‘Telinga konon mendengar, tapi mata dekat skrin handphone.’ Ini kesilapan komunikasi suami, isteri kerana tak mendengar dengan baik. Konon kusyuk dan fokus dengan apa yang pasangan ceritakan.
Rupa-rupanya, masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Segalanya tak masuk ke otak, bila pasangan tanya balik apa yang dia ceritakan, mulalah terpinga-pinga. Memang bikin geram.
Artikel Berkaitan : Pengajaran Lepas Berpisah, Wanita Ini Ingatkan Komunikasi Penting Nak Kekalkan Hubungan Suami Isteri
Telinga Konon Mendengar
Kongsi Ustaz Firdaus Mokhtar:
Di seminar hari tu, kami belajar tentang 12 kesilapan dalam komunikasi. Fokus ke arah rumah tanggalah.
Memang kita dan pasangan bercakap setiap hari, tapi dalam berkomunikasi itu rupanya ada banyak yang kita silap.
Itu yang tiba-tiba rasa sudah tak sefaham. Kita cuba cakap, pasangan tak faham. Atau sebaliknyalah.
Saya tak nak kongsikan semua, sebab karang panjang berjela pula kan. Nak sebut satu saja. Dan ini menjadi kesilapan yang pertama dan ramai orang buat.
Tapi Mata Dekat Skrin Handphone
Apa dia?
‘Kita tak mendengar dengan baik.’
Iya, nampak macam kita bercakap dengan pasangan kita. Tapi hakikatnya tidak.
Telinga konon mendengar, tapi mata dekat skrin handphone. Kita boleh jawab soalan pasangan kita bagi masa bersembang, tapi percayalah, perbualan itu takkan melekat.
Esok lusa bila kita sembang balik tentang hal yang sama, haram tak ingat apa-apa.
Ini Kesilapan
“Eh ada ke kita cerita hari?” Haa gitu. Hilang ingatan.
Itulah kesan akibat tak mendengar dengan elok. Kita tak cukup fokus. Sambil berbual, kita buat kerja lain. Kita berbual juga dengan orang lain dekat whatsapp.
Macam mana kita nak fokus 3,4 cerita serentak. Memang takkan jadi. Biasanya yang mendapat perhatian mata, itu yang lebih kita ingat.
Mata tengah pandang telefon, maka itulah yang kita ingat lebih. Berbanding suara lain yang sedang berbual sebelah kita.
Baca Juga Di Sini :
‘Bila Bercerita, Suami Perlekeh Anggap Lembik.’ Lama-Lama Isteri Tawar Hati, Jadi Pendiam
Komunikasi Suami, Isteri
Jadi, nak baiki komunikasi dalam antara suami isteri, baiki dulu cara kita mendengar. Dengar dengan baik, dengar elok-elok.
Kaedahnya masa bersembang, letak dulu benda lain. Mata pandang ke pasangan. Senyum. Beri tumpuan.
Insyallah semua yang kita bualkan bersama akan jadi ingatan yang cukup dalam. Bahkan lebih indah akan jadi kenangan manis.
Sebab apa? Sebab kita bercakap sambil memandang, dengar dengan tekun, semuanya akan jatuh ke hati.
Maka kita akan ingat sampai mati.
Ewahh.
Begitulah gais.
Selamat beramal ya.
Kashoorga : Kadang-kadang pasangan atau isteri hanya ingin suaminya mendengar luahan. Tak membantu pun tak mengapa, sekurang-kurangnya hilang beban di hati.
Sumber : Ustaz Firdaus Mokhtar
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Derma Semua Bonus Piala Dunia Kepada Orang Miskin.’ Hakim Ziyech, Juara Di Hati Rakyat Morocco
‘Derma semua bonus piala dunia kepada orang miskin.’ Hakim Ziyech, adalah juara di hati rakyat Morocco. Tiada kata yang indah dapat diberi kepada pemain bola sepak ini melainkan rasa kagum tak terhingga kerana kemurniaan hatinya.
Hakim Ziyech, mendermakan semua bonus Piala Dunianya £280,000 (RM1,528,767) kepada orang miskin di Maghribi atau Morocco.
Bintang Maghribi (Morocco) dan Chelsea, Hakim Zayech yang lahir pada tahun 1993 ini, tidak pernah mengambil gaji dari pasukan kebangsaan sejak tahun 2015.
