tiri sebelah bapa, nenek tiri sebelah ibu. Mereka merupakan isteri kepada asal keturunan yang haram dikahwini selama-lamanya.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَلَا تَنكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُم مِّنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۚ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا
Maksudnya: Dan janganlah kamu kahwini wanita-wanita yang telah dikahwini oleh ayahmu, terkecuali pada masa yang telah lampau. Sesungguhnya perbuatan itu amat keji dan dibenci Allah dan seburuk-buruk jalan (yang ditempuh). (Surah al-Nisa’: 22)
2. Menantu perempuan, isteri cucu anak lelaki atau anak perempuan. Mereka merupakan isteri jurai keturunan seseorang.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ
Maksudnya: Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu.
(Surah al-Nisa’: 23)
Dalil pengharaman ini tidak meliputi bekas isteri anak angkat. Masyarakat pada zaman Jahiliyah mengambil anak angkat dan mengharamkan perkahwinan dengan bekas isterinya. Islam membatalkan taraf anak angkat seperti ini dan menghalalkan perkahwinan dengan bekas isteri anak angkat tersebut.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:-
وَمَا جَعَلَ أَدْعِيَاءَكُمْ أَبْنَاءَكُمْ ۚ ذَٰلِكُمْ قَوْلُكُم ب بِأَفْوَاهِكُمْ ۖ وَاللَّـهُ يَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ يَهْدِي السَّبِيلَ
Maksudnya: Dan dia tidak menjadikan anak-anak angkatmu sebagai anak kandungmu (sendiri). Yang demikian itu hanyalah perkataanmu di mulutmu sahaja dan Allah mengatakan yang sebenarnya dan dia menunjukkan jalan (yang benar). (Surah al-Ahzab: 4)
Firman Allah SWT lagi:
لِكَيْ لَا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِي أَزْوَاجِ أَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا ۚ وَكَانَ أَمْرُ اللَّـهِ مَفْعُولًا
Maksudnya: Supaya tidak ada keberatan bagi orang Mukmin untuk (mengahwini) isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah menyelesaikan keperluannya daripada isterinya dan adalah ketetapan Allah itu pasti terjadi. (Surah al-Ahzab: 37)
3. Ibu mertua
Tidak harus mengahwini ibu mertua. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:-
وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ
Maksudnya: Dan ibu-ibu isteri kamu. (Surah al-Nisa’: 23)
Pengharaman ini meliputi semua keturunan ibu mertua, seperti ibu kepada mertua, nenek ke atas. Ketiga-tiga golongan ini haram dikahwini semata-mata dengan sebab aqad nikah sama ada berlaku persetubuhan ataupun tidak. Sekiranya aqad nikah berlaku dengan mana-mana golongan perempuan tersebut, ia adalah batal.
4. Anak tiri perempuan
Anak tiri perempuan haram dikahwini oleh bapa tirinya. Pengharaman ini berlaku apabila ibu kepada anak tiri tersebut telah disetubuhi oleh bapa tiri. Ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَرَبَائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَآئِكُمُ اللاَّتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَكُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ
Maksudnya: Anak-anak isterimu yang dalam pemeliharaanmu dari isteri yang telah kamu campuri, tetapi jika kamu belum bercampur dengan isterimu itu (dan sudah kamu ceraikan), maka tidak berdosa kamu mengahwininya. (Surah al-Nisa’: 23).
Pengharaman ini tidak hanya kepada anak tiri yang tinggal bersama-sama bapa tirinya, tetapi juga termasuk anak tiri yang tidak tinggal bersama-samanya. Maksud anak tiri yang dalam pemeliharaan kamu adalah bagi menerangkan kebiasaan anak tiri tinggal bersama-sama di bawah jagaan bapa tiri dan ibunya.
Demikianlah sebaliknya, seorang perempuan haram mengahwini bapa tirinya, menantu lelaki, anak tiri dan bapa mertuanya.
