Salah satu kebahagiaan wanita mahu pun lelaki di dunia ini adalah berhias cantik dari hujung rambut hingga hujung kaki. Namun wanita adalah golongan yang paling suka berhias cantik dan sangat menghargai kecantikan diri.
Ada yang obsess dengan kecantikan. Tidak hairan saban hari ada sahaja produk kecantikan, perhiasan dan busana indah khas buat wanita dihasilkan.
Bagi wanita, tampil cantik bukan semata-mata untuk dilihat cantik di mata suami dan orang lain tetapi juga untuk keyakinan diri. Benar, ada wanita yang akan berasa yakin jika dia memakai tudung kegemaran, minyak wangi, gincu dan sebagainya.
Dalam Islam tiada larangan untuk wanita berhias kerana itu memang fitrah wanita yang suka kecantikan. Namun dalam keghairahan itu ada perkara-perkara yang boleh dan tidak harus dilakukan agar mengikut syariat dan mendapat redha Allah.
Agar tidak tersalah langkah, berikut adalah pelbagai jenis perhiasan yang dilarang untuk diaudit bersama
Jangan Berlebih-lebihan
Allah sukakan kecantikan dan kebersihan. Namun dalam keghairahan nak jadi cantik, ada batasan dan adab yang perlu kita ikut; sama ada bersolek, memakai aksesori hiasan, busana, haruman dan banyak lagi.
Keutamaan di sini ialah berhias secara sederhana bukannya berlebih-lebihan atau tabarruj. Tabarruj bererti sesuatu yang terang atau tampak.
Berlebihan tidak baik untuk kita, terutama berlebihan dalam mempamerkan perhiasan. Selain akan menimbulkan rasa cemburu masyarakat sekeliling, ia juga memancing fitnah dan maksiat. Untuk itu gunakan perhiasan sesuai dengan keperluan dan kemampuan.
Tidak ubah apa yang sudah diciptakan Allah SWT
Perkara utama yang harus semua ingat ialah tiada sebarang usaha mengubah kejadian atau ciptaan Allah pada diri kita secara kekal.
Ads
Antara yang banyak ditawarkan oleh pusat kecantikan dan kesihatan ialah bertatu, merenggangkan gigi, mencabut alis mati, melakukan pembedahan plastik dan lain-lain.
Atau dalam erti kata lain, melakukan operasi kecantikan untuk mengubah bahagian tubuh seperti yang diinginkan dari keadaan normal sebelumnya. Selain haram, hal tersebut juga menunjukkan kita tidak bersyukur terhadap apa yang Allah ciptakan untuk kita.
Tidak menyerupai jantina berlawanan
Allah sangat murka dengan sebarang usaha samada lelaki atau perempuan yang berhias menyerupai jantina berlawanan. Contohnya lelaki berhias dan berpenampilan seperti perempuan. Begitu pula bagi wanita, mereka berhias atau berpenampilan menyerupai lelaki.
Larangan mengenakan hiasan daripada sutera dan emas
Lelaki juga dilarang untuk tampil dengan perhiasan dan pakaian tertentu, seperti sutera dan emas. Kedua-dua material ini hanya boleh dikenakan oleh wanita.
Berhias hanya untuk pandangan suami
Wanita dibolehkan malah digalakkan untuk berhias sehabis cantik dan sentiasa tampil harum hanya untuk tatapan suaminya sahaja. Jangan ada niat berhias untuk menarik perhatian lelaki lain. Dan lebih menakutkan apabila kecantikan dan kehariamn wanita itu mampu menaikkan berahi lelaki ajnabi.
Dan yang paling penting, lelaki dan wanita diperintahkan oleh Allah SWT untuk menundukkan pandangan. Semua ini disyariatkan agar tidak terjadi kerosakan di muka bumi.
Memakai gigi palsu emas dan braces
Demi kesihatan dan penampilan, gigi yang sudah tanggal boleh diganti dengan gigi palsu. Hari ini telah banyak gigi palsu yang digunakan dengan berbagai bahan, termasuklah emas.
Sebenarnya menampal atau menggunakan gigi palsu emas tidak dibenarkan jika untuk kecantikan. Bahan tampalan atau gigi palsu dari bahan emas hanya dapat digunakan untuk kesihatan, apabila ternyata seseorang tersebut tidak dapat menggunakan bahan selain emas.