Artikel Berkaitan
Derma Semua
Setiap gaji yang diterima, dia sedekahkan kepada staff pasukan dan keluarga-keluarga miskin di Morocco. Dialah juara sebenar di hati rakyat Morocco. Masyallah!
Hakim Ziyech tidak hanya tampil cemerlang bersama pasukannya di Piala Dunia 2022. Pemain sayap Chelsea ini juga cuba memberi lebih banyak sumbangan kepada masyarakat Morocco dengan lebih meluas.
Bayangkan, Ziyech memilih untuk mendermakan semua wang yang diperolehnya semasa Piala Dunia 2022 kepada rakyat Morocco yang memerlukan.
Bonus Piala Dunia
Hakim Ziyech tidak menikmati satu sen pun daripada gaji atau bonus yang diterimanya pada Piala Dunia 2022. Sebaliknya, dia memberikan semuanya kepada kakitangan pasukan dan juga kepada golongan miskin di Morocco.
Maklumat ini diperoleh daripada Khaled Beydoun. Lebih istimewa lagi, sikap pemurah Hakim Ziyech bermula sejak 2015 lagi.
“Bintang Morocco Hakim Ziyech tidak mengambil satu dolar pun ketika bermain untuk negaranya sejak 2015.
Kepada Orang Miskin
‘Dia menyumbangkan segalanya kepada kakitangan pasukan dan keluarga miskin di negara asalnya Morocco,” tulis akaun Khaled Beydoun yang merupakan peminat sukan, profesor undang-undang dan penulis di akaun Twitternya.
Dilaporkan Hakim Ziyech menderma dana sehingga IDR 5.4 bilion daripada Piala Dunia 2022 sahaja untuk golongan miskin di Morocco.
“Hakim Ziyech menderma semua bonus untuk Piala Dunia 2022 sehingga 325 ribu dolar Amerika Syarikat kepada rakyat miskin Morocco,” tulis orang yang sama.
Hakim Ziyech, Juara Di Hati Rakyat Morocco
Biarpun pada Piala Dunia 2022 dia hanya mengumpul satu gol, Hakim Ziyech mempunyai peranan penting di sebalik perjalanan Morocco untuk mara ke separuh akhir.
Ditugaskan sebagai penyerang sayap, kerjasamanya bersama Achraf Hakimi sering menyusahkan pertahanan lawan.
Penampilannya bersama Morocco akan menjadi penting apabila dia menentang Perancis pada separuh akhir Piala Dunia 2022 walaupun pasukannya kecundang.
Baca Di Sini
Kashoorga : Semoga Allah membalas setiap kebaikan Hakim Ziyech.
Sumber : Bola.Net, Twitter Khaled Beydoun
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Bagusnya Solat Tak Tinggal, You Are An Ironman Bro” – Muat Naik Video Tunaikan Solat, Alif Satar Dapat Pujian Melambung
Hujung bulan lalu menyaksikan pelakon dan pengacara popular Alif Satar berjaya menamatkan cabaran Ironman Langkawi 2019. Dia mengambil masa selama 15 jam sebelum menghabiskan segala cabaran.
Dalam pada itu, viral di laman sosial apabila ada netizen bertanya mengenai bab solat sepanjang cabaran berkenaan kerana mengambil masa lama.
Tidak melatah dengan pertanyaan itu, Alif Satar membalasnya dengan memberitahu secara ringkas ada sukarelawan yang membantunya mengambil air sembahyang.
View this post on Instagram
everything seems impossible.. until it is done- Nelson Mandela. ALHAMDULILLAH ALLAHUAKHBAR..
A post shared by Alif Satar™️ (@alifsatar) on
Bukan itu saja, penganjur turut menyediakan bilik khas untuk atlit Islam menunaikan suruhan Allah yang satu ini.
Dan hari ini Alif Satar telah muat naik video di laman Instagram cara bagaimana dia mengambil air sembahyang dan kemudiannya menyempurnakan solat, walaupun sedang berjuang untuk menghabiskan segala cabaran Ironman berkenaan.
Alif juga berkata ketika melakukan solat itu dalam keadaan badan ‘tidak ada apa-apa’, seolah-olah rasa seperti benda yang baru.