Ketiga: Hubungan Penyusuan
Terdapat tujuh golongan perempuan yang haram dikahwini kerana penyusuan. Di dalam al-Quran, disebut dua golongan sahaja, manakala bakinya dijelaskan di dalam hadith Nabi SAW. Tujuh golongan tersebut adalah:-
1. Ibu susuan
Ibu susuan ialah perempuan yang telah menyusukan anak orang lain. Dia haram dikahwini anak susuan tersebut, termasuk ibu kepada ibu susuan, nenek sebelah ibu, dan nenek sebelah bapanya.
2. Saudara perempuan susuan
Mereka adalah perempuan lain yang menyusu dengan ibu kita atau kita menyusu dengan ibunya, atau kita dan perempuan yang lain sama-sama menyusu dengan seorang perempuan.
Jika seorang perempuan menyusu dengan ibu kita, dia haram kita kahwini. Namun, kita halal mengahwini saudara perempuannya kerana mereka tidak menyusu dengan ibu kita.
Jika kita menyusu dengan ibu seorang perempuan, maka kita haram mengahwini perempuan tersebut dan semua saudara perempuannya. Namun, saudara kita halal mengahwininya dan semua saudara perempuannya kerana mereka tidak menyusu dengan ibu kita dan saudara kita pula tidak menyusu dengan ibu perempuan itu.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَأُمَّهَاتُكُمُ اللاَّتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ
Maksudnya: Dan ibu-ibumu yang menyusui kamu dan saudara perempuan susuan kamu.
(Surah al-Nisa’: 23)
3. Anak perempuan daripada saudara lelaki susuan.
4. Anak perempuan daripada saudara perempuan susuan.
5. Ibu saudara susuan sebelah bapa, iaitu perempuan yang menjadi saudara susuan kepada bapa.
6. Ibu saudara susuan sebelah bapa, iaitu perempuan yang menjadi saudara sususan kepada ibu.
7. Anak perempuan susuan, iaitu anak perempuan yang menyusu dengan isteri kita. Maka, kita ialah bapa susuan kepada anak tersebut.
Hal ini berdasarkan hadith, Rasulullah SAW bersabda:
إِنَّ الرَّضَاعَةَ تُحَرِّمُ مَا يَحْرُمُ مِنَ الْوِلاَدَةِ
Maksudnya: “Sesungguhnya susuan itu mengharamkan perkahwinan, sebagaimana haram disebabkan kelahiran.” Riwayat al-Bukhari (2646).
Begitu juga hadith, daripada Ibn Abas R.Anhuma, Rasulullah SAW bersabda tentang anak perempuan Hamzah:
لاَ تَحِلُّ لِي، يَحْرُمُ مِنَ الرَّضَاعِ مَا يَحْرُمُ مِنَ النَّسَبِ، هِيَ بِنْتُ أَخِي مِنَ الرَّضَاعَةِ
Maksudnya: “Dia tidak halal bagiku disebabkan susuan (الرضاع), sebagaimana yang haram disebabkan keturunan (النسب). Dia ialah anak perempuan saudara susuanku.”
Riwayat al-Bukhari (2503) dan Muslim (1444)
Sepertimana lelaki, seorang perempuan juga haram berkahwin dengan bapa susuan, anak lelaki susuan, saudara lelaki susuan, anak lelaki kepada saudara susuan, bapa saudara susuan sebelah bapa dan bapa saudara susuan sebelah ibu.
Begitu juga haram berkahwin disebabkan susuan dengan perempuan yang berikut:
1. Ibu mentua susuan, iaitu perempuan yang menyusukan isteri kita.
2. Anak tiri susuan, iaitu anak perempuan yang telah menyusu dengan isteri kita semasa perkahwinannya dengan suami yang dahulu.
3. Ibu tiri susuan, iaitu madu kepada ibu susuan.
4. Menantu susuan, iaitu isteri kepada anak susuan.
Haram yang Sementara
Haram yang sementara bermaksud perempuan yang haram dikahwini untuk sementara waktu atas sebab-sebab tertentu. Apabila sebab yang tersebut hilang,, maka perempuan itu boleh dikahwini. Sekiranya perempuan itu dikahwini sebelum sebab pengharamannya hilang, perkahwinan tersebut batal.
