Isu pengeluaran Wang Kumpulan Simpanan Pekerja (KWSP) menerusi I-Sinar bagi pencarum yang terjejas dalam tempoh krisis COVID-19 menjadi isu nasional kerana ramai mendesak kerajaan membenarkan pencarum mengeluarkan duit yang mereka simpan. Desakan demi desakan akhirnya pihak kerajaan akur bahawa pencarum boleh mengeluarkan wang simpanan mereka tanpa had mulai 8 Mac ini bagi akaun satu.
Malah sebelum dibenarkan pengeluaran bagi Akaun 1, terlebih dahulu pihak kerajaan memberikan kebenaran pengeluaran Akaun 2 yang dinamakan i-Lestari di mana setiap bulan pencarum menerima RM500 sebulan yang diperkenalkan mulai 1 April 2020 hingga 31 Mac 2021.
Di sebalik ramai gembira menerima wang apabila permohonan diluluskan, Lembaga Zakat Selangor menerusi satu kenyataan memaklumkan berdasarkan Fatwa Sistem Pengurusan Kutipan Zakat Negeri Selangor 2013 (Pindaan) berkaitan pengeluaran simpanan KWSP sebelum mencapai umur 55 tahun menyatakan bahawa zakat wajib dikeluarkan ke atas KWSP yang dikeluarkan.
Oleh itu setiap pengeluaran KWSP melalui skim i-Lestari dan i-Sinar wajib di zakat sekiranya mencukupi syarat-syaratnya. Walau bagaimana pun berikutan pandemic COVID-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan yang diumumkan oleh Kerajaan Malaysia serta kesan kegawatan ekonomi akibat pandemic ini berikutan adalah ketetapan berkaitan kewajipan zakat ke atas pengeluaran i-Sinar dan i-Lestari.
Pengeluaran KWSP kerana ketiadaan atau terjejas sumber pendapatan:- Pengeluaran i-Sinar atau i-Lestari KWSP dilakukan dalam keadaan terpaksa akibat ketiadaaan atau terjejasnya sumber pendapatan yang mampu menampung keperluan hidup asasi diri dan tanggungan maka zakat tidak diwajibkan sekiranya pengeluaran dilakukan dalam keadaan sebegini.
Pengeluaran KWSP tetapi mempunyai sumber pendapatan yang mampu menampung diri dan tanggungan: Pengeluaran i-Lestari dan i-Sinar KWSP yang dilakukan dalam keadaan pilihan kerana masih mempunyai sumber pendapatan yang mampu menampung keperluan hidup asasi diri dan tanggungan, zakat diwajibkan ke atas seluruh pengeluaran yang dilakukan. Ini kerana pengeluaran seumpama ini adalah atas dasar pilihan dan bukan atas dasar darurat. Oleh itu ia tertakluk dengan keputusan Jawatan Kuasa Fatwa Negeri Selangor sebagaimana di atas.
Dipetik dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mengenai hukum orang mengeluarkan zakat.
Apakah hukum orang yang enggan mengeluarkan zakat?
JAWAPAN
Dijelaskan di sini jenis dan bahagian orang yang enggan membayar zakat berdasarkan niat hati masing-masing kepada dua bahagian:
Ads
Pertama: Orang yang enggan mengeluarkan zakat kerana mengingkari kewajipannya
Zakat merupakan rukun Islam yang ketiga selepas mengucap dua kalimah syahadah dan mendirikan solat. Oleh itu, ulama bersepakat menyatakan bahawa orang yang menentang dan mengingkari zakat adalah kafir dan murtad. Darahnya halal dibunuh sekiranya tidak bertaubat. Ini kerana zakat merupakan perkara yang mudah diketahui kefardhuannya di kalangan orang Islam yang tidak memerlukan kepada hujah dan dalil.
Imam al-Nawawi Rahimahullah menukilkan di dalam kitab al-Khattabi dengan menyatakan: “Sesiapa yang mengingkari kewajipan berzakat pada masa ini adalah kafir berdasarkan ijma’.” Katanya lagi: “Pengetahuan tentang kewajipan berzakat telah tersebar luas di kalangan orang Islam sehingga telah diketahui oleh rakyat dan penguasa, termasuk orang alim dan jahil. Oleh itu, tiada alasan bagi sesiapapun membuat tafsiran (تأويل) sendiri untuk mengingkarinya. Begitulah juga hukumannya bagi orang yang mengingkari sesuatu perkara agama yang telah disepakati oleh ulama, seperti solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, mandi junub, pengharaman zina, perkahwinan dan hukum-hukum yang lain.” (Syarah Muslim (1/205)
Ibn Hajar al-Asqalani Rahimahullah berkata: “Adapun dalil kefardhuan zakat, sesiapa yang mengingkarinya adalah kafir.”
Kedua: Orang yang enggan mengeluarkan zakat kerana bakhil dan kedekut
Orang yang enggan mengeluarkan zakat, sedangkan dia mengi’tiqadkannya wajib dan mengakui kefardhuannya, akan menyebabkan dia menjadi fasiq, berdosa dan dikenakan azab seksa di akhirat kelak. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Wahai orang –orang yang beriman! Sesungguhnya banyak di antara pendeta-pendeta dan ahli-ahli agama (Yahudi dan Nasrani) memakan harta orang ramai dengan cara yang salah, dan mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah (agama Islam). Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (iaitu) pada hari dibakar emas perak (dan harta benda) itu dalam neraka Jahanam, lalu diselar dengannya dahi mereka, serta belakang mereka (sambal dikatakan kepada mereka): Inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu sendiri. Oleh itu, rasalah (azab dari) apa yang kamu simpan itu.” (Surah al-Taubah: 34-35)
Ini berdasarkan hadith daripada Ibn Umar R.A. Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Setiap harta yang dikeluarkan zakatnya, ia bukanlah simpanan, dan setiap harta yang tidak engkau keluarkan zakatnya, ia adalah simpanan.” Riwayat al-Bukhari (4)
Ads
Begitu juga hadith daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesiapa yang dikurniakan oleh Allah harta dan tidak mengeluarkan zakatnya, maka hartanya pada hari kiamat dijadikan seekor ular yang mempunyai dua taring, dan kepala yang tidak berbulu kerana terlalubanyak bisanya. Ia akan membelit dan menggigitnya dengan kedua-dua rahangnya sambil berkata: Akulah hartamu! Akulah simpananmu.” Riwayat al-Bukhari (1338)
Seterusnya, Rasulullah SAW membacakan firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan jangan sekali-kali orang-orang yang bakhil dengan harta benda yang telah dikurniakan Allah kepada mereka dari kemurahan-Nya menyangka bahawa keadaan bakhilnya itu baik bagi mereka. Bahkan, ia adalah buruk bagi mereka. Mereka akan dikalungkan (diseksa) dengan apa yang mereka bakhilkan itu pada hari Kiamat kelak. Dan bagi Allah jualah hak milik segala warisan (isi) langit dan bumi. Dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan segala yang kamu kerjakan.” (Surah ali-Imran: 180)
Ayat tersebut menjelaskan bahawa Allah SWT sahaja yang memiliki apa yang diwarisi oleh makhluk di langit dan di bumi. Oleh itu, mengapakah mereka mesti bakhil apabila memilikinya dan tidak mahu membelanjakan ke jalan Allah SWT?
Di dunia ini, zakat boleh diambil secara paksa daripada mereka yang enggan mengeluarkannya tanpa menafikan kewajipannya. Jika mereka enggan memberi zakat dan menghalang ‘amil daripada mengambilnya, maka pemerintah Islam yang melaksanakan syariat Allah SWT hendaklah menentang mereka.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Sampai masa seimbangkan dunia dan akhirat.’ DJ Lin bertudung, kini akui dirinya lebih tenang. Ternyata sampai suatu akan timbul kesedaran untuk kita berubah ke arah yang lebih baik.