Begitu huga dengan kegilaan ramai pada hari ini penggunaan braces untuk mencantikkan susunan gigi. Usaha ini hanya diharuskan apabila keadaan gigi mengganggu rutin harian seseorang atau ia mengaibkan dirinya. Maka hukumnya adalah harus.
Ads
Memakai pewarna kuku
Tak kurang ramainya muslimah minat menggunakan pewarna kuku. Nampak anggun dengan pelbagai pilihan warna menarik. Sebenarnya pewarna kuku kekal ini tidak boleh digunakan kerana cat atau lapisan berwarna yang disapukan telah menutup sepenuhnya kuku asal kita.
Pada saat seorang wanita berwuduk, maka pewarna kuku akan menghalang air untuk sampai pada bahagian jarinya, iaitu kuku. Jika ingin mewarnai kuku, gunakanlah inai.
Menyambung kuku buatan
Menyambung kuku buatan tidak diperbolehkan kecuali disebabkan kuku rosak atau pecah akibat masalah kesihatan. Tidak diperbolehkan bagi wanita muslimah untuk memasang kuku buatan demi kecantikan dan perhiasan semata-mata.
Mengikir gigi
Banyak orang yang melakukan teknik kikir untuk memperbaiki giginya yang kurang menarik. Akan tetapi, sebenarnya mengikir gigi termasuk perbuatan tidak bermanfaat dan mengubah ciptaan Allah. Itu sebabnya, mengikir gigi termasuk perbuatan yang dilarang oleh Allah.
Berkuku Panjang
Menjaga kebersihan sangat diwajibkan dalam ajaran Islam. Di mana kebersihan sangat berkaitan dengan kesihatan. Tangan seseorang sangat dekat dengan kotoran, di mana setiap saat kita akan memegang atau menyentuh benda-benda yang kotor.
Setiap saat bakteria daripada kotoran melekat di hujung kuku yang panjang. Itu sebabnya memanjangkan kuku termasuk perbuatan yang dilarang di dalam agama Islam. Bahkan Nabi Muhammad SAW memerintahkan agar para sahabat tidak membiarkan kukunya panjang lebih dari empat puluh hari.
Ads
Kasut tumit tinggi
Wanita yang memakai kasut tumit tinggi tidak dinafikan akan kelihatan cantik. Namun daripada segi kesihatan kasut tumit tinggi ini menyebabkan pembuluh darah di kaki menjadi bengkak.
Selain itu postur tulang belakang juga akan berubah; tendon achilles menjadi rosak, terjadi degenerasi pada persendian kaki dan lainnya.
Selain itu, apabila berjalan, pastikan kasut tersebut tidak mengeluarkan bunyi kuat yang menarik perhatian ramai.
Para ulama menyebutnya makruh. Dan hukumnya menjadi haram apabila ketika penggunanya berjalan, kasut tersebut mengeluarkan bunyi seperti alunan muzik.
Tatu di badan
Dalam dunia fesyan, tatu memang memiliki tempat tersendiri. Bahkan menurut Prof. Quraish Shihab, pakar tafsir Al-Quran, tatu sudah dikenal sejak zaman Rasulullah SAW. Akan tetapi, dalam Islam tatu dilarang keras. Rasulullah SAW mengutuk hal tersebut, bahkan orang yang mentatu tubuhnya akan mendapatkan laknat dari Allah.
Memakai susuk
Zaman sekarang mungkin tidak ramai yang memakai susuk, lantaran adanya teknologi moden menggantikannya. Namun sekiranya masih ada, ingatlah bahawa memakai susuk adalah haram sama sekali. Susuk merupakan cara mendapatkan kecantikan dan memikat lawan jenis dengan menggunakan perantara ghaib. Perbuatan tersebut merupakan perbuatan menyekutukan Allah atau syirik.
Menyambung rambut
Sedangkan tidak menutup aurat adalah salah, apatah lagi sebarang usaha kecantikan menyambung rambut untuk menarik perhatian ramai. Jika ada rakan anda ingin merawat rambutnya dengan menggunakan teknik ini, maka tegahlah dia. Perbuatan ini dilarang dalam agama Islam kerana ia merupakan perbuatan berlebihan untuk mempamerkan kecantikan. Apa yang perlu dilakukan ialah dengan memakai tudung labuh menutup aurat.
Mencukur alis mata
Ramai wanita hari ini mengenakan alis mata palsu samada dengan melakarnya menggunakan pensil alis hinggalah menyulam alis menjadi fesyen. Ada juga yang mencukur dan mencabut sebahagian alis mata atas alasan untuk tampil tambah sempurna.