Perempuan yang haram dikahwini untuk sementara waktu ialah:-
1. Bermadu antara dua saudara perempuan (الجمع بين الأختين)
Saudara perempuan sama ada nasab atau susuan adalah haram dimadukan, sama ada dengan aqad serentak ataupun berlainan. Sekiranya aqad itu berlaku serentak, pernikahan tersebut adalah batal. Dan sekiranya berlainan masa, maka aqad perkahwinan yang kedua batal.
Jika isteri diceraikan dan selesai iddahnya atau telah meninggal dunia, halal bagi bekas suaminya mengahwini saudara bekas isteri.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَأَن تَجْمَعُواْ بَيْنَ الأُخْتَيْنِ إَلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُوراً رَّحِيماً
Maksudnya: Dan diharamkan kamu menghimpunkan (dalam perkahwinan) dua perempuan yang bersaudara, kecuali yang telah terjadi pada masa lampau. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
(Surah al-Nisa’: 23)
2. Bermadu dengan ibu saudara sebelah bapa, ibu saudara sebelah ibu, anak saudara saudara perempuan, anak saudara saudara lelaki, cucu daripada anak lelaki dan perempuan
Para fuqaha’ membuat kaedah bagi menentukan perempuan yang haram dimadukan. Mereka menyatakan dua orang perempuan haram bermadu. Seandainya seorang daripada mereka lelaki, mereka tidak boleh berkahwin.
Hal ini berdasarkan hadith, daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:
لاَ يُجْمَعُ بَيْنَ الْمَرْأَةِ وَعَمَّتِهَا، وَلاَ بَيْنَ الْمَرْأَةِ وَخَالَتِهَا
Maksudnya: “Perempuan jangan dimadukan dengan ibu saudara sebelah bapa, dan ibu saudara sebelah ibunya.”
Riwayat al-Bukhari (4820) dan Muslim (1408)
Hikmah haram madu semua perempuan yang dinyatakan sebelum ini adalah untuk mengelakkan perasaan dengki di kalangan saudara mara. Hal ini adalah kerana ia akan menimbulkan perasaan cemburu di kalangan isteri tersebut.
Hal ini berdasarkan hadith, daripada Isa bin Talhah RA, katanya:
نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ أَنْ تُنْكَحَ الْمَرْأَةُ عَلَى قَرَابَتِهَا مَخَافَةَ الْقَطِيعَةِ
Maksudnya: “Rasulullah SAW melarang perempuan dimadukan dengan saudara-maranya kerana dibimbangi akan memutuskan silaturrahim.”
Riwayat Abu Daud dalam al-Marasil dan al-Syauqani dalam Nail al-Awtar (6/147)
Jika seorang daripada perempuan tersebut diceraikan dan selesai iddahnya, atau meninggal dunia, bolehlah saudaranya yang seorang lagi dikahwini.
3. Berkahwin lebih daripada empat orang perempuan
Seorang lelaki tidak boleh mengahwini perempuan kelima ketika mempunyai empat orang isteri. Ia hanya dibenarkan apabila seorang daripada isteri yang sedia ada itu meninggal dunia atau diceraikan dan selesai iddahnya.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ
Maksudnya: Maka kahwinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi: Dua, tiga atau empat.
(Surah al-Nisa’: 3)
Begitu juga hadith, daripada Qays bin al-Harith RA, katanya:
أَسْلَمْتُ وَعِنْدِي ثَمَانُ نِسْوَةٍ فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِلنَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ النَّبِىُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اخْتَرْ مِنْهُنَّ أَرْبَعًا
Maksudnya: “Aku telah memeluk agama Islam dan ketika itu aku mempunyai lapan orang isteri. Lalu aku memberitahu Rasulullah SAW akan perkara itu. Maka, Rasulullah SAW bersabda: “Pilihlah empat orang daripada mereka.”
Riwayat Abu Daud (2243)
4. Mengahwini perempuan Musyrik menyembah berhala
Perempuan musyrik yang dimaksudkan ialah penganut agama yang tidak mempunyai kitab samawi. Perempuan ini halal dikahwini jika dia telah memeluk Islam.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَلاَ تَنكِحُواْ الْمُشْرِكَاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَلأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ
Maksudnya: Dan janganlah kamu menikahi wanita-wanita Musyrik, sebelum mereka beriman. Sesungguhnya wanita yang Mukmin lebih baik dari wanita Musyrik, walaupun dia menarik hatimu.