“Bila kita rukuk badan jadi straight, sujud terasa semua darah di kepala datang balik dan waktu duduk dua sujud, terasa kelainannya pada bahagian paha.
“Sukar untuk saya gambarkan perasaan itu, tetapi benda yang buat tiap-tiap hari tapi kita buat disaat tak ada apa-apa, seolah-olah seperti satu penyelamat,” katanya.
Sebaik muat naik, respon cukup baik daripada rakan selebriti serta netizen yang turut memberi komen positif. Masing-masing teruja dan salute pada Alif Satar yang tidak ambil remeh dalam menunaikan kewajipan sebagai seorang hambaNya.
Salute brother
lisasurihani Vids like this truly warms the heart. Well done brother.
nouruldepp Bravo adik salute you
shuibsepahtu Salute!!!!!! @alifsatar
azzaelite ini lah yg harus dijadikan contoh yg baik! masyaAllah @alifsatar our role model and live as an example ..
Solat tak tinggal, islam itu mudah
anzalinaothman Alhamdulillahh…contoh yg baek…sukan2 jugak,solat jgn tinggal..smuga Allah merahmati famili Aliff
idahelyza Alhamdulillah, tnggjwb yg wajib x diabaikn
chegu_rosmawati Inilah contoh dakwah bil hal… الصلاة إماد الدين.. Islam agama yg mudah..
kalsommohd Alhamdulillah, buat apa pun solat tetap solat
Amazing & inspiration
asheeanuar Youre amazing Alif!!!!!
eykasam7 Such an inspiration! Done subscribed!
nizampett MasyaALLAH. Terbaik
am.boiii Saya betul2 terinspirasi drpd abang💯😍I love it
effie.hamzah Nice sharing @alifsatar.. keep inspiring others
zuhrirashid Salute bro @alifsatar This video really inspiring me and i think the other as well!!! You are an IRONMAN bro!!!!
Keep good work & moga berada dalam lindungan Allah
shue_zakaria88 Sy suka cara u alif. Lain dr artis yg lain. Keep good work! Moga senantiasa success
ailinlin79 Semoga sentiasa dlm lindungan Allah dik @alifsatar
KREDIT FOTO: INSTAGRAM ALIF SATAR
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Siapa Perlu Jaga Adik Perempuan OKU Selepas Ibu Bapa Tiada, Adik Beradik Lelaki Atau Perempuan?
Soalan
Saya ada persoalan dan kemusykilan berkenaan tanggungjawab menjaga adik perempuan yang OKU dari sudut hukum. Saya mempunyai adik perempuan OKU (cacat mental sejak lahir) yang dijaga abang kedua sejak kematian ibu.
Abang sulung tinggal jauh namun mengeluarkan belanja setiap bulan untuk abang kedua menampung kehidupan memandangkan dia bekerja secara freelance. Saya satu-satunya kakak yang ada, sudah berkahwin dan tinggal jauh. Saya hanya boleh balik ke kampung ketika cuti sekolah untuk bergilir menjaga adik yang OKU.
Masalah timbul apabila isteri abang kedua persoalkan tanggungjawab itu sepatutnya jatuh kepada saya kerana saya anak perempuan dan adik OKU saya itu juga perempuan. Hal ini menyebabkan rasa tidak puas hati dalam diri isteri abang kedua dan boleh menyebabkan pergaduhan dalam keluarga sekiranya tidak diselesaikan dengan baik.
Persoalan saya, dari sudut hukum siapa sebenarnya perlu memikul tanggungjawab tersebut, Adakah anak perempuan atau lelaki?
Apa nasihat yang terbaik untuk isteri abang sekiranya abang sanggup ambil alih tanggungjawab tersebut? Mohon pencerahan.
Jawapan
Wa’alaikumussalam.
Alhamdulillah segala pujian bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat serta salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW hingga ke hari Kiamat.
Golongan OKU yang cacat mental sejak lahir dikategorikan sebagai al-mahjur ‘alaih telah ditetapkan syarak bahawa terdapat wali yang telah dipertanggungjawabkan untuk menguruskan urusan berkaitan diri dan harta mereka.