Sebenarnya dalam fekah Islam, perbuatan mencukur alis adalah diharamkan baik sebahagian ataupun keseluruhan samada wanita mahupun lelaki.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ada keadaan kita solat dalam keadaan laju, nak cepat atau pun kita melihat rakan solat dalam kadar yang laju. Kita baru rakaat kedua, dia dah selesai.
Timbul kemusykilan adakah sah solat laju sebegini. Berikut adalah penjelasan Ustaz Azhar Idrus dalam satu ceramah beliau. Ujar beliau solat laju atau lambat tidak menjadi masalah asalkan cukup syarat dan rukun solat.
“Solat laju dan perlahan tiada masalah asalkan cukup syarat dan rukun. Diantara rukun solat adalah membaca al fatihah dengan sempurna. Kalau laju dan tak habis atau tak sempurna bacaan al-Fatihah maka tak sah.
“Kedua adalah syarat, antara sebab solat laju jadi tak sah adalah kerana tinggal to’makninah atau tidak berhenti seketika untuk setiap rukun solat.”
Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud dan Nasa’i, Rasulullah s.a.w melarang solat yang dikerjakan seperti burung yang mematuk makanan, iaitu pantas berdiri dan sujud dalam waktu yang singkat.
Dalam hadis yang lain pula Baginda bersabda bermaksud: “Allah s.w.t. tidak melihat solat seseorang yang dikerjakan tanpa sempat meluruskan tulang belakangnya antara rukuk dan sujud”. (Riwayat Thabrani)
Solat yang dikerjakan secara cepat atau lambat pada dasarnya sah. Namun perlu diingatkan agar segala rukun dan syarat sah solat cukup serta tidak tertinggal.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Suami boleh cari lain, mak ayah tiada gantinya.’ Isteri nak balik kampung selalu, suami jangan halang kerana mungkin masanya untuk bermanja sudah tak lama.
Tidak dinafikan ada sesetengah orang memang kerap balik kampung, jenguk mak ayah yang semakin uzur. Pantang ada cuti panjang sedikit, pasti ke kampunglah arah tujunya.
Namun begitu tak semua dikurniakan pasangan yang memahami dan suka balik ke kampung ziarah orang tua. Tentu mereka punyai alasan yang tersendiri.
Kongsi Adam Kelvin, perasan tak orang Cina kan jarang balik kampung?
Ayah saya sendiri pun balik kampung setahun sekali atau dua kali sahaja.
Jadinya, bila masa awal-awal kahwin dulu saya pelik kenapa wife saya selalu nak balik kampung.
Mak Ayah Tiada Gantinya
Even saya mengambil langkah yang drastik hanya benarkan wife saya balik setahun sekali saja. Itu pun hari raya saja. Ini cerita masa mula-mula kahwin tau.
Saya buat begitu bukan sebab nak pisahkan dia dari family. Tak ada langsung macam tu. Cuma pada saya, tak ada keperluan untuk selalu pulang ke kampung.
Itu yang ayah saya amalkan dari dulu dan saya terikut-ikutlah. Mungkin juga ikatan kekeluargaan family saya kurang kuat.
Sampailah wife saya penat sangat dan dia minta hendak berpisah dengan saya sebab tak dapat pulang ke kampung dengan kerap.
Saya jadi terdiam apabila wife saya terangkan betapa pentingnya ummi, walidnya berbanding saya dalam hidupnya.
Isteri Nak Balik Kampung Selalu
Suami boleh cari ganti tapi ummi walidnya hanya itu saja yang ada dan tiada gantinya. Dulu pun masa walidnya bekerja di KL, memang mereka semua akan pulang ke kampung dengan kerap.
Even masa arwah nenek wife saya sakit pun, ummi walidnya setia menjaga sampai ke hujung nyawa.
Lagi saya tersentap bila wife cakap, bayangkan Soon Cong (anak) ini kita jaga macam menatang minyak yang penuh, bagi semua kasih sayang dan buat terbaik untuk dia.
Sekali bila sudah kahwin, dia tak boleh balik ke kampung selalu sebab wife dia tak bagi? Faham tak perasaan rindu anak tu macam mana?
Masa wife saya luahkan perkara ini, saya rasa hendak nangis sebab tak tahu kenapa saya boleh bertindak macam itu sekali.
Apa entah yang saya fikir masa itu? Apalah yang bermain dalam otak saya masa itu sampai tanpa sedar menyeksa wife sendiri? Geram sangat.