(Surah al-Baqarah: 221)
Kesimpulan
Berdasarkan larangan tersebut, perempuan yang mengandung bukan dengan disebabkan cerai atau kematian suami, maka ia adalah dibolehkan tetapi anak tersebut tidak boleh di’bin’kan kepada lelaki yang mengahwini perempuan tersebut. Walaupun begitu, kami cadangkan kahwinlah selepas selesai kelahiran anak supaya ianya lebih yakin dan tenang jiwa di samping keluar daripada khilaf oleh sebahagian ulama’.
Kami tegaskan dengan keputusan Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-3 yang bersidang pada 21 – 22 Januari 1971 telah membincangkan Mengahwini Perempuan Yang Sedang Mengandung Anak Luar Nikah. Persidangan telah memutuskan bahawa perempuan yang sedang mengandung anak luar nikah harus dinikahkan tetapi anaknya tidak boleh dinasabkan kepada lelaki itu, tidak dapat pesaka daripadanya, tidak menjadi mahram kepadanya dan lelaki itu tidak boleh menjadi walinya.
Semoga Allah memberi kefahaman kepada kita semua. Ameen.
[1] Di dalam Nizam al-Usrah fi al-Islam, hikmah pengharaman ini kerana:
- Ia selaras dengan fitrah.
- Tidak mengharamkan usul isteri dan cabangnya. Begitu juga, usul suami dan cabangnya membawa kepada kesukaran hubungan kekeluargaan.
- Kalaulah tidak diharamkan dengan sebab persemendaan, nescaya membawa kepada putusnya hubungan silaturrahim.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Solatnya Sah Tapi Hukum Jadi Makruh, Kalau Solat Seorang Diri Di Belakang & Tak Masuk Saf
SOALAN :
Jika kita datang lewat ke masjid dan kita dapati saf telah penuh sehingga kita tidak boleh lagi masuk di mana-mana saf, apakah hukumnya kita solat seorang diri di belakang?
JAWAPAN :
Siapa yang datang lewat ke tempat solat berjemaah dan saf telah penuh maka hendaklah dia mencari ruang yang ada di celah-celah saf jika ada dan masuk ia ke dalam saf tersebut kemudian bertakbir untuk solat.
Jika tidak ada ruang lagi yang boleh dia masuk maka solatlah dia di belakang saf seorang diri dan tidaklah menjadi kesalahan.
Artikel Berkaitan: Pengantin Lelaki Sunat Lakukan Solat Zifaf Lepas Akad Nikah, Mohon Perlindungan Allah Dari Segala Keburukan
Ada pun jika ada lagi tempat yang kosong di celah saf tetapi dia tidak masuk dan solat ia seorang di belakang saf maka hukumnya adalah makruh tetapi solatnya itu adalah sah.
Telah diriwayatkan dari Abi Bakrah r.a. :
أَنَّهُ انْتَهَى إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وآله وَسَلَّمَ وَهْوَ رَاكِعٌ، فَرَكَعَ قَبْلَ أَنْ يَصِلَ إِلَى الصَّفِّ، فَذَكَرَ ذَلِكَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وآله وَسَلَّمَ، فَقَالَ: «زَادَكَ اللهُ حِرْصًا، وَلا تَعُدْ
Ertinya : “Sungguhnya beliau sampai kepada Nabi saw ketika Nabi saw sedang rukuk lalu beliau rukuk sebelum sampai ke dalam saf. Maka beliau telah menceritakan perkara tersebut kepada Nabi saw maka Nabi saw bersabda baginya : Semoga Allah menambahkan kamu gemar kepada taat dan jangan kamu ulangi.” Hadith Riwayat Bukhari.
Maksud hadith ini sahabat yang bernama Abi Bakrah r.a. lambat sampai ke masjid dan apabila dia masuk Nabi saw telah pun rukuk maka Abi Bakrah yang belum masuk ke dalam saf itu telah berhenti di belakang saf dan bertakbir. Kemudian setelah Nabi saw diberitahu tentang hal itu baginda telah berpesan supaya jangan mengulangi solat seorang diri di dalam saf.