Tertib susunan golongan wali yang ditetapkan untuk menguruskan harta golongan al-mahjur ‘alaih di dalam wilayahnya menurut mazhab Syafie ialah bapa, kemudian datuk, kemudian sesiapa yang dilantik sebagai pemegang amanah bagi kedua-duanya, kemudian qadi atau sesiapa yang dilantik oleh hakim.
Tertib susunan pengurusan golongan al-mahjur ‘alaih
Manakala, bagi tertib susunan wali bagi pengurusan diri golongan al-mahjur ‘alaih pula ialah bapa, kemudian datuk dan bapa kepada datuk, kemudian saudara lelaki kandung atau sebapa, kemudian anak lelaki kepada saudara lelaki kandung atau sebapa, kemudian pakcik daripada sebelah bapa, kemudian anak lelaki kepada pakcik sebelah bapa, kemudian ‘asobah yang lain mengikut turutan pewarisan.
Wali yang bertanggungjawab wajib untuk menjaga diri atau harta orang yang di dalam wilayahnya sama ada daripada segi pendidikan, kebajikan, nafkah, kesihatan, pengurusan harta dan lain-lain dengan sebaiknya seperti yang telah digariskan syarak, sehinggalah tergugurnya sifat-sifat al-mahjur ‘alaih yang secara tidak langsung menggugurkan hak wilayah wali tersebut.
Berbalik kepada isu persoalan yang telah diajukan, berdasarkan dalil dan perbahasan ulama difahami dengan jelas bahawa tanggungjawab menjaga pengurusan diri adik OKU perempuan itu merupakan tanggungjawab wali iaitu saudara kandung lelaki.
Saudara kandung lelaki perlu menjaga keperluan adik perempuan
Justeru, saudara kandung lelaki perlu memastikan keperluan adik perempuan tersebut terjaga sama ada daripada segi keperluan makanan, tempat tinggal, pakaian, perubatan dan lain-lain yang berkaitan dengan pengurusan dirinya serta menjaga dan mengawasi keselamatan adik perempuan itu agar jauh daripada sebarang keburukan atau kecelakaan.
Namun begitu, suka kami menasihatkan agar ahli keluarga lain juga turut membantu dalam hal ehwal penjagaan adik perempuan tersebut. Ini sepertimana yang dianjurkan dalam Islam iaitu untuk membantu dalam melakukan kebaikan dan membantu menyantuni golongan OKU ini termasuk dalam kebaikan yang digalakkan. Firman Allah SWT:
وَتَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡبِرِّ وَٱلتَّقۡوَىٰۖ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡإِثۡمِ وَٱلۡعُدۡوَٰنِۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ
Maksudnya: Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).
[Surah al-Maidah: 2]
Anggap peluang menuai pahala
Tambahan, sebagai seorang Muslim yang beriman kita seharusnya menganggap bahawa menjaga orang yang kurang berkemampuan ini bukanlah merupakan suatu beban, bahkan ia merupakan satu jalan dan peluang yang Allah SWT berikan kepada kita dalam menuai pahala dan dijadikan saham kita di akhirat kelak. Menjaga silaturrahim dan kebajikan ahli keluarga juga telah dijanjikan Allah SWT ganjaran yang baik, antaranya seperti yang telah disabdakan Rasulullah SAW:
مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ، وَيُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ، فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ
Maksudnya: “Barangsiapa yang ingin diluaskan rezekinya serta dipanjangkan usianya, maka hendaklah dia menyambung silaturrahim.”
[Riwayat al-Bukhari (5986) dan Muslim (2557)]
Penerangan dan hujah jawapan
Penerangan dan hujah di atas berdasarkan huraian di bawah yang menyimpulkan beberapa perkara, iaitu:
Wilayah dalam Islam
Wilayah daripada segi bahasa bermaksud kasih sayang dan pertolongan. Allah SWT berfirman:
وَمَن يَتَوَلَّ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡغَٰلِبُونَ
Maksudnya: Dan barangsiapa mengambil Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman menjadi penolongnya, maka sesungguhnya pengikut (agama) Allah itulah yang pasti menang.
[Surah al-Maidah: 56]
Manakala daripada segi istilah, wilayah bermaksud melaksanakan kekuasaan atas orang lain serta mengawasinya. Sebahagian para ulama juga telah mendefinisikan wilayah kepada pelaksanaan kuasanya atau pengawasan ke atas orang lain sama ada orang itu suka atau tidak. Orang yang diberi hak wilayah oleh syarak ini dinamakan wali.
Hikmah daripada pensyariatan wali ke atas kanak-kanak dan orang yang tidak mampu mengurus diri sendiri adalah untuk menjaga hak mengatur urusan dan menjaga kemaslahatan mereka agar tidak terbiar. [Lihat al-Fiqh al-Manhaji, jld. 4, hlm. 60-61]
Golongan yang Disabitkan ke Atasnya Wilayah (Perwalian)
Disabitkan wilayah -bukan wakalah – menurut syarak ke atas golongan al-mahjur ‘alaih, iaitu:
-Kanak-kanak (al-saghir)
-Orang gila (al-majnun)
-Orang kurang akal (al-ma’tuh)
-Orang yang bodoh (al-safih)
-Orang yang melampau (zu al-ghaflah)
Sabitan wilayah ke atas golongan-golongan ini akan berterusan selagi mana golongan-golongan ini mempunyai sifat-sifat al-mahjur ‘alaih. Namun, sekiranya tiada lagi sifat-sifat yang mensabitkan mereka sebagai al-mahjur ‘alaih, maka pensabitan wilayah akan terputus. [Lihat al-Mausu’ah al- Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, jld. 45, hlm. 160]
Dr. Wahbah al-Zuhaili menyatakan dalam kitabnya mengenai al-ma’tuh;
“al-Ma’tuh ialah seseorang yang kurang kefahamannya, kurang jelas pertuturannya, dan lemah pentadbirannya disebabkan gangguan akalnya sama ada sejak lahir atau disebabkan penyakit secara tiba-tiba.
Sekiranya kelemahan akalnya itu teruk, dan dia tidak mumayyiz, maka dihukumkan dia seperti orang gila dan kanak-kanak yang tidak mumayyiz; iaitu setiap tasarruf hartanya dianggap terbatal. Manakala, sekiranya kelemahan akalnya itu ringan, dan dia merupakan seorang yang mumayyiz, maka dihukumkan dia seperti kanak-kanak mumayyiz; setiap perkara yang memanfaatkan dan memudaratkan tertakluk kepada keizinan walinya”. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jld. 5, hlm. 438]
Golongan yang Mempunyai Hak Kekuasaan Sebagai Wali
Bagi golongan al-mahjur ‘alaih, pengurusan mereka ini diletakkan di bawah wilayah seorang wali. Para ulama mempunyai beberapa pendapat dalam penetapan wali dan tertib susunannya yang mempunyai hak wilayah ke atas golongan-golongan tersebut berdasarkan pembahagian wilayah.
Wilayah terbahagi kepada dua iaitu wilayah ke atas diri dan wilayah ke atas harta.
Wilayah ke atas harta
Wilayah ke atas harta ialah mengambil perhatian dan menyelenggarakan urusan orang yang tidak mempunyai kelayakan mentadbir dalam urusan hartanya seperti menjaga harta, menanam modal, mengadakan kontrak dan mengambil tindakan yang berkaitan dengan harta. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jld. 4, hlm. 141]
Imam al-Nawawi menyebutkan dalam kitabnya bahawa:
“Siapakah yang akan menjadi wali kepada kanak-kanak dan orang gila? Maka yang menjadi wali ialah ayah, kemudian datuk, kemudian orang yang dilantik menjadi pemegang amanah kedua-duanya (diwasiatkan), kemudian hakim atau sesiapa sahaja yang dilantik oleh hakim.
Ayah mempunyai hak wali ini menurut pendapat ijmak sepertimana yang dinukilkan oleh al-Mutawalli dan lain-lain, manakala datuk dan ke atas terdapat perbezaan pendapat dalam kalangan ulama; mazhab Syafie mengatakan bahawa datuk mempunyai hak wali berdasarkan dalil bahawa dia sepertimana seorang ayah dalam urusan perkahwinan.” [Lihat Raudhah al-Thalibin, jld. 3, hlm. 421]
Imam Khatib al-Syirbini menjelaskan mengenai hak wilayah ke atas harta:
“Tiada hak wilayah ke atas seorang ibu menurut pendapat yang asah. Ini adalah seperti tiadanya hak ibu sebagai wali dalam pernikahan. Dan diutamakan datuk sebelum pemegang amanah keduanya (ayah dan datuk) disebabkan datuk ini seperti seorang ayah dari sudut kasih sayangnya terhadap anak tersebut. Begitu juga bahawa tiada hak wilayah yang diberikan kepada abang kandung dan bapa saudara” [Lihat Mughni al-Muhtaj, jld. 2, hlm. 174]
Wilayah ke atas diri
Wilayah ke atas diri individu ialah mengambil perhatian dan menyelenggarakan urusan peribadi yang tidak sempurna kelayakannya untuk menjalankan tugas. Contohnya, urusan perkahwinannya, pelajaran, disiplin, perubatan, pekerjaan dan sebagainya. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jld. 4, hlm. 141]
Para fuqaha telah menetapkan bahawa terdapat tiga perkara yang menyebabkan hak wilayah ke atas diri seseorang iaitu: kanak-kanak, orang gila – terkait juga dengannya orang yang kurang akal – orang perempuan. [Lihat al-Mausu’ah al-Kuwaitiyyah al-Fiqhiyyah, jld.45, hlm. 168]
Menurut ulama mazhab Syafie, tertib wali ke atas diri individu bermula dengan ayah, kemudian datuk dan ayah kepada datuk (moyang), kemudian saudara lelaki kandung atau sebapa, kemudian anak lelaki kepada saudara lelaki kandung atau sebapa, kemudian pakcik daripada sebelah bapa, kemudian anak lelaki kepada pakcik daripada sebelah bapa, kemudian ‘asobah yang lainnya menurut turutan perwarisan. [Lihat Mughni al-Muhtaj, jld. 4, hlm. 249]
Justeru, sekiranya seorang wanita itu tidak mempunyai ayah atau datuk, hak wali dipegang oleh saudara lelaki seibu sebapa atau sebapa sama ada abang atau adik.
Menjaga Hubungan Silaturahim Sesama Keluarga
Islam mensyariatkan ke atas umatnya untuk menjaga hubungan silaturrahim sesama manusia, khususnya dengan kaum kerabat. Firman Allah SWT:
وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ ٱلَّذِي تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَٱلۡأَرۡحَامَۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَيۡكُمۡ رَقِيبٗا
Maksudnya: Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.
[Surah al-Nisa’: 1]
Abu Ayyub al-Ansari r.a telah meriwayatkan hadis bahawa Rasulullah SAW pernah ditanya mengenai amalan yang membolehkan seseorang masuk ke syurga, maka Baginda SAW bersabda:
تَعْبُدُ اللَّهَ لاَ تُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا، وَتُقِيمُ الصَّلاَةَ، وَتُؤْتِي الزَّكَاةَ، وَتَصِلُ الرَّحِمَ
Maksudnya: Sembahlah Allah dan jangan melakukan syirik kepada-Nya dengan sesuatu pun, dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan hubungkanlah silaturahim.
[Sahih al-Bukhari (5983)]
Bahkan terdapat kecaman daripada Allah SWT bagi orang-orang yang memutuskan silaturrahim, sepertimana yang telah disebutkan melalui firmanNya:
فَهَلۡ عَسَيۡتُمۡ إِن تَوَلَّيۡتُمۡ أَن تُفۡسِدُواْ فِي ٱلۡأَرۡضِ وَتُقَطِّعُوٓاْ أَرۡحَامَكُمۡ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ لَعَنَهُمُ ٱللَّهُ فَأَصَمَّهُمۡ وَأَعۡمَىٰٓ أَبۡصَٰرَهُمۡ
Maksudnya: “(Kalau kamu tidak mematuhi perintah) maka tidakkah kamu harus dibimbang dan dikhuatirkan – jika kamu dapat memegang kuasa- kamu akan melakukan kerosakan di muka bumi, dan memutuskan hubungan silaturrahim dengan kaum kerabat? (Orang-orang yang melakukan perkara yang tersebut) merekalah yang dilaknat oleh Allah serta ditulikan pendengaran mereka, dan dibutakan penglihatannya”
[Surah Muhammad: 22-23]
Semoga Allah SWT mengurniakan ilmu dan kefahaman dalam melaksanakan segala titah perintahNya. Amin.
Wallahu’aklam.
Sumber: Mufti Penang
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI