Perkahwinan merupakan sebahagian sunnah Rasulullah.

Dalam perkahwinan, baik isteri mahu pun suami, masing-masing mempunyai tanggungjawab untuk meneraju alam rumahtangga agar bersama-sama dapat menuju sakinah mawaddah dan juga warahmah.

Di sebalik satu ikatan suci, baik isteri mahu pun suami, masing-masing memikul satu tanggungjawab besar di mana rasa tanggungjawab itu lebih besar pada suami. Sesuai dengan firman Allah ﷻ :

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّـهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ

Maksudnya : “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan…”

Namun bukan semua lelaki “layak bergelar pemimpin agung” kerana masih menurut hawa nafsu. Maka apabila kurang bersedia, maka perceraian adalah pilihan. Sekali pun halal, tapi perceraian perkara paling dibenci Allah taala.

Sabda baginda Nabi: Perkara halal yang dibenci Allah adalah talak. – [HR Abu Daud 2178].

Dalam satu perkongsian Tik Tok atas nama @Bunga Syu 7, wanita memiliki tiga orang anak ini berkongsi kisah sedihnya. Dirinya diceraikan suami dan dihina fizikalnya sebagai hodoh dan gemuk. Suaminya mencari wanita lain dan dirinya dan anak2 diabaikan.

IKLAN

Kongsinya, perceraian ini sesuatu yang amat memeritkan. Malah dirinya berdoa agar hatinya ikhlas melepaskan suami yang mengkhianati dirinya. Malah anak-anak yang masih kecil juga akan dipelihara sebaiknya dengan penuh kasih sayang.

Jujurnya, ditinggalkan itu amat perit kerana kasih sayang bukan mampu dibentuk dengan wang ringgit sebaliknya datang dari hati yang ikhlas menyintai pasangan tidak kira apa kekurangannya kerana tugas suami isteri adalah saling melengkapi.

Dan bagi wanita yang mendirikan kebahagiaan atas keperitan orang lain juga bukanlah wanita yang benar-benar baik kerana kalau kita benar-benar baik, kita tak akan menerima hak orang lain dengan semudahnya.

IKLAN

Walau perceraian bukanlah satu pengakhiran sebaliknya ia merupakan satu permulaan untuk individu memulakan kehidupan yang baru tanpa perlu bertahan dengan kesakitan yang sama tetapi peritnya mengambil masa untuk beredar.

Moga wanita ini kuat kerana Allah itu Maha Adil lagi Bijaksana.

Jangan takut untuk kenal imam anda. Jom sertai kami dalam Webinar Jodoh di mana anda akan diajar mengenal imam solat anda.

WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘

IKLAN

Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..

✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽‍♀‍

✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)

✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻

Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞

Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/