Akhirnya saya benarkan wife saya balik kampung 2 hingga 3 bulan sekali. Sekali balik stay dalam seminggu. Baru saya nampak wife saya mula ceria dan gembira. Nampak dia lebih fulfilling lepas pulang dari kampung.
Malah ibu dan ayah mertua saya juga lebih gembira apabila melihat anaknya pulang selalu. Tak adalah kena tahan perasaan rindu kat anak.
Terbiasa Seorang
Bila fikir balik, saya buat begitu dulu sebab sejak masuk Islam, saya sudah terbiasa berseorangan. Saya tak belong to anywhere, anyone or anything.
Saya sibuk mencari duit untuk survive sampai perasaan sendiri mati. Terlalu pentingkan diri sampai terabai perasaan orang sekeliling bila berkahwin.
Perbezaan budaya pun ya juga.
Peristiwa luahan yang terpendam wife saya banyak mengajar saya sesuatu. Wife saya memang tegas orangnya. Benda kalau dia nak, dia akan fight sampai habis.
Patutlah setiap kali musim perayaan mesti highway jam. Bukan musim perayaan saja, pantang ada cuti umum je mesti jam! Orang berlumba-lumba pulang ke kampung.
Adam Kelvin
Belajar dari kesilapan dalam bab kekeluargaan.
Kashoorga : Jika berkemampuan, apa salahnya anak-anak kerap balik kampung.
‘Tak sah kerana tiada keredaan penjual & pembeli.’ Tapi adakah wujud elemen paksaan dalam isu Kieda Crepe? Adakah dia memaksa setiap pembeli untuk berbuat demikian.
Sekali lagi, nama Kieda Crepe meniti di bibir netizen apabila dia dikatakan memaksa pelanggannya untuk produk lain sedangkan mereka hanya ingin membei crepe saja.
Adakah perniagaan sebegini dibenarkan dalam Islam, adakah apa yang dilakukan pihak Kieda Crepe bertentangan dengan hukum mualamat. Ikuti perkongsian panjang lebar Ustaz Lariba berkaitan isu ini.
ISU KIEDA CREPE – ADAKAH ITU SUATU JUAL-BELI PAKSA?
Kami telah menerima beberapa soalan mengenai isu Kieda Crepe di mana ada orang mendakwa dirinya telah “memaksa” pelanggannya membeli barang-barang yang pelanggannya tidak mahu beli.
Ini adalah kerana dia menjual crepe dengan digabungkan dengan produk lain. Telah menjadi viral pula kerana agak ramai yang mendakwa dia memaksa pembeli beli barang pada asalnya tidak mahu beli.
Ada juga dikongsi suatu sedutan video Ustaz Azhar Idrus (UAI) yang menyatakan bahawa jual-beli sebegitu adalah tidak sah sebab tiada keredaan penjual dan pembeli kerana pembeli “dipaksa” beli benda yang dia tidak mahu beli.
Tak Sah Kerana
So adakah elemen paksaan dalam jual-beli ini?
Antara syarat jual-beli adalah التراضي بين الطرفين (saling meredai antara kedua belah pihak). Ertinya penjual bersetuju untuk menjual dan pembeli juga bersetuju untuk membeli dengan ketetapan tersebut.
Maka, tiada pihak yang dipaksa menjual apa yang beliau enggan jual atau tiada pihak yang dipaksa membeli apa yang beliau enggan beli.
Ini berasaskan firman Allah SWT dalam Surah al-Nisa ayat 29:
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu.”
Tiada Keredaan Penjual & Pembeli
Tapi apakah jual-beli secara paksa itu?
Dalam Islam, paksaan yang boleh menjejaskan syarat keredaan dan membatalkan akad adalah yang mengandungi unsur ancaman atau ugutan.
Oleh itu, para ulama telah meletakkan beberapa syarat yang perlu dipenuhi bagi membolehkan kita mendakwa transaksi yang kita lakukan itu adalah secara paksaan. Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:
i. Orang yang memaksa hendaklah mampu melaksanakan ugutan atau ancaman yang dibuat;
ii. Orang yang dipaksa ada sangkaan tinggi bahawa orang yang memaksa tersebut mampu melaksanakan ancaman atau ugutannya sekiranya dia enggan menurut perintahnya dan dia pula tidak mampu menghalangnya daripada melaksanakan ugutan atau ancaman tersebut;
iii. Ancaman atau ugutan yang dibuat oleh orang yang memaksa itu melibatkan keselamatan ke atas nyawa, anggota dan harta; dan
iv. Orang yang dipaksa telah menunjukkan keengganannya untuk melakukan perbuatan tersebut sebelum ugutan atau ancaman dibuat lagi.