Artikel Berkaitan: Sendawa Tak Batalkan Solat, Tapi Hukumnya Jadi Makruh Kalau Hasilkan Bauan Ganggu Jemaah
Ini menjadi dalil bahawa solat sendirian di dalam saf itu makruh.
Dan keadaan Nabi saw tidak menyuruh Abi Bakrah mengulangi solat tersebut menjadi dalil bahawa solat sendirian di belakang saf itu sah.
Ulamak-ulamk mazhab Hanafi dan Syafie dan Hanbali mengharuskan orang yang seorang diri itu menarik seorang yang solat di saf hadapan supaya undur ia untuk bersamanya disaf belakang.
Berkata Mufti Mesir Syeikh Ali Jum’ah :
صلاة المنفرد خلف الصف إذا كانت لعذر -كأن لم يجد من يصف معه- صحيحةٌ ولا حرج عليه، فإذا انتفى العذر تكون صحيحة مع الكراهة. وعند الحنفية والصحيح عند الشافعية فإنه يستحب أن يجذب إليه شخصًا من الصف ليصطف معه، لكن مع مراعاة أن المجرور سيوافقه، وإلا فلا يجر أحدًا منعًا للفتنة. فضيلة الأستاذ الدكتور علي جمعة محمد : دار الإفتاء المصرية
Artinya : “Solat seorang diri di belakang saf dengan sebab ada uzur seperti tidak mendapati orang lain untuk membuat saf dengannya adalah sah dan tiada ada salah atasnya. Maka apabila ternafi oleh uzur nescaya solatnya tetap sah tetapi makruh.
Dan pendapat di sisi mazhab Hanafi dan yang sahih di sisi mazhab Syafie sungguhnya dia disunatkan menarik kepadanya seorang dari saf hadapan supaya bersaf dengannya. Akan tetapi dengan memelihara bahawa orang yang ditarik itu akan undur ke tempatnya. Maka jika tidak nescaya janganlah menarik ia akan seseorang kerana mengelakkan fitnah.”(Majlis Fatwa Negeri Mesir)
Artikel Berkaitan: Lepas Solat, Duduk Jangan Bergerak & Bacalah Surah Al-Fatihah 41 Kali. InsyaAllah Dimakbulkan Doanya!
KESIMPULAN
Siapa yang seorang diri di belakang saf hendaklah mencari ruang di saf hadapan supaya solat ia di dalam saf.
Jika tiada ruang untuk masuk ke dalam saf maka sah dia solat seorang diri di belakang saf.
Jika ada ruang untuk dia masuk tetapi dia tetap solat seorang diri dibelakang saf maka solatnya sah tetapi hukumnya makruh.
Sunat selepas takbiratulihram dia menarik seseorang yang ada di saf hadapan supaya undur bersolat dengannya di belakang bersama.
Sunat orang yang ditarik itu undur untuk solat menemani orang yang seorang diri di belakang.
Jika takut berlaku fitnah maka tidak perlu dia menarik seseorang di hadapan supaya undur solat bersamanya.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Artikel Berkaitan: Rambut Terkeluar Ketika Solat, Hukumnya Kena Ulang Semula Atau Tak? Ini Penjelasan Ustaz Azhar Idrus!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Isu Tak Letak ‘Bin’ & ‘Binti’, Boleh Ke Kita Gugurkan Pada Sijil Kelahiran?
Isu tak letak ‘bin’ dan ‘binti’ pada nama anak. ‘Boleh ke kita gugurkan pada sijil kelahiran?’. Selama ini, boleh dikatakan setiap daripada kita yang beragama Islam meletakkan nama berserta ‘bin’ bagi lelaki, manakala ‘binti’ bagi perempuan.
Namun baru-baru ini tular tentang isu ini dan golongan ini dikatakan lebih selesa untuk tidak meletakkan ‘bin’ dan ‘binti’ bagi memudahkan urusan keti travel di luar negara.
Ikuti perkongsian Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini:
Artikel Berkaitan:
Isu Tak Letak
Setiap cahaya mata yang baru dilahirkan pasti akan diberikan nama oleh kedua ibu bapanya dengan nama yang baik.
Hal ini kerana, nama yang baik merupakan doa dan pada hari kiamat setiap insan akan diseru dengan namanya.
Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Darda’ RA bahawa Nabi SAW bersabda:
إِنَّكُمْ تُدْعَوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِأَسْمَائِكُمْ وَأَسْمَاءِ آبَائِكُمْ فَأَحْسِنُوا أَسْمَاءَكُمْ
Maksudnya:
“Sesungguhnya kamu semua akan diseru pada hari kiamat kelak dengan nama kamu dan nama bapa-bapa kamu. Maka perelokkanlah nama kamu.”
Riwayat Abu Daud
‘Bin’ & ‘Binti’
Tular di media sosial trend ibu bapa muda pada hari ini yang tidak meletakkan ‘bin’ atau ‘binti’ pada nama anak ketika mendaftarkan kelahiran.
Jika dilihat kepada syarat permohonan kelahiran di Jabatan Pendaftaran Negara pun maka tidak akan ditemui syarat yang mewajibkan untuk meletakkan ‘bin’ atau ‘binti’ dalam nama anak.
Meskipun begitu jika penjaga mahu menggugurkan perkataan ‘bin’ atau ‘binti’ pada nama anak mereka maka mereka perlu mengikut prosedur yang telah ditetapkan oleh pihak Jabatan Pendaftaran Negara.
Mengikut ‘Uruf (Adat Setempat)
Dari aspek ‘uruf (adat setempat) pula memang semenjak dahulu di Malaysia setiap nama bagi individu muslim akan diletakkan ‘bin’ atau ‘binti’.
Perkara ini berpandukan kepada tradisi perletakan nama dan nasab para Rasul AS, Sahabat RA, Tabiin, Tabi Tabiin dan seluruh ulama Islam. Sebagai contoh, nama Rasulullah SAW iaitu Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutalib.
Oleh itu, tidak benar tanggapan sebahagian masyarakat yang mengatakan bahawa bangsa Arab sendiri pun tiada pemakaian ‘bin’ atau ‘binti’.
Boleh Ke Kita Gugurkan
Sedangkan pemakaian tersebut digunakan sehingga ke hari ini kerana bangsa Arab merupakan bangsa yang amat mementingkan asal usul keturunan mereka.
Amalan dalam masyarakat Islam di Malaysia meletakkan ‘bin’ atau ‘binti’ pada nama anak semenjak dari zaman dahulu adalah selari dengan amalan bangsa Arab ini.
Ia dikira sebahagian daripada ʻuruf (adat setempat) yang diiktiraf pada syarak sebagaimana kaedah yang menyebut:
العادة محكمة
Maksudnya:
“Adat setempat yang dijadikan sebagai hukum.”
Kepentingan Nasab dalam Islam
Dalam konteks Islam, nasab dan keturunan merupakan perkara penting yang perlu dipelihara dengan baik demi menjaga sistem sosial dalam masyarakat.
Jika tidak ia boleh menyebabkan kerosakan terhadap institusi kekeluargaan seperti mengelirukan susur galur keturunan, menimbulkan fitnah dan masalah terhadap pembahagian harta pusaka.
Meskipun tanpa perletakkan ‘bin’ atau ‘binti’ tidak merosakkan institusi kekeluargaan dan tidak menjejaskan nasab seseorang, namun akibat normalisasi amalan ini akan mengakibatkan penyalahgunaan sebahagian individu yang tidak bertanggungjawab.
Sebagai contoh tanpa ‘bin’ atau ‘binti’ seseorang mampu membuat helah untuk menyembunyikan status anak angkatnya. Sedangkan sebagai seorang muslim wajib menisbahkan anak angkat itu kepada bapa kandungnya.
Selain itu, nasab merupakan tonggak utama dalam pembentukan sesebuah keluarga. Hal ini kerana setiap ahli keluarga mempunyai pertalian darah yang berhubung antara satu sama lain.
Nikmat keturunan merupakan satu anugerah yang diberikan oleh Allah SWT kepada setiap insan. Justeru, memelihara nasab adalah salah satu daripada maqasid syariah yang lima.
Firman Allah SWT:
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا ۗ وَكَانَ رَبُّكَ قَدِيرًا ﴿٥٤﴾
Maksudnya:
“Dan Dia lah Tuhan yang menciptakan manusia dari air, lalu dijadikannya (mempunyai) titisan baka dan penalian keluarga (persemendaan); dan sememangnya tuhanmu berkuasa (menciptakan apa jua yang dikehendakiNya).”
Surah al-Furqan (54)
Pada Sijil Kelahiran?
Perkataan ‘bin’ dan ‘binti’ ini juga mengambil contoh daripada beberapa sunnah Nabi SAW yang memanggil nama ahli keluarganya serta para sahabatnya dengan nama yang ada ‘bin’ dan ‘binti’. Contohnya, Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa:
قَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حِينَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: {وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقْرَبِينَ} [الشعراء: 214]، قَالَ: «يَا مَعْشَرَ قُرَيْشٍ – أَوْ كَلِمَةً نَحْوَهَا – اشْتَرُوا أَنْفُسَكُمْ، لاَ أُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا، يَا بَنِي عَبْدِ مَنَافٍ لاَ أُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا، يَا عَبَّاسُ بْنَ عَبْدِ المُطَّلِبِ لاَ أُغْنِي عَنْكَ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا، وَيَا صَفِيَّةُ عَمَّةَ رَسُولِ اللَّهِ لاَ أُغْنِي عَنْكِ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا، وَيَا فَاطِمَةُ بِنْتَ مُحَمَّدٍ سَلِينِي مَا شِئْتِ مِنْ مَالِي لاَ أُغْنِي عَنْكِ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا
Maksudnya:
“Rasulullah SAW berdiri ketika Allah SWT menurunkan ayat: وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقْرَبِينَ (Maksudnya: Dan berilah peringatan serta amaran kepada kaum kerabatmu yang dekat)[Surah al-Syuʻara’: 214], Baginda SAW bersabda: “Wahai kaum Quraisy belilah diri-diri kamu, aku tidak dapat menghindarkan kamu sedikit pun daripada azab Allah SWT. Wahai Bani ‘Abd Manaf, aku tidak dapat menghindarkan kamu sedikit pun daripada azab Allah SWT. Wahai Abbas bin ‘Abd al-Muttalib, aku tidak dapat menghindarkan engkau sedikit pun daripada azab Allah SWT. Wahai Safiyyah, ibu saudara Rasulullah SAW, aku tidak dapat menghindarkan engkau sedikit pun daripada azab Allah SWT. Wahai Fatimah binti Muhammad, mintalah kepadaku apa yang engkau mahu daripada hartaku dan aku juga tidak dapat menghindarkan engkau sedikit pun daripada azab Allah SWT.”
Riwayat al-Bukhari
Islam begitu menjaga nasab dan keturunan kerana ia merupakan salah satu daripada maqasid syariah yang lima.
Ikut Hukum Tak Salah
Dalam konteks Malaysia, tidak mahu meletakkan ‘bin’ dan ‘binti’ pada nama anak ketika mendaftar di Jabatan Pendafataran Negeri adalah sah di sisi undang-undang dan tidak wajib di sisi hukum taklif. Namun, dalam pandangan syarak meletakkan ‘bin’ dan ‘binti’ pada nama merupakan suatu perkara yang penting.
Hal ini kerana, bagi menjaga institusi kekeluargaan masyarakat Islam daripada sebarang kerosakan seperti mengelirukan susur galur keturunan, menimbulkan fitnah dan menimbulkan konflik dalam isu pembahagian harta pusaka.
Selain itu, telah menjadi kebiasaan amalan masyarakat Islam di Malaysia yang meletakkan ‘bin’ dan ‘binti’ pada nama anak dalam sijil daftar kelahiran.
Baca di sini:
Kashoorga: Tak salah pun nak letak ‘bin’ atau ‘binti’ kerana bukan sehari, dua orang-orang kita pergi travel. Selama ini tiada masalah berat pun yang timbul.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI