Mulai esok, umat Islam akan menyambut Aidilfitri. Tanda berakhirlah sudah bulan Ramadhan yang penuh kemuliaan, bulan penuh keampunan serta penuh kerahmatan. Aidilfitri adalah hari kemenangan umat Islam sebulan berpuasa.

Tiada beza dengan tahun lalu, ini kali kedua masyarakat Islam akan beraya di rumah masing-masing di mana syaratnya lebih ketat berikutan perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dari 12 Mei hingga 6 Jun di seluruh negara. Tiada boleh rentas dearah mahu pun negeri malah ziarah hari raya juga tidak dibenarkan demi memastikan rantaian COVID-19 dapat diputuskan.

Bagi yang sudah berkeluarga tentu sekali ingin menjadi imam solat sunat Aidilfitri. Solat sunat Aidilfitri ini sunat muakad (dituntut). Hukum menunaikan solat hari raya di rumah sama ada sendirian atau berjemaah adalah harus dan sah. Bagi yang mempunyai ahli keluarga, imam harus membaca khutbah manakala yang bujang, tiada keperluan membaca khutbah.

Apa yang harus difahami, solat sunat Aidilfitri dua rakaat ini, segala rukun dan syaratnya adalah perlu bertakbir tujuh kali pada rakaat pertama dan lima kali pada rakaat yang kedua dan disertakan dengan bertasbih di antara tiap-tiap takbir.

Berikut adalah panduan yang boleh diikuti oleh ketua keluarga untuk solat sunat Aidilftri esok. Panduan ini dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Agama Islam (JAKIM).

IKLAN

Mulakan dengan takbir raya

Bacaan untuk rakaat pertama 

IKLAN

IKLAN

Bacaan bagi rakaat kedua


.