Tapi Adakah Wujud Elemen
Contoh jual-beli paksa ialah:
1. Kita bayar tunai RM100 untuk isi minyak. Setelah isian penuh, jumlah harga minyak ialah RM90 maka kita minta daripada pekerja stesen minyak baki RM10.
Namun pekerja stesen minyak itu berkata polisi mereka ialah baki tidak dikembalikan. Sebaliknya, baki itu hendaklah digunakan untuk beli barang yang senilai di stesen minyak mereka.
2. Abang kita jual produk MLM sebanyak RM200. Dia berkata kepada adiknya jika adiknya tak beli barang RM200, mereka bukan adik-beradik lagi.
Dalam isu Keida Crepe, kami difahamkan seperti berikut:
1. Beliau pernah pada asalnya menjual crepe sahaja dan tidak digabungkan (secara kombo) dengan produk lain. Pendek kata beliau menjual crepe sahaja.
2. Dia kini tidak menjual crepe secara berasingan dan menjual crepenya dengan digabungkan dengan produk orang lain. Dirinya memberi alasan bahasa beliau ingin “membantu vendor lain”.
Paksaan Dalam Isu Kieda Crepe?
Adakah syarat-syarat baru ini merupakan satu paksaan dalam jual-beli?
Walau apa pun niatnya menukar syarat-syarat pembelian, pendapat kami adalah seperti berikut:
1. Jual-beli dengan syarat-syarat baru Keida Crepe bukanlah jual-beli paksaan. Sebab pembeli ada pilihan sama ada untuk beli atau tidak serta boleh beli di tempat lain jika tidak setuju dengan syarat-syarat baru tersebut.
2. Syarat-syarat baru Kieda adalah jelas dan tidak disembunyikan atau hanya diberitahu selepas pembeli bayar. Beliau dengan jelas pamerkan maklumat harga baru di luar dan di dalam kedai. Dia telah mengubah produk dia jadi combo dan telah jelas diberitahu kepada semua pelanggan.
3. Mungkin ada elemen paksaan jika orang yang sudah beli crepe dan dah bayar tetapi dia belum hantar, dia tukar syarat mesti tambah wang sebab mesti beli choco jar, jika tidak wang tidak dikembalikan.
Itu barulah paksaan. Tapi jika dia refund sebab pelanggan tak mahu beli, itu bukan paksaan.
4. Mengenai pendapat UAI, kami kurang bersetuju sebab jual-beli Kieda Crepe ini tidak memenuhi kriteria “paksaan” dalam jual beli sebab dia telah pamer maklumat produk baru dan pelanggan masih ada pilihan samada ingin meneruskan pembelian atau tidak.
Saya Terpaksa Beli
Walaupun mungkin soalan itu tidak ditujukan kepada isu Kieda Crepe. Mungkin soalan kepada UAI itu boleh dibaiki untuk pencerahan beliau yang lebih baik.
Tapi kita tidak alami “paksaan” bila sebaliknya kita bayar serta sudah dapat produk. Tiada elemen “saya terpaksa beli” atau “dipaksa beli” lagi.
Dalam industri runcit, jual kombo adalah perkara biasa. Pengalaman kami di stesen minyak ialah kami sentiasa ambil cakna melalui sistem runcit produk-produk yang “bergerak perlahan” atau tidak laku (slow moving product).
Produk “bergerak perlahan” akan digabungkan sebagai jualan kombo dengan produk yang selalunya “bergerak laju” (fast moving product). Kombo juga adalah satu produk.
Oleh itu, nasihat kami kepada pelanggan-pelanggan Kieda agar berhenti daripada menuduh beliau memaksa pelanggan beli benda yang pelanggan tidak mahu atau tidak perlukan. Pilihan adalah di tangan pelanggan untuk meneruskan pembelian atau tidak.
Jom belajar muamalat! Semoga bermanfaat. Suburkan ilmu, jauhi kedangkalan. Insyallah…
Meski seorang ibu seharusnya menyayangi anak-anak mereka sama rata tapi ada saja berlaku keadaan sebaliknya. Walau anak sudah berbuat baik dan menyayangi sepenuh hati...