Apatah lagi sesusah satu demi satu ujian menimpa. Sudah tentu ia menjadi titik tolah untuk kita menjadi manusia yang lebih baik seperti mana yang dilalui oleh DJ Lin.
Memetik laporan Harian Metro, penyampai radio Suria FM, DJ Lin, 47, mengalirkan air mata ketika berkongsi cerita penghijrahannya yang kini sudah bertudung selepas pulang dari mengerjakan umrah, baru-baru ini.
Jelas DJ Lin atau nama sebenarnya, Roslinda Abd Majid yang juga Pengurus Besar Suria FM, pemergian ibu, Puteh Jantan tahun lalu dan abangnya, Mohd Yusof Abdul Majid tahun ini, sangat memberikan keinsafan buat dirinya.
Seimbangkan Dunia & Akhirat
“Sepanjang tempoh 23 tahun saya menghambakan diri dalam bidang radio, arwah mak pernah cakap, fokus saya nombor satu pada kerja dan keluarga pula jatuh nombor dua.
“Bila orang lain pulang ke kampung, saya pula sibuk bekerja di pejabat kerana sayang sangat dengan Suria FM yang dianggap seperti ‘baby’ saya ini,” katanya.
DJ Lin Bertudung
Menurut DJ Lin lagi, pemergian dua anggota keluarga terdekat itu membuatkan dia terduduk dan sedar sebagai manusia kita perlu kembali kepada fitrah sebagai hamba Allah.
“Bila arwah mak dan abang meninggal dunia, baru saya sedar adakah saya terlalu mengejar urusan dunia dan hal keduniaan? Sampai masanya, saya seimbangkan urusan dunia dan akhirat sekarang,” katanya.
Kini Lebih Tenang
Bercerita lanjut mengenai penampilan dirinya yang sudah bertudung, DJ Lin telah memutuskan untuk menutup aurat sepenuhnya sebaik saja kembali dari Makkah.
“Alhamdulillah, saya bersyukur kepada Allah SWT kerana akhirnya hati terbuka untuk menutup aurat sepenuhnya kerana memang sudah lama saya merancang untuk bertudung.
“Waktu di Makkah dan Madinah, saya memang pakai tudung labuh dan ada masanya berniqab di Tanah Suci.
“Saya percaya ia petanda yang baik kerana hati berasa tenang dan damai sepanjang di sana hingga saya sudah pasang niat untuk bertudung sebaik saja kembali ke tanah air,” katanya.
Ia adalah kali ketiga Lin mengerjakan umrah selepas 2012.
Siapalah yang masih tidak mengingati tragedi menyayat hati tragedi pesawat MH17.
Bukan saja meninggalkan kesan pada seluruh masyarakat dunia, tetapi juga ahli keluarga.
Apatah lagi mereka ini kehilangan insan tersayang dalam sekelip mata dan tragedi yang sangat menyayat hati ini tidak akan dilupakan sampai bila-bila.
Namun kita yang hidup ini perlu teruskan hidup dan hanya berdoa mangsa akan ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
Dan bagi memastikan saham akhirat mereka berkekalan, dengan iniasiatif keluarga mangsa telah membina sebuah masjid untuk kegunaan masyarakat islam seluruhnya.
Masjid Al-Ghazali di Jalan Depo Petra Jaya Sarawak rupanya telah dibina dengan sebahagian besar dibiayai menggunakan semua wang pampasan enam sekeluarga yang menjadi mangsa tragedi pesawat MH17.
Menurut Sumardi Ghazalee yang merupakan adik bongsu kepada salah seorang mangsa, Ariza Ghazalee yang terkorban bersama suami, Tambi Jiee serta empat anak mereka, Muhammad Afif, 19, Muhammad Afzal, 17, Marsha Azmeena, 15, dan Muhammad Afruz, 13.
Dalam tragedi MH17 itu, Tambi Jiee yang juga jurutera petroleum dalam perjalanan pulang menaiki pesawat itu bagi menyambut Aidilfitri selain berpindah tugas dari Astana, Kazakhstan ke Kuala Lumpur.
Sumardi berkata, ibu mereka, Jamilah Noriah Abang Anuar mencadangkan pembinaan masjid itu menggunakan wang pampasan insiden berkenaan.
“Syukur Alhamdulillah, hasrat ibu kami yang mahu menggunakan wang pampasan disalurkan kepada perkara yang memberi manfaat kepada semua arwah sudah kami tunaikan.
“Masjid berwarna kelabu itu dibina dengan kos sebanyak RM3.5 juta dengan sebahagiannya menggunakan semua wang pampasan diterima sebelum ini,” katanya.
Dia memaklumkan, mereka sekeluarga berbincang dan sebulat suara bersetuju membina masjid itu walaupun kos melebihi pampasan diterima.
Bagi memastikan dana mencukupi, Sumardi berkata, mereka turut menerima sumbangan daripada orang awam yang berinfak dan mewakafkan serta sumbangan daripada Kerajaan Sarawak.
Selepas semuanya berjalan lancar dan pembinaannya siap mengikut jadual, Masjid Al-Ghazali dibuka kepada orang awam, bermula 13 Mei tahun lalu.
“Ibu gembira, kami sekeluarga pula lega kerana hasrat untuk membina masjid sebagai memperingati arwah kakak sekeluarga akhirnya terlaksana setahun yang lalu,” katanya.
Masjid serba moden yang mampu memuatkan sehingga 1,000 jemaah pada satu-satu masa itu adalah hasil reka bentuk Sumardi sendiri yang juga seorang arkitek.
Sumardi yang kini pengerusi masjid berkenaan berkata, sejak dibuka masjid yang terletak di tepi jalan yang menjadi laluan utama dari kawasan Semariang ke Jalan Tun Abdul Rahman Yakub sering menjadi persinggahan pengguna jalan raya untuk menunaikan solat,” katanya yang turut berhasrat membina sebuah dewan untuk kegunaan orang ramai nanti.
Setiap daripada kita tidak lari daripada melakukan dosa. Hidup tidak akan tenang apatah lagi ia melibatkan harta atau pendapatan haram yang menjadi darah daging dan diguna pakai pula untuk mencari rezeki keluarga.
Perolehan daripada pendapatan haram adalah dosa besar yang perlu dicuci bersih, agar ibadat kita yang lain diterima Allah. Tetapai bagaimana? Kita baca penjelasan lanjut ustaz Syed Shahridzan Ben-Agil tentang masalah serius ini.
Soalan:
Assalamualaikum ustaz. Maaf saya ada kemusykilan nak bertanya. Ada orang ini dia pernah menang nombor ekor dan dia sudah beli motor bayar cash dengan duit nombor ekor itu.
Sekarang dia dah bertaubat, macamana dengan motor yang dia beli dari hasil yang haram? Boleh digunakan lagi selepas dia bertaubat?
Judi adalah salah satu daripada perbuatan dosa besar yang wajib dijauhi oleh setiap hamba Allah. Sesungguhnya dosa-dosa besar tidak terhapus dengan sendirinya melalui amal-amal soleh seperti dosa-dosa kecil.
Ia hanya terhapus dengan taubat nasuha yang mana si pelakunya wajib beristighfar pada Allah dan berjanji akan meninggalkan serta tidak akan kembali kepada tabiat buruk dan terkutuk ini.
Manakala harta daripada hasil judi jelas haram dan seseorang yang mendapat pendapatan daripada hasil judi wajib melepaskan diri daripada pendapatan yang tidak diredhai oleh Allah.
Transaksi mualamat melalui jalan judi adalah batil, maka wajib dia melepaskan tanggungjawabnya (Dzimmah) daripada pemilikan harta yang tidak sah dan haram.
Kitab “Mausuah Fiqhiyyah Kuwaitiyyah” menukilkan fatwa Imam al-Ghazali mengenai cara melepaskan diri daripada harta yang terhasil daripada judi:
“Hasil yang didapati oleh orang yang berjudi ialah pendapatan yang buruk iaitu harta yang haram seperti pendapatan orang yang menipu dan berjudi. Wajib berlepas tanggungjawab daripada pendapatan yang buruk dengan mengembalikan ia kepada tuan-tuannya jika mereka ketahui (pemilik asalnya), jika tidak (disedekahkan) pada fakir miskin”
Berdasarkan kenyataan Imam Ghazali, hasil keuntungan judi itu wajib dikembalikan kepada pemilik-pemilik asalnya.
Contoh seseorang berjudi bermodalkan RM100, lalu dengan modal itu dia untung dengan hasil judi sebanyak seribu ringgit. Maka RM1000.00 itu wajib dipulang kepada tuan asalnya manakala modal adalah miliknya.
Jika tidak diketahui pemilik asal wang haram itu atau pemiliknya sukar untuk ditemui, maka wang daripada hasil judi itu wajib disedekahkan kepada fakir miskin atau diserahkan kepada baitulmal untuk kegunaan maslahat umum masyarakat seperti membina jalanraya dan tandas awam.
Persoalan yang timbul boleh atau tidak dia menggunakan motor hasil judi itu?
Dia ada beberapa pilihan untuk melepaskan diri daripada harta yang haram ini.
Pertama; menjual motor itu kemudian hasilnya dipulangkan kembali pada tuan asal. Jika sukar ia disedekahkan kepada fakir miskin.
Kedua; tidak menjual motor itu tetapi menggantikan dengan nilai duit yang sama harga semasa ketika dia membeli motor itu kemudian dipulangkan jika mampu atau disedekahkan kepada fakir miskin atau diserahkan kepada baitulmal.
Bagaimana saat bertaubat, dia tidak memiliki wang untuk dipulangkan atau disedekahkan dan dalam masa yang sama dia amat memerlukan motor itu untuk kegunaan hariannya?
Bagi menjawab persoalan ini saya nukilkan fatwa Imam Nawawi dari karya beliau “al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab”:
Maksudnya: “Maka sifat(ciri-ciri asnaf) wujud pada mereka (iaitu ahli keluarga orang dapat hasil yang haram) bahkan mereka lebih utama untuk sesiapa yang bersedekah ke atasnya dan baginya mengambil dari harta itu menurut kadar hajat kerana dia juga fakir”
Menurut kenyataan Imam Nawawi di atas adalah untuk orang yang mendapat harta daripada hasil yang haram sedangkan dia dan keluarganya amat memerlukan harta itu atas sebab kemiskinan.
Maka dalam situasi ini syariat membenarkan dirinya makan atau menggunakan hasil haram itu mengikut kadar hajat sahaja, iaitu tidak boleh secara berlebihan apatah lagi bermewah-mewahan.
Jadi jika dia miskin tidak mampu untuk pulangkan hasil judi itu kepada pemilik asal atau bersedekah pada fakir miskin, dia boleh menggunakan motosikal tersebut untuk pergi mencari rezeki yang halal, menghantar anak ke sekolah dan seumpamanya.
Namun apabila suatu hari nanti dia sudah ada kemampuan dari sudut kewangan atau harta maka dia tetap wajib melepaskan diri daripada harta yang haram itu dengan memulangkan ia pada tuannya jika mampu atau bersedekah pada fakir dan miskin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Nafkah tempat tinggal adalah antara kewajipan bagi seorang suami. Bersyukurlah jika suami mampu menyediakan sebuah rumah selesa untuk di duduki isteri dan anak-anak.Tapi bagaimana...